Vliegers/Rijders Omgeving Zaandam (deel 6)

• Topicstarter Topicstarter Ferry
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Rijden wordt misschien niks deze week mijn vrouwtje zit tgen een longontsteking aan volgens de mannen in de witte jassen(en na longfotos)en de kleine heeft de waterpokken.Wel lekker rustig allemaal dat wel

Rijden wordt misschien niks deze week mijn vrouwtje zit tgen een longontsteking aan volgens de mannen in de witte jassen(en na longfotos)en de kleine heeft de waterpokken.Wel lekker rustig allemaal dat wel

Da's klote Mark .... :sad:
Kan ze niet naast Peter gaan liggen :rolleyes:

Silvia vloog inderdaad erg goed voor de tweede keer.
Tijdens dit soort duikelingen lag ik even later met mijn neus in de grond
maar zij hield hem knap in de lucht :cool: chapeau Silly :lol:

Ook nog even zoeken naar de balans maar de richting kan ze al goed bepalen :cool:

Deed mij op een gegeven moment wel even zweten toen ik haar EZ
boven de rotonde zag vliegen :oops: ik zag dat ding nauwelijks nog :confused:

Bij aankomst ook eerst nog even bezig geweest met de balans
van mijn EZ.
Is nog best een lastig klusje met zo'n korte maar zware 3S lipo,
3 a 4 mm heen en weer schuiven geeft al een giga effect op de
balans van de EZ :yes:

Vind zelf dat ik wel vrij veel hoogte roer heb moeten bijtrimmen,maar dit schijnt
bij Phil ook het geval te wezen :)

Na de afstellingen 3 lipo's leeggevlogen en voor het eerst zonder scheuren
en of deuken terug naar huis :lol:

(was af en toe nog wel erg spannend met dat rare dwarrelwindje,moet het koppie er nog goed bij houden. )

Hieronder een filmpje van Silly haar vlucht over de rotonde :rolling:8-O

......

Ik zou vanavond ook nog even gaan vliegen,maar heb toch besloten om samen met Silly voetbal te gaan kijken ;)
Dat op en neer golven komt doordat je te weinig voorwaatse snelheid hebt. Doordat het vliegtuig omhoog trekt, valt de werking van de vleugel weg. Dit noemen ze een Stall (en onder de minimale snelheid dus Stall Speed). Dan valt je vliegtuig letterlijk uit de lucht. Bij de EZ valt de neus dan naar voren. Omdat je dan een duikvlucht gaat maken, krijg je weer snelheid, gaan de vleugels hun werk doen en vliegt je weer enigszins. Op de momenten dat je uit de lucht valt, ben je absoluut onbestuurbaar, dan kun je roeren wat je wilt maar er gebeurt niets!!! 8O

Als je merkt dan je neus begint te vallen door te weinig voorwaartse snelheid, geef dan een beetje gas bij (minimaal half gas), geef toe aan het duiken, laat wat snelheid komen en trek het vliegtuig voorzichtig recht. Zodra je horizontaal vliegt, het hoogteroer weer vlak houden en een beetje van het gas af maar zorg wel dat de motor nog blijft draaien. Geeft niets, beginnersfoutje om te overcorrigeren.

Wel mooie vloeiende bochten. In de bochten een beetje gas bij geven en het hoogteroer iets optrekken (stick omlaag). Zodra je de bocht uit komt weer van het gas af anders gaat je vliegtuig bij het rechttreken gelijk weer klimmen. Ook een kwestie van oefenen... ;)

En heel verstandig van Marsie om onder toezicht van te gaan drinken. De laatste keer.... :nooo: :celebrate:

Thanks sleur ;)

en ja junkie ik moet nog veel leren ;) net zo veel als jij ooit heb moeten doen :)

@ sleur , op de onderste foto zit de hoofd ontvanger voor in, hoe had je dta gedaan met de antenne draadjes?
Daar zit een stukje siliconenslang (nitro hè ;)) overheen zodat de draadjes niet gingen hangen. 8O :D Maar na de eerste goede klapper stond de afdruk van de ontvanger in de LiPo. Vervolgens is het sigarenkiste erin gelijmt (wat daarna twee keer mijn LiPo recht heeft gehouden :yes:). Toen paste de ontvanger daar niet meer. :?

Mwah, voetbal kan me gestolen worden, als ik het goed begrijp is luchtbasis HT vanavond verlaten, da's mooi dan ga ik er even heen :p

Volgens mij is alle lijm weer droog :rolleyes:
Lafaard, vliegen als de rest van Nederland voor de buis zit.... :lol: ;)

Ja, mooi ruk. Heerscht het of zo? 8O :evil: Ik zeg dat het door die nitro-meuk komt. :rolling:

Mijn BL motor is denk ik dezelfde als Junkie heeft (jij ook Sleur?) De 4004. De regelaar is een deftige, lekker veel in te stellen en kan hem ook gebruiken voor de heli als ik dat wil. Zit ook een govenor in.

Ik twijfel nog even of ik de nieuwe kit ook opbouw met de brushless setup, rolroeren en met de AR7000 ontvanger... Denk dat ik de huidige gewoon ombouw. Dan kan de kit echt voor spare parts in de kofferbak blijven liggen.

Daar zit een stukje siliconenslang (nitro hè ;)) overheen zodat de draadjes niet gingen hangen. 8O :D Maar na de eerste goede klapper stond de afdruk van de ontvanger in de LiPo. Vervolgens is het sigarenkiste erin gelijmt (wat daarna twee keer mijn LiPo recht heeft gehouden :yes:). Toen paste de ontvanger daar niet meer. :?

@ Sleur .Hoe moeten de antenne draadjes staan ten opzichte van elkaar (4 stuks dus)

word je al moe van me? :rolling:

Mijn BL motor is denk ik dezelfde als Junkie heeft (jij ook Sleur?) De 4004. De regelaar is een deftige, lekker veel in te stellen en kan hem ook gebruiken voor de heli als ik dat wil. Zit ook een govenor in.

Ik twijfel nog even of ik de nieuwe kit ook opbouw met de brushless setup, rolroeren en met de AR7000 ontvanger... Denk dat ik de huidige gewoon ombouw. Dan kan de kit echt voor spare parts in de kofferbak blijven liggen.
precies, een reserve vlieger kan geen kwaad , ik denk dat ik de madmax ez ga ombouwen met rolroeren en een stuk kortere vleugels maak ,voor wat meer stunt plezier ,en de funliner om mooi en degelijk rond te vliegen , het is niet nodig om de funliner te voorzien van brushless ,aangezien de 2 480 motoren 7,2 v genoeg power hebben ,ook om gewoon verticaal te blijven klimmen ,bovendien gaan de vleugels het echt begeven met brushless ,dus dat scheelt weer een hoop centjes ;)

Yep, ik heb hetzelfde motortje als junkie: Hype IL28-4004L. Ik vlieg lekker met een dikke 2S LiPo en dat bevalt me prima. Meer dan genoeg snelheid en power (i.c.m. een Master Airscrew 5,5x4,5 propellor). En reservedelen heb je alleen nodig voor die onfortuinlijke vliegers die keer op keer hun neus in het HoogTij-zand boren. 8O :oops: ;)

@ Sleur .Hoe moeten de antenne draadjes staan ten opzichte van elkaar (4 stuks dus)

word je al moe van me? :rolling:
De draden per ontvanger er recht uit laten steken (dus naar de zijkanten) in elkaars verengde (de twee draden vormen samen één denkbeeldige antenne, elke met een eigen ontvanger). De tweede ontvanger moet bij voorkeur met de draden haaks op de andere. Meer uitleg op de site van Spektrum.

Nee hoor, ik wordt niet moe van je. Wanneer ga je nu eens vliegen. ;) :?

Om ze hier nog vermoeiender te maken een link van mijn vraag...... Ik kom er niet helemaal uit. :(

Klik hier voor mijn vraag
Reeds beantwoord in het topic. :p :thumbsup:

Anders even langs komen met je spulletjes Phil, dan help ik je wel en geef wat uitleg over de LiPo's en BEC's enzo :D

Lafaard, vliegen als de rest van Nederland voor de buis zit.... :lol: ;)

:yes: zonder pottekijkers is er niks fout gegaan :rolling:
(een beetje leedvermaak op mijn konto, ah ah)

In principe ging ik naar een verlaten HT toe, maar ik moest de kat van Peter nog eten geven, en ben in Heemskerk vlak bij huis maar ff het veld op geweest. Bijna een meter hoog palmgras dus ideaal om te landen, wel jammer want een verplicht mooie zachte landing op laag gras of zand blijf ik het mooiste vinden maar goed.

Wel grappig want toen ik aankwam stonden daar al twee gents te fladderen :rolling:, ik was dus niet de enige met dat idee.

Ze hadden allebei een EZ bij zich, en eentje had ook een swift bij zich, een soort vliegende vleugel is dat.

Ik had moeite om de lucht in te komen, dus was al bijna zo ver dat stuk piepschuim te verkleinen tot brievenbus formaat toen een van de mannen aan kwam lopen en vragen ging stellen over mijn setup :)
Nou bleek dus mijn 5,5x4,5 prop niet goed genoeg, en een geleend 5,1x4 propje deed het stukken beter!

Wel bleef ik een constant naar rechts sturende EZ* in de lucht houden, wat niet echt ontspannend vloog, maar mijn zelfvertrouwen is in ieder geval terug.

Het constant naar rechts vallen bleek door een bananenromp te komen, mijn staartstuk is krom! Dus deze ex-romp gaat uit elkaar en dan moet ik maar een nieuwe romp hebben, zo blijkt.
Dan kan ik meteen de balsahouten lipobak verbeteren, want ondanks de liposaver (balsahoutenplankje onder de accu) heb ik toch een deuk opgelopen (ook in mijn zelfvertrouwen, HTtriangle)

Na diverse lowpass flyby's en divers hoog in de lucht stuntwerk bijna een accu leeggevlogen te hebben, heb ik besloten de piepschuimer naar beneden te halen, en huiswaarts te keren.

Propje nog even teruggegeven, en nog even die swift in mijn handen gehad, ook de eenvoud zelve :shock:

Hmmmja, na alle consternatie van de afgelopen paar dagen een fijne afsluiting van de dag :yes:

Anders even langs komen met je spulletjes Phil, dan help ik je wel en geef wat uitleg over de LiPo's en BEC's enzo :D

Misschien maar eens een work-shop op HT geven, bedankt voor het aanbod :yes:
Ik had eerder op de dag ook al de helpdesk van Siggery geraadpleegd :thumbsup: Hij heeft mij ook diverse tips gegeven en know-how's voor wat betreft het laden. Gisteren is mij de balancer ook al uitgelegd dus ik kan nu met een gerust hart laden en vliegen.

Lipo's blijven nu eenmaal een eng fenomeen voor mij, maar nu is het al stukken duidelijker. Experimenteren is geen goed plan met die 'bommetjes' ;)

Er worden veel verhalen over LiPo's de wereld in geholpen waardoor mensen onnodig bang worden. Vaak wordt er bewust een LiPo zwaar mishandeld en daar bang makende filmpjes van gemaakt. Aan een paar simpele regels houden en LiPo's zijn dan bijna niets gevaarlijker dan Pb, Nixx of andere accu's. Een lood accu (Pb) in een niet voldoende geventileerde ruimte laden en dan even flink met een aansteker spelen is gevaarlijker vanwege het ontstaan van knalgas.

Met hoeveel ampere mag ik deze laden?

kok_slpb903496h5_3s1p_lipo_accu_2100mah.jpg

2,1 ampere zeker?

Laatst bewerkt:
Volgens het etiket mag je deze accu met maximaal 2C laden (Max recharging current 4200mA) maar ik zou het toch gewoon op 1C houden dus 2100mA.

Als je echt een keer de accu snel wilt laden omdat je het vliegen niet kan laten en de rest van je accu's al leeg zijn, dan kan je best een keer snelladen.

Volgens het etiket mag je deze accu met maximaal 2C laden (Max recharging current 4200mA) maar ik zou het toch gewoon op 1C houden dus 2100mA.

Als je echt een keer de accu snel wilt laden omdat je het vliegen niet kan laten en de rest van je accu's al leeg zijn, dan kan je best een keer snelladen.

Daar staat die 4200 mA dus voor, mooi dat ik dat weet maar of ik het in de praktijk ga doen snelladen :nooo:

@ Fritsie: toppie, dus zaterdag vliegen :yes: :thumbsup:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back