Tja, dat vereist natuurlijk een stevige ontkenning, en die krijg je dan ook hierbij!!Tja, en ik ben maar een amateurtje, vergeleken bij jou en Opa Wil

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Tja, dat vereist natuurlijk een stevige ontkenning, en die krijg je dan ook hierbij!!Tja, en ik ben maar een amateurtje, vergeleken bij jou en Opa Wil
Dus kan ik nu 20 messing bovenarmen en 20 onderarmen gaan maken.
Hallo Cor,Is dat verstandig Pieter?
Zou je niet eerst 1 compleet wielstel met cilinder en draaitafel gaan maken, voor het geval je andere uitdagingen tegen komt, waardoor je die 20 sets onderdelen opnieuw moet gaan maken?
Cor
Dit is helemaal niet zo'n gek idee Pieter: als voorbeelden die in principe op hetzelfde principe werken zijn:
=hydraulische besturing van trailer assen met mastercilinders op de schotel draaitafel
=platformcilinders van hoogwerkers, met de master op de draaitafel van de hoogwerker en de basisgiek (om de hoogwerker bak altijd horizontaal te houden)
=de vorkplatform van een verreiker, werkt op dezelfde manier.
Maar: de laatste 2 installaties hebben wèl ook een hydraulische pomp aansluiting om de bak/vorken te kunnen corrigeren ivm interne lekkage, en/of een andere dan de horizontale stand, dan die normaal gewenst is. En de betreffende cilinders zijn altijd dubbelwerkend; maar voor jouw toepassing is dit niet essentieel.
Dus je kunt met die 2 primaire cylinders de andere 2x5 werkcilinders uitschuiven. Ik zou niet willen vertrouwen op het vacuum, dus de werkcylinders in te trekken, dat gaat denk ik niet werken, maar dat voordeel had je bij een pomp-systeem ook niet, dus geen verlies.
Kies het volume van de zuigerkant van de master evenveel of iets meer dan 5 x de inhoud van de zuigerkant van de werk cylinders en je zit OK.
Ook zou ik ervoor zorgen, dat je een zuivere rechtlijnige beweging op de stang van de master zet, dus niet de stang en zuiger mee laten draaien.
En op de een of andere manier zal je toch een manier moeten vinden om het geheel luchtbel-loos te vullen, en eventueel te compenseren (bv door middel van een aan/afkoppelbare, handbediende cylinder tijdelijk aan het circuit te koppelen. Dat moet je dan wel doen als het systeem drukloos is, dus met alle wielen van de grond.
Als je het 5 wielenstelsel aan de ene kant voedt met de mastercilinder, denk dan aan een ontluchtingsschroef aan het andere einde,anders kom je slecht van de lucht af die er vanaf het begin in zit.
Ik denk dat dit wel gaat werken, en om slaglengte te besparen, zou ik ook voor een dikkere mastercilinder gaan, dan de werkcilinders zijn.
Lijkt dit wat?
Cor
Hoi Piet, Ik zou idd ook voor een master cilinder gaan. Als je op beide master cilinders nog een aansluiting naar een olietankje maakt met daartussen een afsluitertje, dan kun je de lekolie makkelijk bijvullen. Je stuurt de mastercilinder dan helemaal uit. Op gegeven moment zijn alle slave cilinders van de wielen helemaal in. Je zou in de slave cilinders ook nog veren in kunnen doen, zodat deze vanzelf in gaan, daardoor voorkom je dat je vacuüm creëert en je ergens lucht gaat aanzuigen,. Als je dan de master cilinder nog verder uit stuurt, dan trekt hij vacuüm en kan hij prima de olie aanzuigen. Je zou dit ook met een terugslagklepje kunnen doen, dan werkt dit automatisch, maar dan moet deze wel 100% afdichten.
Het ontluchten is niet zo'n probleem, als je een ingebouwd olietankje met het afsluitertje hebt. Gewoon de master olie laten aanzuigen, afsluiter dicht, master insturen zodat de slave cilinders uit staan. dan de afsluiter weer openen en de slave cilinders weer in drukken, dan druk je alle olie + de lucht terug de tank in. De aansluiting van alle cilinders dan wel aan de bovenzijde van de cilinder maken (ook de master). Extra volume zou ik niet in de mastercilinders maken, dit kost meer ruimte en volgens mij wil je de slave cilinders niet eens helemaal kunnen uitsturen, omdat je dan geen vering meer hebt. Wel op het einde van de slag een micro schakelaartje zetten die het motortje stopt.
Als je nu per kant 4 slave clinders aan hydraulisch elkaar knoopt en daarvoor een afsluitertje zet naar de mastercilinder en de overgebleven slavecilinder rechtstreeks met de mastercilinder verbindt, dan kun je de 4 assen liften. Gewoon het bed laten zakken, afsluitertje dicht (evt. met een servo) en vervolgens het bed weer liften, dan gaat alleen die ene slavecilinder nog uit die nog met de mastercilinder is verbonden
Hier ga ik over nadenken, hier had ik zelf niet aan gedacht, dit zou ik ook voor meerde assen kunnen toepassen.Als je nu per kant 4 slave clinders aan hydraulisch elkaar knoopt en daarvoor een afsluitertje zet naar de mastercilinder en de overgebleven slavecilinder rechtstreeks met de mastercilinder verbindt, dan kun je de 4 assen liften. Gewoon het bed laten zakken, afsluitertje dicht (evt. met een servo) en vervolgens het bed weer liften, dan gaat alleen die ene slavecilinder nog uit die nog met de mastercilinder is verbonden
Nee Pieter, ik denk dat je Stefan verkeerd hebt begrepen; kijk alleen even naar 1 streng: 5 slave cilinders en 1 master.
nu zet je 4 cilinders in 1 groep, en de slangen van die groep gaan via een afsluiter naar de 5e slave, en vandaar naar de master.
Nu laat je het bed zakken tot op de grond, dan zijn alle slaves leeg, dan draai je die afsluiter om, en zet de master weer aan: dan heft hij het bed met slechts 1 wielstel, en de andere 4 blijven ingetrokken, dus vrij van de grond.
Je kunt natuurlijk ook een groep van 2 +3 maken, dat is even makkelijk. Wat je maar wilt.
En ook makkelijk: je kunt de 2 afsluiters met 1 hendel bedienen, want je wilt links en rechts hetzelfde resultaat geven.
In dit geval zou ik er een rijhoogte regelaar (= eindschakelaar) op het werkende wielstel zetten, dan slaan de masters op het juiste moment af, en schiet je niet door, want het heffen gaat natuurlijk wèl 5 x zo snel.
En met die veren bedoelt Stefan terugdruk veren (kan in de cilinder, maar ook extern) dus niet veren om te veren.....
Zou ik niet doen, want ik denk dat jouw dieplader, ook leeg, zwaar genoeg zal zijn om uit zichzelf te zakken tot op de grond
En wat betreft de druk die je met de master kunt opbouwen: dat ligt natuurlijk helemaal aan de axiale kracht van de spindelmotor, èn an de diameter van de master: hoe kleiner, hoe hoger de druk kan worden met dezelfde vertragingsmotor.
Nee Pieter, ik denk dat je Stefan verkeerd hebt begrepen; kijk alleen even naar 1 streng: 5 slave cilinders en 1 master.
nu zet je 4 cilinders in 1 groep, en de slangen van die groep gaan via een afsluiter naar de 5e slave, en vandaar naar de master.
Nu laat je het bed zakken tot op de grond, dan zijn alle slaves leeg, dan draai je die afsluiter om, en zet de master weer aan: dan heft hij het bed met slechts 1 wielstel, en de andere 4 blijven ingetrokken, dus vrij van de grond.
Je kunt natuurlijk ook een groep van 2 +3 maken, dat is even makkelijk. Wat je maar wilt.
En ook makkelijk: je kunt de 2 afsluiters met 1 hendel bedienen, want je wilt links en rechts hetzelfde resultaat geven.
In dit geval zou ik er een rijhoogte regelaar (= eindschakelaar) op het werkende wielstel zetten, dan slaan de masters op het juiste moment af, en schiet je niet door, want het heffen gaat natuurlijk wèl 5 x zo snel.
En met die veren bedoelt Stefan terugdruk veren (kan in de cilinder, maar ook extern) dus niet veren om te veren.....
Zou ik niet doen, want ik denk dat jouw dieplader, ook leeg, zwaar genoeg zal zijn om uit zichzelf te zakken tot op de grond
En wat betreft de druk die je met de master kunt opbouwen: dat ligt natuurlijk helemaal aan de axiale kracht van de spindelmotor, èn an de diameter van de master: hoe kleiner, hoe hoger de druk kan worden met dezelfde vertragingsmotor.
Dat moet wel even nader bekeken worden, want dat is helemaal niet nodig om naar zo'n dikke master te gaan; dit is nl het geval als je master dezelfde slag heeft als de slave, maar volgens mij wordt hij dan onnodig dik en is er mogelijk geen plek onder het dek.Als het oppervlak van elke master cilinder gelijk is aan alle slave cilinders samen, dan in de kracht nog steeds maar de helft van het gewicht wat de achterzijde van de dieplader moet tillen.
Hoi Piet,
Het probleem van het zonder veren terug drukken is dat de vlakheid van de weg dan bepaald hoever elke as wordt ingedrukt en ze dan in gelifte situatie niet allemaal even ver omhoog staat. Je zou ook naast de cilinder een trekveer kunnen zetten die de as terug drukt, of een tosieveer in het scharnierpunt, net als ik bij mijn dumper heb gedaan.Vergis je trouwens niet in de wrijving van de afdichtingen, want je hebt het wel over 10 cilinders, dus 10keer de wrijving. De druk van de master cilinder wordt bepaald door het gewicht wat erop komt, maar ik denk dat dit wel meevalt.
Als het oppervlak van elke master cilinder gelijk is aan alle slave cilinders samen, dan in de kracht nog steeds maar de helft van het gewicht wat de achterzijde van de dieplader moet tillen. Als de dieplader nog moet kunnen veren, dan kun je ook tussen de spindel en de zuiger van de mastercilinder nog een stugge veer zetten, of een losse cilinder maken met een dikke drukveer erin en die erbij aansluiten (soort van accumulator).
Het probleem van het zonder veren terug drukken is dat de vlakheid van de weg dan bepaald hoever elke as wordt ingedrukt en ze dan in gelifte situatie niet allemaal even ver omhoog staat.
Dat moet wel even nader bekeken worden, want dat is helemaal niet nodig om naar zo'n dikke master te gaan; dit is nl het geval als je master dezelfde slag heeft als de slave, maar volgens mij wordt hij dan onnodig dik en is er mogelijk geen plek onder het dek.
Ik denk dat je uit moet gaan van het volgende 5 x ( π d² ) x l = πD² xL
waarbij de slave diameter =d, de slave slag =l
De master diameter =D en de master slag =L
Je hebt helemaal gelijk wat betreft de vering dmv een dummy/mechanische accumulator, maar ik denk dat dit helemaal overbodig is, want het belangrijkste is de wiel compensatie, en dat wordt hier prima bereikt.
Met z'n allen komen we er wel, alleen Pieter moet het nog even uitvoeren.
Cor