VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Voor het lossen weet je me te vinden he Piet :jan::friends:


Hallo Mark
Bedankt voor je aanbod, SUPER !
SMILEY  DUIM OMHOOG BEDANKT.jpg
SMILEY OUD.jpg
SMILEY OUDE MAN 1.png



Je vader (HobbyvanRobbie) is ook altijd bereid om mij te helpen, dus dit komt helemaal goed.
Hoeft Rolf zich ook geen zorgen te maken, hahaha.
Smiley Lachen.jpg
 
Hallo Stefan,


Het is de bedoeling dat er een vuilafstrijker aan de onderkant van de cilinder komt onder het messing plaatje met de zes M 2 boutjes om van de cilinderstang het vuil/stof af te strijken, maar ik weet nog niet wat ik ga gebruiken, het moet iets zijn wat zo weinig mogelijk weerstand geeft, want de cilinders worden enkel werkend en moeten door gewicht van het achterdek van de dieplader zelf inzakken. Aan de onderkant van de behuizing onder het afdekplaatje heb ik al ruimte vrijgehouden voor een olie-keerring, maar waarschijnlijk geeft dit te veel weerstand. Ook een O-ring zal te veel weerstand geven, vermoed ik.
Ik ben er nog niet helemaal uit wat het gaat worden.(viltring ? of iets dergelijks)
Er komt aan de onderkant van de cilinder ook een ontluchting op, met een afvoerslangetje voor het eventuele zweten/lekken van de cilinder.

Ik voor de afdichting van de zuiger ga ik één O-ring gebruiken.
Als blijkt dat dit niet voldoende is, ga ik een zuiger gebruiken/maken met twee O-ringen, liever niet, want dit levert ook weer te veel weerstand op bij het inzakken van de pendelas onderarm(en)
De cilinder heeft een buitenmaat van 12 mm en een binnenmaat van 10 mm
De zuiger wordt -10 mm rond en de zuigerstang van chroomstaal 8 mm rond.
Ik ga eerst een proefopstelling maken met 1 draaistel met 1 cilinder om te kijken of het überhaupt werkt.

Hoi Piet,
Voor deze kleine afmetingen kun je het beste een oliekeerring nemen zonder veer, die schuiven heel licht. Ik gebruik ze al jaren voor mijn cilinders. in jouw geval is dit type RZV 8x12x3. Heb je trouwens genoeg ruimte tussen de boutjes om de keerring kwijt te kunnen. De Keerring moet je trouwens in een groef aan de buitenzijde van de deksel drukken, dus niet opsluiten in een kamertje, want dan kan het vuil niet weg. 1 Oring moet voldoende zijn, want als 1 lekt, dan lekken 2 Oringen ook.. Kijk even bij Eriks voor de inbouwmaten.
 
Hoi Piet,
Voor deze kleine afmetingen kun je het beste een oliekeerring nemen zonder veer, die schuiven heel licht. Ik gebruik ze al jaren voor mijn cilinders. in jouw geval is dit type RZV 8x12x3. Heb je trouwens genoeg ruimte tussen de boutjes om de keerring kwijt te kunnen. De Keerring moet je trouwens in een groef aan de buitenzijde van de deksel drukken, dus niet opsluiten in een kamertje, want dan kan het vuil niet weg. 1 Oring moet voldoende zijn, want als 1 lekt, dan lekken 2 Oringen ook.. Kijk even bij Eriks voor de inbouwmaten.

Hallo Stefan,

Ik heb een ruimte/kamertje van 12 mm rond en 3 mm diep achter het dekseltje gecreëerd/gedraaid voor een oliekeerring.
In het dekseltje komt een groter gat van 12 mm. De zuigerstang is 8 mm, dit moet volgens mij voldoende zijn om het afgestreken vuil af te voeren.
Helaas heb ik geen ruimte om aan de buitenkant de oliekeerring te plaatsen, ik moet echt woekeren met de ruimte, omdat ik het achterdek en het smalbed op het wegdek kan/wil laten zakken, maar ook het achterdek voldoende kan liften.
Vandaar dat de onderkant van de cilinder voor een gedeelte in de onderarm kan schuiven/zakken, dit is gedaan om het achterdek zo laag mogelijk te laten zakken en 40 mm kan liften en dan ook nog eens 15 mm kan uitveren bij heuvel op en heuvel af.
Bovendien wil ik niet (te veel) afwijken van de Goldhofer dieplader 1:1

Ik ga dit t.z.t. uitgebreid met foto's laten zien, hoe het uiteindelijk gaat worden.
Ik ga wel eerst een proefopstelling met 1 pendelas met draaistel maken, voordat ik de andere negen pendelassen met draaistellen ga maken, want ik wil zeker weten of het gaat werken.

Bedankt voor de tip, dat één O-ring voldoende moet zijn.
De (proef)cilinder die ik heb gemaakt, heeft één O-ring.
 
Helpen sjouwen zal op de demo het probleem niet moeten zijn ;)

Hallo Rolf,

Nee, dat verwacht ik ook niet, het gaat er meer om dat ik thuis de kisten kan inladen.
Ik zal t.z.t. wel het vierwielige transport karretje met grote luchtbanden en hefarm op foto laten zien, maar eerst maar eens de dieplader afbouwen.
Overigens gebruik ik dit transport karretje al om mijn transportkisten op een rij demo te vervoeren.
 
Hoi Pieter,

maar als het gat in het deksel al 12mm is, dan zet je de keerring toch daar en niet er achter, dan kan je de cilinder weer korter maken, of de slag groter.
 
Hoi Pieter,

maar als het gat in het deksel al 12mm is, dan zet je de keerring toch daar en niet er achter, dan kan je de cilinder weer korter maken, of de slag groter.

Hallo Stefan,

Ik heb het dekseltje juist extra dun gemaakt 1 mm dik, zodat de cilinder in totaal iets korter wordt en de onderarm iets verder kan inveren.

De oliekeerring in het dekseltje maken dit is wel een goede tip, dan kan ik het dekseltje 3 mm dik maken en het kamertje van 3 mm laten vervallen en de maximale zuigeraanslag aan de onderkant tegen het dekseltje laten aankomen en win ik inderdaad 3 mm meer uitslag van de cilinderstang.
Bedankt voor de tip !
 
Update : 346

Hallo allemaal,

We gaan weer verder waar we gebleven waren, de afwerking van de onderarmen.

IMG_7050.jpg


Op de schetsplaten van de onderarmen messing afdek/verstevigingsplaatjes gesoldeerd.
IMG_7046.jpg


IMG_7068.jpg


IMG_7070.jpg


IMG_7071.jpg


IMG_7072.jpg


De gesoldeerde onderarmen 24 uur in het water gelegd om de S 39 resten te verwijderen, daarna goed afgewassen met warm water en afwasmiddel, zodat de S 39 geheel verwijderd is.
IMG_7076.jpg


De onderarm uit water gehaald en afgewassen met warm water en afwasmiddel.
IMG_7183.jpg


IMG_7185.jpg


Tot zover deze update.
Wordt vervolgd.
 
Bedankt Pieter voor de leerzaam bouw verslag,
Het ziet er stevig en steeds ingewikkelder uit, maar kan je even uitleggen waarom de uitgebreid schoonmaak procedure en waarom dan niet in 1 keer als de onderdeel klaar is.
Groet Tim
 
Bedankt Pieter voor de leerzaam bouw verslag,
Het ziet er stevig en steeds ingewikkelder uit, maar kan je even uitleggen waarom de uitgebreid schoonmaak procedure en waarom dan niet in 1 keer als de onderdeel klaar is.
Groet Tim


Hallo Tim,

Bedankt voor je compliment.
SMILEY  DUIM OMHOOG BEDANKT.jpg

Jouw vraag : Waarom ieder keer uitgebreid schoonmaken ?

Ik gebruik nog de echte ouderwetse S 39, die al jarenlang niet meer verkocht mag worden. (behoorlijk giftig)
Solderen met een mondkapje en een afzuiging.
Ik heb toen 5 liter van deze S 39 gekocht (1987) en giet dit uit de grote fles in een klein flesje met een klein kwastje.
Ik kan nog jaren vooruit voordat deze grote fles leeg is.
Deze S 39 soldeert echt geweldig en vloeit het tin mooi tussen de 2 te solderen onderdelen.
Maar één nadeel, de S 39 vreet enorm in het messing en blijft oxideren, als je het niet goed reinigt.
Dit zelfde gebeurd ook bij staal, maar dan heb je het bijkomende probleem, dat staal direct begint te roesten en weer goed blank moet schuren of staalstralen/parelen.
Als je het werkstuk niet goed reinigt en later in de primer spuit en aflakt, komt altijd de S 39 weer door de lak heen.
Dit wil ik voorkomen, vandaar dat ik na elke handeling het gesoldeerde werkstuk 24 uur in het water leg en goed met afwasmiddel en heet water reinig.
 
Hallo Rolf,

Nee, dat verwacht ik ook niet, het gaat er meer om dat ik thuis de kisten kan inladen.
Ik zal t.z.t. wel het vierwielige transport karretje met grote luchtbanden en hefarm op foto laten zien, maar eerst maar eens de dieplader afbouwen.
Overigens gebruik ik dit transport karretje al om mijn transportkisten op een rij demo te vervoeren.
Dit is mijn vier assige zwaar transport bolder kar.. 3 assen gestuurd op twee kantelbare tandem stellen.
Voorste 2 assen postief achterste negatief. Stuurt dus net zo kort als de originele 2 asser bolderkar..
2117857299.jpeg


Sent from my SM-G903F using Modelbouwforum.nl mobile app
 
Halo Tug,

Dit is inderdaad een zware bolderkar zeg !


Zelf gebouwd ??

Deze bolderkar is voor mij te groot en te zwaar om mee te nemen in de auto.
 
Update : 348

Hallo allemaal,

De onderarm gemonteerd aan de bovenarm, voor de proefopstelling, samen met de proef hefcilinder, dit is nog niet de definitieve hefcilinder.
De definitieve hefcilinder krijgt een zuigerstang van 8 mm dik, i.p.v. de 5 mm dikke zuigerstang, die ik nu gebruikt heb.
Helaas had ik de 8 mm chroom staf nog niet op voorraad Inmiddels heb ik deze 8 mm chroom staf wel op voorraad.
IMG_6516.jpg


Zonder afdekplaatje op de onderarm, de afdekplaat met de 6 M 2 boutjes is nu nog zichtbaar.

Opmerking :
Helaas is de cilinder niet helemaal ingeveerd, niet gezien bij de foto maken. :( :(
IMG_6499.jpg


Messing as van 6 mm voor de wielnaven met velgen en banden wordt nog vervangen door een stalen as van 6 mm
De cilinder past mooi in de uitsparing van de onderarm, hierdoor zie je de afdekplaat met de 6 M 2 boutjes van de cilinder niet meer, bovendien kan de onderarm nu verder inveren.
IMG_6521 - kopie.jpg


Van de andere kant bekeken, ook de messing as van 5 mm in het scharnierpunt van de onderarm met de bovenarm wordt nog vervangen door een 5 mm stalen as.
Messing op messing gaat invreten, als het onder zware druk komt te staan.
IMG_6522 - kopie.jpg


IMG_6523 - kopie.jpg


Maximale uitslag van de hefcilinder.
IMG_6525.jpg


Hefcilinder helemaal ingeveerd.
IMG_6527.jpg

Het is de bedoeling dat de maximale hef/liftuitslag 40 mm wordt ingesteld.
(bij de Goldhofer 1:1 dieplader, is de maximale heft/lift uitslag 600 mm)

Maximale veeruitslag is 55 mm (15 mm extra veeruitslag)
Dan heeft de cilinder nog een extra veeruitslag van 15 mm bij helling op en helling af, zodat de pendelassen ten alle tijde contact houden met het wegdek en niet de voetjes van de vloer aftillen, wat ik heel vaak zie bij rij-demo's.
Dit wil voorkomen door de grote uitslag van 55 mm.


Tot zover deze update.
Wordt vervolgd.

P.S.

@StefanF.
Hopelijk kan jij nu wel met de stevigheid van de onderarm akkoord gaan.
Smiley Knipoog.jpg
 
Dat is een hoop werk, om de cilinders passend te maken. Waarom heb je ze niet vierkant gemaakt, of de deksel met fijne schroefdraad in de cilinderbuis gemonteerd, zoals ze in het echt ook doen?
 
Back
Top