Voortzetting bouw Smit Enterprice!

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Peter58, 7 nov 2019.

  1. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Gisteravond veel servo,s aangesloten op de juiste positie van de ondvangers, en wel van de kraan.
    Dus proberen en leuk om te doen, ik kan 4 funkties op de sticks doen maar hij heeft er 7. Dus moesten er 3 schakelaars aangestuurd worden om die laatste 3 te kunnen bedienen. Dat zijn 3, 3 standen schakelaars, maak ik daar een stomme fout. Ik liet er een aan staan, gevolg rook uit mn kraan :(. Dat word dus repareren, en uiteraard de moeilijkste positie in de kraan. Hier moet ik wat op verzinnen dat dat niet meer kan.
    Grt peter.
     
  2. Ebro de Wit

    Ebro de Wit

    Lid geworden:
    10 nov 2019
    Berichten:
    142
    Locatie:
    Velserbroek
    Peter, had al eerder aangegeven om met stroom begrenzing te werken.
    Als alternatief kan je ook een weerstand in serie zetten met de motor.
    Heb net tros geleiders werkende gemaakt en op 5volt met weerstand 390 ohm werkt het prima.
    Je kan het even proberen, mogelijk gaat 1000ohm ook nog.

    Groetjes Ebro
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Peter, Als je weerstanden gebruikt, neem dan wel exemplaren die het vermogen van de motor aan kunnen. Anders zie je misschien weer rook. Het klinkt misschien raar, maar je zou i.p.v. een weerstand ook een lampje kunnen nemen. Moet wel plek voor zijn natuurlijk. Neem als voorbeeld een 12 V 5 Watt lampje. Heb je gelijk een indicatie als de boel blokkeert. Geen idee hoeveel servo's/ motoren je tegelijk bedient. Anders zou je de lamp in de gemeenschappelijke voeding kunnen zetten. Had vroeger in de regelaar voor mijn trein een lamp ingebouwd als kortsluitbeveiliging. Bijkomend voordeel was een soepele aanloop van de locomotief. Lamp gloeide even op bij wegrijden en ging uit naarmate de loc op gang kwam. Kijk maar of het iets oplevert. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 3 mei 2020
  4. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Klaas@
    Vermogen van de motor ? Bedoel je de 12volt of het ampere? Dat laatste weet ik dus niet.
    Die 12 volt 5 watt lampjes zijn nogal groot, geen idee waar ik die moet laten.
    Erbo@
    1000ohm weerstand! Hoe moet ik die plaatsen?
    In een draad van de motor? Geen verstand van :(
    Grt peter
     
  5. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Peter, dat is vervelend ik ken het wel heb je veel tijd gestoken in iets heel veel tijd en dan gaat het stuk, een kleine tip, ik heb het nog niet in mijn bouwverslag laten zien, maar op mijn kraan, kraantje tov die van jou werkt alles met fysieke eindswitches, gewoon omdat het anders altijd stukgaat.

    Ik heb het volgende gedaan het draaien staat op de linker stick en de arm in en uit ook.
    De lift (onderste kraan zuiger staat op de rechtste op en neer en de knik, op de rechtse links en rechts, de winch staat op het vaste deel van de kraan.
    Ik heb een vaste en losse haak en met die vaste kan ik de losse grijpen, vervolgens bedien ik de winch met de 3d draaiknop op de stick. ik heb maar 5 kanalen voor mijn Palfinger kraan hoe kom jij aan 7?

    (TURN, LIFT, TILT, BOOM, HOOK = 5).
    Inderdaad het voordeel van die sticks is als je ze loslaat valt de kraan stil, dus nooit geen rook, de eindswitches zijn gewoon een extra beveiliging, daarnaast gebruik ik ESC's die vanaf 2a "korsluitstroom" ook uitvallen in de huidige draairichting normaal moeten die N20 motoren toch wel even 2A overleven. (Dit laaste heb ik ook nog niet echt getest maar dat zou dus moeten werken)

    Nu die tip van de weerstand vind ik wel een goeie, dat kan nooit kwaat natuurlijk.
     
  6. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Heb het probleem anders aangepakt (van die lamp of weerstand hou ik in de gaten) ik heb 2 schakelaars van de zender vervangen door wip schakelaars, dus aan laten staan nu onmogelijk.
    Grt peter.
     
  7. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Jan,
    Die van mij heeft er idd 7.
    Draai
    1e deel omhoog/laag
    2e deel omhoog/laag
    1e deel uitschuif
    2e deel uitschuif
    Lier
    Magneet (als haak)
    Fysieke eind switsen ?
    Hoe wat waar heb je dat gemaakt?
    Grt peter
     
  8. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Vandaag weer verfdag o_O kabel kluis in de verf.
    20200503_170515.jpg
    Grt peter
     
  9. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Aan de boot zelf niet echt veel gedaan, druk met de 3d printer.
    Ontwerpen printen en er achter komen dat er fouten in zitten, gaan heel wat uurtjes in zitten :eek:
    Straks de onderdelen klaar en kan ik weer gaan bouwen.
    Tot die tijd veel exspirimenten aan het uitvoeren, kijken of bepaalde dingen lukken.
    Word vervolgt. ;)
    Grt peter.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja... had ik er maar een... vooral fijn in het hele fijne klein werk...
    Nu moet het uit 3D handen en ogen komen... wel... de resolutie is dan maar beperkt tot het menselijke
    en de mogelijkheden van het gereedschap van het moment...
     
  11. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Idd, je kan er hele mooie details mee maken, die hij met veel gemak maakt en anders met veel gepriegel voor elkaar kan krijgen.
    Het is echt mooi om er mee te werken, de eerste tijd leren en dat kost tijd.
    Maar al lekker opgang er mee :)
    Grt peter
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Hier ff een update :)
    Na lang leren met 3d printer en fision 360 weten om te gaan iets moois gemaakt.
    Mijn kraan vond ik nou niet je van het, dus stouten schoenen aan en hem met de printer maken.
    Dat viel nog niet mee :eek: passen passe meten meten en mislukkingen aanpassen en opnieuw printen.
    Maar van fouten leer je :D
    Weken aan besteed maar dacht aardig gelukt :)
    15915402631382689827370403185453.jpg
    Het moeilijkste was de uitschuifmast, daar heb ik vele uren aan besteed om dit te laten werken.
    Van alles geprobeert, bowden kabels motortjes maar dat was het toch niet. Peizen tot je er hoofdpijn van kreeg, zelfs slapeloze nacht. Maar dat leverde wel een resultaat op, door terug te denken aan mijn jeugd waar ik met montage speelde en van latten een uitschuifmast wist te maken die in en uitschoof. Dit werkte met touwtjes die op een bepaalde manier gemonteerd werden zodat het werkte. Dat heb ik nu in deze mast verwerkt en er een film van gemaakt.



    Grt peter
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2020
    marten77, k-k en MicropropSport vinden dit leuk.
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    ‘Je maakt er wel werk van’... schrijft hij dan! Knetters! Staat wel effe een nette kraan uitgedraaid! Halsensor en het relais. Mooier kan de schakeling niet zijn. Veel beter dan die schakelaars met veertjes en contactpuntjes.
    En de mast is helemaal fraai! Sodujus!

    Alles eenmaal onder de knie, ja dan kan je grenzen verleggen met zo een printer. Mooi man!

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2020
  14. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Dank bas :thumbsup:
    Heeft me veel tijd gekost, maar dan heb je ook wat :)
    Grt peter
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Als ik het zo bekijk ben je nu heel anders bezig dan toen je met de boot begon. Intussen zijn er qua bouwen ook heel andere en betaalbare alternatieven. En ben je je op een heel andere manier aan het bekwamen. Mooi toch! Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Ja vroeger had ik dat allemaal niet, nu mooie spullen er voor, wel veel inleer werk.
    Grt peter
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Met dat 3D komt modelbouw op een ander plan te staan.
    Eigenlijk moet ik er ook aan.
     
  18. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Gelukkig is het zo duur nog niet, je kan er met de goede instellingen prachtig spul mee maken.
    Duur wel lang, maar zo wat!
    Grt peter
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Maar die relais met hal aansturing... moet je me maar eens in scholen!
    Kan iets wezen voor de spindel uitslag, de max, voor pickup van het kleine bijbootje....

    Anders tzt even via pb.
    Gr Bas
     
  20. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    :( mn mast liep zo mooi in uit in uit, tot bij in ik knak hoorde :eek: touwtje gebroken. Gerepareerd liep weer mooi, na aantal keren in uit weer knak :mad:. Na drie keer gaf ik de moed op, dat word um dus ook niet :(.
    Terug naar de teken tafel en ander iets verzinnen, houd me wel van de straat om het zo maar te zeggen.
    Maar opgeven nee, het moet en zal gaan werken.
    Grt peter.
     

Deel Deze Pagina