Voortzetting bouw Smit Enterprice!

Eerst de lap pasgemaakt, daarna de romp nat gemaakt met epoxi. Lap er weer op en aan wrijven, had de lap breed genoeg geweest had ik um diogarnaal gelegt. Voordeel hier van dat je het doek rekken kan om de plooien er uit te trekken.
Helaas was dat niet zo, dus inknippen en over elkaar lappen, gelukkig maar op 2 plaatsen.
Schuurtol er op en vlak maken, zonder het doek te beschadiggen.
Daarna afnemen met warm water met flinke scheut azijn er door, na opdrogen met roller nieuw epoxi aan brengen.
Grt peter
 
Edik voor jou Bas! Zou nog niet uitgeharde epoxy moeten verwijderen, oftewel het hardingsproces stoppen? Gevoelsmatig lijkt het me geen goede actie. Maar ik ben sjemies niet goed onderlegd. Gr. Klaas.
 
Vriend van mij heeft jaren boten gebouwd van epoxi, door uitgeharde epoxi met azijn te behandelen hecht de volgende laag beter op de eerste. Zal eens vragen hoe dat werkt.
Grt peter.
 
Vriend van mij heeft jaren boten gebouwd van epoxi, door uitgeharde epoxi met azijn te behandelen hecht de volgende laag beter op de eerste. Zal eens vragen hoe dat werkt.
Grt peter.

Misschien dat daardoor de eerste laag wat week wordt? Ik heb toen de tweede laag nat in nat gedaan.
 
Geen van beiden zijn milieu vriendelijk!
Maar die aceton... lost wel de hersens op... azijn weer niet...

Schuren of scheurdoek. Aceton... Maar als azijn ook werkt :)
Anders een soliconenvrijezeep.... leerde Klaas mij via een link.
Azijn doet ook het harden van traag hardende lak beter opstarten...
Hoewel het azijnbad op 7 jaar oude Histor Strak in de Lak niet mocht baten.
Sjemisch uitgereageerd... 7 jaar... wel wat anders dan 48 jaar oude Graupner Alkyfix... die nog
gewoon 100% uithard... binnen 24 knalhard en droog! Dat is nog eens V.S.O.P... Very Special Old Paint!
Whoeha :mrgreen:
 
Nou aan het schuren begonnen, heel wat zakkers dus direct grof geschut in gezet.
Hop de vlakschuur machine er op met korrel 80, voelen en schuren.
Na die beurt met de hand verder, zwaar klussie o_O
20200619_135651.jpg


Grt peter
 
Zolang de patiënt er maar geduldig onder blijft is het goed...
Wel erg onnatuurlijke houding voor een bootje, botom-up... hopen dat het snel weer goed komt met de dame! :-)
 
Hoe zwaar is het doek dat je gebruikt Peter? Misschien werkt het gemakkelijker om het in 3 etappes te gaan doen. Eerst het onderwaterschip en later met de boot op haar kant in twee keer het bovenwater gedeelte. Kost wel wat meer tijd, maar de stukken weefsel zijn beter hanteerbaar. De overlappingen later glad schuren en plamuren. Met het 80 gr. doek dat ik heb gebruikt was het alleen een beetje schuren. De overhangende randen waren goed weg te knippen en met een Stanley-mes en scalpel op maat te snijden. Succes ermee verder. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Klaas, was 220 gr doek, hoef je ook niet bang te zijn dat je er snel doorheen schuurt.
Omdat het stoothout er aan de zijkant er al op zat ben ik tot daar gegaan, 4 cm boven de waterlijn. Bang dat ie lekt, nee, eenmaal goed in de verf is ie water proof.
Waar het stopt ben ik naar boven gegaan tot aan het berghout.
Lijn is nog te zien op foto.
20200619_145054.jpg


@tazz, hij is 183 x 42 cm geheel leeg kon ik er in staan en zat nog niet op de waterlijn. Ik woog toen 73 kg.
Schuren gaat goed, ze is al aardig glad, dus valt me mee.

Grt
 
Dat is een stevig doek... ik werk met dunnere... ook wegens reparatie vliegtuigrompjes...
Heuss heb ik waar nodig in 3x 80 grams opgezet... en enkel te fixen deel met een 100 grs...
Dat wegens de stuurbaarheid van het doek... en het is ook niet zo een joekel :)

Moet weer eens een foto maken van mijn 230 cm Zobelletje, 142 klasse... (Wiesel)
Een echte geranium kano... haha... project voor nooit...
 
Laatst bewerkt:
Voor de sterkte heb je dat dikke doek niet nodig. Vroeg het meer om een idee te hebben van de verwerkbaarheid. Als je een kale romp lamineert werkt het heel anders als bij reparaties. Dan zitten een hoop uitsteeksels in de weg en heb je soepel weefsel nodig om die in te pakken. Gr. Klaas.
 
Klaas, was 220 gr doek, hoef je ook niet bang te zijn dat je er snel doorheen schuurt.
Omdat het stoothout er aan de zijkant er al op zat ben ik tot daar gegaan, 4 cm boven de waterlijn. Bang dat ie lekt, nee, eenmaal goed in de verf is ie water proof.
Waar het stopt ben ik naar boven gegaan tot aan het berghout.
Lijn is nog te zien op foto.
Bekijk bijlage 379655

@tazz, hij is 183 x 42 cm geheel leeg kon ik er in staan en zat nog niet op de waterlijn. Ik woog toen 73 kg.
Schuren gaat goed, ze is al aardig glad, dus valt me mee.

Grt

Dat doe ik maar niet met mijn seawolf. Ik weeg ook richting de 70kg. maar er in staan, dan zal ze zinken haha.
 
Klaas er is goed mee te werken op mijn gigant, ik heb dit ook gedaan omdat de huidplaat 1mm dik is en de spanten vrij ver uit elkaar. Nu dus veel sterker, bij vervoer heb je zo schade.
Voor mijn sloep heb ik veel dunner gebruikt.
Grt peter
 
OK Peter. Succes verder met de "huidtransplantatie" en het schilderen van de romp. Gr. Klaas.
 
Vandaag de laatste plekjes na geschuurt en betast als een vrouw :p, ze voelt goed glad aan.
Dus epoxi plamuur aangemaakt en met oud bankpasje opzetten. Hier en daar een kleine oneffenheid maar miniem.
Dus valt erg mee, een kant gedaan. Dit omdat mn duimen (atroze) dit geen prettig werk vind.
Epoxi plamuur is dikke stroop en hoe langer het duurt des te dikker word het.
Dus nu afwachten dat het hard word en schuren, spul word kei hart, en wacht je te lang is het heel moeilijk te schuren.
IMG-20200620-WA0000.jpeg


Grt peter.
 
Back
Top