Voortzetting bouw Smit Enterprice!

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Peter58, 7 nov 2019.

  1. Ebro de Wit

    Ebro de Wit

    Lid geworden:
    10 nov 2019
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Velserbroek
    In principe moet parallel schakelen gaan, als het dezelfde type accu's zijn.
    Toch zal je bij veroudering af en toe de spanning per accu moeten meten.
    En 1x per jaar per accu ontladen en laden.
    De inwendige weerstand gaat veranderen bij loodaccu's.
    Een motor accu is ook een oplossing.

    Groetjes Ebro
     
  2. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Hij heeft ze al aan elkaar gebakken dus die zijn wel vereffend t.o.v. elkaar.

    Qua laden regelt een loodaccu zijn eigen laadstroom, als de aangesloten laadspanning maar ingesteld staat op loodaccu.
    Bij het ontladen een accu die sneller leeg raakt, wordt omdat ze parallel staan aan elkaar een beetje bijgeladen door de voller accu.

    Hij moet ze alleen niet gruwelijk ver leeg maken, het zijn geen deep cycle exemplaren.
     
  3. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.790
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Doe ik al 11 jaar zo in mn camper, daar staat een 500 a/u pakket in en funsioneert naar behoren.
    Dus dit pakket zal ook wel gaan, en opladen met ctech lader. Gaat het fout meld ie dat.
    Grt peter
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Had toch al iets uitgerekend?
    Motor staat op tandriemaamdrijving.
    In een emmer stoppen gaat niet geheel op. Doorstroming van water klopt niet. Dan moet je een tank bouwen uit plexiglas. Kan je direct er een stroboscoop op zetten... staat de cavitatie stil.
     
  5. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.790
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Leon,
    Als hij langzamer gaat varen word het tijd om te stoppen :D
    Ik kan moeilijk een voltmeter in het zicht hangen op de boot.
    Grt peter
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik heb dat in mijn zender.. telemetrie..

    Maar ik heb wel met voltmeter gevaren. En met de fiets er achteraan... scheepje deed 20 kmh.

    Je kan er een camera op zetten. En dan later zien wat ie heeft getrokken.

    En met de telefoon aan boord... en een wandelprogramma... de snelheid en het gevaren parcours... de gps is behoorlijk goed
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  7. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.790
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Hoop poespas bas, dat ben ik niet van plan :D
    Maar............ jenever ken tel :p
    Grt peter
     
  8. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dat klopt de doorstroming gaat een beetje mank, maar het is geen schaal model testopstelling om uit te vergroten naar een grote mensen 1 op 1 exemplaar.
    Het stroom/energie verbruik in zo'n testopstelling is altijd een tikkeltje hoger als dat het een varende boot is gemonteerd die ook gaat varen.
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Valt er mee peter. Heuss komt ook vol sensoren... is de planning. Gemeten, kan een deel er weer uit.
    Het is niet complexer dan wat jij allemaal bouwt en uitdenkt!
    Haha... niets moet, alles mag.
     
  10. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik bouw af en toe een bootje en wat vaker een vliegtuigje.
    Als het modeldingetje het nodig heeft, komen daar telemetrie sensoren in.
    In elektro vliegfladdertjes heb ik meestal wel een unisens zitten, voor de spanning/stroom/accu capaciteit en hoogte meting.
    Soms is er een gps sensor bij geprikt, de ene keer wel en de andere keer niet met pitot buisje.
    Om te zien hoe hard het allemaal gaat en tot hoever het fladdertje van mij af is.
    Dat kan ook allemaal in een bootje.
    Maar als ik bij een bootje weet hoelang de vaartijd is op een accu, dan gaat die hele telemetrie meuk er uit.
    Bij een fladdertje verdwijnt meestal in een vroeg stadium de gps.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Waarom geen normale "natte" gesloten autoaccu Van zo'n 40 Ah Peter? Kun je met een normale acculader laden. In je samengestelde accu heb je altijd kans dat er eentje overlijdt. En een autoaccu kun je denk ik zwaarder belasten. Maar de tijd zal het leren. Gr. Klaas.
     
  12. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Voor loodbatterijen is deze opstelling zeker geen probleem , ook niet voor het laden .
    De batterij regelt zichzelf min of meer met het opladen en als je lang genoeg laad met een niet te hoge stroom zijn ze zeker altijd vol .
    Als ze ouder worden af en toe eens apart meten , dan kan het al eens zijn dat er eentje de geest geeft .
    Voor de rest niet al te veel poespas erbij plaatsen , enkel een zekering zou ik tussen batterij en regelaar plaatsen , tenslotte is het een powerpack 12V 35Ah !!!
    Groetjes
    Ronny
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Opstelling accu's... het kan...5S lood... je kan er een 5S balancerkabel aan solderen?
    Dan weet je dat ze gelijkwaardig op spanning worden gezet.
    Ga ik straks met de LiFePO4 4S pakketten ook doen.
    Kabeltje kost 2,50 zoiets. En kan ie aan de computerlader, met liefde geladen.

    Automotive accus komen soms vrij prijzig. Altijd shoppen...
    En bij NKon stonden compacte accu's voor een scheet en drie knikkers.
    Bert had er een op het oog... was wel 6V... maar toch...

    Bij hoge stromen kan de spanning wat eerder zakken soms instorten...
    Maar dat wordt allemaal niet getrokken. Je kan er een spanningsverklikker aan prikken die
    een misthoorn aanstuurt per relais, vanuit de accu... als dat een mistroostig reutelpiepje wordt...
    weet je zeker dat de accu leeg is... echwel!

    Loodaccu's natuurlijk niet leegtrekken tot de laatste druppel loodessance...
    dus bij varen veel koffie om wakker te blijven bij 'Dauerfahrten'...
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bas, Balanceerkabels werken toch alleen maar met cellen in serie geschakeld? Als ik het goed heb dan heeft Peter een Bauer module die je aan kan roepen dat de accuspanning te laag wordt. Ist wohl auf Deutsch oder Englis(c)h ja. Gr. Klaas
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Gut! Daar zeg je wat Klaas! Staat natuurlijk allemaal parallel!
    Diepe zucht :confused::eek::(:stout:
     
  16. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.790
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Accu,s denk ik geen probleem, rij al 10 jaar met de camper voor het huishouden op 2 grote accu,s op de zelfde manier aangesloten als deze. Wel de voltage in het oog houden, daar moet ik wat op vinden, en dat hoeft alleen bij de eerste test vaarten. Maar zo ver zijn we nog niet daar ik tegen een dik probleem aanloop. Housten we have a problem :(:mad:

    De aansluiting tussen stuurhuis en dak die ik gemaakt had mer 3,5 jacks werkt dus niet. Ik vermoed dat door uitzetingen van hout en metalen steeds weer dat probleem zich aankondigt. Ze sluiten steeds net niet goed aan, en dit geeft storingen. Dus dat moet anders, echter is dat niet eenvoudig daar mijn draden in het dak rechtstreeks de benen in gaan van de superconstructie waar de mast ook op staat. Voor ik ga slopen :mad: eerst een alternatief bedenken wat voor aansluiting daar voor moet komen. Ideeën! Graag.
    20200711_185518.jpg 20200711_185534.jpg
    Echt shit dit, en ja dit is niet de eerste keer dat dit probleem zich voor doet. Maar dacht het onder controlle te hebben de laatste keer.
    Grt peter.
     
  17. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Op dit ogenblik ben ik ook bezig met een soortgelijk probleem.
    Het probleem is, het brengen van stroom naar een onderwagen van een kraan.
    Door het schommelen tijdens het draaien, is de afstand niet constant in hoogte en plaats.
    Als contact ga ik fosfor bronzen contactveertjes gebruiken.
    Zie:
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/kraan-van-piet.272340/#post-4063348
    Nu naar jouw probleem. Kan je geen printplaatje plaatsen met voldoende contact plaatsen met de contact veertjes aan de bovenkant of anders andersom?
    Bij de oplossing van de draaikrans maakt het niets uit of deze een afwijking heeft van een mm, zowel horizontaal als verticaal.
    Misschien tussen de losse delen een magneet toepassen voor het tegengaan van de veerkracht van de contactveren.
     
  18. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Laatst bewerkt: 11 jul 2020
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Oude PC sloper. En RAM geheugenkaartjes DIMM's...
    Dat stekkersysteem gebruiken. Vanaf moederbord en DIMM... bovendien zijn dat goudcontacten...

    Ook PC videokaarten zitten wel eens in moederborden gestoken... kan mooi bronmateriaal zijn voor hoger doel.
    Gaan met iets klemming. DIMM's gaan met een lock... maar dat is meer 'zekerheid'.
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Peter, Is het niet mogelijk om die "paal" met stekkers min of meer verend te maken en niet meer afhankelijk is van kleine veranderingen. Op die manier blijft er na het insteken wat spanning op staan en de stekkers in positie. Het ding waar Henk naar verwijst is momenteel niet leverbaar. In mijn very low budget built Smit Finland is de opbouw van stroom voorzien middels 2 4-aderige telefoonkabels met stekkers. Met automatisch in elkaar glijdende verbindingen wringt het altijd een beetje met de kans dat er regelmatig iets sneuvelt. En al helemaal als voor het transport steeds de opbouw eraf moet. Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina