Voortzetting bouw Smit Enterprice!

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Peter58, 7 nov 2019.

  1. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
  2. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.790
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Henk zijn oplossing is een mooie, maar echter voor usb aansluiting, en dat is voor grotere stromen niet bedoelt.
    Verende paal heb ik ook aan gedacht, maar dan moet ik op een of tandere manier mn dak vast zien te maken aan de stuurhut.
    De slots van een pc moet ik eens naar kijken, heb nog een sloper staan :D
    Die pogo pins zou idd een hele mooie oplossing zijn, echter het dak moet ik dan vast zetten.
    Maar dank voor het mee denken, ik ga er wat mee doen. Komt goed :)
    Grt peter
     
  3. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Volgens de laatste informatie is een soort vergelijkbare stekker nog steeds leverbaar.
    Over het prijs, voor mij niet vriendelijk.
    https://www.amazon.ca/Leoie-Magnetic-Charging-Connector-Compatible/dp/B087M2Q8HB
    Daarom verwijs ik naar mijn eerdere bericht over het plaatsen van een printplaat met als tegen contanten veer afnemers uit fosfor brons.
    Zie ook de bijdrage van Zeiler, contacten op een printplaat.
    Henk
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2020
  4. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.790
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Die pogopins met magneet voet staan mij wel aan, dat is een hele mooie oplossing hier voor :)
    Echter heb ik 13 draden die naar boven moeten, dus zoeken op het web :eek: holly shit wat een berg verschillende.
    En alles bij allie (wacht tijd :mad:) ik heb totaal geen verstand van deze materie, welke moet ik hebben HELP! Gaat om led verlichting en 2x 6 volt voor zoeklicht en motortje.
    Hier in nl kan ik ze niet vinden of kijk ik nu verkeerd?
    Grt peter.
     
  5. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.790
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Ondertussen de boel gedemonteerd, totaal geen slec op de kabels :stout: eikel dat ik ben. Ook weer om van te leren :hammer:
    Nu kijken hoe ik dit ga oplossen.

    20200712_142012.jpg
    Grt peter
     
  6. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.790
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Getracht een contact stip te maken met magneten om ze tegen elkaar te kleven, ook weer niet de oplossing.
    Me verrot gezocht naar pogo pins maar alle veel te lang, of te licht uitgevoert qua amps.
    Zucht :(
    15946505706115453234269495916415.jpg
    Kan dus ook weer de kliko in.
    Grt peter.
     
    Laatst bewerkt: 13 jul 2020
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Peter, de oplossing kan simpel zijn: In mijn Norderney (gebouwd overgenomen) zat een verrassend simpel systeem om stroom naar het dekhuis te leiden. Makkelijk zelf te maken. 4 verende messing pennen die terechtkomen op evenveel messing plaatjes in de romp. Vrij slappe veertjes, zodat het dekhuis voldoende gewicht heeft om de pennen in te drukken. Origineel moest dit systeem alle 8 gloeilampjes plus een vertraagd motortje voor de radar voeden. Dat ging prima. Gloeilampjes verbruiken meer stroom dan LED's, dus voor jouw toepassing prima geschikt.
    Je praat over milliampere's. niet over ampere's.

    13 aders naar boven toe? Dat is nogal wat... Heb je de + leidingen gekoppeld? Meestal wordt er bij de diverse schakelmodules over de - geschakeld. LEDs die samen branden (Bakboord-, stuurboord- en toplicht) kun je compleet samen schakelen. Scheelt allemaal weer draad en contactpunten.

    Ik heb mijn Norderney nu voorzien van LED's, die ik schakel via een schakelmodule. Die module komt in het dekhuis.
    Stroom voor de LED's tap ik van de servostroom af, evenals de stroom voor de radarmotor. (anders heb ik een soort helikopter in de mast :) )
    Blijft over: een 12V LED-schijnwerper. Daarvoor heb ik een tweede contactunit gemaakt. Per contact een veertje van een balpen, twee staafjes messing in diverse lengtes en een messing plaatje. Oh ja, een ABS behuizing voor het geheel. Totale bouwtijd: 3 uurtjes. Moet jou toch ook lukken, denk ik...

    Hieronder de originele veercontacten...
    P1160586.JPG

    Hieronder de nieuwe, voor 12V...
    P1160587.JPG

    Hieronder de contactplaatjes in de romp. Voor die nieuwe heb ik ze nog niet gemaakt.
    P1160590.JPG

    Doe er je voordeel mee...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.790
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Dank voor je idee, echter dat over de min schakelen wist ik te laat, gevolg relais blok tussen geluidskaart en leds.
    En ja dat zijn er in de mast al 4 plus radar. Verlichting van de kap op het stuurhuis 1, draaien zoeklicht 2 en toplicht en zoeklicht en massa zelf maakt 11 draden. 2 vervallen.
    Voor die veren heb ik te weinig ruimten, dan komen ze voor mn ramen te zitten of steken boven dak uit.
    Geen gezicht dus, ben nu bezig om aan 1 zijde van de contact plank de pennetjes verend te krijgen die op een cileconnenslang rusten (dat veert ook) , kijken of dat wat word.
    Grt peter.
     
  9. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Beste Peter , waarom neem je geen twee VGA stekkers die in mekaar passen .
    Deze zijn 15 polig en zwaar genoeg voor datgene wat je wil doen .
    Ik gebruik die al jaren zonder problemen om de bovenbouw in te klikken .
    Groetjes
    Ronny
     
  10. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.790
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Deze gebruik ik al voor aansluiting tussen romp en opbouw en opbouw stuurhut.
    Maar die raak ik niet kwijt in de stuurhut en dak, gaat te zwaar ook.
    Ik zal hem in delen moeten maken ivm transport, de grote van dit schip is nogal fors.
    Onderkant opbouw tot topje antenne van de mast is al 90 cm en kwetsbaar, vandaar in delen.
    Grt peter.
     
    Laatst bewerkt: 14 jul 2020
  11. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.790
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Na veel geëxperimenteerd te hebben wat steeds niet werkte nu een die het wel doet.
    Een contactbrug tussen stuurhut en dak gemaakt met verende contacten op een cilicone slang :yes:
    Nu nog het deel inbouwen, dat word ff een piel werkje, van de bovenste plank. Die moet exzakt op de goede plaats komen anders werkt het nog niet.
    20200715_133532.jpg 20200715_172505.jpg 20200715_172520.jpg 20200714_221350.jpg

    Grt peter
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    Peter ik vind dat wel een leuk idee, maar heb je die zwarte balken geprint?
    groet Piet
     
  13. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.790
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Piet@ ja die heb ik geprint, na 2x was ie goed :)
    Kwam er net achter dat ik de draad voor het radar vergeten was, maar er zaten exstra sparingen in dus draad met toebehoren er bij gefriemeld.
    Grt peter.
     
  14. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Hey Peter , als ik van U was zou ik twee pennen aan de bovenste rail zetten die in de buisjes passen van de onderste rail , kwestie van mooie passing
    Groetjes
    Ronny
     
  15. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.790
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Die passing zit al aan de stuurhut zelf waar het dak overheen valt, zit weinig speling in, en in de rail zitten magneten die elkaar aantrekken. In die buizen zitten de draden, als je daar steeds pennen tussen duwt beschadiggen ze op ten duur.
    Grt peter
     
  16. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.790
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Hummm, zit een beetje tegen, doordat ik niet met mn handen in de stuurhut kan komen is de juiste plaatsing van de contact pennen een ramp. Nu het onderbed met de veerstangetjes aan gepast zodat het bovendeel er prs inpast.
    Het leven van een modelbouwer gaat soms niet over rozen :D
    Grt peter.
     
  17. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Dat is de reden van die pennen , die kan je op voorhand laten passen en dan de contactrail inbouwen in het dak .
    Als je het dak er dan opzet passen die pennen in de onderste rail en zit het geheel perfekt tegenover mekaar .
    Groetjes
    Ronny
     
  18. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.790
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Klopt, maar zoals gezecht zitten in die pijpen de draden.
    Vandaar ik het nu zo doe.
    Grt peter
     
  19. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.790
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Op het moment in de lappen mand, voor de zoveelste keer door mn rug gegaan.
    Toch nog ff geken samen met mn vrouw of de laatste modificatie van de contactbrug nu werkt.
    Met een paar stevigge magneten drukt het dak nu de contactstrip stevig op de contactpennen, en ureka het werkt :)
    Later de boel weer aan gaan sluiten, ook flink klusje maar nu ff niet gaat.
    En de boel weer netjes fatsoeneren, best wel wat beschadigingen opgelopen.
    20200720_172119.jpg

    Grt peter.
     
    k-k, MicropropSport en Gerrit-Jan vinden dit leuk.
  20. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    Peter, beterschap
    groet Piet
     
    Peter58 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina