MAIDEN TRIP.
Boot in de auto en op naar de water kant, vond het toch wel eng en spannend.
Aangekomen boot te water, accu er in en 4kg balast (zakjes zand), niet genoeg dus. Exsta zakjes terplaatsen vol geschept en inde boot.
Bijelkaar was dat 10,3 kg, dat was dus nog niet genoeg. Een van de zakken lag op het achterdek omdat ik het in de boot niet kwijt meer kon. Goede raad is duur toch ff proberen te varen, hoop geklop van water en lucht, maar hij ging.
Stuur naar links verschuift de zak op het achterdek, boot maakt flink slagzij

, dat was schrikken.
Gelukig kon ik hem naar de kant krijgen. Zak toch onderdeks gepropt en weer varen, maar nog steeds veel geklots bij de schroeven.
Boegschroef werkte maar stond te laag ingesteld 30%, dus die hoger gezet en dat werkte totdat ik snel van sb naar bb ging en de motor de silicone slang aan stukken trok. Dat word dus repareren.
Een kennis van me kwam kijken met zijn serves auto, die had 2 doppendozen bij zich die presies tussen de gang boorde paste. Dit woog ongeveer een 3 kg, nog niet genoeg, toch nog 1 cm over wat ie moet zakken.
Maar nu weinig geklots meer, wel is hij erg wind gevoelig. Daarna wilde ik zijn trekkracht eens voelen, touwtje aan de sleephaak en vol gas, trok als een dolle maar er draaide maar 1 schroef

hoe kan dat nu?
Dus bovenbouw er af kijk er in

berg water binnen

bb motor had flink staan spetteren met de tandriem vertraging. En deed niets meer. Snel leeggehaald en boot op de kant, waa r het water vandaan kwam was snel te zien. Bb schoefas lekt want er kwam water uit, drup drup en vrij snel. Meteen sponsje de laag water er uit gehaald (ongeveer 2cm water) in 2 spant ruimtes.
Dus enterprise kan de scheepswerf weer op, terug op de helling.

De oude schroefas kokers kan ik niet vol pompen met uierzalf helaas, is denk ik te veel. Dingen zijn gemaakt van 15 mm koper pijp en een 55 cm lang. Weerstand word dan wel erg veel denk ik.
Dat word dus assen trekken en waarschijnlijk nieuwe schoefas kokers maken.
Word vervolgd !
Grt peter (die wat teleur gesteld is).
Ps, gelukkig geen schade aan bb motor of andere dingen.
Grt peter