Voortzetting bouw Smit Enterprice!

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Peter58, 7 nov 2019.

  1. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.789
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Henk@
    Tja de druk is enorm van mijn schroeven, met 1 schroef vol gas kon ik hem amper tegen houden. Dus bij achteruit slaan komt alles op dat lager terecht.
    Misschien overkill maar ik neem het risico niet.
    grt Peter
     
  2. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Wat voor onze handen een grote kracht is, is voor een lager een kleine kracht.
    Een lager 604, 4mm as, kan een maximale dynamische kracht hebben van 0,96kN = 96kg, daar naast nog een statische belasting van 0,35kN = 35kg.
    Die kleine lagers zijn echt sterk.
    Groet. Henk.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.789
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Ok, dat wist ik niet, maar heb ze al besteld henk.
    Grt peter
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Je bent nu toch bezig Peter en zo het lijkt krijg je meer lengte voor een axiaal lager tussen tussen tandradschijf en askoker. Dan kan het op dat eind geen kant meer op en blijft het soepel draaien. Gr. Klaas.
     
  5. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Hoeveel axiale lagers voor de twee schroefassen heb je besteld?
     
  6. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.789
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    2 henk.
    Grt peter
     
  7. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Sorry, dat had ik ook kunnen lezen in je bericht #955.
    Waarschijnlijk heb je al veel onderdelen gemaakt.
    Zelf zou ik de naaf van de tandriemsnaar omdraaien en in de ontstane ruimte het axiale druklager, om de trekkacht van achteruit varen op te vangen. monteren.
    Het nadeel is, dat de motor verder naar achter moet.
    Forumlid Bas @MicropropSport had in bericht #953 aangeven het probleem met de lengte van de motor .t.o.v. de tandkrans op de motor.
    Door de lengte kan de motor zijdelings weggedrukt worden.
    Indien je mijn voorstel volgt, dan moet de motor nog verder naar voren, met een groter momentprobleem.
    Heb je erover nagedacht om de naaflengte af te draaien en de stelschroef op een andere plaats, desnoods tussen de tanden van de tandschijf?
    Gelet op de tijd tussen de vraag en mijn antwoord, verwacht ik, dat dit mosterd na de maaltijd is.
    Succes, Groet. Henk.
     
  8. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.789
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Hallo henk,
    Eigelijk hoeft er weinig te veranderen met de tandriem schijf, de axiale lagers komen in bovenstaande scheiven te zitten, dus hoef ik niets te verschuiven. Lager voor de tandriem schijf komt daar gewoon weer terug.
    Ik heb wel de motoren omgedraait (as verschoven) zodat de kleine tandriemschijf aan de kant van de montage kant van de motor komt. Hiervoor moest ik wel nieuwe steunen maken, die zijn inmiddels klaar.
    Grt peter.
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Je hebt er wel de gang in Peter. Het zou me niet verbazen als de boel belast nu rustiger loopt. Motor- en schroefaslagers liggen nu op één hoogte en veel dichter bij de riem, waardoor er in de motoras veel minder buiging ontstaat en ook minder kans dat de boel gaat klapperen. Maar de tijd zal het leren. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport, Peter58 en Herby63 vinden dit leuk.
  10. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    even ter aanvulling.
    De dynamische kracht is gebaseerd op de radiale belasting, of op een berekende combinatie van de radiale en axiale belastingen, bij normale toerentallen.
    Maar NIET op een kracht van alleen een axiale belasting.
    Maar ik ben het eens met Henk dat een “gewoon” diepgroef kogellager hier toch kan volstaan.

    Verder is de statische belasting niet echt van belang.
    Die geldt nl. voor een stilstaand lager (heeft te maken met het indeuken van de loopbaan. En omdat dan maar een paar kogels alles dragen is deze veel lager dan een dynamische belasting).
    In deze toepassing is dit vrijwel alleen het resultaat van de spanning van de tandriem.

    Ik weet niet hoeveel spanning Peter erop heeft, maar deze snaren hoeven helemaal niet zo sterk aangespannen te zijn. Ik heb ze zelf in mijn Enterprise een beetje losjes (waarbij ze net niet slippen) want dat maakt bijv. duidelijk minder lawaai en dat is ook wel prettig in een modelboot.
     
    Laatst bewerkt: 22 jul 2021
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.789
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Jan en henk,
    Zoals jullie kunnen zien zit er voor de tandriemschijf nog een lager, dat is een diepgroeflager die de zijdelingse krachten op neemt die door het draaien van de motor via de tandriem opneemt. Oftewel word hij aan 2 kanten gelagert, ik denk dat ruim voldoende is om de krachten op te vangen. Dus 1 diepgroef en een axiaal lager.
    IMG-20210719-WA0003.jpeg
    (Dit is de oude opsteling, maar voor de as verandert daar weinig aan. Behalve dat tussen de houte stomp het axiale lager komt).
    Grt peter
     
  12. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Dat begrijp ik, Peter, maar met een axiaal lager alleen voorkom je jouw probleem van het verschuiven van de as nog steeds niet. Die moet je nog steeds borgen, (en op dezelfde manier als je een groefkogellager zult moeten borgen). Dan blijft mijn twijfel over het praktische nut van een axiaal lager, en lijkt het mij zinvoller om de fixatie van de as eerst aan te pakken.
     
    Stoompomp vindt dit leuk.
  13. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.789
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Ik draai in de as een kleine inkeping waar in een E clip komt te zitten die de axiale druk blokkeert/opvangt.
    Grt peter
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Peter, Zou je dat wel doen? Zo'n clip werkt goed om iets op zijn plek te houden, maar niet om axiaal te belasten. En de stuwdruk van je schroef is toch wel behoorlijk. Kun je niet beter is doen bij of aan het eindlager?
    Kunnen er geen twee axiale lagers aan weerszijden van de tandriemschijf? Dan verzwak je de schroefas allen maar door en putje of vlak stukje om de tandriemschijf vast te zetten. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 21 jul 2021
  15. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.789
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Die axiale lagers zijn in de voorraad bak terecht gekomen, vond ze helemaal nix. Conrad zei 10 mm, laten ze nu 9,6 zijn :mad:
    Dus naar de plaatselijke smid hier en 2 lagers gehaald skf 5x16x5 en die er maar pas ingedraait.
    Ik ga idd een kleinstukje vlak maken in de as waar het borg boutje in valt, kan die ook niet meer verschuiven.
    Grt peter.
     
    Laatst bewerkt: 21 jul 2021
  16. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.789
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Er word hard gewerkt op de scheepswerf, de bemanning maakt overuren.
    Nieuwe lagers op de schroefas, sleufje geslepen om de vergrendelingsbout vast te zetten.
    20210721_152032.jpg
    Daarnaast het aandrijfwiel geplaats en het steunlager verbouwd.
    20210721_153411.jpg
    Ook een vulpijp gemaakt om het uierzalf in te spuiten.

    20210721_144226.jpg
    Dus nu werd het tijd om de veranderden motoren te plaatsen, gelukkig heeft de bemanning voor het scheepswerf personeel een kraan tot zijn beschikking. Dat had een huzaren stukje geworden als ze dat met de hand hadden moeten doen.
    20210721_160022.jpg
    Tot zover de update van de werkzaamheden.
    Grt schipper peter.
     
    Herby63 en MicropropSport vinden dit leuk.
  17. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Peter, standaard axiale lagers hebben altijd een D ondermaat. Anders lopen ze vast en vergeet ook niet dat ze niet gemaakt om maar iets aan radiale kracht op te nemen....
     
  18. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.789
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Vandaar dat ik ze niet geplaatst heb jan, ik ben maar op henk en jouw now houw afgegaan en er gewone lagers heb in gezet.
    Grt peter
     
  19. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Je zet er een lager SKF 625 in!.
    Dit is echt een krachtpatser, Dynamisch 114kg en statisch 38kg.
    Dit kan niet verkeerd gaan.
    Daar je nu een as gebruikt van ø5mm is het geen punt om aan weerszijden van het lager een groef van 0,5mm te maken voor de borgringen op de as.
    Daarnaast nog een borgring in het huis voor het lager en het geheel staat als een huis.
    Je hoeft niet bang te zijn, dat de as bij de groef, asdiameter nog steeds 4mm, door de torsie breekt.
    Indien je geen groeven in de as wilt maken, dan kan je ook stelringen gebruiken, die je op de as tegen het lager aan beide zijden vastzet.
    Dit laatste heb ik gedaan bij het trustblock van mijn stoomsleepboot,
    Succes. Groet, Henk.
     
  20. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.789
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    De scheepswerft heeft de werkzaamheden afgerond, boel loop soepel en maakt minder herrie.
    20210722_142844.jpg
    Dus er kan opnieuw getest worden in het water.
    Nu nog even wachten op het ballast.

    Grt peter
     
    Herby63, MicropropSport, k-k en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina