VOR: Nieuw bouwproject Ericsson VO70

Inderdaad Francis,

het is weer even geleden dat er een update is geweest. Bouwen heeft de laatste weken op een laag pitje gestaan - veel andere dingen te doen, en ook het schuurwerk een beetje beu.

Ben nog steeds met het dek (plug) bezig momenteel:

dek05.jpg

Glasmatje over het dek heen en beginnen met plamuren

dek06.jpg

Dek staat helemaal in de plamuur, en we zijn weer vertrokken voor een hoop schuurwerk!

Verder ben ik ook nog wat aan het experimenteren geweest voor de bevestiging van de kantelkiel. Ik heb hiervoor een as gedraaid die in 2 bussen loopt dmv kogellagers.
Nu heb ik echter totaal geen idee van de krachten die op dit scharnierpunt gaan werken - en ik denk dat m'n huidige ontwerp misschien wel wat "zwaar" is uitgevoerd. Gewicht is 200gr dus dat valt wel mee, maar misschien kan het wel compacter dan bedoel ik.

pivot01.jpg

Eerste aanzet, om 1 uiteinde van de as te verjongen waar de kogellagers overheen komen

pivot02.jpg

De afgewerkte as met de kogellagers die erbij horen

pivot03.jpg

Even de kogellagers passen

pivot04.jpg

De bus waar de kogellagers inkomen (zo zijn er dus 2)

pivot05.jpg

In het midden van de bus een smeernippel voorzien. Zo kan ik tussen de 2 lagers in vet inspuiten, om het water op het scharnierpunt buiten te houden.

pivot06.jpg

1 zijde gemonteerd, bus met lagers met daarin de as.

Deze week heb ik verlof dus ik hoop nog enkele vorderingen te kunnen maken!

ziet er goed uit! die drukte ken ik....bij mij staat het ook al ff stil. (maar dat komt ook omdat de spullen die ik besteld heb "elk moment" kunnen binnen komen........dat moment kan dus ook over 2 weken zijn :-( )
Zou je niet de "binnenste" lagers vervangen door een paar keerringen?? immers 1 lager aan elke kant is meer dan voldoende en dan hoef je niet zo met vet te rommelen........ maar dit is natuurlijk wel weer makkelijker....
ik ben erg benieuwd hoe het na je weekje vrij staat.
suc6 met schuren
Francis

Dringend tijd voor een nieuwe update....

Wat is er intussentijd allemaal gebeurd? Eerst en vooral: die kiel, hiervoor heb ik een malletje gemaakt, en met behulp van een draadstang centraal, aangevult met wat balsa, en karbon, is hier een erg sterk kielzwaard uit gemaakt.

Eerst met behulp van van enkele houten latjes 2 bakjes gemaakt, en in elke helft een vleugelprofiel vorm aangebracht met plamuur:
kiel01.jpg

Het profiel duidelijk zichtbaar:
kiel02.jpg

Hierna een laagje glasweefsel aangebracht, en met plamuur de laatste details fijn gewerkt:
kiel03.jpg

Opvullen met karbon, balsa, centraal middenin een draadstang, weer wat balsa en karbon, alles rijkelijk voorzien van epoxy, en samendrukken maar:
kiel04.jpg

Tijd om de klemmen te verwijderen - en hopelijk heeft de loswax zijn werk gedaan en krijg ik deze 2 blokken nu uit elkaar:
kiel05.jpg

En jawel hoor - werkt prima! De kiel komt prima los!!
kiel06.jpg

Natuurlijk moeten nu de kantjes nog bijgewerkt worden, wat dit resultaat geeft:
kiel07.jpg

En duidelijk te zien in de dwarsdoorsnede: het mooie vleugelprofiel, en de lagen karbon, balsa & draadstang:
kiel08.jpg

Wat is er dan verder nog gebeurd? Wel nog een hoop schuur en plamuurwerk aan de mal voor het dek...
dek07.jpg

En nu ben ik begonnen aan het aftekenen van de dekopeningen. Ik wil deze namelijk mee in de mal opnemen, zodat ik mooie randjes kan maken waar daarna de dekplaatjes invallen. Geen gedoe met achteraf gaten in m'n dek te snijden, hier latjes te gaan onderlijmen etc etc... ik maak deze openingen gelijk mee in de plug, zodat ze mooi in de mal worden overgenomen, en er achteraf een mooi dekje van gemaakt kan worden.
Dit vraagt natuurlijk wel een massa voorbereiding, want ik moet nu eerst de hele layout plannen, waar alle aangrijpingspunten komen bovenop het dek, van alles schoten, wanten, vallen, railings etc..... ik kan natuurlijk geen dekopening gaan snijden waar laten een steunpunt valt hé !!!
dek08.jpg

En nu terug aan het werk!

Hier ben ik weer met een kleine update.

Ik was al dat schuren en plamuren nogal beu geraakt, dus heb een tijdje pauze genomen van m'n project, maar ondertussen ben ik terug in gang geschoten.

Momenteel is het dek (de plug van het dek beter) klaar om in de lakverf gezet te worden. Ik heb 3 openingen aangebracht (verzonken gedeeltes) zodat ik later makkelijk toegangssluiken kan aanbrengen.

De achterste helft van het dek:
dek09.jpg

De voorste helft:
dek10.jpg

Totaal beeld:
dek11.jpg

Hopelijk kan ik alles deze week nog in de lak zetten, zodat ik volgende week een mal kan trekken voor het dek. En dan kan ik eindelijk van slag om m'n werkstukken te maken!!

Wat voor lak ga je gebruiken? Probeer aan PU lak te komen. Deze MOET een week drogen, voor je met polyester erop verder kan.

Acryllak kan met polyester een probleem geven mbt lossing. Zelfs na voldoende uitharding.

Enamels (terpentinebasis) moet veel te lang drogen.

Maak je de mal van epoxy, dan kan je eventueel wel epoxy gebruiken. Strijk dan eerst een paar lagen epoxy met pigment nat in nat over de plug, en daarna pas met glasweefsel aan de gang.

Besteeed ook veel aandacht aan het aanbrengen van de lossingswas. Met vaste was is een laag of 8 heel normaal... Tussentijds minimaal 2 uur uit laten dampen.

skiff zei:
Wat voor lak ga je gebruiken? Probeer aan PU lak te komen. Deze MOET een week drogen, voor je met polyester erop verder kan.

Wel ik heb nog 2-componenten DD-lack (vosschemie) staan, welke ik dacht te gebruiken. Moet enkel eens kijken of ik deze kan spuiten, zal mij waarschijnlijk een spuitpistool moeten aanschaffen (mijn airbrush is veel te fijn hiervoor)

Met gewoon schilderen van DD-lack heb ik niet zo'n geweldige ervaring

Als je gaat spuiten moet je wel even spuitverdunning halen hiervoor. DD lak is PU lak, dus dat is altijd goed.

Rollen is ook te doen, met bijv een superfijne dubbelzijdig afgeronde schuimroller (Gamma). Aanbrengen met voldoende benatte roller, voldende baan doen, en niet meer over de oude baan rollen. Dat zie je nl direct, en dat trekt niet meer weg.

Bij spuiten niet nevelen, maar direct een voldoende natte laag spuiten. Het is een kwestie van "durven".

Vorig weekend de eerste romp uit mijn mal getrokken.... ik zal straks enkele foto's plaatsen.

Ben wel wat geschrokken door het gewicht.... niet meteen erg licht... romp weegt 1100 gr (lengte is dus 142cm, bij een max. breedte van 34cm)

Wel ben ik vertrokken met een ingekleurde gelcoat, dus ik hoef mijn romp straks niet meer te schilderen of te lakken.

Daarna heb ik 1 laag 40gr. glasweefsel, dan 1 laag 340gr. carbon weefsel, en terug 1 laag 40gr. glasweefsel

Misschien is die carbon wel wat dik geweest en had 160gr of 200gr ruim voldoende geweest maar heb een koopje kunnen doen aan die 340gr. dus heb ik die natuurlijk gebruikt....

Nu ja, we zullen wel zien hoe het verder evolueert.... momenteel heb ik het erg druk dus het bouwen gaat verder aan een héél rustig tempo.... maar stoppen, dat nooit!

hoi dazzler

leuk dat je al zover bent
over dat gewicht, is dat de complete romp incl dek of alleen de onderzijde?
ik zou me er niet al teveel zorgen over maken, je bouwt ook groot, dan mag het gelijk ook een stuk
meer wegen.
mijn kale romp van 1 mtr is met dek en zonder verf uiteindelijk op 1050 gram uitgekomen.
ik heb namelijk in het vlakke achterschip 2 lagen 300 grams koolstof gebruikt, omdat ik het
anders niet stevig genoeg vond, anders had ik met spanten moeten gaan werken.
daarnaast word het dek ook aardig zwaar door alle hoeken en gaten.
ik heb mijn boten trouwens graag stevig, als ik een wedstrijd zeiler ga maken,
gebruik ik wel folie voor het dek en een dunne romp, dat scheelt dan ook gelijk de helft aan gewicht

groeten johan

Het gewicht is enkel de romp, dek moet ik nog maken (plug is klaar, maar bevat enkele foutjes die eerst moeten aangepakt worden)

Hier dan even enkele foto's:

romp01.jpg

romp02.jpg

ziet er mooi uit ,dazzler

ik denk dat het uiteindelijk nog wel mee valt met het gewicht,
voordat ik het dek erop had woog de romp ongeveer 500 gram, aangezien jij 2 x zoveel materiaal nodig hebt
(1,4x 1,4 =1,96)

groeten johan

Het bouwen gaat ondertussen nog verder... nieuwe vriendin vraagt uiteraard wel wat van mijn vrije tijd - dus het tempo ligt een stuk lager - maar zo komen we er ook wel!

Ik heb ondertussen de bus voor de kantelkiel klaar:
pivot08.jpg

hierop is te zien dat ik een sleuf heb gemaakt waar de kiel inschuift. Het is niet 100% recht uitgefreesd, heb namelijk geen frees ofzo, dus het was handwerk (boren en vijlen)

De andere kant:
pivot07.jpg

bovenop heb ik een plaatje gezet zodat de kiel kan vastgevezen worden (een draadstang doorheen de kiel komt uit het gat en wordt met een moer geborgd)

Dan heb ik een busje gemaakt voor de montage van het roer:
roerbus01.jpg

Bovenin een extra stukje uitgewerkt, waar een rubber O-ring inpast, zo:
roerbus02.jpg

De na de O-ring wordt terug een stukje alu ingewerkt, zodat de O-ring mooi in de bus zit. Deze omsluit de as van het roer zodat water wordt buitengehouden:
roerbus03.jpg

Het busje met het roer erin:
roerbus04.jpg

Daarna ben ik de nodige carbon schotjes beginnen maken, om op de nodige plaatsen verstevingen te maken:
schotten01.jpg

Schotje achterin, het uitstekende deel moet nog uitgeboord worden, en hierin komt straks het busje voor het roer te zitten. Het onderste gat in de rop is trouwens nog zichtbaar. Op de zijkanten van het strookje kunnen de katrolletjes voor het closed-loop systeem van de zeilwinch:
schotten03.jpg

Schotjes middenin, het grote schot dient voor de algemene stijfheid van de romp, de kleinere schotjes dienen om de krachten van de kiel over te dragen op de romp, de kantelbus voor de kiel zit mee ingelijmd onder deze schotjes:
schotten02.jpg

Ziet er erg goed uit Dennis! Heb je al getest of het systeem waterdicht is?
Hoe heb je die schotjes gemaakt? Zijn dat een aantal lagen carbonweefsel op elkaar gelamineerd en daarna uitgezaagd?
Heb je misschien een foto van de onderkant van de romp waar je het kantelmechanisme ziet?

mvg Robert

Robert,

hierbij 2 foto's van de onderkant van het kantelmechanisme:

kielbusonder01.jpg

En dan op de uiteindes kapjes gezet om alles waterdicht af te sluiten (deze moeten nog wel een laagje verf krijgen)

kielbusonder02.jpg

Nu het kantelmechanisme gemonteerd was moest ik natuurlijk eerst even testen of dit effectief waterdicht was:

tewater01.jpg

Durf ik dit eigelijk wel........
tewater02.jpg

Ja hoor.. hij drijft!!!!!!
tewater03.jpg

Even afduwen, wie zegt dat je zeilen nodig hebt om mooie golfjes te maken?
tewater04.jpg

De boot het in totaal zo'n 30 minuten in het water gelegen.... resultaat: kurkdroog, er is geen druppel door het kantelmechanisme gekomen!

Ondertussen heb ik ook de loodbulb gemaakt, dus bij deze weer een uitgebreid foto-verslag van de constructie:

STAP1: in balsahout de tekeningen van het plan maken, en hier de ruwe vorm mee maken:
bulb01.jpg

STAP2: de middelste helf is dubbel uitgevoerd en kan van elkaar (nodig om de mal in 2 helften te maken). Ik heb er houten duvels ingestoken om de uitlijning te verzekeren...
bulb02.jpg

STAP3: daarna stryropur plaat snijden in blokjes en lijmen maar:
bulb03.jpg

STAP4: De vorm begint erop te lijken....
bulb04.jpg

STAP5: Dat is hem helemaal!
bulb05.jpg

STAP6: even controleren of de 2 helften mooi loskomen. Duidelijk te zien dat je ze mooi weer in elkaar kan steken.
bulb06.jpg

STAP7: met overschot styropur een box gemaakt en de ene helft erin gelegd... hierna wordt er cement over gegoten:
bulb07.jpg

STAP8: de 2 helften zijn gereed, halverwege is duidelijk de zilverfolie zichtbaar die ik gebruikt heb om de 2 helften te creeren, zodat het niet 1 massieve blok is!
bulb08.jpg

STAP9: als we deze blokken van elkaar halen zie je duidelijk hoe de 2 halve vormen er mooi inzitten.
bulb09.jpg

STAP10: de styropur vormen verwijderd, en we houden een goede bulb vorm over in het beton:
bulb10.jpg

STAP11: mijn zelfgemaakt smeltpannetje: kostprijs: 0,89 cent voor een groot blik aardappelen (die ik heb opgegeten vooraf) en wat rommel uit de afvalstapel in de garage....
bulb11.jpg

STAP12: geen foto's tijdens het gieten zelf.... ik had m'n handen vol. Helaas heeft de ene helft het openen van de mal niet overleefd.... dan denk je dat zo'n massief blok beton toch wel even iets steviger is!
bulb12.jpg

STAP13: de bulb is uit de mal! de vorm is duidelijk te zien, natuurlijk moet er nog wel wat gevijld en geschuurd worden, maar dat is voor morgen, hard genoeg gewerkt vandaag ;)
bulb13.jpg

Oh ja.... de bulb is gemaakt op de afmetingen van het plan, dus volgens schaal. Deze weegt uiteindelijk 5,35kg, wat toch wel aardig (te) veel is.
Maar goed, er moeten nog wat gaten in om de kiel te bevestigen, en desnoods boor ik wat extra gaten die ik opvul met microballoons...

Dazzler,

Ziet er uit alsof je het vaker hebt gedaan.

Zou je meschien iets van de afdichting van je roer as kunnen laten zien.

mvg Joeri.

Nee hoor, was m'n eerste keer. Maar ik denk altijd een week na over hoe ik iets moet doen, zodat het (meestal) wel lukt van de eerste keer als ik eraan begin ;)

Wat die roer as betreft, kijk even op de vorige pagina van deze topic (p5) onderaan mijn laatste post van ma 30 juli, de 3°, 4°, 5° en 6° foto laten zien hoe deze gemaakt is, met een woordje uitleg erbij.

joeri_4 zei:
Dazzler,

Ziet er uit alsof je het vaker hebt gedaan.

Zou je meschien iets van de afdichting van je roer as kunnen laten zien.

mvg Joeri.

Back