Dringend tijd voor een nieuwe update....
Wat is er intussentijd allemaal gebeurd? Eerst en vooral: die kiel, hiervoor heb ik een malletje gemaakt, en met behulp van een draadstang centraal, aangevult met wat balsa, en karbon, is hier een erg sterk kielzwaard uit gemaakt.
Eerst met behulp van van enkele houten latjes 2 bakjes gemaakt, en in elke helft een vleugelprofiel vorm aangebracht met plamuur:
Het profiel duidelijk zichtbaar:
Hierna een laagje glasweefsel aangebracht, en met plamuur de laatste details fijn gewerkt:
Opvullen met karbon, balsa, centraal middenin een draadstang, weer wat balsa en karbon, alles rijkelijk voorzien van epoxy, en samendrukken maar:
Tijd om de klemmen te verwijderen - en hopelijk heeft de loswax zijn werk gedaan en krijg ik deze 2 blokken nu uit elkaar:
En jawel hoor - werkt prima! De kiel komt prima los!!
Natuurlijk moeten nu de kantjes nog bijgewerkt worden, wat dit resultaat geeft:
En duidelijk te zien in de dwarsdoorsnede: het mooie vleugelprofiel, en de lagen karbon, balsa & draadstang:
Wat is er dan verder nog gebeurd? Wel nog een hoop schuur en plamuurwerk aan de mal voor het dek...
En nu ben ik begonnen aan het aftekenen van de dekopeningen. Ik wil deze namelijk mee in de mal opnemen, zodat ik mooie randjes kan maken waar daarna de dekplaatjes invallen. Geen gedoe met achteraf gaten in m'n dek te snijden, hier latjes te gaan onderlijmen etc etc... ik maak deze openingen gelijk mee in de plug, zodat ze mooi in de mal worden overgenomen, en er achteraf een mooi dekje van gemaakt kan worden.
Dit vraagt natuurlijk wel een massa voorbereiding, want ik moet nu eerst de hele layout plannen, waar alle aangrijpingspunten komen bovenop het dek, van alles schoten, wanten, vallen, railings etc..... ik kan natuurlijk geen dekopening gaan snijden waar laten een steunpunt valt hé !!!
En nu terug aan het werk!