VOR: Nieuw bouwproject Ericsson VO70

Dazzler,

Ik heb het stuk volgens mij over het hoofd gezien maar bedankt.
Heb je het busje zelfgemaakt ?


Joeri
 
Inderdaad Joeri, heb ik zelf gemaakt... zoals al de rest ;)

Dat is het voordeel van een goed gereedschap, in dit geval een draaibank!
 
hoi dazzler

dat ziet er allemaal heel erg strak uit :D
ik blijf dit draadje dan okk met belangstelling volgen,
ik wil misschien zelf ook nog eens een werkende kantelkiel
gaan inbouwen in een van de rompjes
kan ik hier vast ideen op doen

groeten johan
 
Even een kleine update.....

De loodbulb helemaal verder afgewerkt (schuren + plamuren, bovenaan gat maken voor de kielmontage)
bulb14.jpg


Vervolgens verlijmd op de kiel. Niet te zien op de foto, maar ik heb dwars doorheen de bulb en kiel nog 2x 4mm stalen pinnen gestoken, zodat het gewicht niet enkel verlijmd maar ook mechanisch geborgd is.
bulb15.jpg


Nog even met de hele romp mee op de foto:
bulb16.jpg




Daarna een systeem gemaakt om het kantelmechanisme binnenin de romp af te sluiten: uit alu een plaatje gemaakt dat verlijmd wordt over de opening, met hierin 3mm draad getapt zodat er een dekseltje kan op gezet worden
kielbox01.jpg


Hier het dekseltje (carbon plaatje) met afdichtingsrubber
kielbox02.jpg


Het dekseltje gemonteerd
kielbox03.jpg



Constructie van de hevels om de kiel te laten kantellen: draadstangen M8 met alu buisjes over
kielbox04.jpg

kielbox05.jpg


En gemonteerd op de kantelbus. De vlakke plaatjes alu bovenaan net onder de moeren daar komen de katrollen aan vast waar de lijn doorloopt die naar de winch gaat.
kielbox06.jpg



Ondertussen is ook het roer geplaatst en voorzien van een servo met hevel:
roerservo.jpg



En tot slot nog het schot gemaakt waar de RMG winch inkomt die de kiel moet gaan kantellen:
winchshot01.jpg


Schot is gemaakt van 4mm dik carbon, na ontvangst van de RMG winch bleek dat de maximale dikte om deze te kunnen monteren 3mm is (anders schuurt de drum tegen de montagebouten) dus moest ik plaatselijk een kleine ingreep doen (carbon wat uitvrezen tot 3mm dikte):
winchshot02.jpg


En dan de RMG winch erin:
winchshot03.jpg


Nu is het even wachten tot de bestelling van CAP binnekomt met de takeltjes.
 
Hallo Dazzler dat ziet er strak uit en schiet mooi op ,als je de boot meeneemt laat je de kiel eronder ?


groeten Rexonamen
 
Dazzler,

ziet er echt allemaal super degelijk uit! Ik ben op het moment net begonnen met mijn studie in Delft dus heb weinig tijd voor modelbouw maar als ik dit lees wil ik direct weer aan de slag. Die winch van RMG is echt super relaxed, hij heeft zoveel power niet normaal!

keep on the good work!!

mvg Robert
 
Dazzler,

Hoe gaat het met je project? zijn er nog vorderingen, ik ben erg benieuwd.
Zelf heb ik de laatste tijd ook wat vorderingen gemaakt, ik ga proberen dit weekend wat foto's te maken.

mvg Robert
 
Hoi Robert,

nee nog steeds geen vorderingen helaas.

Vermits de garage onverwarmd is, is het geen pretje om daar nu te werken... dus ik wacht nog even tot het weer terug wat zachter wordt....
 
gave boot
heb je er al veel werk in zitten zo te zien wel

en moet je alles zelf maken
 
En dan zeggen dat ik zowat alles in huis heb om deze boot af te werken: polyester, carbon, epoxy, polyester, hout, winches, carbon mast, zeildoek, takelblokken,......

Het enige wat ik niet op voorraad heb liggen is "tijd"
 
Welke blokjes wil je gaan gebruiken voor je kiel (takelblokken) ? Die staan nog op mijn !! Kopen !! lijstje ;-)

Thanx gr Remco
 
Ik gebruik blokjes van Cap-maquettes, maar die hebben 1 nadeel: holle busjes als as (deze kan onder zware last platdrukken, waardoor het blok vastloopt) ik heb dit opgelost door in het busje een massief staafje te lijmen.

De blokken van PeKaBe zouden kwalitatief beter zijn!


Welke blokjes wil je gaan gebruiken voor je kiel (takelblokken) ? Die staan nog op mijn !! Kopen !! lijstje ;-)

Thanx gr Remco
 
Hoi Dazzler,

Ik heb eens zitten rekenen volgens mij is het goedkoper om die blokjes van PeKaBe uit america te laten komen dan om ze bij Cap-marquettes te bestellen.... Helemaal als jij zegt dat die ook beter zijn. Vind die Cap blokjes tempest 15mm er ook wel degelijk uit zien.. Welke heb jij precies??

Wat voor vertraging ga je gebruiken bij je kiel?

Thanx again.

Gr Remco
 
Hey RJJ

Ik heb de blokken uit de RB reeks (Race - Ball Bearing) in 10mm variant

Maar alle blokken bij CAP hebben dus dezelfde tekortkoming: het holle asje dat bij hoge belasting kan samendrukken en de boel doen vastlopen (misschien bij de Ball Bearing reeksen minder, omdat daar nog een lager tussen de bus en het blok zit, waardoor ook eerst de lager moet vervormen voor alles vastloopt)

Ik kan er wel eens een foto van plaatsen als ik thuis ben.

De afmetingen van mijn kiel zijn als volgt:
Totale lengte = 60cm
Lengte onder het scharnierpunt = 50 cm (dus de kant van de bulb)
Lengte binnenin boot = 10 cm
(krachtverhouding arm is dus factor 5)
Takel is 6-voudig, maw kracht op winch = kracht op arm / 6
Winch zelf is van RMG, zwaarst model (380HD - 30 kg/cm koppel en 97cm travel op de lijn)

Mijn berekening, puur theorie, houd geen rekening met wrijving ed is als volgt:
(let erop dat mijn bulb momenteel nog vééél te zwaar is, houd de boot momenteel wel op de waterlijn, maar er komt nog gewicht van dek, tuigage, electronica, zeilen enzo bij, dus hier wordt nog afgehaald)

Bulbgewicht = 5 kg => Kracht op kort eind van de arm = 5kg * factor 5 = 25 kg
Zesvoudige takel => 25kg / 6 = 4,16kg op de lijn aan de winch

Dit is ruim onder wat de winch kan trekken. In theorie, is het zelfs zo dat het niet eens 4kg zal zijn, omdat deze berekening ervan uitgaat dat de arm (hevel) zich in een horizontale stand bevind.
Vermits deze zich in een boot echter verticaal bevind, en vandaaruit een hoek maakt naar 45 of 50°, moet je nog ergens een vermenigvuldiging doen met de COSinus van de hoek, maar hier heb ik geen juiste formule voor gevonden.
Ik ben gewoon uitgegaan van de zwaarst mogelijke belasting....

Door de 6-voudige takel, heb ik natuurlijk wel een beperktere afstand die kan getrokken worden (winch = 97cm --> 97cm/6 = 16,6cm) maar die volstaat in mijn boot om de kiel 45° naar elke kant te trekken.

Hopelijk is het allemaal wat duidelijk ;)
 
Blokken

RJJ koop gewoon de PEKABE`s want uit ervaring weet ik dat dit het beste is wat erop modelbouw beslag te koop is gebruik deze al jaren en ook in zoutwater en gaat niet kapot heb al blokken die een jaar of 10 oud zijn en nog net zo lopen als nieuwe , en bij mij hebben ze echt zwaar werk heb andere merken gebruikt maar springen uit elkaar ,hebben geen rvs as waar de lagers op draaien maar nieten /holle buis , maar deze beslissing is aan jezelf. en sucse met de bouw ,ook Dazzler
 
Hou er ook nog rekening mee, dat er tijdens het zeilen op de kiel druk komt te staan en dat de kiel ook met de breedste zijde door het water omhoog moet komen en dat is een behoorlijke weerstand. Er komen dus veel meer krachten op te staan dan op het droge een bulb van 5kg met een arm van 50cm omhoog te trekken.
Dit alles vraagt volgens mij om een iets andere berekening.............
 
Vandaar dat ik maar meteen de zwaartse winch heb genomen...

omgekeerde berekening: winch heeft een koppel van 30kg/cm, dat wil zeggen, dat op een punt gelegen 1cm van het center van de as, je 30 kg kan trekken. Er zit een drum op met een diameter van 32mm, maw het aangrijppunt van de lijn op deze drum zit op 32/2= 16mm van het center.
30 Kg/cm --> op een punt gelegen op 1,6cm is dit nog 18,75kg zou ik dan zeggen (30kg / 1,6 cm)

Met de zesvoudige takel, geeft dit een kracht van 18,75*6 = 112,5 Kg
Met de factor 5 van de arm (10cm boven de pivot, 50cm eronder) kan ik 112,5/5 = 22,5 Kg trekken.

Ik denk dat ik mijn loodbulb zelf nog ga moeten afslanken tot 3,5 à 4 kg, dus heb ik toch zo'n 18 à 19 kg over om zijwaartse krachten te overwinnen ;)

Voor een zeilbootje dat zelf in totaal maar 8 kg gaat wegen, lijkt mij dat wel ruim voldoende :p Denk dat met die krachten er eerst andere dingen uit elkaar gaan knallen ;)

Hou er ook nog rekening mee, dat er tijdens het zeilen op de kiel druk komt te staan en dat de kiel ook met de breedste zijde door het water omhoog moet komen en dat is een behoorlijke weerstand. Er komen dus veel meer krachten op te staan dan op het droge een bulb van 5kg met een arm van 50cm omhoog te trekken.
Dit alles vraagt volgens mij om een iets andere berekening.............
 
En dan zeggen dat ik zowat alles in huis heb om deze boot af te werken: polyester, carbon, epoxy, polyester, hout, winches, carbon mast, zeildoek, takelblokken,......

Het enige wat ik niet op voorraad heb liggen is "tijd"
Hello.How are you?can ı request something?ı saw building your sail model boat.can you send me sizes of this boat dwg or dxf form?thank you.
 
Inderdaad Joeri, heb ik zelf gemaakt... zoals al de rest ;)

Dat is het voordeel van een goed gereedschap, in dit geval een draaibank!
hi Dazzler ı sending you my e-mail adress :hakan-yuvanc@hotmail.com
 
En na lange periode van "inactiviteit" weer een update....

Het mechanisme voor de kantelkiel heeft vandaag voor de eerste maal gewerkt... zie filmpje:

N-kVl3ofxC4[/media] - VO70 Kanting Keel

Nu nog verder afwerken, fune-tunen enzo... maar ik denk wel dat het al zeer goed werkt.

groetjes,
Dennis.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top