Hey RJJ
Ik heb de blokken uit de RB reeks (Race - Ball Bearing) in 10mm variant
Maar alle blokken bij CAP hebben dus dezelfde tekortkoming: het holle asje dat bij hoge belasting kan samendrukken en de boel doen vastlopen (misschien bij de Ball Bearing reeksen minder, omdat daar nog een lager tussen de bus en het blok zit, waardoor ook eerst de lager moet vervormen voor alles vastloopt)
Ik kan er wel eens een foto van plaatsen als ik thuis ben.
De afmetingen van mijn kiel zijn als volgt:
Totale lengte = 60cm
Lengte onder het scharnierpunt = 50 cm (dus de kant van de bulb)
Lengte binnenin boot = 10 cm
(krachtverhouding arm is dus factor 5)
Takel is 6-voudig, maw kracht op winch = kracht op arm / 6
Winch zelf is van RMG, zwaarst model (380HD - 30 kg/cm koppel en 97cm travel op de lijn)
Mijn berekening, puur theorie, houd geen rekening met wrijving ed is als volgt:
(let erop dat mijn bulb momenteel nog vééél te zwaar is, houd de boot momenteel wel op de waterlijn, maar er komt nog gewicht van dek, tuigage, electronica, zeilen enzo bij, dus hier wordt nog afgehaald)
Bulbgewicht = 5 kg => Kracht op kort eind van de arm = 5kg * factor 5 = 25 kg
Zesvoudige takel => 25kg / 6 = 4,16kg op de lijn aan de winch
Dit is ruim onder wat de winch kan trekken. In theorie, is het zelfs zo dat het niet eens 4kg zal zijn, omdat deze berekening ervan uitgaat dat de arm (hevel) zich in een horizontale stand bevind.
Vermits deze zich in een boot echter verticaal bevind, en vandaaruit een hoek maakt naar 45 of 50°, moet je nog ergens een vermenigvuldiging doen met de COSinus van de hoek, maar hier heb ik geen juiste formule voor gevonden.
Ik ben gewoon uitgegaan van de zwaarst mogelijke belasting....
Door de 6-voudige takel, heb ik natuurlijk wel een beperktere afstand die kan getrokken worden (winch = 97cm --> 97cm/6 = 16,6cm) maar die volstaat in mijn boot om de kiel 45° naar elke kant te trekken.
Hopelijk is het allemaal wat duidelijk