Vraag; Stuart Steam Engine ; parts

Dat is precies de manier zoals ik het ook afgesteld heb.
Een inlaatpoort per keer, desnoods met alleen lucht op die cilinder en dan weet je zeker dat ze allebei lekker lopen.

Van de week even bij mijn broer kijken voor een voelermaatje dus.
En dit moet ook werken met zo'n omkeerbeweging?
Ben benieuwd of het gaat lukken.
Alvast bedankt Norwin

In principe wel, alleen dan de andere kant uit natuurlijk.
Ik kan er nog niet over meepraten aangezien ik nog geen bezit ;)

Ben je wel van plan om zo'n omkeerbeweging er op te gaan maken dan?
Ik vond het wel een leuke klus, al viel het me wel tegen omdat het een krijgertje is waar al aan was begonnen door de vorige eigenaar.
Dus heb ik hier en daar ook moeten improviseren
maar dat is de hobby nietwaar.
Groeten Norwin

Tja, ik twijfel nog eigenlijk.
Op zich lijkt het me wel mooier.
Voor de prijs hoef je het niet te laten en als ik uiteindelijk achteruit wil varen moet daar toch een voorziening voor komen.
Ben me momenteel nog op een ketel aan het oriënteren.
Ik twijfel tussen de Maccsteam 4 inch ketel of Regner ketel met twee branders.
De D10 is een stoomvretertje!

En zelf bouwen is dat een optie.
Of lijkt dit je nog wat te hoog gegrepen.
Wat op zich niet vreemd zou zijn want volgens mij valt dat nog wel behoorlijk tegen.
Al zullen er vast wel ervaren bouwers zijn die daar hun hand niet voor omdraaien.
Groeten Norwin

dat klopt.

Lijkt mij ook geen pretje.
Heb nu al moeite genoeg om dikke stukken een beetje netjes warm te krijgen.
Een ketel van een paar kilo zal zeker niet makkelijk worden.
Als het zover is, plaats ik wel een verslag.

Ga jij nog een ketel bouwen Harm ??

Laatst bewerkt:
Ik ben heel stellig mbt het zelf bouwen van ketels in tegenstelling tot andere dingen die ik niet beheers.

Juist de dingen die ik niet kan vindt ik een uitdaging om onder de knie te krijgen maar bij een stoomketel maak ik een uitzondering.

Ik moet er niet aan denken dat een zelfgebouwde stoomketel uitdraait in een bom oid.
Dus voor mij wordt het hoe dan ook een koopketel.
Heb de spullen er ook niet voor dus als je dat in de prijsvergelijking meeneemt is het kopen van een ketel net zo duur als zelfbouw.

Als deze stoomsleper werkend is opgeleverd kan ik daar verder op in gaan.
Dan kan ik overzien of ik 2 stuart compouds kan laten draaien op de Yarrow ketel die ik in gedachten heb, voor in de baggermolen.

Als deze stoomsleper werkend is opgeleverd kan ik daar verder op in gaan.
Dan kan ik overzien of ik 2 stuart compouds kan laten draaien op de Yarrow ketel die ik in gedachten heb, voor in de baggermolen.

Ik meende als je daar al een ketel voor had niet dus :banana::banana:
mvg
Frederik :D

Frederik, de schotse ketel in de stoomsleepboot met de stuart-compound is een mooie test of ik de baggermolen wel op stoom kan maken.
Schotse ketel valt daarbij al af, die levert bij de afmetingen die in de molen past niet genoeg stoom.

Frederik, de schotse ketel in de stoomsleepboot met de stuart-compound is een mooie test of ik de baggermolen wel op stoom kan maken.
Schotse ketel valt daarbij al af, die levert bij de afmetingen die in de molen past niet genoeg stoom.

full

Laatst bewerkt door een moderator:

full
nog even een eigen ontwerp verdeel kraantje gemaakt

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo even de boel afstoffen.
Vorige week even op bezoek geweest bij Wiggie om de D 10 af te stellen.
Er moest eerst nog wat aangepast worden maar inmiddels staat de machine op de draaibank langzaam in te lopen.

dscf2052r.jpg

dscf2053s.jpg

dscf2054t.jpg

dscf2055i.jpg

Zometeen maar eens een poging wagen om hem op perslucht te laten lopen:p
Groeten Norwin

Nou we toch bezig zijn ook gelijk maar een andere machine aan de draaibank gekoppeld.
Namelijk de Warrior van southworth.
southworthengines
Deze machine is qua afmetingen vergelijkbaar met de Stuart D10.

Hier een paar foto's

dscf2056v.jpg

dscf2057p.jpg

dscf2059k.jpg

Groeten Norwin

Dat is ook een leuke machine. Met als voordeel dat de cilinders van brons zijn en waarschijnlijk niet zo snel vastroesten als bij de D10.

Inderdaad is dit ook een leuke machine.
Maar lopen ho maar:hammer:
Dus ga ik maar weer verder met afstellen en inlopen want naar mijn mening
mag het nog wel wat soepeler gaan.

Groeten Norwin

hallo stoomboot vrienden

ik geniet met volle teugen van jullie gesprekken moet zo nu en dan toch effe stoppen want er word zoveel gezegd en verteld dat me brain het niet meer aan kan .
dit komt waarschijnlijk dat ik nog heel wat te leren heb op het gebied van stoom ik heb een 1.2 mtr in aanbouw zijnde Furie staan ook met stoom ketel en aandrijving en wil die wel afbouwen maar ik zal vaak terug kijken op deze stoom draadjes om ideen en details van op te pikken .
ben zeer onder de indruk wat jullie allemaal bouwen en hoop ook ooit mijn geerfde Furie af te kunnen bouwen ik zou graag willen vertellen wat voor stoom ketel an aandrijving ik heb maar moet dan eerst even in de dozen duiken maar als ik tij heb zal ik het effe op foto zeten
ik blijf did draadje uiteraard goed volgen

Gr Ger

Back