Vragen aan Stoompomp.

Bernard Retif heeft zo een regelaar getekend, maar of het een goede is, weet ik niet.

Mijn persoonlijke indruk, is dat dit een niet veilig ontwerp is.
Het gas stroomt binnen in een kamer, die naar buiten is afgedicht met op beide schroeven een Teflon snoer. Het is een gegeven, dat na enkele keren verdraaien/instellen dit soort pakkingen gaan lekken. Daarom wordt Teflonsnoer altijd toegepast in nastelbare pakkingdrukkers.
Voor mij MOET gashouderdeel/gaskamer met een ondoordringbaar membraam van de buitenwereld worden afgesloten.
Mijn keteldruk gestuurde gasregeling met waakvlam vraagt een behoorlijke inbouw ruimte, LxBxH : 80x30x80mm.
De waakvlam dient voor het herontsteken van de hoofdbrander, indien deze door het bereiken van de maximale keteldruk is gedoofd.
 
Brutus ,bedoel je met de stand van de regelafsluiter, het instelschroefje van de gasdrukregelaar of is er nog een andere regelaar.
Nee, ik bedoel de regelafsluiter waarmee je de snelheid van je machine regelt. Die bepaalt hoeveel stoom je "trekt" en daarmee hoe hard de brander moet branden om die hoeveelheid stoom te leveren.
 
Het gas stroomt binnen in een kamer, die naar buiten is afgedicht met op beide schroeven een Teflon snoer. Het is een gegeven, dat na enkele keren verdraaien/instellen dit soort pakkingen gaan lekken.
Daar zat ik ook al een beetje verwonderd naar te kijken.
 
Dag Bert, deze RC regelaar van Regner heb ik ook al gezien, maar volgens mij reageert deze regelaar toch niet automatisch als bv de stoomdruk in de ketel zakt of max bereikt heeft.

Deze regelaar is alleen voor het sturen van de gasdruk naar de brander en is niet gestuurd door de keteldruk.
Wel ideaal om op afstand de brander uit te kunnen zetten.
Laatste voor treintjes, bij schepen moet je gaan zwemmen.
 
IMG_0677.JPG



IMG_0676.JPG



Nee, ik bedoel de regelafsluiter waarmee je de snelheid van je machine regelt. Die bepaalt hoeveel stoom je "trekt" en daarmee hoe hard de brander moet branden om die hoeveelheid stoom te leveren.

Voor geen missingen te hebben , bedoel je dit dan?
 
Dag Bert, deze RC regelaar van Regner heb ik ook al gezien, maar volgens mij reageert deze regelaar toch niet automatisch als bv de stoomdruk in de ketel zakt of max bereikt heeft.

Nee dat klopt newbie, ik ben niet zo'n (stoom)ervaringsdeskundige als de andere heren hier, maar vindt - ervan uitgaande dat de RC niet verstoord - het wel fijn zelf nog een beetje eigen controle over de brander tijdens het varen te hebben.
 
Deze regelaar is alleen voor het sturen van de gasdruk naar de brander en is niet gestuurd door de keteldruk.
Wel ideaal om op afstand de brander uit te kunnen zetten.
Laatste voor treintjes, bij schepen moet je gaan zwemmen.

Ik gebruik hem niet zozeer om de brander uit te kunnen zetten (servo op minimaal is bij mij zo'n beetje waakvlam grote) maar om tijdens het opwarmen of een verhoging van de vaarsnelheid wat meer gas te geven en bij stationair draaien of langzaam varen wat gas te kunnen minderen en zo wat zuiniger of effectiever met de gas- en watervoorraad om te gaan.
 
Mijn persoonlijke indruk, is dat dit een niet veilig ontwerp is.
Het gas stroomt binnen in een kamer, die naar buiten is afgedicht met op beide schroeven een Teflon snoer. Het is een gegeven, dat na enkele keren verdraaien/instellen dit soort pakkingen gaan lekken. Daarom wordt Teflonsnoer altijd toegepast in nastelbare pakkingdrukkers.
Voor mij MOET gashouderdeel/gaskamer met een ondoordringbaar membraam van de buitenwereld worden afgesloten.
Mijn keteldruk gestuurde gasregeling met waakvlam vraagt een behoorlijke inbouw ruimte, LxBxH : 80x30x80mm.
De waakvlam dient voor het herontsteken van de hoofdbrander, indien deze door het bereiken van de maximale keteldruk is gedoofd.

Daar zat ik ook al een beetje verwonderd naar te kijken.

Wat stellen jullie dan voor, plaats is geen probleem, ervaring van de bouwer wel !
 
plaats is geen probleem, ervaring van de bouwer wel !

Mijn keteldruk geregelde eenheid is gebaseerd op het ontwerp van Dieter Miedek.
Ik heb deze her berekend, omdat ik kleiner bereik wilde hebben, waarbinnen de keteldruk van 2,5 tot 3,0 bar geregeld wordt.
Bij de laatste test vaarten blijft de keteldruk op ca. 2,7 bar.

Als bijlage mijn uitleg, zoals gepubliceerd in het maandblad "De Modelbouwer".
Eveneens een foto van de huidige opstelling.
SAM_1632.JPG


Het mooie is, dat deze keteldruk gestuurde gasregeleenheid gebruik maakt van universele autoband ventielen.
De regelaar staat aan de bovenkant naast de dubbele brander met waakvlam en thermokoppel bewaking.

Indien interesse, dan hoor ik dit wel. Daar ik geen PC tekenprogramma heb, zal ik mijn handtekeningen moeten omzetten naar.pdf.

Aanvulling:
Origineel van Dieter Miedek.
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik gebruik hem niet zozeer om de brander uit te kunnen zetten (servo op minimaal is bij mij zo'n beetje waakvlam grote) maar om tijdens het opwarmen of een verhoging van de vaarsnelheid wat meer gas te geven en bij stationair draaien of langzaam varen wat gas te kunnen minderen en zo wat zuiniger of effectiever met de gas- en watervoorraad om te gaan.

Bij mijn keteldruk gestuurde regeling blijft de keteldruk tussen de 2,5 en 3 bar.
De stoommachine van de Dockyard heeft een Stephenson schaar.
Door het verstellen van de schaar reageert het schip zeer snel, vooral bij manoeuvreren.
Als je met de brander sturing, vlamgrootte, snel wil reageren, dan kan je dit vergeten.
Voordat je bij rustige vaart, lage stand brander=lage keteldruk, ineens gedwongen volle vaart moet geven, dan heb je een probleem.
Voor de ketel weer op volle druk is, machine bekrachtiging, ben je misschien minuten verder.
Overigens, als je de ketel op druk houdt, is alleen de waterafname(verdamping) afhankelijk van de machine snelheid.
Verder, de keteldruk geregelde vlamregeling knijpt de gastoevoer, zodat de brander niet onnodig hoog blijft staan.
 
Laatst bewerkt:
de meeste "industriele" copieer/printmachines kunnen gescande documenten naar PDF omzetten met 1 druk op de knop.
Loop als dat kan een copy shop binnen en zij kunnen dat regelen.
 
de meeste "industriele" copieer/printmachines kunnen gescande documenten naar PDF omzetten met 1 druk op de knop.
Loop als dat kan een copy shop binnen en zij kunnen dat regelen.
Zelfs dat goedkope Canon printertje van 6 tientjes wat hier in huis staat kan dat....
 
Hoe mijn boot gaat varen, wat het water/ gas/ stoomverbruik gaat zijn, weet ik totaal nog niet.

Normaal gaat hij rustig moet varen ,behalve als ik maneuvers moet gaan doen. Dan vermoed ik volle vaart vooruit ,volle vaart achteruit enz, op dat moment veel stoomvrerbruik en de brander moet dan vol vermogen gaan.

De stoombouwer in de club gebruikt druk en gasregelaars van Laspe (gele blokjes) maar door ziekte zijn die niet meer verkrijgbaar.

upload_2018-12-14_21-58-22.jpeg


De gadruckminderer van Dieter lijkt er wel op.

Indien je denkt dat deze geschikt is voor mijn installatie, dan wil ik proberen om hem eens te bouwen.
 

Bijlagen

  • upload_2018-12-14_21-53-32.jpeg
    upload_2018-12-14_21-53-32.jpeg
    6,7 KB · Weergaven: 156
Volgend vraagje :
Voor de gasbrander te laten werken had ik liefst een gasregelaar die geregeld wordt via de stoomdruk.
Bernard Retif heeft zo een regelaar getekend, maar of het een goede is, weet ik niet.

Gasdrukregelaar:
Griezelig ding.
De teflontape dichting in de spindel is goed voor een keer blijvend instellen.
Vaak moet er nog na gesteld worden en dan is de dichting lek.
En dat wil dus zeggen een gaslek.

Veiliger is
daar een spindel(afsluiter) in te zetten met o-ring als dichting.

Ben voorzichtig met gas.
Kan brand en explosies veroorzaken bij lekkages.


Veel modelbouw plezier
Willum
 
Laatst bewerkt:
Je kunt het ook electronisch doen.
Een thermistor (ntc) tegen de ketel bevestigen, aansluiten op een Arduino en deze een Servo laten bewegen die aan de gaskraan vast zit.
 
Volgend vraagje :

Voor de gasbrander te laten werken had ik liefst een gasregelaar die geregeld wordt via de stoomdruk.

Bernard Retif heeft zo een regelaar getekend, maar of het een goede is, weet ik niet.

Deze is het, misschien bekent bij sommige bouwers.

Bekijk bijlage 303450

Bekijk bijlage 303451

Bekijk bijlage 303452


of zijn er betere ??



En een bijkomend vraagje ? Ik vermoed dat op de gasleiding ook best een gasdrukmeter komt, want meten is weten. Wat gebruiken jullie hiervoor ? Moet hij bepaalde eigenschappen hebben ?


Is een perfecte regelaar. Ik heb 2 gekochte versies hiervan, een franse en een chineese (om in de toekomst ook na te kunnen maken :D) en ze werken een beetje zoals een carburateur met een hoofd - en stationair sproeier. In tegenstelling tot wat Stoompomp zegt over de afdichting met teflonsnoer, wordt/is de afdichting verzorgd door rubber/viton o-ringen zoals het hoort ;)
 
Is een perfecte regelaar. Ik heb 2 gekochte versies hiervan, een franse en een chineese (om in de toekomst ook na te kunnen maken :D) en ze werken een beetje zoals een carburateur met een hoofd - en stationair sproeier. In tegenstelling tot wat Stoompomp zegt over de afdichting met teflonsnoer, wordt/is de afdichting verzorgd door rubber/viton o-ringen zoals het hoort ;)

En heb je misschien nog een linkje waar je ze hebt gekocht ??
 
Is een perfecte regelaar. Ik heb 2 gekochte versies hiervan, een franse en een chineese (om in de toekomst ook na te kunnen maken :D) en ze werken een beetje zoals een carburateur met een hoofd - en stationair sproeier. In tegenstelling tot wat Stoompomp zegt over de afdichting met teflonsnoer, wordt/is de afdichting verzorgd door rubber/viton o-ringen zoals het hoort ;)


Gasregelaar/spindelafdichtingen:

De Chinese is een kopie van de Franse?
Dunz versie een kopie van de Franse of Chinese?
Italianen zij ook erg goed in gasregelapperatuur.

De spindelafdichtingen die ik ken van gasregelkranen acetyleen, propaan, zuurstof etc
zijn vaak van NBR 70 rubber. De o-ring is dan in een groef gelegd in de spindelschacht.
De spindel draait in de schacht (met inw. o-ring) via de stelschroef naar onder of boven.
De spindelverstelling is mechanisch begrenst en geborgd naar onder en naar boven.
Maximale uitgaande gastroom kan zo begrenst worden.
Als voorbeeld bij autogene handgrepen kan de gasdruk zuurstof op de gaskraan oplopen tot wel 10 bar.

Andere afdichting van een spindel kan met een teflon kneldichting die opgesloten zit in een kamer.
De spindel draait in de dichting.
De knelling van de dichting op de spindel kan ingesteld worden met een stelschroef.
Lang geleden was dit bij heet en koudwaterkranen ook zo maar dan met met hennep en vet.

Veel bouwplezier,
Willum
 
Laatst bewerkt:
Back
Top