Vragen/Opmerkingen over Trucks, Bouwmachines of Landbouwvoertuigen of Modelbouwverenigingen, Enz.

Discussie in 'Model truckers' gestart door VOLVO FH 16 750, 29 aug 2021.

  1. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik

    Waarom geen fr sky
    X9e of een x9d.

    Makkelijk te programmeren en 16 kanalen
     
  2. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Wat is een iets? Voor zover ik weet moet je dan je hele ophanging van de assen vervangen door een pendelsysteem van bijvoorbeeld Scale drive, lesu of ali oid.
    Hoever wil je ermee gaan? Ik heb bij mijn Arocs ook wat kleine dingetjes gedaan. Als je verhoogd en de veren uit de schokdempers haalt heb je al iets meer ruimte. Je kunt de schokdempers ook weglaten. Ook moet je de dogbone tussen de assen vervangen voor een schuivende cardan.
     
  3. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik

    Ik heb op moment van schrijven 2 tamiya assen en thats it.

    Rest van de ophanging heb ik nog niet. Heb wel het setje van scale drive gevonden nu. Maar is dat wat ik zoek? Iemand hier ervaring mee in het zand?


    Het doel is om een een 6x6 te bouwen met een uit schakelbare voor as. ( tussen bak heb ik al.liggen)

    Ben nu is aan het inventariseren wat ik nodig gaat hebben.
     
  4. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Heb alleen ervaring met mijn eigen Arocs 6x4. Zie wel van alles voorbij komen maar neem aan dat jij alle merken ook wel kent. Zeker omdat je al veel hebt is bij elkaar zoeken een optie. Pawa kun je ook chassis in delen bestellen dacht ik. Moet je hem mailen voor opgave.
     
    ArjanN vindt dit leuk.
  5. Twente ontour

    Twente ontour

    Lid geworden:
    8 jan 2022
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Twente
    oke waar het mij om gaat nu heb ik een flysky zender maar die kan alleen mixen op de knuppels dus Max 4 kanalen die ik kan mixen .. dat is een meest voor komende type die je voor 75 euro op alie koopt ..... ik wil dus een echte zender haha... ze hebben mij gezegt dat ik met een graupner MC 28 hott .. 16 kanalen kan gebruiken dit is denk al wel perfect ..daar kan ik denk een hele tijd mee uit de voeten HOOP IK ...ik heb wel wat filmpjes gekeken op youtube maar die gaan allemaal over vlieg tuigen daar kom ik niet verder mee .. ook als ik wil mixen op de knuppels kan ik dan de pomp in mijn graan automatischin toeren mee laten draaien of kan met de mc 28 de pomp alleen in een stand of met een potmeter in de juiste toerental zetten wat ik liever niet wil pfffff... ook heb ik een servonaut SMB wat ik nu niet kan mixen dat is het geluid van rups en cilinders geluiden ... dat is wel een dingetje .. heb ook een shovel daar was ook zon flysky zender bij je kent ze wel de F16 ze zijn in wit en zwart... dat is geen fijne zender als je echt perfect wil draaien enz enz .. kan ook niet voor die prijs dat hoeft ook niet...
    nu ben ik met een volvo dumper de AH 60 aan het bouwen schaal 1/14 ook die wil ik gaan bedienen met de zelfde zender .. je snapt het wel welke kan ik op wil ...1000 1500 eur voor zender vind ik geen probleem maar het gaat mij er ook om als ik met al deze modellen thuis in mijn grote zandbak zit te vroeten dat ik dan steeds wat modellen in de wacht kan laten staan en zijn de modellen ook snel op te roepen of moet ik daar steeds door het hele menu ploegen .pfff
    zwaar zwaar haha ik kom er echt niet uit .. zeker je kent het wel lampje hier en lampje daar maar daar heb ik wil printjes voor dat ik meerde lampen op een kanaal kan zetten ...
    wat ik al zeg erg moeilijk ik ben door mijn werk maar dan 20 jaar uit geweest en loop 100.000km acher hahah
     
  6. Twente ontour

    Twente ontour

    Lid geworden:
    8 jan 2022
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Twente
    ik heb nieuw bericht wist niet waar ik het kon parkeren maar u zal zeker dit kanaal beter kennen dan ikkuuu
     
  7. Twente ontour

    Twente ontour

    Lid geworden:
    8 jan 2022
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Twente
    sorry dat ik het zeg al dat huina en FM spul uit china het is echt grote troep..
    heb een shovel en een rubs kraan ze gaan op marktplaats ..
    het is nu een keer zo als je iets goeds wil kopen beter tijdje door sparen het komt met dat china spul altijd uit de lengte of breedte... jammer geld ..
     
  8. Twente ontour

    Twente ontour

    Lid geworden:
    8 jan 2022
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Twente
    hallo als ik dat zo bekijk fl sky vind ik ze nog best erg ingewikkeld hoe het hele menu is op gebouwd vind fl sky beetje een rommeltje kwa menu .. wil best iets meer uit geven .. maar geen 3000 euro voor een zender moet leuk blijven
     
  9. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    frsky is flsky he.

    ingewikkeld...... dat heb ik nu bij jeti en graupner.
     
  10. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Het is ook maar wat je gewend bent natuurlijk. Graupner is nu ook niet het summum aan menu. Is ook een vliegzender. Na een paar jaar weet ik het nu wel een beetje te vinden maar als ik nu nieuw moest kopen werd het ook zeker geen Graupner meer. Daarnaast kijk ik ook altijd wel een beetje naar de modelbouwers om mij heen. Heb ik in mijn cluppie mensen zitten met dezelfde zenders en veel ervaring ermee dan kan dat voor mij ook de doorslag geven eventueel.

    Daarnaast als je 2 modellen hebt en de ontvangers kosten zeg € 100 per stuk dan is dat te overzien maar als je er 15 nodig hebt......

    Overigens komt ook Graupner uit het verre oosten inmiddels. Je uitspraken over echt grote troep zal ik verder niet van commentaar voorzien, ieder zijn ding en hobby.
     
  11. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Graupner MZ16/32 zijn wat programmeren betreft al weer heel wat stappen verder als de oude MC reeks, die al een aantal jaar niet meer geproduceerd wordt en zo langzamerhand ook nergens meer verkrijgbaar is. Met widgets op het scherm en digitale schakelaars ( dat is schakelen op je touchscreen) die je zelf kunt configureren zijn de mogelijkheden enorm groot. Daar zitten ook gewoon icoontjes in voor constructie modellen of schepen, en je kunt je eigen foto’s daar ook voor gebruiken. Het zijn zenders waar je alles mee kan maar de truckers zijn daar een beetje in achter gebleven. Graupner is overigens een Koreaans bedrijf dat inmiddels ook weer alles in Korea produceert.

    Dan heb je Jeti. Ook voor vliegen ontwikkeld maar ook hier is alles mogelijk. Jeti is heel sterk in compatibiliteit, de oudste ontvangers werken nog gewoon op de nieuwste zenders die op de nieuwste software draaien. Ook hebben alle zenders dezelfde software, uiteraard zijn de mogelijkheden per klasse meer of minder. De zekerheid voor de klanten van Jeti is enorm groot, de ondersteuning ook heel goed. Stuur je een vraag naar de fabriek, krijg je gewoon antwoord.
    Ik vind dat heel sterk en de producten zijn ook nog eens heel degelijk. Een DS12 koop je al voor onder de €600,-, en deze is met softwareuitbreidingen naar 16 kanalen te brengen. Het is de enige kunststof zender, maar je krijgt gewoon waar voor je geld. Jeti wordt geproduceerd in Tsjechië.

    Wil je het summum voor de funktiemodelbouw, niet twijfelen en voor ScaleArt Commander of Brixl gaan. Dan krijg je alles wat je hartje begeerd, gemaakt in Duitsland en speciaal voor de technische modelbouwer. ScaleArt is onderhuids Blauzahn, maar de doorontwikkeling vind helaas niet meer samen plaats, dus de uitwisselbaarheid zal wel verdwijnen in de toekomst. Oh ja, trek wel je portemonnee.

    Bij Futaba (Japan) of Spekdrum (USA, made in China) hoef je voor veel kanalen niet te kijken, tenzij je met allerlei schakelprinten wil knoeien waar sommige hier nogal enthousiast over zijn.

    FrSky maakt met de Horus op OpenTX of Ethos en de Tandem op Ethos echt wel mooie zenders, maar OpenTX moet je liggen en Ethos is net als alle andere hierboven genoemde opties geen open source meer. Uiteindelijk is het jou eigen budget wat bepaald welke richting je op gaat.
     
  12. Twente ontour

    Twente ontour

    Lid geworden:
    8 jan 2022
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Twente
    geef een keer mooie demo op youtube .. de x20 tendum heb ik wat filmpjes van gezien maar vind nog al ingewikkeld
     
  13. Twente ontour

    Twente ontour

    Lid geworden:
    8 jan 2022
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Twente
    super bedankt voor jou mega info .. pff kerel jij weet er echt veel van haha ik zal eens wat modellen gaan bekijken .. wat ik alleen het jammer er van vind dat er teveel vliegtuigen op staan maar kranen en grondverzet kom je echt niet veel tegen op youtube met uit leg over zenders best jammer .. maar toch bedankt voor jou mega info
     
    Trilliwilli vindt dit leuk.
  14. Twente ontour

    Twente ontour

    Lid geworden:
    8 jan 2022
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Twente
    welke zender zou jij kopen dan .. ook de ontvangers 100 stuk zit ik ook ook niet op te wachten pfff
     
  15. Twente ontour

    Twente ontour

    Lid geworden:
    8 jan 2022
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Twente
    ik heb even de graupner mz bekeken dat is een zonder waar ik helemaal gek van word in mijn kop haha
     
  16. Twente ontour

    Twente ontour

    Lid geworden:
    8 jan 2022
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Twente
    ik denk dat ik al iets heb gevonden ...Brixl.. alles mooi in eigen taal en dat geeft mij erg veel rust in mijn hoofd .. dat heeft mee te maken dat ik voor twee jaar terug een zware operatie heb gehad en nu er achter kom dat ik heel veel dingen niet meer kan ...maar eens afwachten wat deze zenders met ontvangers kosten haha
     
  17. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Hier kun je de actuele prijslijst van Brixl downloaden: https://bluecontrol.biz/index.php/downloads

    D
    e kennis die ik heb valt wel mee hoor. Heb alleen grondig uitgezocht wat voor mij geschikt is en daar op de Duitse fora ook over gediscussieerd met experts van Blauzahn, Brixl en Graupner. Mijn keus is op een gebruikte Jeti DC16 gevallen. Wat programmeren betreft zijn veel video’s wel gericht op vliegen, maar het programmeren van een mixer voor een vleugel is hetzelfde als voor een hydraliek pomp. Ook het gebruik van levels (flightphase, level, ebene, flugfase of hoe ze het ook noemen) is hetzelfde.

    In één level gebruik je de knuppels voor rijden, in een tweede level voor de functies van bijvoorbeeld graven of hijsen.
    Het is gewoon toekennen van knuppels en schakelaars aan de functies. Als je vantevoren opschrijft welke functies je met welke schakelaar of knuppel wil bedienen, hoef je in de zender alleen maar toe te wijzen.

    Zelf vind ik de programmering van Jeti erg fijn, ben er nog druk mee aan het leren, maar het is zo opgebouwd dat je eerst de basis vast legt, en dan gaat fijn afregelen. De support op het Jetiforum is ook erg goed, daar zitten experts die ermee tekenen en schrijven, ze kennen alleen vaak de electronica zoals de Beier niet, omdat die bij het vliegen niet gebruikt worden.

    De Brixl werkt iets anders, net als ScaleArt/Blauzahn worden de instellingen niet in de zender maar in de ontvanger opgeslagen. Daarom is niet alleen wisselen van model makkelijk, je kunt ook eenvoudig je model aan een andere rijder met dezelfde zender overdragen, omdat de zender alle toegewezen functies uit de ontvanger inleest. Voorwaarde is wel dat je medeclubgenoten allemaal met Brixl of ScaleArt rijden, in Duitsland zijn hele verenigingen die dat gestandaardiseerd hebben, ik zie dat hier niet. Het is ook een geliefde vader/moeder/zoon/dochter/kleinkind combinatie. Ook heb je bij deze beide systemen geen ontvanger en verdeler in één, maar een aparte 2,4GHz HF module en aparte aansluitmodules.

    HF module heb je maar één keer per model nodig, de aansluitmodule minimaal één keer, maar je kunt ook meerdere aan elkaar knopen. Deze modules kunnen ook functies schakelen, zoals licht, dus een Beier voor de verlichting heb je dan niet meer nodig, alleen de geluidsmodule nog. Een HF en aansluitmodule kosten samen gauw €200,-, bij zowel Brixl als ScaleArt, dus dat is pittig. De aanschaf van een Beier wordt wel nodig als je geluid wil, maar in een graafmachine kun je deze ook weglaten.

    Brixl is overigens in het Duits, Engels of het Beiers, niet in het Nederlands. ScaleArt en Graupner zijn wel in het Nederlands. Mijn Jeti is in het Engels, voor mij geen probleem en de meeste video’s zijn ook in het Engels, dan werkt dat eigenlijk wel prettig.

    Als je de opties nog aan het afwegen ben, kijk dan ook eens naar Servonaut: https://www.servonaut.de/shop/de/?cat=c67_Zwo4-Sender-Sender--Handsender--Zwo4--Servonaut.htmlhttps://www.servonaut.de/shop/de/?cat=c67_Zwo4-Sender-Sender--Handsender--Zwo4--Servonaut.html

    Ik vind de bediening met softkeys, schakelaars naast het scherm zelf niet fijn, maar er zijn veel enthousiaste gebruikers. En deze zijn ook betaalbaarder als Brixl. De support van Servonaut is ook uitstekend.
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2022
  18. Twente ontour

    Twente ontour

    Lid geworden:
    8 jan 2022
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Twente
    ik heb geluid module van servonaut .. maar de zender van hun vind ik totaal niet bij mij passen
    ook te veel rare knoppen en de opbouw van het menu erg raar met dat display is mijn ding niet
     
  19. Twente ontour

    Twente ontour

    Lid geworden:
    8 jan 2022
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Twente
    als iets onder een licentie uit het verre oosten komt kan het wel goed zijn maar als een chinees de vrije hand heeft kopieert die alles na en als het nu om een modelbouw gaat of echte auto.s
    kunje beter e vingers er van af laten .. ben er vaak genoeg door mijn werk op de koffie gekomen maar oke ieder mag denken wat die wil ... dit wou ik nog even kwijt
     
  20. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Dat wil ik wel tegenspreken , de MC 28 van Graupner is geen echte vliegzender .
    Je zal zeer weinig vliegers vinden met een MC28 zender , het is meer een zender voor veel functies met inmiddels dezelfde software dan de MZ reeks .
    Op de laatste beurzen die ik bezocht heb blijkt dat veel vrachtwagenrijders en bootvaarders van de MC reeks gebruik maken .
    Ook ik vaar reeds geruime tijd met een MC26 Graupner zender en dit zonder problemen of kanalen te kort ook al werken er vele functies op onze boten .
    Groetjes
    Ronny
    www.mothvzw.be
     

Deel Deze Pagina