Hier kun je de actuele prijslijst van Brixl downloaden:
https://bluecontrol.biz/index.php/downloads
De kennis die ik heb valt wel mee hoor. Heb alleen grondig uitgezocht wat voor mij geschikt is en daar op de Duitse fora ook over gediscussieerd met experts van Blauzahn, Brixl en Graupner. Mijn keus is op een gebruikte Jeti DC16 gevallen. Wat programmeren betreft zijn veel video’s wel gericht op vliegen, maar het programmeren van een mixer voor een vleugel is hetzelfde als voor een hydraliek pomp. Ook het gebruik van levels (flightphase, level, ebene, flugfase of hoe ze het ook noemen) is hetzelfde.
In één level gebruik je de knuppels voor rijden, in een tweede level voor de functies van bijvoorbeeld graven of hijsen.
Het is gewoon toekennen van knuppels en schakelaars aan de functies. Als je vantevoren opschrijft welke functies je met welke schakelaar of knuppel wil bedienen, hoef je in de zender alleen maar toe te wijzen.
Zelf vind ik de programmering van Jeti erg fijn, ben er nog druk mee aan het leren, maar het is zo opgebouwd dat je eerst de basis vast legt, en dan gaat fijn afregelen. De support op het Jetiforum is ook erg goed, daar zitten experts die ermee tekenen en schrijven, ze kennen alleen vaak de electronica zoals de Beier niet, omdat die bij het vliegen niet gebruikt worden.
De Brixl werkt iets anders, net als ScaleArt/Blauzahn worden de instellingen niet in de zender maar in de ontvanger opgeslagen. Daarom is niet alleen wisselen van model makkelijk, je kunt ook eenvoudig je model aan een andere rijder met dezelfde zender overdragen, omdat de zender alle toegewezen functies uit de ontvanger inleest. Voorwaarde is wel dat je medeclubgenoten allemaal met Brixl of ScaleArt rijden, in Duitsland zijn hele verenigingen die dat gestandaardiseerd hebben, ik zie dat hier niet. Het is ook een geliefde vader/moeder/zoon/dochter/kleinkind combinatie. Ook heb je bij deze beide systemen geen ontvanger en verdeler in één, maar een aparte 2,4GHz HF module en aparte aansluitmodules.
HF module heb je maar één keer per model nodig, de aansluitmodule minimaal één keer, maar je kunt ook meerdere aan elkaar knopen. Deze modules kunnen ook functies schakelen, zoals licht, dus een Beier voor de verlichting heb je dan niet meer nodig, alleen de geluidsmodule nog. Een HF en aansluitmodule kosten samen gauw €200,-, bij zowel Brixl als ScaleArt, dus dat is pittig. De aanschaf van een Beier wordt wel nodig als je geluid wil, maar in een graafmachine kun je deze ook weglaten.
Brixl is overigens in het Duits, Engels of het Beiers, niet in het Nederlands. ScaleArt en Graupner zijn wel in het Nederlands. Mijn Jeti is in het Engels, voor mij geen probleem en de meeste video’s zijn ook in het Engels, dan werkt dat eigenlijk wel prettig.
Als je de opties nog aan het afwegen ben, kijk dan ook eens naar Servonaut:
https://www.servonaut.de/shop/de/?cat=c67_Zwo4-Sender-Sender--Handsender--Zwo4--Servonaut.htmlhttps://www.servonaut.de/shop/de/?cat=c67_Zwo4-Sender-Sender--Handsender--Zwo4--Servonaut.html
Ik vind de bediening met softkeys, schakelaars naast het scherm zelf niet fijn, maar er zijn veel enthousiaste gebruikers. En deze zijn ook betaalbaarder als Brixl. De support van Servonaut is ook uitstekend.