Dit is niet rechtstreeks het toerental ( als ik het goed heb moet je het delen door de magneet polen )
Klopt, maar van wat ik tot nog toe gezien heb, valt dat meestal wel in te programmeren. Modelbouw toerentallers kunnen meestal ook met meerbladige props overweg.
En anders is het een kleine moeite om de rekenmachine er bij te pakken....
En dan moet je nog geluk heb de motor zit vol met grote magneten.
Hall sensors zijn meestal tamelijk "ongevoelig", en hebben een afstand tot de magneet nodig die erg klein is. Met 5 mm houdt het meestal wel op, dus dat zal niet zo'n probleem zijn.
Ik weet nog dat ik een Futaba GV-1 op een Zenoah gebruikt heb, en ondanks die mega-magneten in het vliegwiel, was het nog best lastig om voldoende "signaal" te pakken.
Maar inderdaad, je moet een gaatje boren in je propmeenemer en daar een magneetje in lijmen, en er moet een beugeltje bij komen.
Voor een buitenloper kan dat wat lastig zijn.
Er zijn echter ook andere opties: MLX90217 gedraagt zich bijvoorbeeld als een naderingsschakelaar (reageert niet op het wel of niet aanwezig zijn van een veld, maar op de
verandering van de veldsterkte, maar er moet wel een veld aanwezig zijn uiteraard), en heeft bijvoorbeeld voldoende aan een klein ijzeren uitsteeksel, wat niet eens magnetisch hoeft te zijn (als het maar een magnetisch reagerend metaal is). Die zou heel wel mogelijk al gewoon op het veranderlijke veld rondom het huis van een buitenloper kunnen reageren, al zit je dan nog steeds met dat je door het aantal polen moet delen.
Is een veelzijdig ding, die MLX90217