WACO SRE 1/6

Bedankt Jacques,

Je pakje is hier net aangekomen. Het is inderdaad een heel mooi stukje leer.
Lekker dun en soepel. Bedankt!!

Groetjes,
Kim

Koeling

Zo. Het motorschot is af en zit in de romp gelijmd.

Nu ga ik een soort doosje maken waardoor de lucht heen kan stromen, wat langs de motor komt. Dit kan er dan onder de romp weer uit, net als bij de echte. Bovenop dit doosje komt dan ook gelijk de tank op te liggen.

Mijn vraag is, moet de achterkant van dat doosje schuin aflopen, zodat le lucht makkelijker naar buiten stroomt, of maakt dat niks uit?

koelingat7.png

Met of zonder die rode lijn dus???

Mij is verteld dat de 'tunnel' stroomlijnen niet zo veel doet, dat de lucht zijn weg toch wel vindt. Veel belangrijker is dat uitgang drie keer zo groot is als de ingang. En je moet de inkomende lucht richten op de cilinder. Je hebt toch een dummy stermotor die je voor je Saito plaatst? ... niet alle tussenruimtes wegsnijden, alleen die waar je Saito cilinder achter zit.

Het 'doosje' is bijna gemaakt.

waco033id7.jpg

De rode streepjes tonen waar het gat moet zitten. Er wordt straks dus een soort geraamte uitgesneden.

Kijk weer goede vorderingen :thumbsup:

Wat betreft die tunnel zou ik me ook niet te druk maken, de lucht wordt er tijdens het vliegen toch wel uit gezogen.

Ook wat betreft invoer/uitvoer openingen zou ik ook niet al teveel hoofdbrekens over maken.
Zolang je maar wat koellucht langs je motorkoelribben krijgt en de lucht maar weg kan zal het wel los lopen.

Dankje, Berto.
Maar het was ook wel laat geworden.

waco032md1.jpg

Er moet nog een versteviging komen aan de voorkant van het gat (bij die rode streepjes), en wat weggesneden helemaal vooraan, uit F1 (zie potloodlijn). Ik heb nog niet besloten precies hoeveel ik daar wegsnijden zal; het moet wel een beetje stevig blijven natuurlijk. Er komt nog wel 3mm beplanking hoor. Maar De motorkap moet je ook nog kunnen bevestigen.

Ook maar een foto van de binnenkant dan.

Bovenop dit doosje komt nu dan dus de tank. Hoe die bevestigd wordt moet ik nog op komen.

waco028ey7.jpg

Het motorschot wordt nog verstevigd met wat glasdoek reepjes aan de randen. Die zie je hier nu nog niet.

Koppeling maken voor hoogteroer aansturing

Beste schaalbouwers...

Wat is een betrouwbare manier om deze aansturing te maken?
Tussen de twee hoogteroeren loopt een stangetje, dat is heel standaard en bekend. Maar ik moet een koppeling maken tussen deze en de stuurstang in romp.

koppelingaansturingstabnz8.png

Ik maak me zorgen, als ik nou gewoon een stukje metalen plaat gebruik en daar een heveltje van maak, en aan de stang soldeer, zal dat wel goed genoeg vast zitten? Je hebt dan natuurlijk te maken met een behoorlijke kracht (?) in een draaiende beweging (torsion)... Hoe doen jullie dit? Ik weet zeker dat ik ooit een foto heb gezien van iemand op het forum, maar waar weet ik niet meer.

Ik zou advies, misschien zelfs met een foto erbij? heel erg waarderen.

Alvast bedankt!!!

Gr. Kim.

Ik (zei de gek) heb ooit voor het hoogteroer van de Strega een ietwat afwijkende constructie gemaakt, met buisjes en daar een bout door (oid.) :confused:

Moet je even zoeken in het Strega-draadje . . . ;)

jan.

Ik heb de oplossing al. Ik heb alleen wel een kogelkopje nodig, en die heb ik moeten bestellen; moet dus wachten tot de post komt op maandag.
Nu even wat anders doen dan maar.

Kan je niet ook de hevel buigen? En dan een kogellink door het oog en een ring+moertje erop. De hevel kan je dan omwikkelen met dat dunne ijzerdraad dat je voor je staartwiel hebt gekocht en dan goed verhitten met de soldeerbout en vertinnen.
Eventueel kan je ook nog een plaatje messing in de hevel plaatsen, omwikkelen, solderen en dan een gaatje boren voor de kogellink ... misschien dat dat beter zit.
Ik hoop dat m'n schets duidelijk is ... het krappe bochtje onder gaat in de richting van de vork, he?

kimstang.jpg

Laatst bewerkt:
Hoi Kim,

Als je me de maatvoering doorgeeft kan ik er een maken voor je met 2 metalen lipjes erop gezilversoldeerd
Dat gaat echt niet kapot
Kogellink ertussen bouten en klaar is kees

Hoor het wel van je

Wordt een mooie kist zo!

Groeten, Ralf

Wat een aardige reacties weer, en Ralf, wat een lief aanbod!
Mocht ik er niet uitkomen ga ik er misschien alsnog op in, maar ik probeer dit nu eerst zelf eventjes.

Het plan lijkt erg veel op de suggestie van Henri.
Bij rolroeren die één servo delen heb je stangetjes in de vorm die Henri heeft getekent. Daar heb ik nog een paar van liggen die je zelf op maat kunt maken. Die ga ik dan gebruiken, dan komen die twee plastieke delen die je op en neer kunt schroeven in de romp te zitten. Daar tussen komt dan een kogellinkje die ze verbindt met de stuurstang.

Als het goed is krijg ik het kogelkopje maandag binnen. Uiteraard maak ik wel een foto van de constructie.

Mensen, wat hebben wij toch een heerlijke hobby!
Ik ben echt super aan het genieten van het bouwen.

Ben bezig met het dashboard. Die eerdere die ik gemaakt had van de bouwtekening is niet schaal en heb ik er uit gehaald (hij zat toch niet vast omdat ik al zo'n vermoeden had dat hij niet zou kloppen).

Hier een overzichtsfoto van de echte:
img7049wh6.jpg

Mijn schaaldashboard is uitgesneden:

waco038vx7.jpg

Die komt er dan ongeveer zo in:

waco047jl0.jpg

waco048sb6.jpg

Wat nu wel erg jammer is, is dat de tank onder het dashboard zal uitsteken in de cockpit ruimte en te zien zal zijn... Ik neem aan dat het echt niet kan om hem dwars in de romp te doen ipv in de lengte?.......

Back