WACO SRE 1/6

Bedankt voor je mailtje, Henri.
Volgende week bestel ik een rolletje van dat verstevigend doek spul.

Ik heb trouwens net gezien dat de schroeven waar we het eerder over hadden wel bestaan. In ieder geval aan de andere kant van de Atlantische oceaan...

Servo Mounting Screws: RTL Fasteners - Hobbies, Radio Control, ( R/C or RC ), locknuts, metric screws, servo screws, socke

Maar goed, als ze in Amerika bestaan, zullen ze hier toch ook wel verkrijgbaar zijn? Nou ja, ik heb ze nu niet meer nodig, maar ik denk dat ik toch even ga kijken of ze hier ook verkrijgbaar zijn, handig om te weten of in huis te hebben...

Nieuwe informatie ontvangen van John F. Howard uit Amerika, die contact heeft gehad met Al Womack, eigenaar van de 1:1 kist. :banana:

Lights:-
Wing Tip – Constant on
Rudder – Combination/Constant on w/strobe (see picture 7096)
Belly - Strobe
Red Passing Light in Port Wing – Controlled by on/off switch. It was used when needed flying up or down the old radio beams. Pilots flew on the right side of the beam (approximately 5 miles wide) with the light to the inside so that the light would shine towards the oncoming planes port side, similar to driving a car.

Paint:-

Metal Work – PPG Concept paint

Yellow – DCC 81986H (called Orange/Yellow)
Green – DCC 46176
Orange (trim) – DCC 69982H

Fabric – Randolph Dope

Yellow – AN Orange/Yellow M9501
Green – Forrest Green H6350
Trim – Cruiser Orange H9526​

Even een update.

De eerste servo zit erin:
waco064iw1.jpg

De servohouder wordt nog verstevigd met glasband, zoals voorgesteld door Henri:
waco067hv9.jpg

De deur is uitgesneden:
waco044jj6.jpg

Het randje erin gemaakt die zorgt dat de deur niet naar binnen valt. (Bij de echte is het hetzelfde):
waco056pv5.jpg

Verder heb ik nog wat werk gedaan aan het houtwerk van het interieur; hier schijn ik helaas nog wat balsa van 1mm dikte nodig te hebben wat ik niet in huis heb...

Dank jullie wel.
Helaas moet de deur aangepast worden, die is weer eens niet schaal...
Maar daar kom ik op terug.

Ben op dit moment erg veel tijd in de studie aan het steken, maar af en toe doe ik nog even iets aan het project. :)

Niets om echt spannend te vinden of zo, maar hier toch even een foto van de eerste ribben in het rolroer. Dat gaat echt goed werken volgens mij!

waco075rd0.jpg

Ik heb wel wat kleine dingetjes gedaan maar die vind ik nog even geen foto waard. Ik heb weer een schitterende CD met foto's gekregen uit Amerika; deze keer van NC 20961, de rode SRE. (Er vliegen er nog maar drie, die rode, de gele met groen die ik wil nabouwen en de gele met zwart die als ARF verkrijgbaar is van SIG modellen.)
Maar goed, daar zitten ook een hoop foto's bij waar ik gebruik van kan maken voor mijn model.

Zo is het navigatie lampje op de vleugel volgens mij wel hetzelfde (zie foto hieronder), maar de foto's van de rode bieden net wat meer detail.

navlichtpe3.jpg

img8386wt9.jpg

Ik wil heel graag die lampen goed namaken. Ik heb op een ander draadje gelezen over hoe je van plastic vormen kunt trekken, met hitte. Dat wil ik wel proberen. Ik denk dat dit allemaal zal moeten gebeuren voordat ik de vleugel bespan, want daarna kan ik het lampje er niet meer inkrijgen omdat ik niet van plan ben om een luikje te gaan maken. Weer iets nieuws voor mij...
Ik wil ook dat ronde, vloeiende effect in zien te bouwen. Dat is vast het beste gedaan na het bespannen en dan met iets wat gesmeerd kan worden, toch?

Dus dan eerst iets van een buis met het lampje (LED) erin, met het doorzichtige kapje erop, daarna bespannen en dan, voordat de verf op de vleugel gaat dat ronde, vloeiende erop...?

In het Strega-draadje kun je zien hoe ik het cockpit-kapje gemaakt heb, en die techniek zou voor jou denk ik ook perfect kunen werken . . .

jan.

Dankje, Jan. Ik heb het draadje net eens goed door zitten bladeren en helaas doen de door jou geplaatste foto's het bij mij nu niet...

Maar dat komt dan nog wel.

Ik heb wat meer aan de vleugel gedaan. De eerste rolroer zit inmiddels in elkaar en functioneert. (Zie hier, is verder niet spannend voor modelbouwers, maar had het voor wat familieleden gemaakt om te laten zien: jtd9Bo7VW3U[/media] - Frise rolroer)

Verder zit nu de servo voor de eerste flap erin. Nu de flap bouwen dan.

waco092dq0.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
De vleugel zit straks aan twee buizen geschoven tegen de romp aan.
Het plan is om een breekboutje te gebruiken om hem op zijn plaats te houden.
Ik zal een inslagmoer vastzetten in een stukje triplex en dat in de vleugel lijmen. En dan in de romp een stukje triplex waar de kop van de breekbout tegenaan kan zitten.

Nu heb ik 6mm breekbouten in huis. Is die dikte overdreven, of gewoon gebruiken?

Ziet er goed uit Kim.

Wat betreft de breekbouten zou ik denk ik toch voor gewone bouten gaan, als de vleugelhelften toch over een buis geschoven worden hebben breekbouten totaal geen nut.

Bij een crash zullen de breekbouten waarschijnlijk wel breken maar door de buizen in de romp en vleugel breken de eerste paar ribben er toch wel uit.

ik persoonlijk zou voor gewone bouten gaan.

Dankje Berto.
Enneh... wat voor maat lijkt je dan een goed plan?
Ik heb trouwens nog gezocht naar iets met een kop die makkelijk zonder schroevendraaier aangedraaid kunnen worden, maar ik vond niets.
Iemand op de club had iets bij een of andere ARF kist wat ideaal leek.

M6 zou zeker moeten werken.

Je kan ook een vleugelmoer muurvast tegen de schroefkop aan draaien.
Dan kan hem gewoon met je vingers vastzetten.

Hoeft niet muurvast gedraaid te worden.

Haha, daar sluit ik me bij aan :hammer:
M6 in 8.8 kwaliteit kan bijna 2TON (!) trekbelasting hebben, denk niet dat die kapot zal gaan ;)
Kunt inderdaad naar het handzame kijken, formaat maakt niet uit, allemaal sterk zat :yes:

Mooi verslag, ga zo door!!! :thumbsup:

Een stalen M6 bout om je vleugel vast te zetten?!?!?
Ach m`n Super Decathlon 1?4 zit met M10 vast ;-)

Kim begon over M6 dus dat houden we dan maar even aan ;-)

Zou dat zelf ook gebruiken is lekker makkelijk met monteren en niet te klein.

Back