WACO SRE 1/6

Eigenlijk komt het op dit neer. Ik zal eens kijken of het hier verkrijgbaar is. Dan hoef ik er alleen een stukje vanaf te zagen en dan zou alles moeten passen. Mits deze ook op de Saito 100 past dan. Deze verkopen ze op Amerikaanse sites.

SAI5075B-450.jpg

Nu moet ik kiezen of ik de motorkap van balsa of glasvezel maak. Ik weet niet zo goed wat de voor- en nadelen van beide opties zijn eerlijk gezegd. Balsa ken ik, de andere methode zou nieuw zijn voor mij... Ik denk er nog even over na.

Hoi Kim,

Ik zie dat je aardig vorderingen maakt. Ik kan me voorstellen dat als je zo door gaat je een geduchte concurrent gaat worden in de F4C en daar kunnen we alleen maar blij mee zijn.
Ik heb me een beetje op de hoogte gesteld van jouw bouwkwaliteiten en dat ziet er super uit. Ergens las ik dat een instrumentenpanel niet echt meetelt in de F4C en dat is ook zo. Maar ik kan je garanderen dat het wel degelijk een rol van belang speelt. Als je kijkt naar een punt vakmanschap dan kan men er niet omheen dat je daar je vakmanschap hebt getoond.
Ik hoop voor jou en ook voor ons (wedstrijdvliegers) dat je door kan gaan met dit prachtige project. :worship:

Veel succes.

Bert

Bedankt Rob, ik neem aan dat je Hobby-In bedoelt.

Bedankt Bert! Helaas verwacht ik het niet te redden voor dit seizoen, maar ik maak inderdaad wel weer voortgang nu.

hoezo is het de verkeerde motor dan?
zou 'm zo op mij Moth willen zetten maar helaas geen budget, net voor 200+ bij Ome Toni spullen besteld

Verder: Prachtig project, ik volg je al ee tijdje vol bewondering!

Ja, de Laser 100. Die is een klein stukje kleiner, mits de carburateur en de uitlaat ook anders gemonteerd kunnen worden dan hoe ze op de afbeeldingen op hun site staan.
Ik moet natuurlijk wel eerst de afmetingen precies controleren voor ik besluiten neem. Maar ik heb op dit moment geen geld, dus ik kan er alleen aan komen als de Saito gaat. Als het niet lukt heeft F4C, met een uit de motorkap stekende motor, geen zin en zal ik er sportschaal mee moeten gaan vliegen.

Ja, de Laser 100. Die is een klein stukje kleiner, mits de carburateur en de uitlaat ook anders gemonteerd kunnen worden dan hoe ze op de afbeeldingen op hun site staan.
Ik moet natuurlijk wel eerst de afmetingen precies controleren voor ik besluiten neem. Maar ik heb op dit moment geen geld, dus ik kan er alleen aan komen als de Saito gaat. Als het niet lukt heeft F4C, met een uit de motorkap stekende motor, geen zin en zal ik er sportschaal mee moeten gaan vliegen.

Hoi Kim,

ik heb tekeningen op ware grootte van de Lasers, ik zal die van Laser 100 scannen en naar je toe mailen.

groetjes,
Jan

Kim,Dat die motor iets uitsteekt is heel niet zo erg, de betrouwbaarheid is veeeeel belangrijker en daarbij zijn nog heel veel andere basis dingen bijv de 3view die veel belangrijker zijn.Is een iets grotere diameter kap geen optie of heb je alles al helemaal uitgekauwd met de 3view en heb je daar geen optie.Het kloppen van het model met de 3view is veeeeel ook belangrijker dan een motor die iets uitsteekt.Laser is trouwens wel een hele mooie en super betrouwbare motor zou dus wel een mooie combinatie zijn en je hebt nog effe de tijd je bent pas op de helft. Ton

Van Bert Hazeborg heb ik begrepen dat de Lasers een hoger brandstofverbruik hebben en jij hebt niet zo'n grote tank in je WACO ... dus misschien toch een idee om de Saito te houden + wat Ton zegt hieronder.

Laatst bewerkt:
Fijn dat jullie meedenken.
De geadviseerde tank grootte (10 oz voor de Laser 100 en 11 oz voor de Laser 120) overschreid ik, want ik heb er een 14 oz tank in zitten.
De Laser 120 zou het beste zijn, omdat die er echt in past. De Laser 100 past ook net niet. Ik heb 95mm ruimte, de Saito is 106mm, de Laser 100 is 99mm en de Laser 120 is 91mm.
Helaas heb ik er alleen geen geld voor... Ik heb de Saito te koop staan voor €300, even afwachten. De Laser 120 heeft nu mijn voorkeur, maar jullie berichten hierboven geven mij weer food for thought.

F4C zou dus niet compleet zinloos zijn met de motorklepkapjes uitstekend?

Kim,

Bij veel vooral beginnende F4C wedstrijdvliegers liggen de proriteiten op de verkeerde plaats en kijken ze teveel naar de kleine minder belangrijke dan de grote belangrijke dingen als betrouwbaarheid en praktische zaken

Heb zelf ook de fout gemaakt toen met mijn Jungmeister voor een motor binnen de kap te gaan dan voor een veel betere en betrouwbare motor te gaan die iets daarbuiten stak.
Resultaat was niets anders dan ellende 2 motoren geprobeerd WK schaal verkloot en nooit echt lekker gevlogen, uiteindelijk 2x schade gevlogen en de laatste keer veel werk en uiteindelijk er toch maar bovenop gesprongen en over gegaan op electro.

Wil niet zeggen dat de Laser of de Saito beter of slechter is zijn beide prima motoren, maar wel belangrijk is dat je een motor kiest die voor jouw vertrouwd is en je een stuk zekerheid geeft want je hebt het al druk genoeg tijdens een wedstrijdvlucht met de figuren goed te vliegen.

Ton

Van Bert Hazeborg heb ik begrepen dat de Lasers een hoger brandstofverbruik hebben en jij hebt niet zo'n grote tank in je WACO ... dus misschien toch een idee om de Saito te houden + wat Ton zegt hieronder.

hoi Henri,
een 14 oz tank is meer dan groot genoeg voor een Laser 100, zelfs voor een Laser 120. Want zo'n grote tanks heb ik zelfs niet voor mijn Lasers 240V-twin.(2x 12 oz tanks).
Bovendien meer brandstof verbruik dan een Saito? In 20 jaar nooit iets van gemerkt bij mijn 11 Laser motoren. (6x Laser 240v-twin en 5x Laser 70).

groetjes,
Jan

Ik heb vertrouwen in beide motoren en als ik nu alle vrije keuze had dan zou ik zo de Laser 120 inbouwen. Ik ben inderdaad nog niet zo heel ver met de bouw en ga ook niet zo snel, dus heb nog wel even de tijd. Maar met sommige dingen moet je wachten tot je de motor hebt. Gas servo etc, alles wat in de motorkap komt, moet ik dan mee wachten. Zo wachten de vleugels ook op de verlichting...

Maar als de Saito niet verkoopt kan ik er dus nog voor kiezen om die alsnog te gebruiken. Maar hoeveel puntenaftrek kan ik dan op rekenen? Als ik bouw met F4C als doel lijkt het mij toch wel een beetje zonde als ik meteen al met puntenaftrek begin.

Zonde Ton, van je WK wedstrijd, en het toestel. Fijn dat je je ervaring deelt, dankjewel. Dat geldt natuurlijk ook voor allen anderen die het forum zo waardevol maken.

Ik kan in ieder geval de motorkap maken zoals het hoort te zijn, schaal dus. En dan later kiezen of ik er gaten in maak voor de Saito, of als het lukt de Laser erin bouwen. Op youtube klinken die Laser motoren ook echt heel erg mooi... Jan heeft een methode beschreven op zijn site hoe je zo'n motorkap maakt met glasvezel, ik ben van plan dat te proberen.

Verder ben ik begonnen aan het windscherm (noem je dat zo?). Van Hobby-In 0.5mm dik transparant 'spul' gekocht (weet niet precies wat voor materiaal het is, het voelt een beetje rubberig aan). Het echte toestel heeft metalen randjes met de raampjes erin. Ik kan me een paar aanpakken bedenken. Ik kan het hele windscherm maken en dan er iets op plakken om die randjes te simuleren, of ik kan het hele winscherm maken, de raam vormen eruit snijden en dan nieuwe stukjes erin plakken voor de ramen, zodat het eerste deel de 'randjes' vormt. Het lastigste zal zijn het vormen van het windscherm, de onderste rand en bovenaan naast de vleugels. Misschien lukt het, om het spul te verwarmen met een verbrander en het eromheen te drukken. Als dat niet lukt, staat er een oven methode op de site van Jan, alleen dat betekent dan wel dat ik er eerst een mal voor moet maken. Even experimenteren dus...

windscherm.jpg

Back