WACO SRE 1/6

Ziet er zeker mooi uit! :p

Attentie: zorg je er wel voor dat eea. goed 'aanligt' op een vlakke ondergrond?

De vleugel ligt nu los op bobbelig papier . . . :o


jan.

Dankje voor de compliment!
En maak je geen zorgen, dat was alleen maar voor de foto!
Ik ben me daar heel bewust van, ook wanneer een onderdeel op de tekenening over een vouwlijn gaat moet je er voor oppassen.
 
Motor

Het wordt kiezen tussen de Saito 100 en de Saito 100 Twin.

De Saito 100
saie100250ov0.jpg

Voordelen:
-Lichter
-Meer vermogen.
Nadelen:
-2 gaatjes moeten gemaakt worden onderin de motorkap voor de rockercovers

De Saito 100 Twin
saie100t250vp7.jpg

Voordelen:
-Klinkt (vermoed ik) nog beter
-Past volledig binnen de romp
Nadelen:
-Zwaarder
-Minder vermogen
-Duurder

Heeft iemand misschien ervaring met de twin? Is hij moeilijk af te stellen?
 
Hallo Kim, wat wordt er vanuit de tekening opgegeven als motor?

Een beetje extra gewicht voorin in jouw Waco is een pluspunt :D, zal waarschijnlijk toch iets lood in de neus moeten straks

Vlieg zelf met een Saito (300TL) twin en ben er zeer goed over te spreken :yes:
Deze heeft echter maar 1 sproeiernaald en is makkelijker af te stelen dan een met 2 naalden (zie je foto)
2 naalden afstellen is iets lastiger, maar goed te doen

Mijn Laser 200V twin heeft wel 2 naalden en was ook simpel af te stellen

Het geluid is zeker mooier met en twin maar daar betaal je ook voor

Ook al eens bij Laser motoren gekeken?

Groeten, Ralf
 
Op de bouwtekening staat .60-.80, maar ik denk wel dat ik voor een 4-takt motor wil gaan inderdaad.

Ok sorry, gevonden :oops:

Weet alleen niet of er 2,- of 4-takt bedoeld wordt?
Gewicht 4,5 kg?

Dan zou de 100 het moeten kunnen doen

Aan jezelf de keuze wat je uit wilt geven :D

Ralf
 
Dankjewel Ralf.
Ja, nog een voordeel van de twin is dus dat hij volledig binnen de motorkap past. Het koelen is dan alleen wat minder misschien. Kijk, de Saito 100 met één cylinder zou ik op zijn kop hangen, en dan stroomt er lucht langs wat dan weer uit een klep komt voorin in de romp net als bij de echte. Met de twin is dat dan lastiger.

En het geld, dat is waarschijnlijk toch een doorslag gever, want voor mij is de Saito 100 met één cylinder al erg duur. Maar ja........

Nog even over denken dus.
 
De linker vleugelhelft is nu net zo ver als de rechter.

548aa4.jpg


Volgens de tekening moet ik balsa webbing achter de twee spas plakken.
En dit voor en achter in de vleugel...
Is dat niet een beetje overdreven aangezien er aan de andere kant van deze al een stuk triplex door de hele vleugel heen loopt?
Of is het kleine beetje extra gewicht het toch waard?

551do9.jpg
 
Wel doen Kim.
Dan sluit je namelijk je dunne ribben op.
Is dus veel steviger.
Verder ziet het prima uit.
O ja die motor zal wel een mooie zijn.

Groeten Han.
 
Hee Kim,

gefeliciteerd met je motortje (foto) daar zul je wel veel plezier van hebben :-)

Wat betreft de vleugel zou ik deze versteviging ook toe gaan passen, klein beetje extra gewicht geeft wel heel veel extra stevigheid, gewoon doen dus.

Succes verder met de bouw het wordt al een hele kist zo :D
 
Kim, die vuren latjes noem je liggers, maar de doos gevormd door die twee vuren latjes plus de webbing heet ook een ligger (enkelvoud). De nerf van de webbing moet haaks op de ligger staan, dan is je ligger stijf.

Probeer het volgende voor je te zien: een vleugel zonder webbings die doorbuigt door de kracht van lift. Ribben en vuren latjes gaan scharen en de afstand tussen de vuren latjes wordt kleiner. Dat wordt voorkomen met webbing met de nerf haaks op de ligger. De nerf in de lengte van de richting doet weinig, de webbing wordt dan samengedrukt.

Met kleinere modellen zie je wel dat een ligger slechts aan één zijde webbing heeft of webbing tussen de liggers, maar als er meer gevergd wordt van de constructie dan wordt webbing aan beide zijden belangrijk, omdat je ligger dan een stijve doos is, wat ook tordering van je vleugel tegen gaat.

Webbing dient dus NIET om je ribben op te sluiten.

Die dikke triplex webbing is een foute materiaal keuze (van de ontwerper?) ... overbodig gewicht. Als je triplex gebruikt voor webbing, dan moet een halve mm dik genoeg zijn ... aan beide zijden en met de nerf haaks op de ligger. Maar 2 mm balsa is ook goed.

Wat mijn wijze mentor mij geleerd heeft is dat je bij bouwen of ontwerpen altijd moet nadenken over driehoeken en dozen in de constructie. Dat maakt een constructie stijf en bespaart dus gewicht zodat je vliegtuig ook (goed) vliegen wil. Je hebt snel de neiging (ik ook) om iets crash-bestendig te willen maken door het zwaar en stevig te maken. Eigenlijk zorg je dan voor meer kinetische energie bij de crash waardoor het juist sneller kapot gaat. "Build light to fly, not strong to crash!"

Wees ook kritisch op je bouwtekening en stel je altijd de kracht-richtingen voor die op de constructie werken om te weten of iets goede/lichte constructie is of slechte/zware.
 
Laatst bewerkt:
Ja, nou ja ... laat het nou maar zitten. Dat triplex is een overkill aan webbing, dus dat zit wel goed. Weet je het voor je volgende model.
 
Spankabels

Ik hoop dat iemand met meer ervaring even mee wil denken over het volgende.
Van de onderste vleugels zijn nu ook de voor- en achterlijsten geschaafd en geschuurd. Voordat ik nu verder kan moet ik weten hoe ik de flying wires ga maken.

Op de tekening doen ze het zo:

onderstevleugels001du5.jpg


onderstevleugels004re4.jpg


Een paar triplex plaatjes dus en dan met een boutje vast maken.
Er is wel vergeten om er ook één op de onderste vleugel dichtbij de romp te maken. De N-struts worden hier ook aan bevestigd.

Ik weet niet wat voor spulletjes er verkrijgbaar zijn om dit voor elkaar te krijgen, maar hij moet op de echte lijken en die ziet er zo uit:

fb87817gc0.jpg


img4177bk8.jpg


Dat lijkt me alleen wel heel erg lastig. De kabels gaan gewoon de vleugel in... Ik moet ze wel los kunnen maken op de een of andere manier. En dat geldt ook voor de N-struts.
 
Hoi Kim,

Als mijn oog mij niet bedriegt staat er bij de landing wires "optional"
Gezien de stevige constructie van je webbing zijn ze niet nodig voor de sterkte en zouden ze zelfs achterwege gelaten kunnen worden :D

Als je jezelf veel narigheid en tijd bij het optuigen van je model wilt besparen zou ik kiezen voor zwart elastiek koord (ca. 1,5mm)
Weet niet hoe het precies heet maar in sommige supermarkten kun je het zo kopen bij de afd. naaigerei :D

Je kunt het jezelf moeilijk maken en 'the extra mile' gaan
Let er wel op dat er ook weer extra gewicht bij komt wat je liever niet wilt
ook heb je kans op storingkjes van metaal op metaal delen als je het niet goed isoleerd

O.A. Mick Reeves en Toni Clark verkopen hiervoor spullen als je het toch wilt doen

Denk er goed over na voor je het gaat doen, misschien kun je het beter bij een volgend project uitvoeren en de kabels dragend maken, kun je ook lichter construeren
De opzet als nu bedacht/gebouwd heeft het eigenlijk niet nodig


Groet, Ralf
 
De N-struts zou je met kleine schroefjes kunnen vastzetten, waarna je de 'verkledingen' er overheen schuift, die door magneetjes op hun plek worden gehouden.

Simpel, he! :p

Ik bedenk het, jij maakt het. ;)

Flying wires: denk ik nog even over na . . .

;)


jan.
 
Bedankt voor de snelle reacties!
Ik zat ook al over magneten na te denken maar kwam er niet zo snel uit.
Misschien kunnen de kabels toch nog gewoon de vleugels in en dan door buisjes (plastic) die in een bochtje naar de strutconstructie toegaan om daar bevestigd te worden?

Het 'bedenken' houdt mij helaas wel vaker tegen in het maken. Maar ik wil het wel goed doen... Omdat ik in al mijn foto's die kabels zie wil ik dat ook...
 
Ik zou er hoe dan ook flying wires op willen hebben, functioneel of niet. :p

Idee?

Aluminium buis door een kleine opening 'trekken', dan krijgt het de goede vorm (profiel).

Waarschijnlijk te slap, neem dan ander materiaal (of opvullen met carbon en lijm oid.?)

Samenstel maken zoals de foto's tonen; goed onderling verbinden!

Maak openingen in de bovenste vleugel waar je ze ver in kunt steken; maak openingen in de onderste vleugel die onderin afgesloten zijn, zodat ze er niet onderuit zakken.

Eerst bovenin zover insteken dat je de uiteinden onderin in hun 'buisjes' kunt laten zakken.

Simpel, he!

Ik bedenk het, jij maakt het.

;)


jan.


PS.

Dit is geen 'proven technology' . . . :noo:
 
Back
Top