WACO SRE 1/6

Ik snap je...
Ik had niet ingezien dat het geen slappe kabels waren, maar dat profiel zie ik nu ook.
Ik moet het idee even laten bezinken.

Stel nou dat ze wel van een slapper materiaal gemaakt werden.
Dan zou je ze ook aan één vleugel kunnen bevestigen, doortrekken naar de ander, door een gaatje (buisje in een bochtje) doen, terug door het tweede gaatje (anderen uiteinde van het buisje) en terug naar de eerste vleugel. Dan hoef je in ieder geval maar aan één kan te bevestigen...
Ben nog even aan het denken...

Kim,

Zelf vlieg ik met een 1/5 Waco (bouwdoos van PICA). Uit eigen ervaring kan ik de bedenkingen bij sommige opmerkingen heel goed begrijpen! Flying wires zijn een ramp om te monteren, af te breken én netjes te bewaren (een beetje bowdenkabel of pianosnaar gaat krullen) Bovendien moet je met aanpasbare 'spanners' werken als je wil dat ze netjes strak staan! Je zal namelijk al heel snel merken dat het toch weer net allemaal wat anders zit als je een week later het vliegtuig opbouwt op het veld. En dan is die ene draad te kort en die andere hangt slap...
Wil dit nu zeggen dat je helemaal niet 'scale' kan gaan? Nee, uiteraard niet! Op mijn kist zit een ideaal alternatief dat niet moet inboeten aan functionaliteit en scale-looks. De kabels zijn namelijk vervangen door dunne koolstof staven (3mm dia) met aan de uiteinden kogel-links (veel gebruikt als aansturing bij rc-heli's en auto's) De kogels zitten op de N-struts, de 'cabin' en aan de romp. De koolstof staven zijn subtiel gemerkt zodat ik links en rechts uiteen kan houden. Aan de uiteinden zitten draadbussen met daarop de links. Zo kan ik eenvoudig kleine verschillen bij het opbouwen opvangen.

Hopelijk heb je iets aan deze tip.
Hoe dan ook, zelfs als je toch voor die echte (rot)kabels zou gaan, hou er rekening mee dat je ze telkens aan moet kunnen spannen!

Veel succes,

Stekke

Hi Kim,

Misschien dat je hier inspiratie aan hebt:
In mijn Beaver heb ik in de romp een busje gelijmd waar de struts in komt. Aan de onderkant van dat busje zit een gaatje, waar de borg moer van een stelbus invalt. De strut steek ik in het busje en met een imbus draai ik het vast. Aan de onderkant van de romp zit voor dat imbusje een gaatje van 1mm.

Ik hoop dat de foto's je een beter idee geven dan de tekst. Doordat de strut wat kan schuiven in het busje kan je het altijd stellen.

2527483c73e044b0f.jpg

Busje in de romp en stelbussen.

2527483c73e01ed95.jpg

2527483c73d20202b.jpg

Strut met omhulsel

2527483c73d249fc8.jpg

2527483c73d2284a5.jpg

Het geheel.

Succes,
Bart

Ik volg je op de voet :cool:

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de tips!
Maar, ik spring weer even naar een ander onderwerp, en, uiteraard, kom ik weer met een vraag.

Hier een schaal tekening van mijn stabilo/hoogteroer:
(negeer die cirkels, die schijnen door van de achterzijde van het papier)
image0031zz7.jpg

De achterlijst van het stabilo en de voorlijst van de hoogteroeren zijn nu nog vierkant. Ik ga een extra stukje balsa tegen de voorlijst van de hoogteroeren plakken, das makkie.
Maar in de achterlijst een stukje weg halen lijkt me wat minder makkelijk. Dat kan natuurlijk met een buis en schuurpapier, maar het lijkt me sterk dat het me lukt om die dunne randjes die over moeten blijven achter te laten.
Dan is er nog de optie om die hele diepte gewoon recht af te snijden, verticaal. En dan randjes boven en onder tegen de achterlijst plakken.
De achterlijst heeft een diepte van 10mm, dus die is wel dik genoeg, zie verticale lijn op tekening.

Tenzij iemand anders een betere suggestie heeft, ga ik voor dat laatste idee...

Gewoon recht afsnijden zoals je van plan bent en met 0,4mm ply de spleet dichten.

Gelukt

Ik heb eerst de achterlijst van het stabilo ingekort met 5mm.
Daarna heb ik daar tegenenaan twee strookjes 0,6mm triplex geplakt van 4,5mm breed.

564lj1.jpg

Daarna heb ik een strookje balsa gemaakt voor de verlengde voorlijsten van de hoogteroeren. Deze rondgeschuurd en tussen de Robart penscharnieren geplakt op de hoogteroeren.

Bedankt voor de tips, ik ben er heel tevreden mee!!!
Ik moet alleen nog boven en onder de penscharnieren een stukje balsa en ook waar het stalen stangetje komt balsa plakken.

567qk9.jpg

Nu moet ik het stalen stukje maken dat deze twee verbindt, maar deze moet een verbindingsstukje in het midden krijgen voor de aansturing vanuit de romp.
Er is vast wel iemand die mij kan vertellen hoe je dat lekker stevig kan maken...

Ik wil nu eerst het stukje maken dat de twee hoogteroeren verbindt en zorgt voor aansturing, inwendig vanuit de romp. Zo'n stangetje is natuurlijk heel standaard, maar hoe maak je daar het beste iets stevig aan vaast om de stuurstang aan vast te maken?

Een verenstalen pen nemen en daar een messing hevel op hard solderen. Andere optie is om naar de winkel te hollen en een havel met stelmoer te komen (wel een platte kant maken aan je verbindings pen). Bij mijn A10 heb ik het van triplex gemaakt (pen en hevel) gezien het feit dat je vliegtuig veel grote wordt zou ik voor een verenstalen pen gaan.

Ziet er super netjes en strak uit!

Groeten,
Bart

Ziet er super netjes en strak uit!

Groeten,
Bart

Dankje!
Zit nu op net over de 1,5Kg.
Er moet nog een hoop spul bijkomen. Ik hoop dat het allemaal niet te zwaar wordt... We zien wel...

Ik heb nog nooit hard gesoldeerd, ik mag het binnenkort in de werkplaats van mijn oom doen. Dan moet ik dit maken, en ook het landingsgestel vastmaken.

Inmiddels ben ik een heel eind met de onderste vleugels.
Ben ook bezig met de laatste onderdelen van het landingsgestel.

593pc3.jpg

Iemand in de VS heeft een hele boel foto's voor me gemaakt en op een CD naar me opgestuurd, echt fantastisch! Een goede bron voor de detail die ik wil kunnen verwerken.

Oei dan kun je van de Waco een echt goed schaalmodel maken en mee gaan doen aan wedstrijden:cool:;););).

Hoe heb je dat zo voor elkaar gekregen en hoe gaat tie eruit zien.

Mooi vleugeltje trouwens netjes en strak.

Ton

Ja, ik ben ook van plan om hem goed schaal te maken :)
Maar wedstrijden, dat zien we nog wel...

Ik heb me een beetje bezig gehouden met het RCUniverse forum. Lid geworden van het Waco clubje daar. Zo kom je aan een hoop informatie. Een paar weken geleden was er in de VS een Waco Fly-In, waarbij ook de nog drie bestaande SRE's aanwezig waren. Iemand op het RCUniverse forum die daar heen ging was bereid om foto's voor me te maken, en heeft toestemming gekregen van de eigenaar/piloot van dé SRE waarop ik de mijne baseer, om ook vanbinnen foto's te maken, en van de flaps/landingslichten/rolroeren in uitgetrokken toestand etc.
De eigenaar wil wel graag foto's van mijn model zodra hij af is ontvangen. Dat heb ik er wel voor over!!!

Als ik wat meer tijd heb upload ik wel nog wat foto's.

Back