Waker 1:200

robin rozendaal zei:
Propshop reageert duidelijk niet op mail (voor ik ging bestellen wilde ik weten welk schroefdraad er in de 15 mm schroef zat...).
Met de e-mail wil het inderdaad wel eens niet lukken.
Misschien er even een belletje aan wagen.
Heeft bij mij goed geholpen.

wie weet de nodige verschillen tussen de Smit rotterdam en de waker?

want je ziet wel eens dat ze het BB model ombouwen naar de WAker ?

dus wie wil het mij vertellen ?

en waar zit het verschil in de romp, wanth et is toch 7 meter.

armando

@ armando
De duidelijkste verschillen zijn natuurlijk de opbouw van het helidek en de opbouw van het dekhuis.
Verder zijn er nog heel veel kleine verschillen, maar dat zijn er toch wel wat teveel om hier allemaal te bespreken.

Voor de verschillen kan je beter even op tugspotters kijken.

Op de website van de waker is een algemeen plan te bekijken (van de greenpeace solo), waar de grootste verschillen duidelijk worden. Hier is dat plan te vinden.

Ik hoop dat je er wat aan hebt....

Gr robin

@ Adam
Het liefst wil ik niet voor propshop gaan want 15 euro voor schroeven van nog geen eens 2 cm doorsnee vind ik wat ver gaan.
Tot die tijd kan ik gewoon niet varen, of verder met het achterdek.... :( :?

@ iedereen
Verder is alle hulp voor schroeven van klein formaat heel erg welkom want ik zoek me suf en is gewoon niets nuttigs wat ik vind.

Gr een wachtende modelbouwer...

@ Adam
Het liefst wil ik niet voor propshop gaan want 15 euro voor schroeven van nog geen eens 2 cm doorsnee vind ik wat ver gaan.
Tot die tijd kan ik gewoon niet varen, of verder met het achterdek.... :( :?

@ iedereen
Verder is alle hulp voor schroeven van klein formaat heel erg welkom want ik zoek me suf en is gewoon niets nuttigs wat ik vind.

Gr een wachtende modelbouwer...

Vind je € 15.00 voor schroeven van 2 cm te veel, dacht je niet dat de bewerking hetzelfde is, dat de materiaalkosten maar een heel klein gedeelte zijn.

Hobby kost geld. Maar als je goedkope schroeven wilt hebben. Dan pak je 3x 1 euro cent en maak daar een schroef van. Dan heb je een schroef van 3 euro cent. Maar ja, als je een 5 blads wilt hebben. Dan kost dat 2 euro cent duurder.

ik begrijp zeker waarom ze duur zijn want er zit aardig wat werk in om zoiets te maken..

Alleen ik was nooit egt van plan om hier van alles aan bedragen in te stoppen terwijl het gewoon een geinig dingetje tussendoor zou moeten zijn, (er is ook al meer tijd in gaan zitten om het bootje te bouwen zoals ik wilde..steeds maar meer details enzo).

Dus misschien kan dit er ook nog wel bij...
Als er verder geen keuze is aan schroeven van dit formaat zou ik er toch wel voor gaan, het geeft wel iets extra's aan dit modelletje. :D

Ik wilde alleen weten of dit egt de enige leverancier is van dit soort kleine schroeven, en op dit moment is er bar weinig te vinden. :?

Gr robin

Als je genoegen neemt met rechtsdraaiende 3-blad 20mm m2 schroeven kan je graupner 2307.20 schroeven gebruiken. (2,20 per stuk bij quartel)
Helaas niet in een linksdraaiende uitvoering.

edit: ik zie dat je 15mm schroeven nodig hebt, m2 asje in de boormachien en heel voorzichtig met een fijn vijltje of schuurpapiertje langs de schroef. (Ik neem even aan dat je geen draaibank hebt)

@ NielsdB
Bedankt, voor de tip. Ga wel even kijken of ik ze kan gaan gebruiken. En ik vind 3 blads of 4 blads ook niet zo punt.
(volgende week beginnen met werken met de draaibanken op school, dus misschien kunnen de schroeven ook meteen bijgewerkt worden :wink: )

@ iedereen
Ben weer even verder gegaan, een korte update:

Een voormast gemaakt:
1001591ln3.jpg

En nog wat details aangebracht op het helidek:
1001592kf3.jpg

En de echte:
Helikopterdek%204.JPG

Bron:

Het (ik denk) werfplaatje, is ook al aangebracht. Luik komt nog.

Gr robin

Nog een korte update:

De tijd van de grote onderdelen is zo ongeveer voorbij (behalve dan de oliezuiger, maar die wilde mijn vriendin graag maken :)).

Nu is tijd voor de details zoals rotzooi aan dek, hier en daar wat relingen doortrekken, en de hekjes op de mast(zijn helaas niet geleverd door Revell :? ).

Misschien komt er zelfs nog wat aan weathering aan te pas... al ben ik daar nog voorzichtig mee met dit schip want het is wel een wit schip, en als het daarmee fout gaat gaat het goed fout 8O .

Nu de bouwvorderingen:

Omdat een deel op het achterdek in de verste verte niet leek op wat de waker en de houston beide hadden, is dat deel ook snel aangepast.

Dit was het:
1001558xe5.jpg

Dit is het nu geworden:
1001597fw0.jpg

Nog even een dryfit:
1001593sc3.jpg

Vanmiddag ga ik even naar de locale modelbouwwinkel om wat messing draad te halen, dat gaat uiteindelijk het rek van het vangnet rond het helidek worden.

Dit was het weer voor even, ik ga schroeven bestellen (toch maar propshop).
En dan hoop ik binnenkort fotos te hebben van de proefvaart :D .

Gr robin

Ja Robin, de Houston begint nu helemaal op de Waker te lijken.

Fijn dat je zoveel aandacht besteed aan de details wat op die schaal niet zo vanzelfsprekend is.
Maar het zijn de kleine dingen die het doen, niet?

Misschien nu nog een heli op het flightdeck? :wink:

Prachtig gedaan en vol spanning kijk ik uit naar het vervolg én natuurlijk naar haar maidentrip. 8)

Droop

Droop,
Ik vind het een leuke uitdaging om zoveel mogelijk details te maken op dit schip.

Wat betreft de heli, naar mijn weten is er nog geen heli daadwerkelijk op de waker geland.
Heb er ook geen fotos van kunnen vinden..

Wel weet ik dat de waker regelmatig meedoet aan het zogenaamde hoisten (mensen van het dek ophijsen naar de heli).

Ook zijn helicopters in deze schaal erg lastig te vinden....

Misschien in een vreemde bui maar eens een heli scratchen :P

Gr robin

@ armando

Ik heb het witte wit gebruikt :) .

ff sirieus: Tamiya matt white (ts- 27)
En voor de handgeschilderde delen: revell seide matt 301

Gr robin

Een korte update:

Ik was begonnen met het maken van de rekken voor de vangnetten rondom het helidek.

Dit had ik echter gedaan uit 1 stuk ijzerdraad en daarna zouden er tussenstukjes tussen komen.
Maar omdat het niet helemaal goed ging stond wat spanning op, en toen sprong het geheel los :( .

Dus toen maar iets anders bedacht, want het geheel moest wel wat kunnen hebben als je iets zou raken met varen.

Toen heb ik kleine gaatjes geboord rondom het helidek, daar heb ik vervolgens met messingdraad een rekje gemaakt en in de gaatjes vastgelijmd.
Dit bleek een stuk steviger, nadat ik dit gedaan heb zullen er nog hoekstukken komen en tussenstukken.

De fotos:
1001598fz3.jpg

Eerste plan mislukt.

1001599qo2.jpg

Tweede plan voorlopig geslaagd.

Gr robin

Robin,

mooi wordt ze!

Maar!

Ga je geen problemen krijgen met de waterverplaatsing met al je op- enn aanbouwsels?
Heb je d'r al in de wasbak gehad?
(Het bad is overdreven, zo groot is ze nu ook weer niet ;) )

Wim

Wim,

Ja ik heb haar halverwege de bouw al in de gootsteen gehad, inclusief alle electra e.d en toen moest ik er nog wat lood bij doen om haar op de waterlijn te krijgen.

Dus ik denk dat het qua gewicht wel goed zit..

Al vind het ik wel spannend hoe het model gaat reageren op het water met deze opbouw.
Als dat niet goed gaat zal ze helaas een statisch model worden :( .

Gr robin

Back