Waker 1:200

robin rozendaal

Ik heb het idee: als dat je onder de ankerkluizen.
nog op de roest drijf !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Zou maar gauw naar de slager gaan als ik jouw was :roll: :roll:
mvg
Frederik :D :D

Hoi Robin,

Is dit je eerste poging om een schip te weatheren? Zo ja, dan vind ik het niet helemaal slecht gedaan, maar... ja er is een maar. :wink:

Als je bijvoorbeeld de ankerkluizen wilt gaan weatheren dan moet je ook zorgen dat de ankers roest zijn want daar begint namelijk het gehele proces. Dit mis ik hier wel. Vervolgens neem je een heel klein beetje verf op een hard penseeltje en dat wrijf je dan in rechte streken naar beneden toe uit. Ik heb hier wel de indruk dat je wel te veel verf genomen hebt en daarom komt het roest een beetje hard over.
Een goede truuk om de gepaste hoeveelheid verf op je penseel te hebben is gewoon je penseel aan een vodje afwrijven en wat er nog van verf overblijft is genoeg om de techniek toe te passen. Als je de verf aanbrengt, let er dan tevens ook op dat je op je penseel niet teveel druk uitoefend. Zachtjes wrijven is genoeg.
Vervolgens herhaal je de hele handeling opnieuw maar je laat de verf nu niet zo ver naar beneden doorlopen. Dit proces blijf je nu herhalen tot het gewenste resultaat is bereikt.
Let op: hier kruipt behoorlijk wat tijd in. Een weathering die in enkele seconden/ minuutjes gedaan is, is gedoemd om te mislukken.
Langzaam maar zeker is hier de boodschap.

Voor alle duidelijkheid volgt hier nog eens het foto'tje van m'n Scout (kan je lekker eens afkijken hoe ik het gedaan heb. :wink: ):

FlemishScout013.jpg

Ik wil je hier nu niet de indruk nalaten dat ik je nu negatieve kritiek heb gegeven. Niets is minder waar.
Ik vind dat je verd*mme al veel lef moet hebben om dit voor de 1ste keer op een mooi model uit te proberen. Chapeau!!
En zoals m'n onderschrift 'Usus magister est optimus' ook al zegt: is ervaring nog steeds de beste leerschool.
Wat ik ook nog wou zeggen is dat een weathering uitvoering op zo'n klein model geen sinicure is. Dit word door veel modelbouwers onderschat.
Hou rekening met de gegeven tips en voor je het weet ben je net als ik een grote roestmaniak geworden. :lol: :lol: :lol:

Droop

Ik sluit me geheel bij onze "Modelbouwforumroestgoeroe" aan. (Of is het "Modelroestgoeroe"? Of "Forumroestmodelgoeroe"? "Roestforumgoeroe" wellicht? Ik weet 't niet... :? )
Lef dat je zo'n mooi maagdelijk wit schip wilt weatheren (verweren)
Maar: Op deze schaal (1:200) moet je dat héél subtiel aanpakken. Kijk eens op het TWENOT-forum (TWeede Nederlandse Organisatie van Tankmalloten... ehh... Tanlhobbyisten ) :oops:
Die jongens bouwen over het algemeen in 1:35; véél grotere schaal dus. En kijk eens hoe subtiel zij modellen laten roesten... 8O
Hier de link naar hun foto-album:
http://www.twenot-forums.nl/viewforum.php?f=3&sid=60f4358bcedbc369d92132ee565db6b6

Staar je niet blind op kreten, maar kijk een lees hoe zij dingen aanpakken. Die technieken kan je ook op jouw schip toepassen, mits je de schaal voor ogen houdt...

Succes!
Roel (die af en toe ooknog wel eens een tankje plakt)

Roel schreef:
k sluit me geheel bij onze "Modelbouwforumroestgoeroe" aan. (Of is het "Modelroestgoeroe"? Of "Forumroestmodelgoeroe"? "Roestforumgoeroe" wellicht? Ik weet 't niet... :?)
schrikken.gif
:lol:

Droop

Dit was niet mijn eerste poging, eigenlijk mijn 2e :wink: .

Dit is echter wel het eerste dat ik doe op een wit model en met deze kleur (revell 85 lederbruin geloof ik).
En ik vond het niet meevallen op een wit model, alles wat je er op schilderd qua roest is meteen zo spattend fel.

En wat betreft de ankers, ik heb goed gekeken naar de fotos van de waker (in roestbak staat) en ik vond het op het gebied van ernstig verroeste ankers erg meevallen. Daarom heb ik het nog bescheiden gehouden.

In ieder geval al erg bedankt voor de tips. Kan ik altijd gebruiken :roll: .

Gr robin

P.S. Frederik, ik geloof dat ik niet helemaal begreep wat u bedoelde :roll: :oops: .

P.S. Frederik, ik geloof dat ik niet helemaal begreep wat u bedoelde :roll: :oops: .[/quote]

Dat weet ik wel zeker denk ik

mvg

Frederik :D

Dat van de slager zul je wel niet begrijpen denk i
Is dat ook zo ?

Het heeft even geduurt, maar ik heb weer een update.

Ik heb vorige week (de prijzige) tamiya-tape gekocht, daarmee heb ik de schuine strepen op de romp afgeplakt.
Na de verf een klein beetje verdund te hebben de kleurtjes erop gelegd.

Resultaat:
img0360hy8.jpg

img0361qu4.jpg

img0362ed9.jpg

Zo en nu gauw naar school..

Gr robin

Ja,
Al wel begonnen, maar nog geen tijd gehad voor fatsoenlijke foto's.
Maar deze staan er wel binnen 1 week!!!

Hallo Robbin,

Allereerst moet ik even zeggen dat je echt een fantastisch project heb neer gezet met de waker, het zit er echt super mooi uit.
maar ik heb even een vraag welke schoefassen gebruik je voor je model van de waker? ik ben namelijk ook bezig met dit bootje maar dan de (Houston) , en vraag me af of het een beetje makkelijk R/C te maken is. en voor de schroeven word er de hele tijd propshop genoemd, heb jij soms voor mij een adres of email adres/website van?

Ik hoop dat je mij kunt helpen
Alvast bedankt,

Koos Mank

Propshop vertrouw ik niet egt meer, ik heb gemaild en ik heb een bestelling geplaatst noem het maar op. Maar ik geen enkele reactie gekregen. Maar als toch de site wilt: sorry deze is is sindskort offline...

De assen zijn de kleinste assen uit het assorti van graupner, buitendiameter: 4 mm, en een as met schroefdraad M2. Bestel nummer is geloof ik No. 414

Succes verder met de bouw.

Gr robin

Update: ''geen schip zonder bemanning''

Elke keer als ik bij de hobbyshop in de buurt kwam zag ik die figuren van preiser die mij aanstaarden. Omdat ik de schaal 1:160 op het doosje zag staan was ik nog erg huiverig.

De dag voor kerst keken ze me weer aan, omdat ik toch al heel wat uitgeven had voor kerst toch maar de figuren mee genomen. ( op hoop van zegen ;-))

Dit zijn deze figuren:
img0545ov8.jpg

Omdat de figuren toch echt groter zijn dan dat ze horen te zijn moest ik voorzichtig zijn met de plek van plaatsing. Omdat het een en ander door revell wat groter was gegoten dan de schaal toeliet, kon het best hier en daar.

Dus:
img0542kl7.jpg

img0543yh7.jpg

Ben nu maar weer eens verder aan het kijken naar andere plekkenvoor de bemanning.

Enkele dagen terug heb ik m'n nieuwe soldeerbout eens uitgeprobeerd op de motoren. Met succes, de motoren draaien goed gelijk en reageren prima op het signaal van de zender.

Ander nieuws, ik hoop haar mee te nemen naar mijn eerste keer werkschependag volgend jaar. Dus aan de slag maar om de laatste dingen goed te krijgen.

Gr robin

Laatst bewerkt:
Klopt, maar omdat dit echte ''schiffsbezatsung'' is vond ik deze wel aardig.

Ik snij trouwens liever de voeten onder de kaptein vandaan om hem korter te maken dan dat ik een te klein figuur langer moet maken. In deze schaal is dat niet te doen denk ik.

Wel bedankt voor de tip over de 1:200 figuren, wil eigenlijk nog wat andere 1:200 boten gaan bouwen. ;-)

Gr robin

Back