Hoi Robin,
Is dit je eerste poging om een schip te weatheren? Zo ja, dan vind ik het niet helemaal slecht gedaan, maar... ja er is een maar. :wink:
Als je bijvoorbeeld de ankerkluizen wilt gaan weatheren dan moet je ook zorgen dat de ankers roest zijn want daar begint namelijk het gehele proces. Dit mis ik hier wel. Vervolgens neem je een heel klein beetje verf op een hard penseeltje en dat wrijf je dan in rechte streken naar beneden toe uit. Ik heb hier wel de indruk dat je wel te veel verf genomen hebt en daarom komt het roest een beetje hard over.
Een goede truuk om de gepaste hoeveelheid verf op je penseel te hebben is gewoon je penseel aan een vodje afwrijven en wat er nog van verf overblijft is genoeg om de techniek toe te passen. Als je de verf aanbrengt, let er dan tevens ook op dat je op je penseel niet teveel druk uitoefend. Zachtjes wrijven is genoeg.
Vervolgens herhaal je de hele handeling opnieuw maar je laat de verf nu niet zo ver naar beneden doorlopen. Dit proces blijf je nu herhalen tot het gewenste resultaat is bereikt.
Let op: hier kruipt behoorlijk wat tijd in. Een weathering die in enkele seconden/ minuutjes gedaan is, is gedoemd om te mislukken.
Langzaam maar zeker is hier de boodschap.
Voor alle duidelijkheid volgt hier nog eens het foto'tje van m'n Scout (kan je lekker eens afkijken hoe ik het gedaan heb. :wink: ):
Ik wil je hier nu niet de indruk nalaten dat ik je nu negatieve kritiek heb gegeven. Niets is minder waar.
Ik vind dat je verd*mme al veel lef moet hebben om dit voor de 1ste keer op een mooi model uit te proberen. Chapeau!!
En zoals m'n onderschrift 'Usus magister est optimus' ook al zegt: is ervaring nog steeds de beste leerschool.
Wat ik ook nog wou zeggen is dat een weathering uitvoering op zo'n klein model geen sinicure is. Dit word door veel modelbouwers onderschat.
Hou rekening met de gegeven tips en voor je het weet ben je net als ik een grote roestmaniak geworden. :lol: :lol: :lol:
Droop