Walter V80

Discussie in 'Duikboten' gestart door MFR, 18 apr 2010.

  1. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Raf,

    Dat van die plug terug in de mal leggen is een goed idee, wellicht dat ik de mal nog kan verstevigen met externe ribben en een soort ruggegraat, of gaat dit problemen geven met de werking van het materiaal.
    Die gipsen mal van vroeger was voor eenmalig gebruik, wordt ietwat onhandelbaar met groottes boven de 1 mtr, om nog niet maar te spreken van de hoeveelheid gips die je nodig hebt.
    Ik ga in ieder geval de benodigde spullen halen voor het lamineren van de romp, die gelcoat wordt dat blank geleverd, of zit daar al een kleur in.
    Een kleur lijkt mij handig ivm het aanbrengen, kan je goed zien of de laag goed is aangebracht.
     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.829
    Locatie:
    As,België
    hallo


    die gelcoat wordt blank gelevert maar die is een beetje melk achtig en dik
    je ziet echt wel waar je blijft als je aan het lanineren bent
    pigment kan je bij de gelcoat doen maar het voor en nadeel is als je een krasd krijgt en je hebt de kelur van je lak dan zie je ze niet zo dadelijk
    het nadeel is dat de gelcoat niet 100% zijn stevigte haalt

    maar het is echt voor het lamineren niet nodig om de gelcoat te kleuren

    groetjes raf
     
  3. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Ben weer even aan het stoeien met de V80, het begin van de toren had ik al gemaakt, de onderzijde is nu bekleed met styrodure en in vorm gemaakt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb aan de onderzijde van de toren ribben geplaatst in de vorm van de basis zodat ik de vorm goed kan uitsnijden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Telkens wanneer ik een deel af heb probeer ik de passing op de romp, meer om te zien of de verhouding van het geheel nog klopt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De volgende fase in het maken van de bovenbouw, de stryodure is tegen de vorm van de toren gelijmd, hiermee weer het begin van het zagen en schuren om hem in de juiste vorm te krijgen.
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.829
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred

    zo te zien heb je de styrodure bacterie goe te pakken

    eens je weet hoe en wat je met dit materiaal kan is het een lust om mee te werken
    nog steeds goe bezig LOL
    groetjes raf
     
  5. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Raf,

    Het is inderdaad heel leuk spul om mee te werken, lukt iets niet in een keer dan wordt het snijden en een nieuw stuk inlijmen, kan je gewoon opnieuw beginnen.
    Ik denk zelfs dat styrodure beter te verwerken is als roofmate, je weet wel de blauwe variant, mij bevalt het uiterst goed.
    Ik heb nog wel een hele weg te gaan maar we komen er wel, eerst maar nog wat snijden en schuren, komt het glassen uiteindelijk vanzelf in zicht.
     
  6. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    Hoi Manfred, waar heb jij dat spul gevonden ?
    de DHZ winkels alhier hebben het spul blijkbaar niet.
     
  7. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Ronald,

    Ik heb het spul gehaald bij een dakdekkers bedrijf, niet alle DHZ winkels verkopen het.
    Als je geluk hebt en er is een bouwput in de buurt dan liggen er soms rest- stukken in de afvalcontainer
     
  8. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Ik kan het wel halen dat spul, alleen heb je dan meteen een plaat van 125X60X5cm € 12,60 ex btw. Ook leverbaar in lengte van 250 cm. Maar dat lijkt mij wat overdreven.
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.829
    Locatie:
    As,België
    hallo

    zoals aangegeven door manfred en mijzelf is niet alles hetzelfde wat lijkt te zijn

    sommige platen laten zich helemaal niet schuren of ze trekken een soort van vezels dat je der zot van word
    er zijn ook platen bij met harde stukken er in dit zijn allemaal minderwaardige platen

    de blauwe ,groene en roze zijn bruikbaar al zit er nog verschil tussen de drie kleuren van stevigheid
    de gele met een randje en een inkeping (soort klik platen)zijn niet bruikbaar deze hebben een glad afgewerkte zijkant
    en die laat zich haast niet schuren

    liever ietsje meer uitgeven dan rommel kopen
    je spaart het uit in werk en schuurpapier

    groetjes raf
     
  10. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Door omstandigheden helaas niet in staat geweest om naar de meeting in Mol te gaan, dus maar verder gegaan met de werkzaamheden aan de V80.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Allereerst even gestoeid met de stabilisatie vlakken aan de zijkant, even met tape vastgezet om te zien of het formaat en de plaats goed is.
    Uiteindelijk zal ik deze vlakken van polyester maken, plexiglas valt af omdat ik de stuurhevels uit zicht wil hebben, hiervoor moeten de vlakken hol zijn.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook nog het een en ander geschuurd en gesneden om dit als resultaat te krijgen, over het koepeltje ben ik nog niet uit, het is wel gelukt maar wellicht niet zo handig voor de mal.
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.829
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred

    er waren er wel een paar aanwezig
    zeker goed op de foto's te zien LOL
    en geloof me zeker die krengen die hadden er een rot vaart op zitten

    groetjes raf
     
  12. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Raf,

    Die foto's waren mij al opgevallen in je eerste filmpje, heb je daar ook nog losse foto's van?, het liefst een beetje dichterbij.
    Volgens mij was dat de V80 van Stefan, een van de leden van Sonar, heb behoorlijk veel info gekregen van hem over de bouw van zijn V80.
    Wat de snelheid betrefd, dat kan wel kloppen, Stefan vaart met een brushless motor erin, vraag mij alleen af of dat niet ten koste gaat van de langsstabiliteit.
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.829
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred

    ja heb ik foto's van en stuur ik je wel door
    inder daad deze boot was van stefan en wat stabiliteit betreft die boot licht als een huis in het water

    groetjes raf
     
  14. Den Eds

    Den Eds

    Lid geworden:
    3 nov 2009
    Berichten:
    85
    Locatie:
    België, nabij Antwerpen
    Helemaal onderin de romp zitten dan ook bijna 20 cellen van 7000Mah gekleefd, er zit ook een dikke brushless motor in.
    Kreeg zomaar eventjes dat techrek met staart in m'n handen gepropt, stond gelukkig dichtbij, want zelfs dat alléén woog meer dan genoeg.
    Hier zit dan ook weer het meeste gewicht onderaan, zal wel iets te maken hebben waarom die zo stabiel in het water vliegt, want varen kan je dat echt niet noemen...
     
  15. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Deze week de bovenbouw op de romp geplaatst en vastgelijmd, ook een begin gemaakt om de opening tussen de romp en de bovenbouw op te vullen.
    Affijn foto's dus,

    [​IMG]

    Allereerst de bovenbouw losgesneden van de basisplaat, hierdoor heb ik een mooie vlakke kant gekregen om vast te lijmen.

    [​IMG]

    Om het vastzetten op de romp eenvoudiger te maken heb ik stalen pennetjes in de bovenbouw gemaakt, het idee hierachter was om de bovenbouw vast te kunnen steken op de styrodure vlakken van de romp.

    [​IMG]

    Na eerst de positie bepaald te hebben van de bovenbouw deze vastgestoken op de romp.
    Op de achtervinnen een hulpmiddel bevestigd om te zien of de bovenbouw echt haaks op de romp staat.
    Daarna een flinke laag 2 componenten lijm aangebracht en de bovenbouw haaks uitgelijnd, na een nachtje uitharden zit deze permanent verlijmd met de romp.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Om dat gat op te vullen tussen de romp en de bovenbouw heb ik strookjes styrodure gesneden, deze vastgelijmd en gefixeerd met spelden.
    De vorm maakt niet echt uit aangezien ik het meeste weer ga wegschuren om een vloeiende overgang te krijgen, er wordt nog een tweede bredere kraag omheengezet, want de overgang moet mooi vloeiend worden.
     
  16. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Afgelopen week weer lekker aan de styrodure bacterie gesnoven, de tweede ring erop gelijmd en weer weggeschuurd.
    In de basis is ze nu klaar, ik wil alvast wat grote afwijkingen met allervuller bewerken, dat scheelt weer plamuur na het polyesteren.
    Foto's dus,
    [​IMG]

    [​IMG]

    De tweede opzet van een iets bredere ring om de overgang mooi vloeiend te krijgen.

    [​IMG]

    Allereerst het koepeltje toch weggehaald, hierdoor heb ik wat minder complicaties met de toekomstige mal, het is trouwens eenvoudiger om een los koepeltje te plaatsen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Na de strookjes weggeschuurd te hebben krijg je dit als resultaat, het begint zowaar er echt op te lijken.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Nog wat foto's van dichtbij, zo lijkt het wel een kolossale boot, maar dat valt reuze mee met een lengte van 1 meter.
    Volgende stap gaat worden het vullen van bepaalde delen die te grote oneffenheden vertonen, en het glad maken van de overgang van de bovenbouw naar de romp.
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.829
    Locatie:
    As,België
    hallo


    MANFRED geen polyester gebruiken op die styrodure grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
    je moet epoxy nemen want anders kan je ze beter zo de vuilbak in kieperen


    wordt er wel eigenlijk gelezen wat ik soms schrijf ????de styrene wreet de styrodure gewoon weg op
    kap er dan meteen aceton over heen dat is minder werk LOL

    dus epoxy gebruiken beste vriend want anders gaat je het niet over leven door de hart stilstand die je gaat krijgen


    na een paar lagen epoxy kan je wel polyester plamuur gebruiken om puten weg te werken

    groetjes raf
     
  18. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Mogge Raf,

    Juist ja, ik bedoelde ook Epoxyhars, anders heb ik afgelopen keer mooi het verkeerde spul gekocht.
    Ik heb trouwens ook een lichtgewicht vuller gekocht die te gebruiken is op Styrodure, daarmee wil ik wat grote dingen alvast te lijf gaan voordat de boot in de Epoxy gaat, heb het spul al getest op een stukje afval.
    En ik moet zeggen het is grappig spul, weegt zowat niets, tast de styrodure niet aan en laat zich goed schuren.
     
  19. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Een kleine update over de stand van zaken,

    De meest in het oog vallende deuken en plekken ingesmeerd met allesvuller, en dan maar schuren en schuren.
    Alles dus met het handje, ik heb een stukje uitgeprobeerd met de schuurmachine maar dat gaf geen goed resultaat, moest eigenlijk weer opnieuw allesvuller smeren.
    Affijn foto's,

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik kom nu langzaam in het stadium van het glassen van de romp, ga mijzelf dit weekeinde maar weer eens verdiepen in de beschrijving die Raf voor mij heeft geschreven, en dan een poging wagen om de boel in de glasvezel te zetten.
     
  20. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Met de handleiding die Raf voor mij heeft gemaakt aan de wand de eerste stap gedaan om de plug te gaan glassen.
    Ik heb twee lagen toegepast en het resultaat valt niet tegen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Om een mooie overgang te krijgen heb ik tijdens het uitharden op het midden van de boot de snede overlangs gemaakt.
    Hierdoor heb ik geen opstaande rand in het midden van de boot.

    [​IMG]

    Je kan nog net het witte lijntje op de neus hiervan zien.

    [​IMG]

    Allereerst heb een laag primer gespoten op de romp om de kleine gaatjes op te sporen.

    [​IMG]

    Daarna een laagje spray putty om de kleinste gaatjes af te dichten, en uiteraard de eerste schuursessie om het overtollige te verwijderen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Omdat de romp nog wat grotere plekken vertoonde die mij niet aanstonden een lik polyesterplamuur toegepast, en uiteraard weer het schuren om de boel glad te krijgen.

    [​IMG]

    Na het schuren kwam ik op dit resultaat, de romp voorzien van een nieuwe laag primer om de kleine plekjes op te sporen.

    [​IMG]

    En geloof me, ze zaten er echt nog wel, gezien het resultaat van de volgende plamuur sessie waren het er wel minder geworden.
    Ik ben nu nog bezig in deze fase, dus het wordt nog steeds plamuren en schuren maar weer.
     

Deel Deze Pagina