Walter V80

Discussie in 'Duikboten' gestart door MFR, 18 apr 2010.

  1. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    ziet er mooi uit. ik snap alleen niet waar je nu
    in dat glas hebt gesneden en waarom ?
     
  2. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Het is over het midden van de romp waar ik de snede heb gemaakt, als je dit niet op tijd doet krijg je een opstaande rand door de overlappende glasmat in het midden, laat ik het volledig uitharden dan moet ik de opstaande rand wegslijpen.
    Doe je dit op tijd dan kan je nog snijden in de niet volledig uitgeharde epoxy en hou je bijna geen naad over.
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred


    mooi resultaat zo te zien
    en je hebt de epoxy mat ook mooi over de ronddingen gekregen
    als je dit alleen hebt gedaan proficiat want dat zo strak krijgen binnen de potlife tijd is niet eenv oudig
    al heb je met epoxy wel een langere potlife dan met polyester
    het weg werken van de putjes ja dat blijft schuren en plamuren
    ik gebruik twee kleuren primer dan zie je makkelijker waar je blijft met schuren
    dus 1 laag grijs en dan plamuren
    daarna een laag donkerrode primer
    als je dan schuurt en je hebt een bultje dan komt die grijze pimer er terug doorheen en zie je het beter

    je gaat dus de romp ook in twee helften maken over langs
    eerst voldoende gelcoqt zetten (2 a 3 lagen )en dan de hoeken opvullen met gehakte polyester vezels deze zorgen dat er geen lucht bellen ontstaan in de mal
    en laten zich beter in de hoeken wurmen dan dat je met doek zou werken
    daarna een paar lagen doek er over heen en vooral aan de kant voldoende flappen laten over steken
    als je met de bak methode wilwerken zoals ik heb je die nodig om de mal op de bak vast te schroeven

    groetjes raf goe bezig
     
  4. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Ziet er goed uit Manfred! :)
     
  5. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Raf,

    Ik heb dat inderdaad in mijn eentje gedaan,de romp is niet zo groot dus dat ging relatief eenvoudig, ik gebruik jouw eerder verkregen beschrijving als leidraad voor de verdere stappen.
    Na de laatste fase waarmee ik nu bezig ben krijgt de romp een andere kleur, donkergrijs, precies om de reden die jij al beschreef.
    Ik denk dat ik volgende week aan het maken van de mal toekom, eerst nog wat materiaal halen voor het maken van de mal.
    Ze gaat inderdaad door tweeen overlangs, dat leek mij voor dit model de meest eenvoudige oplossing.
    Andere vraag, hoe dik moet de glasmat van de mal uiteindelijk worden?, zelf zit ik te denken aan 4 a 5 mm.
    Dat plamuren en schuren geeft niet, als je dit goed doet in het begin dan krijg ik wel een mooie afdruk voor de mal, wat dan weer minder werk geeft als ik de rompdelen kan trekken.

    Hoi Merlijn,

    Dank je wel, na elke laag verf en plamuur gaat ze er beter uitzien, ik heb in het verleden al meerdere rompen gemaakt, dus ik weet hoeveel tijd erin gaat zitten.
    Het wordt in ieder geval wel een speciaaltje, geeft weer een aparte uitdaging.
     
    Laatst bewerkt: 25 jul 2010
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred

    ik maak mijn mallen zo
    ik schroef de halve romp op een stuk beton plex
    schroeven langs onder dan kan je de plug los maken na het polyesteren en verschuift er niets
    kleine parker schroeven zijn voldoende en zo komt er geen gelcoat onder de mal
    er moet een rand van ongeveer 10 cm rondom zitten

    eerst 2 a 3 lagen gelcoat aan brengen vooral in de holtes mag deze redelijk dik aan gebracht
    daarna met dat gekapte vlies een papje maken en hier de holte's verder mee uit vloeien
    zodat de glasdoek later niet zulke knikken moet maken dat er lucht bellen onder komen te zitten
    door deze verdikkingen wordt de mal zeer stevig
    dan doe ik eerst een laag 45 gr geweven doek en daarna (nat in nat)2 lagen dikke mat
    maar daar weet ik nu juist het gewicht niet meer van omdat ik dat op een grote rol neem
    liefst dit alles een 3 dagen laten uitharden voor je de plug er uit haalt

    ik kan nu geen foto's maken maar ik zet mijn mallen daarna vast in een bak van beton plex
    daarvoor dient de over stekende rand die wordt op de bak gelijmt (pu lijm)en geschroeft met parker vijzen
    zo zet ik aan elke kant van de bak een helft en heb je maar 1 mal om weg te zetten
    inpakken met van de keuken folie spul en hij blijft stof vrij

    groetjes raf
     
  7. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Raf,

    Het gaat nog wel even duren voordat ik zover ben, maar ook deze beschrijving gaat uitgedraaid tegen de muur voor later.
    Zit ik alleen nog met de dikte die de moedermal moet gaan worden, hoeveel hou jij ongeveer aan, zelf dacht ik aan 4 a 5 mm dik.
    Dat zal toch voldoende stevigheid geven aan het geheel, in combinatie met de betonplexbak zal ik daar nog veel plezier aan beleven.
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred ik zal eens gaan meten hoe dik de mal is

    en ik zit tussen de 3.5 a 4.5 mm
    dus je zit tamelijk juist

    eerst los wax zetten op je plug goed opblinken en dan nog los lak
    deze breng ik aan met zo een ontsmink watje die pluizen niet of een stukje keuken rol
    om te zien waar ik blijf heb ik in de lak een beetje printer inkt gegoten (blauw)
    maar niet teveel het moet juist maar wat kleuren meer niet


    groetjes raf
     
  9. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Raf,

    Wederom bedankt voor de info, het gaat nog wel een weekje duren voordat de plug klaar is.
    Heb al de plaat gehaald voor het maken van de mal, ook wat klei gescoort in de plaatselijke speelgoedwinkel, dus aankomend weekeinde maar eens wat zagen voor de mal.
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred

    die klei gaat niet werken
    die smelt namelijk zelfs met een laagje loslack er over heen smalt die nog weg
    je moet waar je de polyester hebt gehaalt een blok speciale klei halen
    die is fluo geel en laat zich alleen oplossen met water

    groetjes raf
     
  11. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    @Manfred,
    in ModellWerft 8/2010 staat een heel artikel over de Walter boot.
    Het is geschreven door Stefan Schmitz.

    Hein
     
  12. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Raf,

    Bedankt voor de tip, het zou zonde wezen als het avontuur daarop gaat stuk lopen, ik moet toch nog bij die winkel langs dus het is zo meegenomen.

    Hein,

    Ik ga eens even snuffelen in de tijdschriftenwinkel of ik dat deel kan scoren, extra info is altijd handing.
    Ik heb al een heleboel van Stefan gekregen, ongeveer 300 Mb aan gegevens van de bouw aan zijn V80, tevens mailen we over de voortgang aan mijn model, en wat er eventueel anders kan of moet gezien zijn ervaringen.
     
  13. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Weer een kleine update over de bouw van de plug, ze is eindelijk klaar, ik kan nu beginnen met het maken van de mal.
    Maar eerst foto's,

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Je kan aan de laatste foto zien dat het model niet zo breed wordt, rond de 9 cm, wordt nog een leuke uitdaging om alles erin te krijgen.
     
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred

    ga je de lasnaden er nog op aan brengen ???
    als je ze met die oraline doet kan je zo zo mee nemen in de mal daar ze dan niet echt dik zijn
    de V80 had wel lasnaden maar deze waren niet zo dik als op de andere boten
    ik denk dat ze voor de stroomlein vlak geslepen zijn geworden

    ik zie nog een paar putjes LOL maar het is een mooie plug geworden
    ik zou voor de brushless motor gaan die robbe in de u212 gebruikt
    massa power dat die motor heeft en zeker voldoende voor deze boot

    groetjes raf
     
  15. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Raf,

    Dat van die putjes weet ik, bij zo'n romp als deze wordt je daar compleet gek van, je moet eens stoppen anders is die nog niet klaar voor mijn pensioen :hammer:.
    Alle gekheid, ik ben niet van plan een volledig gladde huid te maken voor de V80, heb het er met Jan Huizinga al eens over gehad, in het echt zitten er ook deuken en butsen.
    De lasnaden breng ik aan op de uiteindelijke romp en niet op de plug, dat zal het lossen van de plug moeten vergemakkelijken.
    De motor ben ik nog niet over uit, brushless is een kandidaat, maar laat ik eerst maar een paar rompen maken om te kunnen bouwen,
    Aankomende week ga ik beginnen met het zagen van de plank voor de mal, dus het wordt lekker druk.
     
  16. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Weer een stap verder deze week, de plank is gezaagd en de plug is geplaatst in het uitgezaagde gedeelte, alle openingen tussen de romp en de plank zijn afgedicht om doorlekken te voorkomen, affijn foto's.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Eerst een hartlijn getekend op de plank voor een verdeling op de helft, daarna de omtrek van de V80 plug overgezet op de plank.
    Deze omtrek uitgezaagd met de decoupeerzaag, rekening gehouden met een ruimte tussen de plug en de plank, deze wordt afgedicht met een soort klei.

    [​IMG]

    Ik heb een soort dopjes gebruikt om de indexpunten te maken, normaal worden deze gebruikt om de koppen van parkers af te dekken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Om de plug er zo in te krijgen heb ik eerst een hartlijn over de plug uitgetekend, de plug hier en daar vast gezet met de klei en in de plank gedrukt.
    Het was wel nodig de plank aan de achterzijde te voorzien van een soort pootjes van resthout, wordt meteen de constructie steviger, en kan de mal eenvoudig staan als een soort tafeltje.

    [​IMG]

    Daarna de gehele plug rondom in de klei gezet en het overtollige verwijderd met de platte kant van een hobbymes.

    [​IMG]

    Aankomende week alles in de lossingswas en dan maar voorzien van de nodige lagen glasvezeldoek, met de handleiding van Raf aan de muur gaat dit zeker lukken.
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred

    die dopjes gebuik ik zelf niet maar het is ook een manier om het te doen
    ik heb halve knikkers ooit eens ergens kunnen kopen
    maar ik heb liever aan de mal geen uistekende delen
    zo kan ik de boot in de mal mooi vlak schuren (de opstekende kant van de glasvezel doek)
    wel aan die rand voldoende impregneren anders rafelt daar straks de doek en zit je met een probleem om de mal dicht te harsen

    groetjes raf
     
  18. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Het was deze week lekker doorpezen met de mal opbouwen, dikte is ongeveer tussen de 3 en 4 mm geworden.
    Affijn foto's,

    [​IMG]

    [​IMG]

    De eerste laag van keperdoek, op advies van Raf alle scherpe hoeken uitgevult met gelcoat gemixt met glasvezelsnippers.



    [​IMG]

    [​IMG]

    Bij het lossen van de plank bleek dat ze niet precies op het midden zat, op zich geen probleem want ik heb geen overstekende delen die problemen geven bij het lossen van de plug.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De plug aan beide zijden ingepakt in de mal, om te zorgen dat ze recht blijft tijdens opslag bewaar ik de plug erin.
    Meteen de omtrek bepaald die ik eraf moest fresen om een schone flensrand te krijgen.

    [​IMG]

    Druk bezig met de dremel om de flens the fatsoeneren.

    [​IMG]

    Het afgewerkte eindresultaat, compleet met geboorde M5 gaten om de mal te kunnen dichtschroeven tijdens opslag.
    Deze week ga ik haar lossen, aangezien vrijdag de laatste laag erop is gegaan laat ik de mal drie dagen met rust voor volledige uitharding.
     
    Laatst bewerkt: 31 aug 2010
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred

    mooi gewerkt hahaha
    om het lossen te vergemaklijken kan je een beetje azijn door het water doen dan lost de vinil beter van de polyester
    wat je nog kan doen is langs de rand een alu L profiel aan brengen
    of een oude gordijnen rail die heeft een I profiel
    plat er op leggen en dan een doekje polyester er over heen
    dan heb je langs de rand wat meer stevigte en die alu I laat zich goed vormen naar de rand van je mal

    in iedergeval goe bezig

    groetjes raf
     
  20. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    het ziet er mooi uit. en het gaat snel. Ik ben jaloers ;-)
     

Deel Deze Pagina