Walter V80

Discussie in 'Duikboten' gestart door MFR, 18 apr 2010.

  1. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Allemaal bedankt voor de complimenten,
    Lex, zelf kan jij er ook wat van als ik zo kijk naar de Van Dutch.
    En dankzij de adviezen van Raf voor het maken van de mal en de plug ben ik al een heel eind gekomen.
    Het idee van de folie komt eigenlijk uit het vliegtuighoekje, er is een bouwer die zijn F16 mal aan het bekleden met aluminium voor meer schaal details, gezien het resultaat wilde ik ook een poging wagen.
    Vanavond wordt het ieder geval weer wat lijmsnuiven en aluminium plakken, de planning is om aankomend weekeinde de eerste verf op de romp en bovenbouw te krijgen.
     
  2. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Fred,

    Dank je, maar de VD haalt het niet bij de detaillering die jij hier aan het bouwen bent hoor!

    Met wat voor lijm plak je dat alu-folie zo mooi strak? Je hebt me op een idee gebracht ....
     
  3. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Lex,

    De aluminium folie is al voorzien van een plakzijde, het is alleen wat dikker dan de plakfolie die je bij de bouwmarkt kan kopen.
    Het wordt normaal in de vliegtuigindustrie gebruikt om gaten tijdelijk af te kunnen dichten tot de definitieve reparatie.
     
  4. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Ik werk gestadig richting het weekeinde om de boot een laagje verf te kunnen geven.

    [​IMG]

    Zo staat ze er nu bij, beide kanten voorzien van de lasnaden, slechts een kant voorzien van de aluminium folie luiken, de andere kant moet ik nog doen.

    [​IMG]

    Ook de bovenkant voorzien van luiken, dankzij tekeningen van Stefan Schmitz heb ik de juiste plaatsen kunnen bepalen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Op foto's had ik platen zien zitten ter versterking van het achterste deel, gaf mij het meeste werk om ze er mooi op te krijgen.
    Zoals ik al eerder aangaf moet ik alles aan de andere kant nog doen, alleen de lasnaden zitten erop.
    Als de andere kant ook klaar is moet ik eerst de lasnaden sealen voordat ik kan gaan spuiten, genoeg te doen nog.
     
  5. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Dit weekeinde spuiten gaat het niet worden, afgelopen dagen aan het stoeien geweest met de O2 uitlaat.
    Deze zit op de achterzijde van de romp, de juiste vorm vinden gaf problemen, mijn ega kwam met een onverwachte oplossing.

    [​IMG]

    Ze had ooit een ledzaklampje gehad met precies de vorm en grootte die ik kon gebruiken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vers geplaatst op de romp waar hij hoort te zitten, kan hierdoor aankomende week pas beginnen met het sealen van de lasnaden, dus volgende weekeinde wordt de zolder omgebouwd tot spuitruimte voor de eerste lagen verf.
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,Belgiƫ
    hallo manfred
    een uitlaat met de opening naar voor ?????
    gr raf
     
  7. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Raf,

    Eigenlijk hoort de voorzijde gesloten te zijn, maar ik wil geen verborgen luchtbellen hebben die de balans van de boot onderwater kunnen verstoren.
    Dus leek mij een volledig open uitlaat de beste optie, aan de achterzijde zit ook nog een kleine opening om het water er goed door te laten stromen.
     
  8. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Een overzichtsvideo van alle gedane werkzaamheden, de buitenkant is zover klaar, alleen de verfwerkzaamheden nog.
    Daarna duik ik de boot weer in om het technische gedeelte af te maken.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    [​IMG]

    De laatste lasnaden zijn geseald, voor de rest is de romp klaar voor een verfbeurt.
    Ik heb twee kleurenschema's, ik ga voor de camo uitvoering, deze spreekt mij het meeste aan, en heb ik tevens de meeste foto's van.
    De rest van de week ben ik nog wel even druk met het afwerken van de peroscoopkoppen, er moeten nog glaasjes op gemaakt worden, en de zolder inrichten als uitwijkplek voor het spuiten als het weer te slecht blijft.
    Voorlopig gaat er 1 laag op, kan ik eventuele beschadigingen bijwerken tijdens de twee spuitbeurt.
     
  10. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Manfred

    Ik volg dit nu al een tijdje en nu wil ik toch reageren. Wat een plaatje heb je ervan weten te maken.
    In het begin dacht ik nog, het zal mij benieuwen, komt dat wel goed?

    Maar het ziet er echt super uit!

    Succes met de verdere voortgang.
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,Belgiƫ
    hallo

    ben uit verveling ook maar aan een bootje begonnen

    [​IMG]
    ik pas wel weer de zelfde bouw wijze toe met de styrodure
    gr raf
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2011
  12. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Peter bedankt,

    In het begin had ik er ook wel een hard hoofd in, maar na al dat plamuren, schuren en epoxyen is er toch wat moois in de maak, nog even en dan gaat er een laagje verf op.

    Raf,

    Het blijft heerlijk spul die styrodure, wat ben je nu weer aan het brouwen?
     
  13. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    [​IMG]

    Dit moest nog gebeuren aan de peroscoopkoppen, eerst de kop schuin afgeslepen en daarna met 2K lijm vastgelijmd.

    [​IMG]

    Na het zagen, vijlen en schuren krijg je dit als eindresultaat, ze zijn beiden afschroefbaar ivm transport.
     
  14. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Na uiteindelijk drie avonden zit er verf op de V80, de romp heeft maar 1 laag gekregen, meer gedaan vanwegen het vooruitzicht dat er technisch nog een hoop moet gebeuren, de kans dat er iets beschadigd is groot.
    Dan is het mogelijk zoiets eenvoudig te repareren.
    Affijn foto's dus,

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb ook nog een filmpje gemaakt, maar moet die nog op youtube zetten.
     
  15. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem


    De laatste video update over het nieuwe jasje van de V80.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Manfred,
    in april is de jaarvergadering van Sonar.
    Stefan is bestuurslid hiervan.
    Veel mensen nemen ook een boot mee omdat in een zwembad in de buurt gevaren kan worden.
    Is dat wat voor jou om eens te komen kijken?
    Vorig jaar waren zeker een 45 mensen aanwezig.
    Gangelt ligt net over de grens bij Schinveld - Brunssum.
    Je hebt wel snel je boot klaar gekregen, binnen een jaar he?

    Hein

    Internationaler Modell U-Boot Verein SONAR e.V.

    Sam 16.04.2011 Jahreshauptversammlung 2011 Gangelt


    -
     
  17. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo Hein,

    Het lijkt mij leuk om dat te kunnen proberen, hangt een beetje af van de planning op mijn werk, de datum staat in ieder geval genoteerd.

    De boot lijkt af, maar helaas nog niet, het verfwerk is zover gedaan, nu moet ik weer gaan werken in de boot.
    Heb problemen met de aansturing van het roer en duikroer, het loopt niet allemaal zo soepel zoals ik zou willen.

    Technisch gezien moet de failsave boei, watermelders en een andere motor erin, degene die ik had trok veel te veel, dat houd in dat de hele aandrijving op de schop gaat.

    Qua bestede tijd kan je ongeveer 1,5 uur per dag aanhouden, en dat vanaf begin april vorig jaar, dus dan lijkt een jaar best wel snel, maar er zijn aardig wat uurtjes ingeslopen.
     
  18. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Deze week wat kunnen doen aan het probleem wat ik had met het richtings en duikroer.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Allereerst deze constructie aangepast, neemt wat meer ruimte in en geeft een kleinere uitslag, maar geeft minder druk op de stuurstangen.
    Met de oude constructie was ik wat te optimistisch, wanneer je zo dicht aan de as zit kost het de servo dus duidelijk teveel kracht.

    [​IMG]

    Ook de covers moesten aangepast worden vanwege de grotere hevels, door het gebruik van styrodure was dit eenvoudig uit te hollen met de dremel.

    [​IMG]

    Om de slag iets groter te krijgen bij de servo's heb ik ook de constructie aangepast, eigenlijk een kleine kopie zoals het bij de VIIC zit.

    Ook het boei systeem vordert gestaag, hoop aankomende zondag het een en ander aan te sluiten voor wat testen, als alles werkt maak ik daarvan een video om het functioneren te laten zien.
     
  19. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hein heeft mij over de rand geduwd met zijn opmerking dat de boot af was, het vooruitzicht van het weer vandaag was goed, droog en weinig wind.
    Wat lood verwijderd op de gok, en de luiken dichtgeschroefd, het water was ijskoud maar ze heeft het overleefd.
    Het duiken wordt nog een ander verhaal, daarvoor moet ik eerst de rest afbouwen, maar het gedrag van de boot maakt mij erg nieuwsgierig hoe ze het onderwater gaat doen.
    Affijn een video dus,


     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Manfred,

    Gefeliciteerd met je eerste proefvaart! De boot geeft een heel mooi vaarbeeld te zien zo! :thumbsup:
     

Deel Deze Pagina