Walter V80

Ik heb via een omweg eindelijk een goede tekening van de Walter V80 gekregen, de schaal gaat 1:22 worden, lengte van het model wordt dan 1 meter.
Affijn Foto's

P4140025.jpg




P4040135.jpg


Dit is een foto van een model dat ik eind jaren 80 heb gezien, van wat ik er nog van weet was deze 50 cm lang en werd bestuurd door een Duitse jongen of een Belg, wat ik wel weet dat het een zeer snelle boot was.
 
Uiteraard heb ik nog wat foto's gekregen om het model goed na te bouwen.
walter1.png


Dit was de originele tekening die ik heb laten uitvergroten naar de grootte die ik wil gaan bouwen.
En hier wat foto's van the real thing.
v80a.png


v80g.png


v80d.png


v80b.png


v80c.png


v80f.png


v80h.png


Ik hoop ook nog wat extra info te krijgen van wat andere delen van de boot, maar voorlopig heb ik genoeg om met de bouw van een romp te gaan beginnen.
 
hallo mpanfred

in modell werft heeft ooit eens een bouwbeschrijving van deze boot gestaan
welk nummer weet ik niet meer

groetjes raf
 
Hoi Raf,

Ik heb al een paar filmpjes op youtube gevonden van onze duitse collega's met varende modellen, het zijn ietwat kleine modellen, die dynamisch onder blijven, zelf wilde ik wat groter gaan bouwen, heb je meteen wat meer plek om alles te kunnen inbouwen wat het grote exemplaar ook had.

Hein,

Bedankt voor je Pb, ik ga zeker even mailen of er nog meer info is die ik kan gebruiken.
 
Hoi Raf,

Weer een foto voor de verzameling, er waren zo te zien twee uitvoeringen van het bovendek, de een vloeiend met de romp en deze andere met die spitse snuit.
Heb daar trouwens foto's van met die rare voorkant van het bovendek, vers gekregen van een duitse modelbouwer, zal ze vanavond even erop zetten.
 
hallo manfred

ik denk dat die spitse boeg er daarna is opgekomen om wat meer de golven te breken

groetjes raf
 
Hoi Raf,

Ik denk dat je daarin gelijk hebt, op deze wijze wordt de boeggolf opzij gedrukt door die spitse constructie.

26.jpg


Hier een foto van de echte boot, het heeft er dus echt opgezeten.

30.jpg


Nog een mooie van de achterkant.

24.jpg


Eentje van afgemeerd in een of andere bunker.

27.jpg


23.jpg


En wat actiefoto's van de boot, ik heb deze foto's gekregen van Stefan Schmitz, met wie ik in contact ben gebracht door Hein, waarvoor dank.
Hoop deze week de vorderingen aan de romp te kunnen laten zien, het is veel omrekenwerk en geteken om de juiste spanten te reconstrueren.
 
Hoi Hein,

Hij gebruikt dezelfde tekening die ik al had, wel heeft hij nog iets in CAD, ik wacht het wel af of ik die ook kan krijgen.
Volgens Stefan zal ik net als hem de spanten moeten reconstrueren, daar ben ik aardig mee op weg, foto's van de V80 zijn aardig zeldzaam dus ik was al blij dat hij er een aantal had die ik nog niet kon.
Hoop deze week toch wel met de romp te kunnen beginnen, ik wil eerst een plug bouwen waarvan ik dan een mal kan maken, wellicht handig voor in de toekomst.
Het is wel wat meer werk maar ik kan dan ook extra details zoals lasnaden en klinknagels vooruit op de plug maken, scheelt weer gepruts aan de uiteindelijke romp.
 
hallo manfred

ga je de plug ook in styrodure maken zoals ik mijn rompen maak
24867768.jpg

met klinknagels zou ik oppassen om die op de plug aan te brengen
ikzelf heb ook hinder om de plug te ontmallen gevonden bij de toren van de skipjack
de deurtjes laten zich heel moeilijk uit de mal wrikken
lasnaden zouden nog gaan maar klinknagels gezen zeker problemen

groetjes raf
 
@Manfred,
als Stefan je dat belooft krijg je dat ook wel van hem.
Hij heeft ook artikelen geschreven voor het blad Sonar.
Waarschijnlijk is hij in Westerstede of Witmund op het treffen.
Westerstede ligt bij Oldenburg, Noord Duitsland.
Ik ga er ook naar toe.
Hein
 
Hoi Raf,

Bedankt voor de tip, maak ik alleen de lasnaden erop, de rest komt later wel.
Ik ga ook styrodure gebruiken, makkelijk te verwerken, altijd handig zo'n forum.
Ik ben ondertussen begonnen met het tussenstuk, daarvan heb ik de spanten al, die stonden op de tekening, voor de rest ben ik alles aan het uittekenen.

Hoi Hein,

Ik heb al zitten mailen met Stefan over de CAD tekening, je hebt er in principe weinig aan, hij gebruikt hem als referentie voor zijn model.
Spanten zal ik toch zelf moeten reconstrueren volgens Stefan, ik zie het als een uitdaging om dat voor elkaar te krijgen.

P4160026.jpg


De spanten uitgezaagd uit triplex, en voorzien van gaten voor de draadeinden.

P4160027.jpg


De welbekende styrodure in handzame blokken gezaagd om tussen de spanten te klemmen.

P4160028.jpg


Het wordt van het zagen een beetje een zooitje, maar dat moet je er voor over hebben.

P4160030.jpg


En dan krijg je dit, het begin van het middenstuk, verder ben ik nog niet, want vanaf dit middenstuk beginnen de spanten van vorm te veranderen.
 
hallo

[size=+19]stop[/size]

doe a.u.b. niet zo verder (ik zeg a.u.b. )
ga naar het topic over de italiaanse midget en je gaat zien dat je hetzelfde probleem van toen terug aan het creeren bent

kijk terug naar mijn foto en wat zie je ?????

juist een halve romp

je hebt het probleem dat je maar een paar spanten hebt namelijk 2 waarvan het midden stuk er drie van maakt

en het belangrijkste waar je op kan werken gebruik je niet ????

een moderne boot doe je horizontaal door midden een WW2 doe je vertikaal doormidden
als plug en als mal

ga naar de shop en koop twee triplex planken van 3 mm dik
deze lijm je aan de buitenkant opelkaar
op een kant lijm je een kopie van je rompdoorsnede die je hebt
daarna zaag je beide planken tegelijk uit
zo heb je twee helften van je zijkant van je plan op de planken staan
nu zaag je de twee reeds gemaakte spanten door - de dikte van de twee triplex platen
nu kleef je beide reeds uitgezaagde spanten op de beide planken

deze triplex planken zet je vast op een dikke betonplex plaat zodat ze vlak blijven
je zet de schroeven door de beton plex in blokjes die je op je triplex lijmt
je moet ze later nog kunnen los schroeven

denk er aan je moet een linker en een rechter kant bouwen (niet lachen er zijn er die reeds twee dezelfde hebben gebouwd)

nu kan je aan de hand van de afbeelding op het plan je styrodure blokken af schuinen
en aan het andere plan de hoogte berekenen
laat die vinnen er vanaf die kan je der later nog aan zetten
ze maken alleen de mal maar ingewikkelder en kans op fouten in de mal

zo kan je beide helften mooi bestukken en glad schuren
als je er tevreden van bent dan schroef je beide helften los en zet ze tegen elkaar met een paar drupjes witte hout lijm (drie is zeker genoeg)
zo kan je de resterende stukken egaal aan elkaar schuren en krijg je een idee van hoe de romp er gaat uit zien als ze klaar is
je kan ze nu nog makkelijk na bewerken

indien je tevreden bent snij je met een mes de drie druppels lijm terug los zodat je terug twee helften hebt
nu schroef je terug in de blokjes een houten balkje dat je makkelijk tussen een workmate kan klemmen
het balkje mag NIET onder de romp uit komen het moet korter zijn dan je romp
het mag tamelijk hoog zijn dat werkt makkelijker

als je de halve romp hebt vast gezet moet je ruimte tussen de romp en de workmate hebben hoe meer hoe liever

nu kan je gaan werken met EPOXY
de romp een laagje geven en goed laten in dringen
als het nog een beetje plakt neem je een laag glas doek van 25 a 45 gr
neem de doek groot genoeg de overschot neem je voor lief want als je het goed doet spaar je op schuren en plamuren
met twee of drie man span je de doek over het nog licht plakkende model zodat je de doek met de hand kan glad wrijven en zo de plooien er uit kan strijken
er komen plooien maar die zitten buiten je romp door aan de doek te trekken
daarom de opening tussen de workmate en de romp
laat die plooien daar gerust maar komen die zitten daar niet in de weg
daarna met een borstel heel zachtjes de epoxy er terug over borstelen meer doppen dan wrijven

als deze laag gedaan is weer wachten tot ze nog lichtjes plakt en een tweede laagje aan brengen
daarna wachten tot de dag er na dan kan je met een scherp mesje de restant weg snijden
en hou je een mooie halve romp over

alles herhalen voor de andere kant

de mal doe ik morgen uit leggen pfhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

groetjes raf en ik hoop dat je der aan uit kunt
 
Laatst bewerkt:
hallo

en niet tussen de styrodure een plankje zetten grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
hout heeft een andere structuur dan de styrodure je gaat ellendig veel moeten schuren
twee spanten is meer dan ellende genoeg
24867768.jpg

de verkleuring die je hier ziet is van de stift waar we de spanten mee hebben afgetekend
dit is allemaal styrodure er zit geen enkele spant tussen

groetjes raf
 
Laatst bewerkt:
Ik ben weer wat verder met de bouw aan de V80, heb uiteraard het draadje van Raalst doorgelezen, het is inderdaad meer werk maar niet onoverkomelijk.
De ribben die lopen vanaf het midden naar voren en achteren zijn gereconstrueerd en geplaatst, heb het eerste begin gemaakt met de voorzijde en de achterzijde.
P4170014.jpg


Het opnieuw uittekenen van de spanten was een aardige klus, maar met wat gezond verstand lukt het aardig.

P4180031.jpg


Na flink wat plakken en zagen en schuren krijg je dit als resultaat, ik heb meteen het achterstuk eraan bevestigd.

P4180032.jpg


Ook de neus heb ik erop gezet, wil de contouren meer gebruiken voor de vorm, het zal nog een aardige klus worden om deze symmetrisch te krijgen.
En ja, styrodure is heerlijk spul om mee te werken, als er wat fout gaat, uitsnijden, opnieuw inlijmen en weer in vorm brengen.
 
Ik ben weer wat verder met de romp van de V80, het begint nu een beetje op een grote vis te lijken.

P4200038.jpg


P4200039.jpg


Eerst maar een paar blokken styrodure tegen het staartstuk aangelijmd, na het drogen van de lijm begon het zagen en schuren weer.
P4200040.jpg


En dan ziet het er zo uit, het moeilijkste in het staartstuk was, en de ronding en het verloop mooi vloeiend te krijgen, en wel zo dat ik minimaal plamuur nodig heb in de toekomst.

P4200045.jpg


Ook de contouren van de bovenbouw uitgezaagd, de onderplaat komt te vervallen en is meer om de onderkant goed vlak te krijgen, het koepeltje wat erop hoort ben ik nog niet over uit, ik zal dat wel zien tijdens het zagen en schuren of dit eenvoudig niet los te maken valt.

P4200043.jpg


P4200046.jpg


Een proefpassing om te zien hoe het er uit gaat zien, de bovenbouw komt 8 mm lager te zitten want de Mdf grondplaat vervalt uiteindelijk, het begint een beetje op een duikboot te lijken ipv een grote vis.

Raf,

Je zou nog iets plaatsen over hoe je een goede mal kan maken, ik ga dit zeker nodig hebben in de toekomst, kan je een goede uitleg schrijven in dit topic zodat ik het woord voor woord kan volgen en hiermee hopelijk een mooie bruikbare mal kan maken.
 
hallo manfed

je bent goed bezig LOL
je weet ik vind die plaatjes tussen de styrodure niet goed
laten zich moeilijk schuren
maar als je alles klaar hebt voor de epoxy
dan moet je dit doen


een doorsnede uit zagen omdat je de helft van de romp maar eerst moet maken
deze lijm je vast met warme lijm aan de houten langs doorsnede die je in de plug hebt zitten
en wel zo dat je half half hebt
zit het niet 100 % juist is geen bezwaar
de naden werk je af met een soort plasticine die voor epoxy en polyester resistent is zodat de kant volkomen glad wordt

borstel een laag epoxy over je plug
niet kijken naar de putjes maar gewoon door borstelen
en als de epoxy aan begint te trekken een tweede laag op borstelen
je gaat zien dat deze IN de styrodure trekt
nu neem je de 45 GR glas doek (geweven)en je snijd een stuk dat groter is dan je plug
het probleem dat je met deze bouw wijze is dat je de helft niet kan los nemen zoals ik ze bouw
maar daar kan je niets meer aan veranderen
het probleem wordt de hoek die de romp maakt met het vertikale stuk
het is nu om het doek zo glad mogelijk over de romp te spannen niet borstelen maar spannen als een trommel
zo worden de putjes die in de styrodure zitten als het ware weg gewerkt
de hoek zal je moeten in knippen daar kom je niet onder uit
als de doek gelemaal glad aan ligt deze laten harden tot hij nog plakt
dan de tweede laag aan brengen

en deze laten uit harden minstens 24 uur of langer

daarna maak je de warme lijm los en kan je de andere kant opdezelfde manier doen
wel niet vergeten om aan de opstaande kant loslack aan te brengen

hier moeten nog geen centreer pennen in
want deze naad moet je weg schuren dus zeker niet teveel laten over steken

nu kan je beginnen met plamuren en als je de doek mooi gespannen hebt zal dit niet zoveel zijn (mij lukt haast met niets )

je kan nu de plug plamuren met polyester plamuur zolang dat je niet door de epoxy heen gaat
de reden is dat polyester plamuur makkelijker schuurt
eerst droog schuren metredelijk grof schuur papier en dan met aluminiumoxide papier met water en heeeeeel veel water gebruiken
want het stof maakt krassen

als je nu de romp klaar hebt kan je aflakken met plamuur (grijs)en kijken of hij glad is
gewoon over de primer terug plamuren het is toch een plug en hoeft niet stevig te zijn
na de tweede plamuur spuiten met een andere kleur primer zo jie je als je te ver schuurt doordat dan de ondeer laag er terug door komt
nu als de boot lasnaden heeft kan je die nu aan brengen
kleefband of garen draad en dan alles terug in de primer zetten

nu zou je de plug in twee moeten kunnen doen in de lengte maar dat lukt dus niet met je bouw wijze

dus terug de uitgezaagde plank aan passen en zoals voorheen terug vast zetten en met de boetseer klei terug de gaten afdichten en glad afwerken
voldoende los lak en los wacs aan brengen

nu kan je een polyester gelcoat een brengen (de epoxy zit als scherm tussen de styrodure en de polyester
in de hoeken de gelcoat mooi in de hoek laten lopen en zien dat er geen lucht bellen komen te zitten
je kan het beste 2 lagen gelcoat aan brengen en tijdens de tweede laag doe je voor de hoeken gekapte glasdoek in de gelcoat zodat je een dikkere laag kan zetten
je rond als het ware de hoeken af zodat je glasweefsel niet onder een scherpe knik komt te liggen
dit kan je doen voor alle scherpe hoeken
laten drogen (tijd staat op de bussen)en daarna glasweefsel aan brengen
eerst weer 45 gr daarna kan je dikkere doek gebruiken
het is belangrijk dat je een ruime marge overschot hebt aan de kant waar je de plank hebt aan gebracht
daar kan je een latje rond lijmen (contact lijm)weer losmiddel en tot deze lat zet je glasdoek

na het uitharden haal je die plank weg en herhaal je alles aan de andere kant niet vergeten los middel te zetten(ja ik zeg dit dikwijls omdat ik reeds een paar mensen heb gezien die dat vergeten waren met alle gevolgen vandien)

als je beide kanten hebt gedaan en alles is uitgehard dan kan je de flappen van boorgaten voorzien waar je schroeven in kan zetten
niet te ruimboren ze moeten er juist doorheen passen want anders zitten je romp helften niet over elkaar

daarom moet die overstekende rand redelijk dik zijn omdat deze de mal later in vorm houd
polyester wil namelijk na een tijdje dicht trekken
dat was het probleem met de skip jack mal

nadat je dat alles hebt gedaan en alles zeer stevig is geworden
moeten de twee helften los van elkaar gemaakt worden

nu zou je warm water willen gaan gebruiken maar dat mag je niet doen

gewoon koud water met een heel goeie geut azijn er doorheen
en dit tussen de naad laten lopen
het probleem is dat de vezels van de eerste vlakke kant niet echt 100% vlak is ook niet na de loslack en dan gaat de gelcoat van de volgende laag daar echt in vast geankerd worden
dus een scherp mesje (aardappel mesje)zonder tanden want die maken krassen
stilletjes de twee helften van elkaar wrikken
steeds water met azijn blijven gieten (handschoenen dragen met dat spul)
dan zie je de lucht onder de mal komen en komt de plug los

als je een helft los hebt is de andere makkelijker LOL

daarna de twee helften uit wassen met weer dezelfde water azijn mengeling tot alle restjes uit de mal zijn en dan is je malletje klaar

de twee delen tegen elkaar schroeven en zo weg leggen tot je begint te polyesteren
je zal op een of andere manier moeten zoeken hoe je de twee helften tegen elkaar ga zetten want zo twee helften tegen elkaar daar kom je langs binnen niet aan

ik werk met een wtc buis en doe reeds de zaag merken in de mal mee gieten

een lange posting amaj
als je der niet aan uit kan dan ga ik proberen een mal mee te brengen naar bidding huizen van de akula
en hebben we heel de dag om te kijken hoe het moet

groetjes raf
 
Hoi Raf,

Phoe, dat is best wel een hele geschiedenis, en dan te bedenken dat ik dit al eens eerder heb gedaan in het verleden met de schaal 1:100 dolfijnklasse, maar dan met een gipsmal.
De kennis is bij mij zeker niet up to date aanwezig, ik ben blij met deze duidelijke uitleg en daar ga ik zeker mijn voordeel mee doen.
Als je nog ruimte overhoud in de auto voor de mal hebt, graag, dan kan ik het in het echt zien, dat werkt voor mij beter.
Voorlopig wordt het streven deze zomer het hele proces gedaan te hebben, het gaat wel even duren voor ik daar uiteindelijk rompen van wil maken, eerst nog aankomende winter voor het afronden van de VIIC.
 
hallo lanfred

probeer de plug heel te houden

dan kan je ze terug in de mal drukken als je deze niet nodig hebt
zo blijft de vorm zeker bewaard
en de gips mal was anders die kon niet weg smelten door de hars

groetjes raf
 
Back
Top