wat voor boot??? - Marine Fährprahm-43 type D

Oké Piet... je hebt helemaal gelijk.
Wij ouwe l*llen kletsen maar wat uit onze nek.
Wij hebben tenslotte helemaal geen ervaring met slepen.

Zoiets wordt onder slepen verstaan.

nienoord23gy6.jpg

turmoilsleeptprincesragnield3t.jpg

turmoiliii5bq.jpg

turmoilmetsleepobject3jd.jpg

Dit is schaal 1 : 1 Gele Zee met Baggermolen 1962.
gelezee4kh.jpg

ha ha :D

Oke ik geef het op, jullie hebben gelijk

ga het wel eens proberen met een stukje boomstam of zo

Groeten piet

Oké, Piet, dat zijn de betere berichten...
Kijk wel uit dat je er niet meteen teveel aan vastbindt... Klein beginnen en steelds wat groter.
En zorg dat je recht voor je sleep blijft varen; Kijk maar eens wat die sleper doet voor die jongeman (Jan, heel lang geleden??) op dat vlot.
De sleper wil de bocht om...

Roel het water is nog steeds van Ekenstein.
Zal 1989 og 1990 geweest zijn, was een ponton van Ekenstein.
Reinhard Reif wou er op zitten, deed dat eerste rondje, tweede rondje had hij zijn dure spiegelreflex mee.
Maar het ponton was zwaar slepen maar zeer stabiel.

Hallo

ik ben nog niet helemaal trevreden over de motor in de boot, ik wil er toch maar weer een boormachine motor in bouwen!
maar zou je de koppeling ook met tandwielen kunnen maken
een tandwiel op de motor en een op de ass

??

Groeten piet

Ja, dat kan Piet.

Maar, je moet rekening houden met 3 zaken:

1)
Door tandwielen te gebruiken kan het toerental van de as anders worden dan dat van de motor. (Kan, hoeft niet. Wanneer je 2 gelijke tandwielen gebruikt blijft het gelijk)
Door ongelijke tandwielen te gebruiken word het toerental hoger, of juist lager

2)
Tandwielen moeten zuiver uitgelijnd worden ten opzichte van elkaar

3)
Tandwielen maken lawaai tijdens gebruik.

Wim

piet14

En van de motor direct aan de schroefas.
(tandwielen) dus :oops:
Dat is vragen om moeilijkheden.
Zoveel als dat je maar wil hoor :wink:
mvg
Frederik :D :D :D

Hallo

Ik begrijp nu dat het nog wel moeilijk kan worden!
dus ik ga er maar niet aan beginen
Ik heb ook nog een ander idee, ik heb nog een boormachine motor met vertraging en snelsluit kop
hij heeft 900 omwentelingen per minut
en dan heb ik ook geen koppeling nodig want ik kan hem gewoon vast draaien :D
en ik kan ook nog de kracht instellen want je hebt 8 standen en een boorstand
bij een slibt hij snel door en op boormachine stand is hij heel sterk!

Groeten piet

Dat slippen van een accuboormachine heeft niets met zijn motor te maken.
Dat is er voor dat je schroeven niet te ver het hout indraaid denk eens aan gipsplaten.

ja dat weet ik!
maar het kan ook wel handig zijn, met het varen dat hij niet door blijft draaien als je vast zit in het wier

Groeten piet

Hee Piet, fijn dat je al goed vordert met je boten !
Ik had nog een vraag over je piraat, vaart deze alleen op de wind? Ik wil namelijk ook een klein zeilbootje gaan bouwen, ik heb nog
wat electronica liggen van een oude rc wagen. Ik dacht al aan een soort katrolletje van een motor.. die je helemaal aan de linke kant plaatst, met een touwtje eraan, die zit aan de giek vast, als je hem dan op vooruit zet, dan gaat het zeiltje naar rechts en als je hem op achteruit zet,(op de trek stand) dan gaat hij naar links, dan gebruik ik de servo voor het roer. Zou je me kunnen vertellen hoe jij het hebt gedaan met het zeiltje? of zit er gewoon een motor in?
Alvast bedankt:D

Groeten Thomas!

hallo

het piraatje is inderdaad een heel leuk bootje, na ja dat vindt ik temeesten
ik heb mijn piraatje eerst gewoon op een rc wagen van 6 euro laten werken, hierbij had ik een servo gekocht voor het roer en voor het zeil aan te trekken heb ik uit een rc wagen een motor met een hele grote vertraging gehaalt
dit werkte wel goed maar het ging altijd kapot om dat het slechte kwaliteit was, en een servo werkt er niet goed op
maar ik ben nu ook al bezig om mijn nieuwe elektronica er in te bouwen, maar nu gebruik ik een servo voor het roer en een servo om het zeil aan te trekken!
ik heb alles uit de boot gehaalt en ben nu bezig met een nieuwe deksel te maken, wie het liefst water digt moet worden
en ook heb ik een andere kiel gemaakt, ik had eerst gewoon een kiel van hout die wel op schaal was!
maar ik ben er wel twee keer mee om gegaan, toen heb ik er lood aan gedaan en ben nog nooit omgegaan, maar heb wel eens water geschept (dan is het wel even spanend om hem weer aan de kant te krijgen :D )
omdat er nu een goede berstuuring in komt maak ik de kiel nog een stuk langer en onderin lood erin, omdat ik dan zeker ben dat hij niet zal omvallen ( want ik wil niet dat mijn net nieuwe beatuing kapot gaat )
en de boot gaat nartuurlijk alleen voor uit als er wind staat (daarom is het een zeil boot he :D )

voor veel info kun je even op deze site kijken
http://home.wanadoo.nl/mdjvankooij/

ik heb veder geen bouwtekening van het piraatje hoor!
wel hele vagen van een optimist, wie ik wel voor je wil uit tekening in autocad
ik heb zelf nog alle drie spanten hier liggen (zou er ooit aan begingen)

hoop dat je hier wat aan hebt Groeten piet

Ja,heel erg bedankt. ik ga misschien als ik deze zomer tijd heb, ook een piraatje maken. Zou je me kunnen vertellen hoe je zo'n vertraging maakt? ik heb een motor maar die draait wel heel erg snel. ik denk dat dat niet gaat werken.

hallo

wat voor besturing wil je erin bouwen??
want als je gewoon oficele besturing gaat gebruiken, net zo als ik nu mee bezig ben
kun je gewoon twee servo's gebruiken!

groeten piet

Hej,
Nee ik ben van plan om er een oude setup in te bouwen van een boot, een hele slechte, met ontvanger en regelaar op 1 printplaatje enzo, niet echt goed spul maar werkt verder prima. Ik dacht eraan om van de motor een soort katrolletje te maken, zo kan ik het draad afrollen/oprollen. zo gaat hij naar links/rechts. maar hij draait nu veel te snel, hoe kan ik een goede vertraging bouwen?

hallo

thomas
ik zou zeggen begin gewoon, net zo als mij en zie dan wel hoe je het gaat doen met de elektronica!
en een vertraging bouwen, wordt volgensmij heel moeilijk om dat te bouwen
ten eerste heb je wel 2 hele kleinen en twee hele groten tandwielen nodig om hem redelijk langzaam te laten draaien
een dubbele vertraging dus!

ben ook al weer veder met mijn bootje!
ik ben nu bezig met de opbouw, dit bestaat uit drie delen, en ben nu bezig met het achterste deel!
waar de kajuit op komt!
ik ben al een tijdje terug bezig geweest met de kajuit maar had nog geen foto gemaakt dus hier een paar foto´s
het hekje moet nog even veder af gemaakt worden! en er moet nog wat gescuhuurt worden!
ben er eigenlijk wel een beetje trots op want het is maar een klein hokje
en hij ziet er mooi uit, na ja dat vind ik dan!!

kajuitmetstifternaastcx9.png

kajuitbovenaanzichthr4.png

hekjebj0.png

kajuitrelingenramensg3.png

kajuitzijaanzichtrechtsei2.png

kajuitzijaanzichtrechtsei2.png

Groeten piet

Back