Wat was jouw crashschade?

Hoi @pizmo75:

... nou nou,
niet na fail zoeken, fail ben jij zelf,
ik vlieg meest met een heli aan een dag,
ervoor kijk ik mijn instellingen of ze o.k. zijn ...

jammer voor zo een grote schade

kan alles gebeuren ... ook bij mij

Groet
Uwe

pizmo failt zijn nederlands wel minder als jou uwe

Daarom moet je nooit op veiligheidjes vertrouwen, maar altijd als eerste de stekkers los trekken van het model...

Wij hadden er afgelopen jaar ook 1 op het veld.
Vliegtuig geland, in de pits gezet.
Model gewisseld van menu, meteen tweede vliegtuig onder stroom gezet.
Geen kanaalcheck, gewoon toestel gepakt en op het veld gezet..

Volgas de lucht in, en achter zijn rug ging het eerste toestel volgas een stoeltje in.
Gelukkig raakte hij de dame in het stoeltje ernaast niet..

Fail safe heeft dan geen zin. Die werkt alleen als er geen verbinding is.
In dit geval was die er dus duidelijk wel ;-)
Daarom altijd eerst die accu los..

Iig blij dat er niets ernstigs is gebeurt, wel zonde dat het een halve heli gekost heeft

Ik weet het... maar zo zie je maar, even niet goed opletten en het kan mis gaan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Alleen bij mij ging de heli meteen vol gas. Nog voor ik de tweede had aangezet.

klopt...

jij wisselt van model in de zender. Dus de zender gaat opeens dat andere model aansturen, volgens die kanaalindeling. Ook voor dat model aan staat.
En als dan toevallig een andere ontvanger wel luistert naar die indeling, ook al is het niet de zijne, ben je de pisang..

Ik had zo vroegah (toen ik nog 35 mhz vloog) een piccolo fp. 2e vlucht zet ik per ongeluk eerst de zender uit.
Ding zat in 2 tellen tegen het plafond, om met een nog grotere rotgang weer omlaag te komen.
Dat was mijn leermoment :mrgreen:

Balen Pizmo. Dit is inderdaad mogelijk met oudere zender systemen. Met nieuwere systemen kan je maar 1 ontvanger aan 1 menu koppelen. Dan kan het dus niet meer gebeuren. Maar dat is flink zuur joh!

Het ging om de veiligheid en om fail(-safe),
of bedoel je, dat ik liever niks meer zou schrijven ?
of alleen een grapje, dat zou ik begrijpen !

Groet
Uwe

Was vast niet slecht bedoeld...

Ik zou het op een duits forum in elk geval zeker niet beter kunnen.

Zeker blijven posten Uwe, je zou anders gemist worden.

Van mijn kant ook Uwe, blijven posten en ik denk dat 95% van de MBF leden niet foutloos kan schrijven..... En daar hoor ik ook bij ;-) Maar de algemene heli-taal spreken we gelukkig allemaal!

Balen Pizmo. Dit is inderdaad mogelijk met oudere zender systemen. Met nieuwere systemen kan je maar 1 ontvanger aan 1 menu koppelen. Dan kan het dus niet meer gebeuren. Maar dat is flink zuur joh!

Dat klopt helaas niet. Alleen spektrum heeft model bind. Daar hebben ze patent op. Bij andere systemen, zoals bijvoorbeeld mijn Hitec aurora 9X, die pas net uit is, heb je dat dus helaas niet. Futaba heeft dat ook niet volgens mij. Ik kan me nl nog herinneren dat een maatje van me wilde gaan vliegen met zn x5 terwijl zn zender nog op x7 stond... Mooi dat hij er op tijd achter kwam!

Het klopt dat de rx gebonden wordt met de tx voor 1 model, echter, laat je die rx aan en switch je in je tx van model dan ontvangt de rx die nog aanstond wel een signaal, met alle gevolgen vandien.

Bij mijn Futaba valt de ontvanger in fail safe (signaal verlies) op het moment dat ik van model wissel. Futaba kan het dus wel.

Maar in mijn twee Logo 700 heli's heb ik een oude generatie ontvanger. Hierdoor kan ik met 1 programma beide Logo's vliegen :thumbsup:

Bij mijn Futaba valt de ontvanger in fail safe (signaal verlies) op het moment dat ik van model wissel. Futaba kan het dus wel.

Maar in mijn twee Logo 700 heli's heb ik een oude generatie ontvanger. Hierdoor kan ik met 1 programma beide Logo's vliegen :thumbsup:

Weet je dat zeker? Ik heb uiteraard ook fail safe ingesteld op mijn modellen. Maar wat als je in fail safe zit en je zet je zender weer aan? De rx krijgt dan weer een signaal..
Als je schakelt tussen modellen gaat de hitec in radio stop mode.. Dus model gaat naar fs., totdat je weer gaat zenden, dan gaat hij er weer uit. Volgens mij doet futaba precies hetzelfde.

Hoe dan ook, eerst je model uitzetten voordat je schakelt naar een andere. ;)

Mijn futaba doet het niet...
Enigste reden waarom mijn ontvanger in fail safe zou schieten met het wisselen van model, is omdat ik een aantal 8 kanaals ontvangers heb en een paar 7 kanaals.

Dat is bij mij een andere modulatie, een 8 kanaals werkt niet op een 7 kanaals modulatie en andersom.

Futaba heeft voor zover ik weet geen model bind oid. Als je het wel hebt, ben ik erg benieuwd..

De ontvanger met telemetrie R6308SB geeft een id nummer terug naar de zender (T14SG). Dit id wordt gekoppeld aan het gekozen programma van het model. Schakel je over naar een ander model brand de led van de ontvanger rood.

Kan best dat ik iets niet goed doe maar zo werkt het bij mijn set......

Back