Wedell Williams Model 44 - schaal 1/5.5=> No. 92 Miss Louisiana

.
Dank voor de leuke reacties :)

Kan niet wachten op een de foto reportage van het complete toestel, al die details maken echt het verschil met de standaard ARF kist.

Heel even wachten nog, eerst nog een update, dan steek ik haar weer geheel in elkaar:

.
Begonnen met het maken van de verspanning van de vleugels.
Aan de onderzijde zit flink wat verspanning, maar dat kan allemaal permanent bevestigt worden.
De verspanning van de bovenzijde (4x) moet demontabel zijn van de romp en blijft vast aan de vleugel.
Eerste aanzet voor de vleugel verspanning aan de bovenzijde:

full


Er zitten niet heel veel details op de Wedell Williams wat eigenlijk ook logisch is, alles wat erop zit is weerstand en gewicht.
Wel drie navigatie lichten, een op de romp en twee op de vleugel (op de bovenkant van de vleugeltippen):

full


Van balsa een plugje gemaakt en die 3x in een stukje transparant plastic geduwd.
Na het uitknippen liggen er drie navigatielicht glaasjes:

full


Op de vleugeltips zijn de twee glaasjes deels voorzien van een witte afdekking.
Dit heb ik met witte isolatietape gemaakt, eerst wat dunne CA dun op het tape gesmeerd en toen er strak overheen getrokken:

full


De motorkap definitief bevestigd en de paneellijnen op de kist gemaakt.
Over die paneellijnen komen nog klinknagels d.m.v. PVAc druppels:

full


Van het maken van de klinknagels met PVAc lijm heb ik eerder een tutorial gemaakt:


Is gelijk aan een veelbeproefde methode, behalve dat ik de luchtkamer onder druk zet, ipv de druppels er een voor een uit duw.
Hierdoor kan je gewoon door blijven tippen in een behoorlijk tempo.

full


Ik ben begonnen met de motorkap, de lijm welke ik gebruikt heb staat op de foto.
Witte Pattex houtlijm van de Action:

full


full


Motorkap in een eerste deklaag en een zwarte primerlaag over de wielkappen gekwast:

full


Alle klinknagels zitten op de kist:

full


Ze zijn vrij subtiel op het zwart, je ziet ze alleen als het licht er op een bepaalde manier opvalt:

full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Ramses het blijft iedere keer weer een genot om jouw bouwkunsten te volgen. Deze racer is een plaatje geworden, prachtig gewoon :yes:

Groeten Ralf
 
.
Dank je Ralf :)

Kan niet wachten op een de foto reportage van het complete toestel,...

Hierbij Bart, het landingsgestel en de canopy met tape voor de foto`s vastgezet.
Overzichtsfoto`s van de Wedell Williams No. 92 Miss Louisiana in de huidige staat:

full


full


full


full


full


full


full


Begint er al goed op te lijken maar is nog niet klaar.
Landingsgestel en de verspanning van de vleugels moeten nog gemaakt worden en de cockpit heeft nog wat werk.
Daarna kan de kist geweathered en met de transparante 2K lak afgewerkt worden.

Groeten, Ramses
.
 
.
Dank je Bart :)

Zijn de wielen niet wat klein t.o.v. de sloffen?

Dit zijn nog de originele wielen die bij de Black Horse Gilmore 46 zitten, had ze er alleen voor de foto onder gezet...
Ik moet het nieuwe landingsgestel nog geheel maken en daar komen grotere wielen onder zoals Kjel op de eerste pagina van dit verslag adviseerde:

Ook heb ik grotere, 75mm, wielen gemonteerd.

De maximale grootte van de wielen wordt in dit geval niet door de wielkappen bepaald, maar door de vork van het landingsgestel.
Ik ga dan ook net als Kjel 75mm wielen gebruiken of als ik ze kan vinden 80mm wielen (max 2,5cm breed).

Ik ben gisteravond trouwens begonnen met het nieuwe landingsgestel, binnenkort meer...

full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Nieuw kort tussendoor projectje, en gelijk iets nieuws voor mij persoonlijk; "ARF Bashing"!

Eigenlijk was die zin in eerste instantie bedoeld als de eerste zin van een heel ander verslag....

Zoals gezegd heb ik deze Wedell Williams via marktplaats,... maar dat was eigenlijk niet het "hoofdonderwerp".
Ik had namelijk een Seagull Sea Fury op marktplaats gezien voor een hele vriendelijke prijs!!
Het was de bedoeling met deze Sea Fury een keer een ARF-bash te proberen.

De verkoper bood deze Gilmore er later bij aan voor weinig geld...

full


In eerste instantie had ik geen interesse want ik wilde alleen de Sea Fury :frustie:

Maar ik ben erg gecharmeerd van (Golden Age) Racers en begon toch te twijfelen...
Halverwege afgesproken (verkoper woont in Friesland en ik in Noord Brabant) om de kisten over te nemen:

full


Toen ik de romp van de Gilmore overnam uit zijn handen kreeg ik gelijk heel veel ideeën, erg gave kist, goede keus gemaakt!

full


Onderweg naar huis begon het nog meer te borrelen in m`n hoofd van de plannen die ik kreeg voor beide kisten.
En hoewel ik heel erg gecharmeerd ben van de Sea Fury kreeg ik steeds meer plannen voor, en zin in, de Gilmore.
De Sea Fury ging dus voorlopig het rek in en wat er daarna direct met de Gilmore gebeurde is in dit verslag te lezen :D

full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Op onderstaande foto`s is goed te zien dat de Wedell Williams geen blinkende kist was zoals ze nu in Louisiana in het museum staat.
Er werd mee geraced, gevlogen van grasbanen en het uiterste van de motoren gevraagd.
Op deze foto zijn de uitlaatstrepen op de rompzijkanten duidelijk te zien:

full


Op deze foto van Miss Louisiana met de beroemde pilote Gladys O`Donnel is de vervuiling bij de staart ook goed te zien :

full


En op deze foto is bijna niet eens meer te zien waar de overgang tussen het zwart en wit van de romp bekleding zit:

full


Bovenstaande foto vind ik persoonlijk iets 'te', maar zoals op onderstaande foto vind ik het wel mooi:

full


Komen de kist en de details ook van tot leven.
Maar eerst het landingsgestel afmaken.

Groeten, Ramses
.
 
Ik vind die eerste foto ook wel mooi qua weathering, wel iets maar niet overdreven vies. Persoonlijk vind ik de weathering op de foto me O'donnel ook al iets 'te'. Maar weatheren is wel aan jou toevertrouwd. Wat ik tot nu toe van je gezien heb ziet er altijd zeer realistisch en mooi uit, nooit te overtreven.
 
.
Alweer bijna 2 weken sinds de laatste bouw update...
Niet veel tijd gehad maar steeds iets, al is het maar weinig, bouwen maakt dat het landingsgestel en de verspanning inmiddels klaar is.
Eerst de staaldraad poten gemaakt die in de vleugel bevestigd worden, daarop de oleo-struts bevestigd.
Met een lange staaldraad gezorgd dat de wielen straks recht naar voren wijzen (bij deze kist maak ik geen toe-in/out):

full


De wielassen staan als de kist horizontaal staat haaks onder de voorlijst.
Ik heb verder vooral Kjel zijn voorbeeld gevolgd op de eerste pagina van dit verslag:

full


De wielkappen gepast en de balsa platen - ook door Kjel gemaakt - hier op de vleugel gepositioneerd.
Het was vooral goed voelen tijdens het indrukken van de veerweg van de poten waar en hoe de voetplaten bevestigd moesten worden:

full


De wielen, wielkappen en voetplaten bevestigd en de wielkappen van aluminium beslag voorzien voor de verspanning.
De wielen zijn zoals Kjel adviseerde 75mm en staan inderdaad een stuk beter dan de kleinere wielen van het ARF model Henri.
De velgen zien er erg plastic uit, maar worden nog bewerkt later:

full


De originele Wedell Williams Model 44 Raceno. 92 had een starre wielophanging, geen veerweg, de banden vingen alle klappen op!

Aangezien bij mijn model dus de wielkappen met de veerweg mee gaan kan er geen statische verspanning worden toegepast.
Dan zou de verspanning gaan doorhangen als de wielkappen inveren omdat de afstand korter wordt...

Na wat zoeken op internet deze "hoedenband elastiek" besteld, kleur zilver, deels elastiek, deels metaaldraad:

full


Maar voordat de verspanning erop kon eerst nog wat paneellijnen en klinknagels plaatsen:

full


.... en dan rijgen en knopen:

full


Aan de onderzijde zit alles permanent vast.
Omdat de vleugel los van de romp moet kunnen, zitten aan de bovenzijde op de romp (4x) sluitingen (kwik-links).
Het elastiek laat zich letterlijk snaarstrak opspannen, je kan er een deuntje op spelen!
Hier moet ik de overtollige stukken nog afknippen:

full


Decals ook op de wielkappen:

full


Huidige staat en veerweg/werking landingsgestel:


Bedankt nogmaals Kjel voor de constructietips voor het landingsgestel en de prachtige kappen zelf :thumbsup:
Ben heel erg tevreden met het resultaat!

Verder met de cockpit(kap) en motorkap.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Graag gedaan Ramses. En het is weer een kunststukje geworden. Die spandraden maken het wel af. Het wordt inderdaad gaaf.
 
Wat gaaf Ramses! Ongelofelijk wat die spandraden rondom het landingsgestel doen qua uitstraling en realisme, en super slim gevonden dat elastiek. Poten zijn ook weer heel mooi gebouwd zo, je legt de lat wel lekker hoog :)
 
.
Dank mannen! :)

.
Ik heb even getwijfeld om een dummy P&W te laten 3D printen en die in de kap te maken i.p.v. de standaard ARF ster.
De glasweefsel stermotor welke op de ARF zit is een onderdeel van de glasweefsel motorkap en geeft de kap veel sterkte in de neus:

full


Daarom toch besloten deze ster iets meer detail te geven, en dan meer de 'visuele suggestie' van een P&W dan een kloppend schaalexemplaar...
Aan de hand van een foto van Miss Louisiana wat eenvoudige details opgebracht:

full


... gemaakt van wat onderdeeltjes die ik heb liggen, rubber ringetjes, brandstofslang, etc, zie foto.
Nogmaals, het is niet schaal maar het moet een 'visuele suggestie' van een P&W worden en eenvoudig en licht gemaakt:

full


Eerste basislaag aluminium erop gekwast:

full


Basis grijs/blauw erop:

full


... en begonnen met het "koper", het gaat niet snel, steeds wachten tot de vorige laag droog is... :

full


Verder met de cockpit(kap) en motorkap.

De cockpitkap is een beetje een raadsel voor me...
De vorm van de kap op deze ARF kist klopt behoorlijk niet in het voorste gedeelte.
Maar ik kan amper afbeeldingen/foto`s vinden hoe het wel moet, op foto`s is steeds wel iets te zien, maar niet alles totaal.
Ook in de google museum tour kan ik het net niet zien...
De ribbels in de kap die het frame moeten suggereren wil ik er ook uit, ga het frame weer met aluminiumtape maken.

Stukje balsa gepakt als achterkant van de mal, deze lijm ik met bisonkit op de kap:

full


Modelgips aangemaakt en in de mal gegoten en aangesmeerd/getrild:

full


Uurtje laten drogen:

full


... en de nieuwe plug eruit gewipt:

full


Hier ga ik het 'frame' vanaf schuren en het voorste deel van de kap bijwerken:

full


Groeten, Ramses
.
 
.
Gisterenavond de P&W afgeschilderd:

full


Veel te helder en schoon/glimmend nog, maar eerst een nacht goed laten drogen voor er een wash overheen gaat:

full


Vanmorgen met een wash en wat verdunde humbrol e.e.a. bewerkt:

full


Er moest een flink stuk van Mary afgesneden worden anders zat ze veel te hoog in de cockpit.
Mary zit inmiddels met 30 minuten epoxy in de cockpit vastgelijmd, ze kijkt naar links, de bocht in:

full


Fly Fast, Fly Low, Turn Left!

full


Ik wilde een dummy prop maken maar heb niets geschikts liggen, die moet ik nog maken.
Voor de foto nu een houten Menz 16x6 even aluminiumkleurig geschilderd, dit is dus alleen voor de foto:

full


full


Verder met het laatste onderdeel, de cockpitkap...
Daarna kan de kist geweathered en in de 2K lak gezet worden :yes:

Groeten, Ramses
.
 
Verder met het laatste onderdeel, de cockpitkap...

Vandaag een huishouddag maar steeds tussen het wassen, boodschappen doen, stofzuigen,etc. door ook de cockpitkap afgemaakt.
Het gips was nog niet geheel uitgehard en ik heb daarom het cockpit frame er "afgesneden" met een scherp mes i.p.v. afgeschuurd:

full


Daarna de "vlakke lijnen" erin gemaakt met het mes en schuurpapier:

full


full


De gipsen mal in een PET fles gepropt met stukken restbalsa als vulstukken:

full


Met de heatgun erover en de kap is klaar om uitgesneden/geknipt te worden:

full


De eerste cockpitkap had ik iets te krap uitgeknipt, dus een tweede PET fles gepakt en de handeling herhaald.
Deze wat ruimer uitgeknipt en deze past perfect!

full


Vergelijk tussen de originele en nieuwe kap:

full


Mary heeft de camera in de gaten... :D

full


Klinknageltjes erop gemaakt:

full


... afgeplakt en een eerste laag zwart erop gekwast:

full


Het cockpit frame krijgt als deze laag droog is nog een tweede laag zwart en daarna kan de kist geheel geweathered worden :yes:

Groeten, Ramses
.
 
Back
Top