Wedergeboorte Graupner Cirrus (Opknapdraadje)

Hallo iedereen!

Al tijden heb ik een zwak voor de Graupner Cirrus (+/- 1970). Ver voor mijn tijd, ik kom uit 1983.. maar toch! Op het afgelopen wintertreffen (16 jan 2011) van de 'Vintage Glider Group' heb ik er een paar zien vliegen, en toen wist ik het zeker.. Ik ga er ook een bemachtigen! En wat actiever op zoek dan dat ik altijd al had gedaan.

Ik dacht heel snel gereageerd te hebben toen toevalligerwijs een cirrus te koop werd aangeboden door mede forumlid 'Aldo'. Helaas kreeg ik van Aldo te horen nummer twee te zijn. Erg jammer, weer naast een cirrus gegrepen (wat me al een paar keer is overkomen :onweer: ;) )

Ik besloot daarop een oproep te doen in de 'gevraagd' sectie van dit forum. En dat heeft geholpen!!

Ik kreeg een PB'tje van mede forumlid 'H. de Winter' dat hij nog een Cirrus had liggen in een zeer acceptabele staat, en dit lid woont ook nog eens in Deventer, wat zo goed als om de hoek van mijn woonplaats Raalte is. Mooier kan natuurlijk niet! En wat schetst verder mijn verbazing, ook de cirrus van Aldo mag ik na doorgifte van de eerste gegadigde komen ophalen. Zo zit je maanden te zoeken, en zo heb je er ineens twee!

De Cirrus van 'H. de Winter':

Ik heb daarnet de cirrus opgehaald. Ik had in mijn hoofd ongeveer een bedrag van 75 euro te willen uitgeven voor een Cirrus in redelijke, op te knappen staat. De aanbieder vroeg 85 euro, en na het zien van de cirrus was voor mij meteen duidelijk dat deze kist dat geld ook waard is! Wat ziet hij er nog mooi uit zeg! Op het eerste gezicht geen deuken in de vleugels, de romp is nog in erg mooie staat, op een paar hele kleine scheurtjes in de lak na. Ook nog eens gespoten in het kleurenschema dat mij het meest aantrekt. Echt fantastisch! Het enige dat ontbreekt is de cockpitkap! Nogmaals, de 85 euro had ik graag voor de kist over, en de deal was dan ook snel rond!

In bouw en opknapdraadjes moeten veel foto's vind ik, dus.....:

Foto's:

Gelijk uit de auto even half in elkaar gedrukt
Cirrus1-1.jpg


Nog eentje..
Cirrus1-2.jpg


Om het af te leren dan..
Cirrus1-3.jpg


De hele set!
Cirrus1-4.jpg


De plannen
Aanstaande zaterdag ga ik de cirrus bij 'Aldo' ophalen, die overigens in een beduidend slechtere staat is voor zover ik het nu kan zien. De bedoeling van mij is om in ieder geval een set goede vleugels te hebben. De andere set wil ik met rolroeren gaan uitrusten. Verder wil ik graag een mooie zweefromp hebben, en een rompje met een electro-neus. Erg veel werk voor de boeg dus!

Ik heb al besloten dat ik de romp van de inmiddels opgehaalde Cirrus ga laten als zwever, door de staat waarin het rompje zich bevindt, nog helemaal origineel vintage, daar wil ik niets aan doen eigenlijk. De romp van de 'Aldo' Cirrus gaat dus 'ont-neust' worden.

En nu dan de reden dat ik alles hier op het forum plaats...


Ik heb nog nooit een dergelijke kist gerestaureerd, en ik weet dat er hier mensen zijn die dat wel hebben gedaan, en ik hoop hier op hulp en advies.

Ik gebruik al de volgende draadjes ter inspiratie:
I Dreamed of a Cirrus
Opknap-verslag Graupner Cirrus
Build graupner Cirrus

* De eerste vraag gelijk maar:

Zoals je kunt zien staat de romp zelf nog erg mooi in de lak, en ik zou het eigenlijk sonde vinden om de romp kaal te schuren en opnieuw te spuiten. Ook het kleurenschema staat mij helemaal aan. Ik zou hem eigenlijk stickervrij willen maken, mooi schoonmaken en dan nieuwe stickers erop.. Maar... Er zitten op de middellijn van de romp wat scheurtjes. Het ABS materiaal waar de romp van is gemaakt lijkt me niet heel erg sterk. Hoe zou ik dit kunnen repareren zonder de romp opnieuw te hoeven spuiten? Kan ik met glasmat aan de onderkant werken?

Barstje in bovenkant
Cirrus1-5.jpg


* De aansturing van de remkleppen loopt stroef. Aan de troep rondom het draaipunt lijkt het erop dat er iets van een smeermiddel tussen heeft gezeten dat 30 jaar heeft lopen drogen. Hoe ziet deze constructie er aan de binnenkant uit? (Onzichtbaar namelijk). Zijn deze dopjes te verwijderen om er weer goed draaiende en schone delen van te maken? Of is het raadzaam een andere constructie voor de aansturing van de remkleppen te gaan verzinnen?

Remklepaansturing?
Cirrus1-6.jpg


* De cockpitkap mist. Hoe pak ik het aan om een nieuwe te maken. Ik las in een bouwdraadje van PH_AJH dat hij een mal heeft gemaakt. Arjan, heb je toevallig dat malletje nog? Of zijn er tips hoe dit het beste aan te pakken?

Kortom.. Hoe begin ik hieraan om tot een verbluffend goed resultaat te komen? Ik zie graag jullie reacties en commentaar tegemoet!

Binnenkort meer, in ieder geval de cirrus van 'Aldo', en de staat waarin deze zich bevindt.



P.S. Ik heb niet heel erg veel tijd, dus updates zullen niet heel frequent gaan komen. Echter probeer ik wel zoveel mogelijk bij te houden en te fotograferen. Ik heb zelf altijd erg veel aan dit soort draadjes, en probeer het zo maar eens terug te doen :-)
 
Laatst bewerkt:
Ik zou zeggen....als Deventer dan toch om de hoek is, kom dan eens even koffie drinken. Praat ik je helemaal bij.

Overigens daar boven op de romp, dat zijn geen scheurtjes. De romp bestaat uit losse delen en wat je ziet is het werken van de naad eronder. Door buiging van de vleugelpennen (zeker bij een flinke lier-of elastiekstart) krijg je daar steeds dat soort barstjes. Is niet veel aan te doen ben ik bang. Bij mij is dat stukje wel eens helemaal los gegaan, laat zich met een beetje CA (secondelijm) goed weer vast zetten.
 
* De aansturing van de remkleppen loopt stroef. Aan de troep rondom het draaipunt lijkt het erop dat er iets van een smeermiddel tussen heeft gezeten dat 30 jaar heeft lopen drogen. Hoe ziet deze constructie er aan de binnenkant uit? (Onzichtbaar namelijk). Zijn deze dopjes te verwijderen om er weer goed draaiende en schone delen van te maken? Of is het raadzaam een andere constructie voor de aansturing van de remkleppen te gaan verzinnen?

Die onderdelen zijn nieuw nog steeds te krijgen, ik zag ze laatst bij Shamrock in Maastricht nog hangen. Het principe werkt goed. Eerst maar eens schoonmaken en kijken hoe het dan loopt.
Ik zou even ingaan op het aanbod van Arjan :worship:. Hij heeft er wel kijk op (understatement).

Succes met het opknappen van deze legendarische zwever.

Groeten, Maarten
 
Hoi Jaap,

als ie vliegklaar is kom ik 'm zeker even bekijken op het volgende vintage glider treffen. En dit draadje volg ik uiteraard ook.
 
Hey!

Het aanbod van Arjan sla ik zeker niet af! (Ik zal binnenkort een PM sturen om eens een afspraak te maken). Ik zou graag eens zien hoe zo'n cockpit kapje gemaakt moet worden bijvoorbeeld.

En inderdaad, eerst alles maar eens grondig schoonmaken!
 
Aankoop 2e Cirrus

Vandaag de 2e cirrus opgehaald.

Zo origineel als de eerste is, zo -niet- origineel is deze. Hij heeft een glasvezel romp en ook de remkleppen zijn niet de graupner klepjes. Echter maakt dat de kist niet minder mooi! Wel weet ik dat dit de kist wordt die de electromotor in de neus gaat krijgen. Eerst wat foto's

Foto's:

De 2e Cirrus
Cirrus2-1.jpg


Neus heeft werk nodig, maar daar gaat straks een spinner op :)
Cirrus2-2.jpg


Binnenkant, glasvezel! (witte vlek is een weg-geshopte naam van vorige eigenaar :-) )
Cirrus2-3.jpg


Binnenkant
Cirrus2-4.jpg


Spoilers
Cirrus2-5.jpg


Ik wil beginnen met het onderhanden nemen van deze romp. Ook om wat ervaring op te doen voor de andere romp, die ik echt zo mooi mogelijk wil hebben. Ik naam aan dat ik moet beginnen met het uitruimen, en schuren van de romp. Hoe pak ik dat aan? Wat voor schuurpapier moet ik gaan gebruiken? Wat moet ik vanmiddag nog gaan kopen om hier lekker mee bezig te kunnen? (Ik heb hier echt geen verstand van, maar wil met behulp van dit forum graag leren om het zo mooi mogelijk te krijgen!) Het betreft dus een glasvezel rompje!

Alvast bedankt!!
 
Ha,
Mooi, zo'n glasvezel romp. De Graupner ABS romp is erg kwetsbaar; het ABS wordt bros en onder de 10 graden Celsius kan het echt niet veel hebben. Er zijn door talloze bedrijven en particulieren glasvezel rompjes gemaakt en die zijn véél duurzamer.

Ander voordeel; het is veel makkelijker te bewerken. Jacob heeft de romp van zijn ASW15 met afbijt schoongemaakt, dat gaat prima. Op ABS zou ik dat niet doen.
Schuren van grof naar fijn. Ook hier: in glasvezel schuur je niet snel diepe krassen, in ABS wel. Geduldig zijn en niet al te grof tekeer gaan. Korrel 150 of zo.
De laatste schuurbeurt met korrel 400 waterproof, dan kun je het daarna eventueel plamuren, opnieuw schuren en gaan spuiten.

Zowel in mijn opknapdraadje als in dat van Jacob (http://www.modelbouwforum.nl/forums/zweefvliegen/64415-vintage-asw-15-hegi-nu-met-sleephaak.html) staat eigenlijk alles wel.

Succes
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Moooi,
Zelf heb ik ook een glasvezel Cirrus romp. Zo ben ik te werk gegaan:

*Eerst de romp schoon gemaakt met warm water en een doek.
*Vervolgens de romp geschuurd met waterproof schuurpapier korrel 180. Ik heb een emmer genomen met handwarm water een drup afwasmiddel(Dreft). Schuurpapier goed onderdompelen in het water en de romp nat maken met een spons. Dan rustig met ronde bewegingen schuren. Na verloop van tijd zal er een soort drab op je papier komen. Dan moet je het papier weer even afspoelen en de romp schoonmaken met de spons.
*Dan de romp controleren op eventuele schade putjes/scheuren. Deze vullen met Easy-vuller. Wanneer de vuller het toestaat dit weer mooi nat vlak schuren.
*Tevreden? Dan een laagje (vullende) grijze primer. Let erop dat je vleugelpennen afgetaped zijn!
*Romp weer controleren en oneffenheden nat schuren met korrel 400
*Tweede laag primer en wanneer droog weer licht schuren korrel400
*Afspuiten met de gewenste kleur. Wit hopelijk;)

Je weet maar nooit wat er allemaal onder die verf vandaan komt
1021315.jpg


1021349.jpg

In de primer
1021358.jpg


Succes!
 
Laatst bewerkt:
Jaap,

De remkleppen die er in zitten zijn zo te zien carrera remkleppen. Ik heb vroeger ook een paar van die sets gehad.

Max
 
De romp kaal!

Mensen bedankt voor alle tips tot dusver!

Omdat gezegd werd dat de epoxy romp makkelijker te bewerken is ben ik daar mee begonnen. Ik ben vandaag de hele dag bezig geweest om de romp kaal te krijgen! Ik heb er inmiddels zere handen en polsen van :-( Nouja, voor het goede doel zullen we maar zeggen!

Foto's (Want dat maakt dit soort draadjes leuk natuurlijk):

Eerst de staart onderhanden genomen. Eraf met dat kielvlak!
Cirrus2_romp_kaal-1.jpg


Dan het houtwerk aan de binnenkant verwijderen. Dat viel er van ellende bijna uit.
Cirrus2_romp_kaal-2.jpg


Ook het houtwerk aan de voorzijde verwijderd.
Cirrus2_romp_kaal-3.jpg


Het stukje hout waarin de starthaak zit heb ik laten zitten
Er zit zoveel epoxy en andere troep overheen dat ik bang ben de romp te slopen als ik dit verwijder.
Cirrus2_romp_kaal-4.jpg


Vervolgens het kaalmaken van de romp!
Ik heb uiteindelijk toch de machine gepakt. Met de hand was het er bijna niet af te krijgen! Ook met de machine was het dus echt wel een dagje werk!
Cirrus2_romp_kaal-5.jpg


En daar zit je dan met je goede gedrag.. :hammer:
Cirrus2_romp_kaal-6.jpg


Jaaaaa! Het einde gehaald!
Cirrus2_romp_kaal-7.jpg


En nog een keer
Cirrus2_romp_kaal-8.jpg


Okee, nog een keertje dan
Cirrus2_romp_kaal-9.jpg


Om het af te leren..
Cirrus2_romp_kaal-10.jpg


Voorkant
Cirrus2_romp_kaal-11.jpg


Achterkant
Cirrus2_romp_kaal-12.jpg


Wat een kloteklus..

Anyway, er zijn geen grote verrassingen opgedoken onder de verf, behalve dat er op sommige plekken een gele verflaag verborgen zat :). Ook is de neus van deze romp ooit al eens geamputeerd geweest volgens mij. Van binnen is dat niet heel mooi gerepareerd. Ik denk dat ik daar nooit meer een motorschot in ga krijgen. Ik maak dus maar van deze romp de zweefversie. Ook omdat klaarblijkelijk het ABS van de originele romp lang niet zo sterk is als deze GFK romp. Deze lijkt me dus geschikter om aan een lier te gaan hangen! Wel zitten er her en dar wat putjes. De volgende klus is dus nu het ding inspuiten met spuitplamuur of iets dergelijks en kijken of ik de romp helemaal spiegelglad kan krijgen! Dat ga ik dan doen met waterproof schuurpapier,korrel 400.
 
Laatst bewerkt:
hehe, dat herken ik. Je hebt het meest vervelende stuk nu gehad. Vanaf nu wordt het alleen maar leuker :-)
 
Mosterd na de maaltijd . . gewoon afbijt gebruiken werkt perfect. Ik herken je strijd om de romp kaal te krijgen. Bij mijn ASW schoot het ook niet op. Toen toch maar eens heel voorzichting verf-afbijt gebruikt. En dat ging goed. Daarna de hele romp volgesmeerd en kwartiertjes later de waterspuit er op. Klaar!

Op je laatste foto zie ik dat er nog wat restjes verf opzitten. Misschien toch nog een rondje afbijt, is ie echt perfect schoon!

En hoe ga je de romp afwerken? Opnieuw spuiten? Als de definitieve kleur wit wordt denk er dan om dat je de romp eerst voorspuit met grijze spuit plamuur. Daarna licht opschuren en wit spuiten, wit wordt daarmee veel witter!

En die putjes zullen er waarschijnlijk niet helemaal uit gaan. Ik heb de ASW wel 3 x in de spuitplamuur gezet en de putjes bleven komen. Wordt wel beter hoor, maar echt verdwijnen is mij niet gelukt.

Succes verder, het ziet er goed uit, en net wat Arjan zegt, nu begint het mooie werk. We zien hem vast op een VGG meeting!

Jacob
 
Laatst bewerkt:
dat ziet er heel fraai uit!
Maar 1 ding, waarom nou een electromor? dat is toch zonde in zo'n kist..
Anders word je lid bij Nijverdal, zijn altijd wel slepers! (en je kan altijd een keertje komen gastvliegen!)

Justus
 
Justus, hij heeft 2 rompen, hij kan het zich permitteren om er 1 te "ont-neusen"

Ziet er goed uit Jaap, bij deze neem ik een abo.
 
Jesse, dat weet ik, ik heb ook eerst het hele draadje gelezen.
Maar ik vind het toch wel lichtelijk zonde om zo'n mooie vintage zwever in electro uit te voeren... maakt het net iets minder echt, wel praktischer natuurlijk. nou scheelt het ook dat op de club waar ik vlieg eigenlijk elk weekend wel een sleepkist aanwezig is.

Justus
 
Hallo Jaap,

knap werk hoor, ziet er goed uit !
Omdat uiteindelijk alles uit de afwerking moet komen kan ik je aanraden om bij een autospuiter langs te gaan met de romp en hem om raad en of daad te vragen.
Ik heb de ervaring dat zo'n vakman er maar een uurtje over doet om de romp strak en zonder putjes te krijgen. Ook het spuitwerk kan hij stukken beter dan een amateur. Het kost je misschien iets meer dan dat je het zelf doet maar het resultaat is dan ook stukken beter.
Mocht je er geen weten...... ik ken nog een hele goede die hele redelijke prijzen vraagt. En Raalte - Ootmarsum is ook nog wel te doen ;-).

Succes verder, ik ben best wel jaloers dat je 2 van die mooie oude beestjes hebt weten te bemachtigen.......de Cirrus lijkt mij ook nog wel wat.


Groeten,

Paul.
 
Maar ik vind het toch wel lichtelijk zonde om zo'n mooie vintage zwever in electro uit te voeren...
't Is een oud dilemma... ik vind het nog veel meer zonde om een mooi gerestaureerd toestel werkeloos in de kast te hebben omdat je er niet zo vaak mee kan vliegen als met een gemotoriseerde...
 
Helemaal mee eens.
Ik wil zelf tzt mijn Cirrus in aanbouw ook motoriseren.
Er zijn hier voorbeelden van bouwers die dat schitterend hebben gedaan.
Kijk maar eens in het fotoalbum van Buzz.
Dat geldt ook voor de Alpha.

Succes en plezier.

JH
 
Bedankt mensen voor de input en het meedenken!

Welke afbijt heb je gebruikt Jacob? Resultaat ziet er verbluffend uit, maar ik ben als de dood dat de epoxy er aan gaat! Graag zou ik misschien toch wat afbijt gebruiken voor die allerlaatste restjes, die overigens in kuiltjes/putjes zitten.

@RC Paul, heb je enig idee wat het spuiten zou kosten bij 'jouw' autospuiter? Of zou je dat eventueel eens kunnen vragen? Ik weet zeker dat hij/zij het beter kan dan ik :-) Maar ik vind het ook altijd leuk om dingen zelf te proberen, en daarmee de kosten laag te houden. (p.s. de swift is besteld ;-) )
 
Back
Top