Hallo iedereen!
Al tijden heb ik een zwak voor de Graupner Cirrus (+/- 1970). Ver voor mijn tijd, ik kom uit 1983.. maar toch! Op het afgelopen wintertreffen (16 jan 2011) van de 'Vintage Glider Group' heb ik er een paar zien vliegen, en toen wist ik het zeker.. Ik ga er ook een bemachtigen! En wat actiever op zoek dan dat ik altijd al had gedaan.
Ik dacht heel snel gereageerd te hebben toen toevalligerwijs een cirrus te koop werd aangeboden door mede forumlid 'Aldo'. Helaas kreeg ik van Aldo te horen nummer twee te zijn. Erg jammer, weer naast een cirrus gegrepen (wat me al een paar keer is overkomen
nweer:
)
Ik besloot daarop een oproep te doen in de 'gevraagd' sectie van dit forum. En dat heeft geholpen!!
Ik kreeg een PB'tje van mede forumlid 'H. de Winter' dat hij nog een Cirrus had liggen in een zeer acceptabele staat, en dit lid woont ook nog eens in Deventer, wat zo goed als om de hoek van mijn woonplaats Raalte is. Mooier kan natuurlijk niet! En wat schetst verder mijn verbazing, ook de cirrus van Aldo mag ik na doorgifte van de eerste gegadigde komen ophalen. Zo zit je maanden te zoeken, en zo heb je er ineens twee!
De Cirrus van 'H. de Winter':
Ik heb daarnet de cirrus opgehaald. Ik had in mijn hoofd ongeveer een bedrag van 75 euro te willen uitgeven voor een Cirrus in redelijke, op te knappen staat. De aanbieder vroeg 85 euro, en na het zien van de cirrus was voor mij meteen duidelijk dat deze kist dat geld ook waard is! Wat ziet hij er nog mooi uit zeg! Op het eerste gezicht geen deuken in de vleugels, de romp is nog in erg mooie staat, op een paar hele kleine scheurtjes in de lak na. Ook nog eens gespoten in het kleurenschema dat mij het meest aantrekt. Echt fantastisch! Het enige dat ontbreekt is de cockpitkap! Nogmaals, de 85 euro had ik graag voor de kist over, en de deal was dan ook snel rond!
In bouw en opknapdraadjes moeten veel foto's vind ik, dus.....:
Foto's:
Gelijk uit de auto even half in elkaar gedrukt
Nog eentje..
Om het af te leren dan..
De hele set!
De plannen
Aanstaande zaterdag ga ik de cirrus bij 'Aldo' ophalen, die overigens in een beduidend slechtere staat is voor zover ik het nu kan zien. De bedoeling van mij is om in ieder geval een set goede vleugels te hebben. De andere set wil ik met rolroeren gaan uitrusten. Verder wil ik graag een mooie zweefromp hebben, en een rompje met een electro-neus. Erg veel werk voor de boeg dus!
Ik heb al besloten dat ik de romp van de inmiddels opgehaalde Cirrus ga laten als zwever, door de staat waarin het rompje zich bevindt, nog helemaal origineel vintage, daar wil ik niets aan doen eigenlijk. De romp van de 'Aldo' Cirrus gaat dus 'ont-neust' worden.
En nu dan de reden dat ik alles hier op het forum plaats...
Ik heb nog nooit een dergelijke kist gerestaureerd, en ik weet dat er hier mensen zijn die dat wel hebben gedaan, en ik hoop hier op hulp en advies.
Ik gebruik al de volgende draadjes ter inspiratie:
I Dreamed of a Cirrus
Opknap-verslag Graupner Cirrus
Build graupner Cirrus
* De eerste vraag gelijk maar:
Zoals je kunt zien staat de romp zelf nog erg mooi in de lak, en ik zou het eigenlijk sonde vinden om de romp kaal te schuren en opnieuw te spuiten. Ook het kleurenschema staat mij helemaal aan. Ik zou hem eigenlijk stickervrij willen maken, mooi schoonmaken en dan nieuwe stickers erop.. Maar... Er zitten op de middellijn van de romp wat scheurtjes. Het ABS materiaal waar de romp van is gemaakt lijkt me niet heel erg sterk. Hoe zou ik dit kunnen repareren zonder de romp opnieuw te hoeven spuiten? Kan ik met glasmat aan de onderkant werken?
Barstje in bovenkant
* De aansturing van de remkleppen loopt stroef. Aan de troep rondom het draaipunt lijkt het erop dat er iets van een smeermiddel tussen heeft gezeten dat 30 jaar heeft lopen drogen. Hoe ziet deze constructie er aan de binnenkant uit? (Onzichtbaar namelijk). Zijn deze dopjes te verwijderen om er weer goed draaiende en schone delen van te maken? Of is het raadzaam een andere constructie voor de aansturing van de remkleppen te gaan verzinnen?
Remklepaansturing?
* De cockpitkap mist. Hoe pak ik het aan om een nieuwe te maken. Ik las in een bouwdraadje van PH_AJH dat hij een mal heeft gemaakt. Arjan, heb je toevallig dat malletje nog? Of zijn er tips hoe dit het beste aan te pakken?
Kortom.. Hoe begin ik hieraan om tot een verbluffend goed resultaat te komen? Ik zie graag jullie reacties en commentaar tegemoet!
Binnenkort meer, in ieder geval de cirrus van 'Aldo', en de staat waarin deze zich bevindt.
P.S. Ik heb niet heel erg veel tijd, dus updates zullen niet heel frequent gaan komen. Echter probeer ik wel zoveel mogelijk bij te houden en te fotograferen. Ik heb zelf altijd erg veel aan dit soort draadjes, en probeer het zo maar eens terug te doen
Al tijden heb ik een zwak voor de Graupner Cirrus (+/- 1970). Ver voor mijn tijd, ik kom uit 1983.. maar toch! Op het afgelopen wintertreffen (16 jan 2011) van de 'Vintage Glider Group' heb ik er een paar zien vliegen, en toen wist ik het zeker.. Ik ga er ook een bemachtigen! En wat actiever op zoek dan dat ik altijd al had gedaan.
Ik dacht heel snel gereageerd te hebben toen toevalligerwijs een cirrus te koop werd aangeboden door mede forumlid 'Aldo'. Helaas kreeg ik van Aldo te horen nummer twee te zijn. Erg jammer, weer naast een cirrus gegrepen (wat me al een paar keer is overkomen


Ik besloot daarop een oproep te doen in de 'gevraagd' sectie van dit forum. En dat heeft geholpen!!
Ik kreeg een PB'tje van mede forumlid 'H. de Winter' dat hij nog een Cirrus had liggen in een zeer acceptabele staat, en dit lid woont ook nog eens in Deventer, wat zo goed als om de hoek van mijn woonplaats Raalte is. Mooier kan natuurlijk niet! En wat schetst verder mijn verbazing, ook de cirrus van Aldo mag ik na doorgifte van de eerste gegadigde komen ophalen. Zo zit je maanden te zoeken, en zo heb je er ineens twee!
De Cirrus van 'H. de Winter':
Ik heb daarnet de cirrus opgehaald. Ik had in mijn hoofd ongeveer een bedrag van 75 euro te willen uitgeven voor een Cirrus in redelijke, op te knappen staat. De aanbieder vroeg 85 euro, en na het zien van de cirrus was voor mij meteen duidelijk dat deze kist dat geld ook waard is! Wat ziet hij er nog mooi uit zeg! Op het eerste gezicht geen deuken in de vleugels, de romp is nog in erg mooie staat, op een paar hele kleine scheurtjes in de lak na. Ook nog eens gespoten in het kleurenschema dat mij het meest aantrekt. Echt fantastisch! Het enige dat ontbreekt is de cockpitkap! Nogmaals, de 85 euro had ik graag voor de kist over, en de deal was dan ook snel rond!
In bouw en opknapdraadjes moeten veel foto's vind ik, dus.....:
Foto's:
Gelijk uit de auto even half in elkaar gedrukt

Nog eentje..

Om het af te leren dan..

De hele set!

De plannen
Aanstaande zaterdag ga ik de cirrus bij 'Aldo' ophalen, die overigens in een beduidend slechtere staat is voor zover ik het nu kan zien. De bedoeling van mij is om in ieder geval een set goede vleugels te hebben. De andere set wil ik met rolroeren gaan uitrusten. Verder wil ik graag een mooie zweefromp hebben, en een rompje met een electro-neus. Erg veel werk voor de boeg dus!
Ik heb al besloten dat ik de romp van de inmiddels opgehaalde Cirrus ga laten als zwever, door de staat waarin het rompje zich bevindt, nog helemaal origineel vintage, daar wil ik niets aan doen eigenlijk. De romp van de 'Aldo' Cirrus gaat dus 'ont-neust' worden.
En nu dan de reden dat ik alles hier op het forum plaats...
Ik heb nog nooit een dergelijke kist gerestaureerd, en ik weet dat er hier mensen zijn die dat wel hebben gedaan, en ik hoop hier op hulp en advies.
Ik gebruik al de volgende draadjes ter inspiratie:
I Dreamed of a Cirrus
Opknap-verslag Graupner Cirrus
Build graupner Cirrus
* De eerste vraag gelijk maar:
Zoals je kunt zien staat de romp zelf nog erg mooi in de lak, en ik zou het eigenlijk sonde vinden om de romp kaal te schuren en opnieuw te spuiten. Ook het kleurenschema staat mij helemaal aan. Ik zou hem eigenlijk stickervrij willen maken, mooi schoonmaken en dan nieuwe stickers erop.. Maar... Er zitten op de middellijn van de romp wat scheurtjes. Het ABS materiaal waar de romp van is gemaakt lijkt me niet heel erg sterk. Hoe zou ik dit kunnen repareren zonder de romp opnieuw te hoeven spuiten? Kan ik met glasmat aan de onderkant werken?
Barstje in bovenkant

* De aansturing van de remkleppen loopt stroef. Aan de troep rondom het draaipunt lijkt het erop dat er iets van een smeermiddel tussen heeft gezeten dat 30 jaar heeft lopen drogen. Hoe ziet deze constructie er aan de binnenkant uit? (Onzichtbaar namelijk). Zijn deze dopjes te verwijderen om er weer goed draaiende en schone delen van te maken? Of is het raadzaam een andere constructie voor de aansturing van de remkleppen te gaan verzinnen?
Remklepaansturing?

* De cockpitkap mist. Hoe pak ik het aan om een nieuwe te maken. Ik las in een bouwdraadje van PH_AJH dat hij een mal heeft gemaakt. Arjan, heb je toevallig dat malletje nog? Of zijn er tips hoe dit het beste aan te pakken?
Kortom.. Hoe begin ik hieraan om tot een verbluffend goed resultaat te komen? Ik zie graag jullie reacties en commentaar tegemoet!
Binnenkort meer, in ieder geval de cirrus van 'Aldo', en de staat waarin deze zich bevindt.
P.S. Ik heb niet heel erg veel tijd, dus updates zullen niet heel frequent gaan komen. Echter probeer ik wel zoveel mogelijk bij te houden en te fotograferen. Ik heb zelf altijd erg veel aan dit soort draadjes, en probeer het zo maar eens terug te doen

Laatst bewerkt: