Wederopbouw van de JS1 1:3.

Dd lak kan prima zelf met een roller hoor. Wel even een paar keer oefenen op een proefstukje. Ik heb al verschillende stukken boot gedaan en (mits goede condities en stofvrij) gaat dat niet sinaasappelen. Je kunt het ook napolijsten als er toch stofjes in komen.

Spuiten van Dd lak wordt nog mooier, maar zou ik niet zelf doen. Polyester damp is met een roller al erg, dan nog veel meer.

Berrie, gelcoat repareren is wel te doen. Je maakt het niet plakkerig (topcoat) door er een beetje antikleef middel doorheen te mengen (paraffine) . Kun je dik opbrengen, schuren en polijsten. Dekt in 1 keer. Ik heb transparante gelcoat staan als je wilt, wel even kijken welke kleur. Ik heb een ral wit maar weet niet welke uit mijn hoofd.
 
De topcoat van Polyservice is al kleefvrij dus daar hoef je niets aan te doen.
En de PS60 is ook gewoon in wit te koop, ik heb het hier staan voor de restauratie van de Ogar.
Maar echt.. DD lak met een roller is te dik en te zwaar.
Op een boot maakt dat niet uit, hoewel de buurman zijn boot er echt niet uitzag... maar je MOET het spuiten.
Ik heb dat wel eens in mallen gedaan, ter vervanging van vorgelat.
Het stinkt minder dan polyester want het polyurethaan maar je moet echt goed de dikte in seconden meten want anders ga je draden spuiten.

2K autolak of zelfs autolak op waterbasis is veel makkelijker, maar op waterbasislak moet wel een blanke laklaag gezet worden.

GJ
 
Ik weet wel dat een goede spuit beter spuit als een goedkope.
Maar ik heb al mijn meubels gespoten met een ferm compressor met een spuit van 50 euro.
Het valt alles mee hoe mooi je daarmee kan spuiten.
Ik gebruik gaan een party tent van een paar tientjes dan heb je die nevel niet in de garage.
 
Mijn spuiten zijn 29.95 en de grote 50 euro.
De compressor was een dubbelcompressor met 50 L tank.
Daar kom ik alles prima mee spuiten met profi resultaat.
Mijn compressor heb in Nederland gelaten maar ik heb er al weer 1 op het oog, 299 euro.
Dan ga ik mijn auto in de garage spuiten zoals ik zei, alles natspuiten, plastic op grond en wand tot ooghoogte.
Bij de spuiterij kost dat minimaal 1500 euro, verf en thinner is nog geen 50 euro.
Resultaat is gelijk.

Partytent is een idee.
Ik heb voor f5b ooit eens een tentje gekocht van 1.5x1,5 meter, toilettent.
Dat zou prima bruikbaar zijn.

GJ
 
Laat ik nou al een flinke partytent geschaakt hebben van 2x6mtr...

Ik laat alle ideeën nog effe in mijn hoofd bezinken.
 
Je mag mijn compressor wel lenen als je wil.
Ik bedenk me wel dat ik altijd lak op tinner basis spoot.
Ik weet niet of auto spuiters dat nog gebruiken.
Ik haalde altijd 2 ons bij een auto schade herstel bedrijf.
Daar kan je makkelijk een romp mee doen.
Daar kwam dan nog wel harder en verdunning bij.

Mocht je een druiper hebben kan je hem zo weg schuren en polijsten.
 
Vorgelat is eigenlijk gewoon ingedikte kleefvrije polyesterhars.
Polyester hard niet uit onder invloed van zuurstof. Daarom blijft het oppervlak kleven. Dat is heel goed voor als er nog een volgende laag op moet, maar niet als je het moet afwerken. De oplossing die ik 45 jaar geleden met mijn vader heb geleerd was 1% - 2% parafine in de hars oplossen (1 waxinelichtje voor een 4-5 m³ vijver die we toen bouwden). Een andere mogelijkheid is gewoon met thinner of aceton weg wassen.
Edit: wegwassen met SODA in water kan ook.
 
Laatst bewerkt:
Veel makkelijker is het om gewoon topcoat te kopen.
Dat is 100% zeker en geen gekloot metveen waxinelichtje.

GJ
 
Nadeel van klooien met parafine zomaar mengen in gelcoat is dat of, het blijft kleven, of je kan het niet spuiten.
Dus beter gewoon een topcoat kopen.



GJ
 
Daar heb je een punt, als wij paraffine toevoegen word het met de hand opgezet en na uitharding teruggeschuurd en en gepolijst. Spuiten is uitgesloten met dat soort reparaties. Topcoat is ook een prima optie.
 
In de echte zwever reparatie zoals op Terlet of bij Schleicher nemen ze die vorgelat en polijsten dat dan ook terug, daarna ook geen spuitwerk.
Dus hetzelfde als bij jullie in de botenbouw.
Vorgelat kan je nog wel spuiten maar als je zelf gaat klooien met toevoegen van parafine zoals Dirk schrijft dan kan je wel eens je hele project verklooien.
Dan krijg je een beetje een effect alsof iemand iets opgepoetst heeft met siliconenspray en daarna wil gaan spuiten, vissenogen.
Dus ik zou gewoon gaan voor topcoat, dat werkt gegarandeerd goed, heb ik zelf ook wervaring mee als "knutselaar".

GJ
 
De keuze voor type afwerking dient wel genomen te worden voor het totaalplaatje: romp + bovenzijde vleugels. Dit om een eenduidige afwerking te krijgen in RAL9003.

Is polyester topcoat dan nog steeds de aangewezen methode of gaat de voorkeur dan uit naar 2k spuiten?
 
Zeker niet. Gelcoat is zwaar en dik. Niet of nauwelijks dun aan te brengen voor zover ik weet, maar ik heb het nog nooit gespoten. Ik zou dat alleen doen waar het origineel ook gelcoat heeft en je onzichtbaar wilt repareren.

Als je alles in 1 keer gaat afwerken zou ik 2k lak nemen. Zoals gezegd, ik roller dat gewoon (dd) maar daar verschillen de meningen dus over :-) als je het kunt spuiten natuurlijk mooi.

Of je dd lak neemt of iets anders maakt vermoedelijk niet veel uit. Autolak uit een spuitbus zal ook wel gaan.
 
Ik zou, als het mijn project was, het kale deel, wat je gevuld hebt met weefsel, opvullen met topcoat en dat dan gelijk polijsten met de omliggende huid en dan het geheel 2K spuiten.
En dan ook geen DD lak nemen maar gewone autolak, eventueel kan je ook 1K spuiten met een blanke laklaag er overheen.

Je kan over de laklaag eens met Gerben overleggen, die zit in die zooi bij Akzo-Nobel.

GJ
 
@GJVO : na een daagje denken lijkt mij jouw voorstel in post 95 inderdaad de beste. (en eenmaal compressor en spuit aangeschaft, geeft dat voor de lange termijn ook de meeste mogelijkheden.)

Op dit moment ben ik bezig met de 'overschakeling' van het bovenste profiel naar het onderste :D:

4eK8NY.jpg


De komende maanden zal er niet veel te posten zijn.
Na de zomervakantie zal de vleugel uitgetekend worden. Ergens in oktober kernen snijden (?) en start met het maken van de capstrips voor de middenpanelen.
Dan heb ik pas weer wat om te laten zien.
 
Als je Bertus lief aankijkt kan hij misschien wel spuiten, dan hoef je geen compressor te kopen.

GJ
 
Oh, Max, dan heb ik dat gemist.
Ik ga ook weer een nieuwe aanschaffen, de spuiten heb ik nog.
Geen probleem om dat uit te lenen maar Bertus is dichterbij dan de Eifel.

GJ
 
Back
Top