Jullie opmerkingen aangaande vliegstijl, liggersterkte en 'pech' dekken de lading wel.
Misschien moet ik mijzelf maar eens belonen met een vario voorzien van airspeed zodat ik wat met alarmen/meldingen kan werken via de telemetrie. Want het zou dom zijn niet van de nieuwe inzichten, zoals max. speed gekoppeld aan mate van turbulentie, te leren en die toe te passen.
De grote lijnen voor de nieuwe constructie zijn bepaald:
Oude ligger als vergelijk:
Uitgangspunt nieuwe ligger, een grove gewichtsberekening laat zien dat dit kan.:
Duidelijk meer reserve.
Dan de vleugelhuid/torsie:
- 54grams glas als afwerklaag van de vleugelhuid.
- Vleugelhuid 200grams biaxiaal carbon. Volgens de rekensheet van Proper blijft de hoekverdraaing bij 240kmh duidelijk binnen de 4°. (al zit het specifieke weefsel niet in de sheet, en zal de pijlstelling de zaak in de praktijk wat negatiever maken..)
- De capstrips gaan gemaakt worden van 24K HT roving. Daar is dan wel in totaal 640mtr van nodig.... Verdeelt over 8 losse capstrips. Dat wel.
Vanaf nu kan gedetailleerder tekenwerk plaats vinden. Dan zullen ook de kansen en risico's in kaart gebracht worden.
Gisteren is mijn nieuwe werkplaats gereed gekomen. Sinds eind 2018 had ik die niet meer. Ik ben gelijk begonnen met het opknappen van de romp.
Met dunne secondelijm en glasvezeltape is de zaak aan elkaar gezet. Ik begin aan de binnenzijde met aanbrengen van nieuw weefsel. Daarvoor moet eerst de gescheurde deelnaad verbinding weg geschuurd worden. Dat valt niet mee, want er moet aan de bovenzijde van de romp toch 80cm lengte weg geschuurd worden. En daar kun je natuurlijk net niet lekker bij....