Wederopbouw van de JS1 1:3.

Ja, @Berrie, het is een "gewichtig" project geworden, dat inderdaad wel wat tegenwind kan hebben. In de bouw heb je natuurlijk al eea ondervonden op dat gebied, maar in de vlucht zal het lekker aanvoelen als je voldoende vaart kan houden.
Wil hem graag, en natuurlijk vooral in z'n element, bewonderen.

Pop is besteld bij Andy:

m7Y0Sp.png

Inmiddels geeft de JS1 een eerste teken van leven:

wibble? is die JS1 van jou nog niet eens 1:3? Kanonne, dan is de echte wel heel fors ...
wat is nou de spanwijdte van jouw model en de schaal? 1:3.5?

@GJVO : de JS1 wordt al een tijdje niet meer door Windwings verkocht. Als je bij Paritech op de website door de JS1 foto's bladert zie je mijn model voorbij komen: JS 1 Revelation Bausatz 1:3 - Paritech GmbH (paritechshop.de)

Zojuist ook eens wat zaken in kaart gebracht rondom vario keuze.

kI3mFI.png

Al jaren maak ik tot volle tevredenheid gebruik van de GPS vario's van SM modellbau.

Nu maar eens nadenken over wat leuk en zinvol is voor de herbouwde JS1.

@GJVO : de JS1 wordt al een tijdje niet meer door Windwings verkocht. Als je bij Paritech op de website door de JS1 foto's bladert zie je mijn model voorbij komen: JS 1 Revelation Bausatz 1:3 - Paritech GmbH (paritechshop.de)

Zojuist ook eens wat zaken in kaart gebracht rondom vario keuze.

Neem eens Kontakt op met kees Blokland(zie mijn vrienden lijst op fb) , die kan wat leuks voor je in elkaar zetten.

kI3mFI.png

Al jaren maak ik tot volle tevredenheid gebruik van de GPS vario's van SM modellbau.

Nu maar eens nadenken over wat leuk en zinvol is voor de herbouwde JS1.

De modellen van Windwing werden ook bij Paritech gebouwd, zo ben ik destijds bij Paritech binnen geweest om eens te kijken hoe men daar bouwt.
Wat betreft vario's, de service en support van SM Modellbau zijn geweldig.
WStech bestaat geloof ik niet meer.
En prijstechnisch is SM ook de beste.
55 euro voor de vario en een TEK duse is een euro of 50.
Allemaal bij Schambeck dus 1x verzendkosten.

GJ

Hoi Berrie,

Micro vario van SM is ook met TEK aansluiting en kan ook via TEK je snelheid aangeven, kun je programmeren,
ook bij Zeller te koop en bestellingen boven 200 gratis verzenden.

Groet Frans.

Als de software voor de Microvario ook op de GPS vario logger III zit dan is de uitkomst duidelijk.

[Edit] Als ik nu eens eerst een handleiding lees scheelt dat kansloze posts van mijn kant. De GPS logger III kan dus ook speed data generen. Top.

Met dank aan Frans die mij door zijn post over de mogelijkheden van de Micro Vario die richting in wees.

Laatst bewerkt:
Als je vragen hebt over de sm vario en mogelijkheden kan je het beste Stefan Merz mailen.
Desnoods past hij de software voor je aan.

GJ

gaaf! wat is carbon toch mooi. (Homer stem: MM Carbenn). de daalsnelheid kan best weinig zijn; stel de vleugelbelasting is 4x die van een RES (een zware).
bij gelijke lift coefficient is de vliegsnelheid 2x zo groot (practisch). als dan de glijhoek 2x zo goed is (dit is best mogelijk gezien de afmetingen, slankheid en zo) is de daalsnelheid identiek. wat wel anders is vgl de RES, is dat de RES dan veel kleinere cirkels kan vliegen. ben benieuwd hoe de minimale daalsnelheid is maar denk duidelijk onder 0,5 m/s. (dit is een vage, eigen kennis inzicht testende, inschatting)

Je zou zo maar eens goed in de buurt kunnen komen met je inschatting Marcel. Onderstaande is het resultaat van vleugel, stabilo en kielvlak. Neem daar een substantieel deel extra weerstand van de romp bij en je gaat richting de 0.5m/s. Het zou wel weer erg prettig zijn dat te kunnen vliegen. De 6mtr Grunau Baby zit op circa 1m/s dalen...

tHNRUv.png

0VSYhA.png

Nu er een nette pilotenpop achter de knuppel kruipt moet er, naast überhaupt een stuurknuppel, ook een instrumentenpaneel in.

Ik maak het mezelf daar niet al te moeilijk en gebruik dit paneel als voorbeeld:

JS3 Rapture (scratch-built) | RC Glider Builds | Page 3 (lefevere.eu) (beste mensen van deze website, bedankt voor het plaatje.)

Voor het paneel zelf trek ik de lade met restdoekjes maar weer open.

Y5hOKZ.jpg

In de vacuümzak ligt een carbon frontje uit te harden. Eén laagje 98grams carbon, 50grams glas en 2 lagen 160grams. Zou een plaatje van 0.5mm op moeten leveren.

Hoe ik de instrumentjes ga maken weet ik nog niet helemaal precies. Printen op fotopapier denk ik. Randje eromheen, hard plasticje als ruitje ervoor, schroefjes etc. Misschien nog een 'echt' kompas zien te vinden. En natuurlijk bij het bouwdraadje van Vincent kijken hoe hij e.a. gemaakt heb. (Dit is niet m'n favoriete klusje, maar het moet maar...)

Om het wat leuker te maken... waar kijken we naar? Ik weet het niet precies

Waarom 2 variometers?

pnr2SI08p

Voor de servo's in de tippanelen zijn de bakjes vrijwel gereed. De u-tjes staan nu kruislings verlijmd en de zo gevormde bakjes kunnen morgen/overmorgen ingeharst worden met microballoons.

Het is steeds meer zoeken naar werk aan de JS1. Dat komt mooi uit, want zo gaan de werkzaamheden naadloos over in de kleine verbouwing van de garage.

Een voorzichtige planning: Eind februari spuitplek gereed. Maart spuiten, dichtlippen en laatste servohevel. April komt de piloot, balanceren, programmeren en in Mei vliegen. Ik zal wat vakantie dagen opnemen, maar dat kan, het gezin is niet meer in de leeftijd dat we 3x per jaar ergens met de caravan naar een simpele camping toe gingen.

Back