Wederopbouw van de JS1 1:3.

Ik vind de geogebra leuk visueel, maar kan er bv niet de gewenste optimale flap geometrie mee maken, ook is de afstand van de draaipunten van servo en roer niet vrij (genoeg) instelbaar.
cinegouvernes is flexibeler, maar ziet er minder gelikt uit.
Mijn flap geometrie is zo afgestemd dat bij een flaphoek die halverwege tussen de uitersten in zit -10° tot +90° geeft +40° de stootstang een hoek van 90° maken tov de servo en flap hevel. Ongeveer zo iets:
Cine-flap.png

Bedankt voor alle tips rondom servohevel berekeningen en IDS inbouw. Het maakt voor mij het bouwverslag extra leuk en dat motiveert weer het zo mooi mogelijk te maken.

Voor de tipailerons heb ik weinig vrijheid om de meest ideale hevelverhouding te kiezen. De kleinste hevel komt op de servo voor de tipaileron. De binnenste aileron kan een iets grotere hebben.
Beide ailerons krijgen tzt de hevel strak tegen de bovenhuid geharst.

De breedte van de servo opening is 3.5mm breder gekozen dan de netto ingebouwde maat zodat het asje van de IDS aansturing buiten de vleugel ingebracht kan worden. Servo + aangebouwde hevel laat zich dan met lager en al inbrengen in het frame.

Na heel wat denk en paswerk heb ik er maar een klap op gegeven. De plaatsen van de servo openingen in de tippanelen zijn bepaald en inmiddels vrij gesneden.

xEIDHO.jpg

Ook zijn de tegenlagers voor de flapservos binnen. Ik had niet in de gaten dat ze uit Zwitserland kwamen dus kon ik er nog eens inklaringskosten over betalen ook. Het is een nette oplossing maar viel vrij kostbaar uit.

0NAKoJ.jpg

Toch ook maar een servotester aangeschaft. Heel fijn dat je de pulsbreedte kunt zien. Zo kan ik het midden netjes op 1500ms kiezen en weet ik wat de uitslagen doen van 1000ms naar 2000ms. Zonder dat een kwetsbare zender op de rand van m'n werkbank ligt. Controle op middenstand verschil tussen zender en servotester laat zien dat deze exact overeen komen.

Ik kan eens gaan spelen met welke hevelverhoudingen de flap goed genoeg uitkomt. Ook kan nu de servo inbouw in de middenpanelen af gemaakt worden.

Verder heb ik de jacht geopend op een pilotenpop schaal 1:3.

Ook is besloten dat de JS1 z'n eigen vario krijgt zodat ik op het veld niet meer hoef te wisselen. Het zal een TEK vario worden. Denk dat ik maar weer aanklop bij SM modellbau.

Laatst bewerkt:
Toch ook maar een servotester aangeschaft. Heel fijn dat je de pulsbreedte kunt zien. Zo kan ik het midden netjes op 1500ms kiezen en weet ik wat de uitslagen doen van 1000ms naar 2000ms. Zonder dat een kwetsbare zender op de rand van m'n werkbank ligt. Controle op middenstand verschil tussen zender en servotester laat zien dat deze exact overeen komen.

.
Gave tester, prijs valt ook alles zins mee.
Ook maar bestellen....:rolleyes:

Inmiddels wat minder chagrijnig kan ik zeggen dat de middenpanelen voorzien zijn van servokabels. Er is silicone 0.5mm^2 gebruikt. Maar wat een getob om het voor elkaar te krijgen....

De voorbereidingen die ik had getroffen waren volkomen ontoereikend. Kanaal was te krap. Het ingelegde garen had ik niks aan, want het zat vast gelijmd. Een enkele uitgegroeide drup PU lijm verstierd het kabel doorvoeren volledig. De bocht omtrekken geeft veel te veel wrijving.

Bij een eventueel volgend project pak ik dat toch echt anders aan.

Maar goed. Het is als volgt gelukt:

Ruimte tussen spoiler en ligger open gesneden met een slijpschijfje in de dremel frees opstelling:

xTkFTP.jpg

Door deze actie kwam een halve meter kanaal vrij. Daar was dan geen wrijving meer.

De tip van @Rick NL om een buisje te voorzien van tandjes en daarmee te boren was goud waard.

Ik heb daarbij een latje genomen en schroefoogjes in gedaan. Dan kun je het buisje geleiden en sturen.

p104RD.jpg

Het buisje met richtopstelling vervolgens voor de vleugel geplaatst en voorzichtig boren na goed uitgelijnd te hebben:

cz9iei.jpg

Ging echt goed! Verrassend nauwkeurig ook. Het piepte wel als een gek...

Van tipwortel tot begin spoiler het kanaal zo opgeboord. Over de lengte van de spoiler was het kanaal vrij. Van spoiler naar wortelkoorde was al meer ruimte in het kanaal. Dus de snoeren voor de ailerons in het tippaneel kon ik op deze manier kwijt.
Er was geen ruimte meer om de snoeren van de flap en aileron servo door hetzelfde kanaal te krijgen. Met de buisboor is daarvoor een extra kanaal geboord.

Het weggesneden schuim bij de spoilers knap ik met een losse strook wel weer op.

Blij dat dit achter de rug is.

Nu op naar de tippanelen.

Laatst bewerkt:
Onderstaande foto geeft het wel zo'n beetje weer, al staat het wat rommelig.

Twee flap servos, twee spoilerservos en vier bakjes klaar voor inbouw.

Onder de vleuglhuid waar de uiteinden van de spoilers zitten breng ik toch een roving aan. Dit om mogelijke spanningspieken van de scherpe spoilerranden weg te leiden. Bij harde landingen kunnen de vleugels best zwiepen.

9JCc30.jpg

Vier stukjes 50k roving, 80mm lang, worden met voldoende hars/tixo onder de huid gefrot.

De bodem is voorbereid op het inharsen van de spoiler. Er is onderhuid vrijgemaakt. Een strookje schuim staat nog om de spoiler netjes recht op te plaatsen met de gewenste diepte.

WZMkOe.jpg

Over de vier stukjes roving een stukje keukenfolie gedaan. Vervolgens het zaakje aangedrukt met vier stukjes strak passende schuimblokjes.

2ljXzN.jpg

Hierna zijn de servobakjes aan de beurt om ingelijmd te worden.

Het rommelt gestaag verder ondanks andere verplichtingen.

De eerste solderingen zijn gemaakt en de betreffende connector zit in de wortelrib op z'n plek geschroefd.

qOKX81.jpg

In de middenpanelen zijn de carbon servobakjes ingelijmd met microballoons.

04YHlI.jpg

Over het resultaat ben ik erg tevreden. Bij een gebagde vleugel voelt de huid daar waar de servo zit meestal wat slapjes. Dit voelt bokstijf. (Het is niet de lichtste oplossing. Per bakje is voor de verlijming 3.5gram epoxy nodig. Bakje zal zo rond de 2 gram wegen).

ZE3rIY.jpg

De voorbereide servos + houders passen in één keer goed. De verlijming met hars/tyxo moet nog plaats vinden. Op deze foto liggen ze er nog los in. De lijmplekken zijn al opgeruwd en met bioethanol schoongemaakt.

Overigens heb ik na wat gestoei met de door @prop-er en @Rick NL aangedragen simulatiesoftware besloten de flap aansturing niet helemáál in de vleugel onder de huid te maken. Flap aansturing wordt gekruist uitgevoerd. (Servohevel wijst naar beneden, rudderhorn naar boven in normale vlucht) Op de servo komt een aluminium hevel. Die is het stijfst. Gaatje voor de kwiklink 10mm uit hart draaipunt. In de flap komt het gaatje in de hoorn zo dat de hele M3 kwiklink net boven de flap uit steekt. Daarmee is de servouitslag voldoende benut en de flapuitslag niet overdreven groot bij een gezonde hevelverhouding.

Maar eerst moeten de spoilers ingeharst worden. Dan pas kunnen de spoilerservos exact uitgelijnd worden.

Het lijkt erop dat de kozijnen voor de aanpassing van het stukje garage pas in januari geplaatst gaan worden. Dan bestaat de kans dat ik een poosje stil kom te staan met de bouw van de JS1. Daar moet ik effe wat op bedenken...

Edit: Tussentijdse weging laat 13.7kg zien. Verwacht onder de 15kg te kunnen blijven. Met 15kg is de vleugelbelasting 106gram dm^2. (Maar daarmee is de verwachting uiteindelijk wél iets naar boven bijgesteld...)

Laatst bewerkt:
Een bokstijve vleugel is wel fijn bij 106 gr/dm²! :koud:
Is dat een FAI belasting (vleugel+stabilo), of alleen voor de vleugel?

Tja, achteraf gezien een wat onnozele opmerking. Het zal geïnitieerd zijn doordat ik aan het malen was hoe het (toch) kon dat dat ik eerst op 1kg onder het oude gewicht aan koerste en nu op hetzelfde of er wat overheen lijk te gaan. (niet dat dit erg is, maar het gaat om het hebben van de controle over het proces.)

@Rick NL : de aangegeven vleugelbelasting is berekend alleen op de hoofd vleugel.

Laatst bewerkt:
@Rick NL: voor de volledigheid de FAI berekening vleugel + stabilo:
141 + 11.7 = 152.7 dm^2. ->15000gram/152.7dm^2=98gr-dm^2

Daar kachelt hij lekker mee tegen de wind in.

Spoilers inharsen ging sneller dan gedacht. Beide zitten nu in een bedje van uithardende epoxy/microballoons.

De voorbereidingen waren simpel. Met een strak passend stukje balsaplank de spoiler open zetten. De bodem van de vleugel was al vrij. Dan alleen nog alle randen waar je geen epoxy wil afplakken.

0w3ZkR.jpg

Dan het mixje epoxy/microballoons in een stevig plastic zakje, puntje eraf knippen en spuiten maar. Over de bodem, langs de randen van het gat en langs de randen van het u-gootje aan de spoiler zelf. Onderzijde van de spoiler ook nog een veeg kleeftroep erop. Héél voorzichtig de spoiler in het gat laten zakken. Ze stonden vrijwel meteen op hun plek.

Eysbq9.jpg

Natuurlijk kloddert het over de randen. Met een rechthoekig latje en als laatste een scherpe schroevendraaier strijk je alles weg. Her en der een gaatje nastoppen en weer nastrijken.

Uiteindelijk per spoiler minder dan 25gram epoxy aangemaakt en met microballoons verwerkt. [edit] In het mengsel zat 10% bio ethanol mee gemixt en een snufje tixo.

Ik trek zo de tape nog van de vleugels af en veeg met een lapje met een vleug bio ethanol nog even langs de randen. (Dat laatste bleek niet nodig)

Volgende stap is het verlijmen van de 4 servobevestigingen spoilers/flaps.

Laatst bewerkt:
Back