Wederopbouw van de JS1 1:3.

Ik kan natuurlijk doen alsof die talloze kleine pinholes niet in het oppervlakte van de middenpanelen zitten na al het werk wat er al in zit. Maar daar hou ik alleen mezelf mee voor de gek.

Dus, effe zuchten, moed verzamelen, jezelf voorhouden dat dit het moment is in je leven waarom je op de kleuterschool hebt gevingerverft en smeren maar met de verdunde polyesterplamuur...

Oftewel (zoals wel vaker): go the extra mile.

Succes!

jan.

Berrie, waarom smeer je er niet een flink verdunde laag epoxy overheen.
Dan zijn de pinholes dicht en het gaat vrij snel.
Daarna opschuren met korreltje 600 en weer wat primer er overheen.

GJ

@GJVO : ik realiseerde me later dat de methode die je noemt gebruikt heb bij de winglets. Inderdaad effectief.

Het is zomer, dus probeer ik meer buiten dan binnen te leven. De bouw gaat als gevolg minder snel.

Gisteren, nadat ik van een fijne middag op het veld, weer thuis kwam was er wederom een pakketje bezorgt van Crop. Daar zat o.a. in polijstpads voor de accutol. Deze polijstpads zijn passend voor Rupes polijstmiddel geel en wit.

reEq0a.jpg

Rechts handmatig gepoetst. Links met de pads. En zoals ik het nu zie ben ik nergens door de lak in de primer gekomen.

Toch weer leuk dat het zo wordt.

Er moet nog één paneel gespoten worden. En er is nog veel schuur en poetswerk om m'n geklieder met de spuit goed te maken. De eerst volgende foto van de bouw is hopelijk een samengesteld wit vliegtuig.

Tot die tijd een bij de aard van de werkzaamheden passende video:

Laatst bewerkt:
Toch maar een tussenstand om m'n verslag chronologisch te houden.

Terwijl het rechter middenpaneel sinds zaterdagavond gespoten is en uit ligt te harden is het linker glad gemaakt en gepolijst.

Het spoiler deksel kan vast gelijmd worden. De bovenkant van de spoiler is geschuurd met k400 en goed ontvet. De zijkanten van de spoilerbak met huishoud folie bekleed. Het zit 'vast' met wat vaseline. Dat is zo weer ontvet. Vervolgens 4 gram epoxy aangemaakt en gemixed met tixo en microballoons. Dat is met een knijpzakje uitgespoten en verdeeld.

rp4anU.jpg

Het is verdraaid lastig om het deksel op de laatste 10e millimeter goed te laten verlopen met het profiel van de vleugel. Maar het mag op onderstaande wijze uitharden:

GHrDio.jpg

De spoiler is gelocked bij 800ms. Morgenavond voorzichtig van 800ms naar 2000ms en hopelijk gaat de spoiler netjes open.

Top!!
Ik hoor je niet juichen maar er zal wel een grote lach op je gezicht gestaan hebben.

GJ

@jve : ik vind ze ook best wel groot... Het levert vast weer nieuwe ervaringen op ;)

De eerste flap is los en scharniert. Gelukkig is de torsiestijheid gevoelsmatig prima. Dit was met een lengte van bijna 1800mm spannend voor een gebagde constructie.

De dichtlip is de volgende stap. Daarvoor snijd ik een strook van zo'n 2.5mm breed uit de huid. Dat dremeldingetje komt weer erg goed van pas!

cfgTVO.jpg

Het meeste schuim haal ik weg met een gebogen stukje verenstaal wat met de snijvoeding verhit wordt.

ZYiF4u.jpg

Na bijna verbrandde vingertoppen en een hoop geklooi met een opgerold linnen schuurpapier denk ik dat er voldoende schuim weg is voor de dichtlip.

Laatst bewerkt:
Het rechter middenpaneel, dat als laatste werd gespoten, was ook het best gelukt qua spuitwerk. Toch ook maar een schuurbehandeling gegeven. Korrel 1500, 2000 en 3000. Ditmaal langer met K3000 doorgegaan. Polijstmiddel Rupes geel ook langer mee doorgepolijst. En weer afgemaakt met Rupes wit.

T07Yxy.jpg

Door langer met K3000 en Rupes geel te werken lijkt het eindresultaat weer wat beter.

Ik ga dit voor nu niet met terugwerkende kracht op de andere onderdelen uitvoeren.

Lakwerk van de JS1 is klaar voor de maiden.

Heren autospuiters van het land: jullie hebben mijn respect. Perfect kunnen spuiten is een vak.

Prachtig.
Weer een mijlpaal bereikt.
Even een vraagje.
Komt het door de foto of staan de winglets zo naar binnen en hoort dat zo?

Ik weet niet zo goed wat je ziet, dus ik denk dat het door de foto komt.

De winglet is naar achteren gepijld en in frontaal aanzicht staan ze net niet helemaal verticaal.

Combineer anders beide foto's eens?

Back