Wederopbouw van de JS1 1:3.

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Berrie, 14 jun 2020.

  1. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    De samenstelling van brandspiritus is doorgaans: 85% ethanol, 10% water, 3% methanol, 1% aceton en 1% pyridine (een geurstof) plus een blauwe kleurstof.
    Bio Ethanol van de Action heeft 95% ethanol waarschijnlijk ook de methanol, aceton en pyridine en geen kleurstof. En de optelling leert dat er ook veel minder water in zit.
     
    Berrie vindt dit leuk.
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    en m.n. dat water is niet goed voor de epoxy (heb ik mij ooit laten vertellen)
     
    serge pot en Berrie vinden dit leuk.
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    @Berrie , zover had ik het begrepen, ik heb het ook wel eens geprobeerd maar dat was voor een vliegende plank voor dynamic soaring, hoefde dus niet supernetjes.
    Wat ik me afvraag is of de kern in de schalen licht of dat het gewoon alleen de kern is in de bag.
    En hoe je dan de voorlijst netjes krijgt, maar laat maar zien in het filmpje.

    Als was gebruikte ik altijd Norpol, dat lostte echt met alles, al spoot je er acrylverf van de Action op, kwam los.
    En wat reiniging en verdunning, zelfde als Rick, bio ethanol van de Action.
    Als hars en weefsels gebruik ik zoals bijna nu alle duitsers doen, HP Textiles, scheelt echt de helft in kosten in vergelijk met R&G of EMC Vega.

    Nu ga ik weer kijken hoe de meester verder gaat bouwen en ben ik voor mijn eigen Fox wat kernen aan het voorbereiden voor bagging, dus een beetje opschieten Berrie.

    GJ
     
    Berrie vindt dit leuk.
  4. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Wat de weefsels betreft is het verschil voor de gebruikelijke gewichten niet meer dan ~15%
    Bij de standaard goede harsen liggen bij beide de prijzen rond de € 22,-/kg en bij de hoge kwaliteit is bij HP iets goedkoper maar dan heb je niet de luchtvaart goedkeur.
    Verzendkosten bij R&G iets lager.
    Het is maar wat je wilt, ik doe geen aanbeveling, maar vergelijk.
     
    Berrie en serge pot vinden dit leuk.
  5. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Het carbon spreadtow voor de vleugel zal bij HP besteld worden. Evenals de 50K rovings. Wellicht nog een passende hoeveelheid trage hars/harder en een lossingswas.

    Het webbingpakket voor de middenliggers kon uit de zak. De verlijming van vrijdagavond van het schuim op het balsa liet wat kieren zien. Niet kritisch en met wat bruislijm dat middels tape gedwongen word naar binnen uit te zetten vast deels te verhelpen.

    Anyway. Dit kan van het lijstje gestreept worden:
    [​IMG]

    Het 'lopende lijstje met 'to do' dingen kreeg er een onverwachte actie bij:
    [​IMG]

    Als je goed naast de koelkast pomp kijk zie je dat het slangetje(s) plat is.... Deze zijn warm geworden. De 6/4 aquarium slangetjes worden dan zacht en kunnen het vacuüm niet meer hebben. Dat ontregeld de regeling. Daardoor stond de pomp non stop aan, werd heet, en dacht ik dat deze het begeven had. Dat blijkt niet zo te zijn. Een andere oplossing bedenken voor de slangetjes en we kunnen weer door.
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2020
    Lyckele vindt dit leuk.
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Festo slangen nemen en van de pomp wegleggen.
     
  7. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Het zal wegleggen van de pomp worden. Het messingdeel verlengen in dan door het kopschot naar buiten. Dat zijschot tzt vervangen voor iets roosterachtigs. Maar daar moet ik een keer tegen aanlopen.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  8. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Berrie vindt dit leuk.
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Toen ik nog een koelkastpomp gebruikte had ik er een ventilatortje op gericht staan, die verlaagde de temperatuur genoeg om hem 24 uur te kunnen laten lopen.
    Zo doen ze dat ook bij profi koelkasten.
    Als de pomp te heet wordt dan verslijten de membramen.

    Wat betreft de harsen en weefsels.
    Als hobbyist heb je geen luchtvaart approval nodig.
    En ik weet dat enkele fabrikanten overgestapt zijn van Scheufler harz (R&G) naar HP.
    Ik gebruik het denk ik nu al 10 jaar en dingen die 10 jaar geleden gelamineerd zijn zijn nu nog steeds goed.
    Helaas hebben ze niet alles dus ik moest ook wel eens bij Swiss Composite en R&G bestellen.
    Verzendkosten bij R&G tot 25 kilo 11,30 en bij HP 13,30.
    Lood om oud ijzer.

    Nog wel even mijn ervaring met infusionhars.
    Het is veel dunner en lijkt mij ook prima geschikt om rovings en weefsels mee te lamineren.
    Maar mijn indruk is dat het minder stijf word dan lamineerhars.
    Het verbruik (gewicht) is wel weer lager dan lamineerhars.
    Zit ik bij lamineerhars en weefsel onder vacuum zo op ongeveer 50:50, kom ik bij infusionhars op een lager harsaandeel uit.

    GJ
     
    Berrie vindt dit leuk.
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Oh, ik ga volgende week weer wat bij HP bestellen, verzendkosten naar hier zijn lager en ik krijg (hopelijk nog steeds) wat andere prijzen bij HP.
    Dus mocht je wat nodig hebben.. laat maar weten.
    Ik kan het dan later wel ergens in NL afgooien (Kerkdriel).

    GJ
     
  11. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Bedankt voor je aanbod GJ. Maar als ik in Kerkdriel spullen op moet halen ben ik ruim over de verzendkosten met die zuipschuit van een Berlingo..

    Vandaag de bevestiging gehad dat morgen het schuim binnen komt. Da's mooi.

    De vacuüm installatie gerepareerd. Daarna snel nog effe een glasweefsel plaat gesopt. Daar snij ik de platennuit voor de verbinderhulzen.

    [​IMG]

    Het is wel een kneiboel geworden. Te veel hars, er zit ergens een vacuüm lek en de slang zuigt hars naar binnen....

    [​IMG]

    Haast is gewoon nooit goed....:(
     
    jve vindt dit leuk.
  12. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Vanwaar de haast dan?
     
  13. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Tja, ik moest nog iemand bellen (niet Dirk) en dacht voor het telefoongesprek klaar te willen zijn om dat daarna wellicht wat laat op de avond zou zijn en ik wilde perse nog wat gemaakt hebben vanavond... Heb iets teveel drive wellicht momenteel...
     
    serge pot vindt dit leuk.
  14. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Adem in.... adem uit.... en weer doooorrr :D
     
    Berrie vindt dit leuk.
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik legde de ingang van de vacuumslang op een propje keukenrol, dan zoog daar het laatste restje hars in en kwam het niet in de slang.

    Wat betreft verzendkosten en reiskosten.
    Ik kreeg minimaal 10-15% korting bij HP.
    Met wat geluk krijg ik dat nog steeds.
    Als ik inlog dan zijn de prijzen nog steeds zoveel lager, weet alleen niet wat er bij de betaling gebeurt, dat zie ik volgendevweek.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 26 okt 2020
  16. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Vandaag is het schuim geleverd. Alleen het verkeerde merk XPS. Styrisol was besteld omdat Dirk zijn machine daarop is gekalibreerd. Styrisol werd bevestigd in de orderbevesting. Helaas stond er Austrotherm voor de deur vanmorgen. Een belletje met de leverancier en hij begreep het probleem. Binnenkort wordt het omgeruild. Netjes van de Isolatietoko.

    Ik heb nog een vraag:

    Is het zinvol om een epoxylijm systeem te nemen voor de verbinding webbing/capstrip?

    https://shop.hp-textiles.com/shop/en/Epoxy-Resin/Bonding-Adhesive-Resin-System/Adhesive--Epoxy-glue/

    [edit] juiste link geplaatst
     
  17. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Tegenvraagje: heb je dat gemist bij de Adamas?

    Ik snap nog steeds niet waarom je voor de ligger geen kous gebruikt?!
    Ja, ik heb de argumentatie "niet ideale 45°x45¨ verdeling als het dunner wordt.
    A. De ideale verdeling lijkt me het belangrijkst in het wortelgebied.
    B. Je kunt overgaan op een dunnere kous
     
  18. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik heb dat niet gemist bij de Adamas. Maar toen wist ik niet van het bestaan af...

    Kous...

    Grofweg wordt de middenligger rechthoekig 35*34 naar 26*20. Vergelijkbaar in omtrek met rond 44 naar 33. Dat zou onderstaande kous moeten zijn.

    https://shop.hp-textiles.com/shop/en/Glass-Fibre-Braided-Sleeve-136tex-HP-BSE043-192.html

    Maar dat verkopen ze per gestretchte meter?? Hoeveel heb ik dan nodig voor een ligger van 1830mm lang?
    Dan, hoeveel lagen over elkaar? In doek gaan er 3 lagen 160grams glas om. De kous geven ze op: 543gram per m^2. Deel ik stomweg door 160gram zou ik aan één kous genoeg hebben. Maar: reken ik het gewicht van 1 laag 160grams glas uit, dan zou dat 0.115*1.83*160= 33.6 gram zijn. De kous heeft een gewicht van 43 gram per meter bij 45° en is dan plat 68mm breed. 0.068*2*1*543=73gram.. Hoe rijm ik dat met 43 gram?? Schiet mij maar lek, maar ik heb geen idee hoeveel kous ik nodig heb.

    Ow ja, en gedraagt kous zich over rechthoekig precies zo als over rond?

    Stel 6 onzekere lengte meters kopen, kan ik 2 lagen over een middenligger deel soppen. Hoe zwaar gaat dat worden??? Ik koop dan 12 meter voor 20 euro, twee middenligger helften. Onzeker gewicht, onzekere laagdikte, onzekere vezelorientatie.

    Neem ik 160grams glas voor 5,50, dan heb ik voor ca.15,- precies wat ik met mijn grijze celletjes snap.
     
    Laatst bewerkt: 27 okt 2020
    Lyckele, serge pot en Hein.z vinden dit leuk.
  19. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Lekker doen wat de grijze cellen snappen!

    Volgens mij is die kous vooral handig als je maar 1 laag nodig hebt. Als je er meerdere wilt wordt het alsnog geklieder en ben je inderdaad beter af met glas rollen, vermoed ik.
     
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Allereerst koop ik dat soort spul meestal gewoon veel. In mijn tijdperk van 3mxx kisten 10 of 15 meter.. Het komt wel op, bovendien als je veel koopt is het vaak flink voordeliger. Gewoon voorraad, en minder verzendkosten.

    Stel je hebt 10m liggen: weeg dat en bepaal de lengte maximaal uitgerekt.
    Dan schuif je het over de ligger. Strak.
    Markeer hoeveel je voor die ligger nodig hebt.
    Haal eraf, strek opnieuw, en meet de lengte.
    Nu kun je het gebruikte gewicht uitrekenen.
    De rest kun je zelf ...
     
    Berrie vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina