Wederopbouw van de JS1 1:3.

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Berrie, 14 jun 2020.

  1. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Het onderdeel 'invliegen vervangende kist' heeft vandaag plaats gevonden onder vrijwel ideale omstandigheden.

    [​IMG]

    Eerste vlucht duurde 40 minuten met een prima landing. Nadien alleen een beetje rudder bij de ailerons gemixed. Echt alleen maar om het haak effect af te vlakken. Geweldig om te ervaren hoe het karakter overeen komt met mijn 3mtr Grunau Baby.

    Tweede vlucht duurde een kwartier. Nog een start bracht slechts 5 minuten. Strategisch foutje gemaakt na het lossen van de sleep want thermiek voelde we heel duidelijk. Direct weer gestart. Nu wel aansluiting gevonden. Zeker de helft van de vlucht met spoilers gespeeld en bewust dalen gezocht om netjes op hoogte te blijven. En weer 40 minuten op de teller. Wat een genot dat bekende oude silhouet tegen de steeds donker wordende wolkenstraat sloom te zien cirkelen.
     
    Laatst bewerkt: 15 aug 2020
    lecraM, Eric R, tjarko en 8 anderen vinden dit leuk.
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.881
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Gefeliciteerd met de maiden.
    Wel iets heeeeel anders dan de JS1.
    Maar je kan weer schaalvliegen en dan rustig verder met de JS.

    Ik ga trouwens boven mijn garage een spuitcabine maken, dus als ik iets kan doen, zeg het maar.

    GJ
     
    Berrie vindt dit leuk.
  3. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Gefeliciteerd Berrie! Moet een lekker vertrouwd gevoel geven :thumbsup:
     
    Berrie vindt dit leuk.
  4. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Het ontwerp van de ligger + verbinders zit er voor 95% op. Heerlijk een weekje thuis vakantie!

    Ik ben begonnen met wat ik dacht te behouden. Dat was de bestaande verbinder. Deze is van staal, Ø20mm. Zelfs als ik daar een max. spanning van 2000N/mm^2 voor reken dan kom ik niet verder dan een max belasting van 12,6G. Netjes in lijn met de uitvoering van de ligger van het productiemodel. Misschien dat de stalen verbinder in de praktijk zich best staande zal houden, het theoretisch kleine verschil met de breuklast is me niet veilig genoeg. Daarom toch maar een rechthoekige carbon variant maken. Bijkomend voordeel is dat dit zomaar minimaal een halve kilo lichter is. Wel meer werk. Maar een bezigheidstherapie is het toch al....

    Ik heb besloten de deling van de vleugel op een andere plaats te doen dan bij de Windwings versie.

    De deling komt nu op de eerste V-stelling. Dat levert één groot vlak middenpaneel op met een lengte van 1810mm. Dat is daarmee goed hanteerbaar.

    De tippanelen worden dan bijna 1600mm lang. Goed hanteerbaar. De uitdaging is hier de 2-voudige V-stelling en de enkele pijlstelling.

    De aansluitingen tussen de panelen onderling en die met de romp zijn ook uitdagend. Zie dat maar is uit te voeren zonder verdraaiing.

    De drie verbinders zullen allen rechthoekige doorsnedes krijgen, met her en der een taps verloop vanwege V-stelling óf pijlstelling.

    Ik had me vergist in de eerste prognose voor het aantal benodigde meters aan cabon roving voor de ligger. Geen idee hoe dat kwam. 12K rovings geselecteerd? Me verkeken op de grafiek met aantal rovings? Het zal vast mijn laatste vergissing niet zijn.

    Hoe dan ook, een Excel staatje gaf dieper inzicht. Zowel in het te kopen meters, als in het eind gewicht. Ook is de lijst straks te gebruiken om behapbare hoeveelheden hars aan te maken in combinatie met een goede verdeling daar van. Zoals ik het nu zie zijn de 24K rovings prima te gebruiken.

    Er gaat ca. 110mtr in één capstrip voor het middenpaneel.

    Een capstrip voor het tippaneel red het met 22 mtr.

    De gebroken ligger had op de plek van wat ik als primaire breuk zie een capstrip oppervlakte van 35mm^2. De ligger voor de JS1 TFA heeft er 63mm^2.

    Wat nauwkeuriger opmeten van de wortelzone van de gesneuvelde vleugel liet zien dat de profieldikte echt wel meer was de opgegeven 12%. Aan de wortel is deze 14,8%. 250mm verder van de romp af is het 14%.

    Al met al is het prima mogelijk de nieuwe maximale theoretische belasting op te schroeven naar 20.6G. Dat is bijna een verdubbeling dus. Daarbij zit het verwachte eindgewicht uiteindelijk nu op ca. 13,5 kg.

    Zie bijlage voor mijn werkschets.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    serge pot, Bertus, Hans V en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.839
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Gefeliciteerd met de eerste vlucht van grunau baby.
    Wil je daar nog dingen bij aanpassen of vliegt hij naar wens.

    Ik ben heel benieuwd naar de js1 2.0 .
    Ik hoop dat we weer veel foto's van het project mogen bewonderen.
    20 G dat is nog al wat.
    Zo'n 270 kg dan kan je met 3 man op de vleugel zitten.

    Ps ik weet niet hoe je smileys toe moet voegen anders had ik grote ogen toegevoegd.
     
    DirkSchipper, Berrie en Eric R vinden dit leuk.
  6. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik heb wat praktische zaken gelijk opgelost.

    Zo was het model niet aan/uit te schakelen zonder 2 schroeven los te moeten maken. Dat is verholpen door de aan/uit schakelaar buiten vandaan bereikbaar te maken.

    De lus van de sleeplijn moest IN het model aangehaakt worden, en daarna kap er op en de twee schroeven vastdraaien. Dat leek me niks, dus de sleepkoppeling heb ik naar buiten gehaald. Dat werkt wel zo ontspannend op het veld.

    De ski onder de romp stond niet lekker. Daardoor stond het model als het ware op zijn neus. Door de ski achter te verlagen staat het model horizontaal op zijn ski, en dat geeft mij het idee dat hij makkelijker van het veld te sleuren is door het sleepvliegtuig.

    Alle vier de struts hebben snelsluitingen gekregen. Dat scheelt toch 8x gepiel met boutjes/moertjes op het veld.

    Verder vliegt hij helemaal zoals je van een Grunau Baby kan verwachten. Daar hoeft niets aan aangepast te worden.

    Naast de wederopbouw van de JS1 heb ik besloten óók de bouw van een scheepje te beginnen: https://www.modelbouwforum.nl/threads/statisch-model-motorscheepje-eben-haezer.274203/#post-4092913

    Ik heb dit namelijk al jaren geleden beloofd. En het wordt tijd dat ik deze belofte na kom. Het is een scheepje waar familie van mijn vrouw mee gevaren heeft (oom/neef). De bedoeling is het model te maken zoals het origineel was toen haar oom op dit scheepje trouwde. De tijd tikt door, de betrokkenen worden ouder, met bijbehorende gebreken. Als ik te lang wacht is het te laat.
     
    Laatst bewerkt: 11 okt 2020
  7. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Bertus,

    Als je een berichtje typt (reageren op een post uit een draadje (al dan niet middels de knop "Reageer" of "+Citaat") zie je boven het tekstvenster waarin je typt een regel iconen staan (begint met " B I U "). Daarin zie je iets rechts van het midden een smily-icon staan. Als je daarop klikt verschijnt er onderaan een balk met Smylies. 1x op een smily klikken en die wordt ingevoegd op de plek waar je cursor staat.

    Gr. Dirk.
     
    Berrie vindt dit leuk.
  8. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.839
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dirk ik bedoel met mijn smartphone.
     
  9. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Tja, zo ver ben ik ook nog niet. :confused:
     
  10. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Op de smartphone is Tapatalk wel handig als forum-app
     
  11. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik werk in een browser op mijn smartphone. Gewoontedier...

    De huidige stand: tekenwerk en voorbereidingen voor het snijden van de kernen is wat mij betreft gereed. Zie bijgevoegd document.

    Alle snij-profielen zijn aangepast per koorde naar een trailing edge dikte van 0.5mm. Voor elke koorde een apart percentage zodat de achterlijst over de hele spanwijdte identiek uitpakt. Ik heb daar nooit aandacht aan besteed, maar op advies van Dirk wel. De snij software van Dirk haalt daar netjes de huiddikte van 0.25mm van af.

    Dirk Schipper is zo lief om voor mij de kernen te willen snijden met zijn CNC machine. Het zijn er 22.... Ik ben deze keer niet zo eigenwijs ook deze zelf te willen snijden met de zwaartekrachtsnijder. Het scheelt me 20 nauwkeurige snijmallen maken.

    Van de week eens kijken of ik op mijn werk het uitgeslagen bovenaanzicht geprint krijg.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Terence, serge pot, jve en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Wat moeten we toch zonder Dirk :worship:

    F8896CB1-D0A5-409B-96B6-7B70C0651F53.png
     
    tjarko, serge pot, ISOLA2 en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    XPS waanzin? :beer:
     
    ISOLA2 en Berrie vinden dit leuk.
  14. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Vandaag op mijn werk de tekeningen van de schuimblokken, verbinders en ribben kunnen laten printen.

    Het eerste 'echte' werk is begonnen. Om van mijn restjes balsa en carbon af te komen maak ik soort multiplex ribben. Van 2mm balsa en 195grams carbon. Nu zit het carbon per balsa laagje met spuitlijm op z'n plek. Volgende keer epoxy er op, het zaakje opstapelen en dat laat ik onder vacuum uitharden op een glasplaat.
    [​IMG]

    Voorbereid zijn: ribben tegen de romp, tussen midden en tippaneel en tippaneel -winglet.
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2020
    jve, Hans V, Lyckele en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Bertus wilde veel foto's. Dat moet wel lukken..

    En in de zak..

    [​IMG]

    Het is erg fijn om de hobbykamer naast de woonkamer te hebben. Je loopt zo in en uit. Ik mis weinig van het gezinsleven beneden. Zo heb ik al eens kunnen voorkomen dat de kaneelbroodjes achter mijn rug om opgevroten werden door onze adolescentjes. :D De hond tippelt wel eens naar binnen en komt een tukkie onder een werkbank doen. Heerlijk.

    Al met al sta ik dus sneller dan vroeger effe te knutselen.
     
    Laatst bewerkt: 21 okt 2020
    Hans V, ISOLA2, TheNorb en 5 anderen vinden dit leuk.
  16. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    En dan ook een grote kamer met een fantastisch uitzicht!
     
    Berrie vindt dit leuk.
  17. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Zijn die profielen echt zo dik? Verbazend, vanwege de grootte / gewicht?
     
  18. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    567
    Locatie:
    Drunen
    Ik denk dat Berrie de dikte gebruikt om de hoek erin te brengen voor een perfecte aansluiting
     
  19. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Mooi werk, ik ga ook eens proberen of ik zo een carbon multiplexje kan maken.
    Komt vast nog wel van pas bij een stukje inbouw ergens.
     
  20. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Dat de vleugel zo "dik" is aan het begin heeft wel enkele redenen. Vooral constructieve.

    De vleugel profielen zijn als volgt opgebouwd:
    [​IMG]

    De wortel is met 14.8% best aan de dikte maat. Maar ja, er moet een verbinder in, capstrips voor de ligger en daaromheen wikkelingen om de immense dwarskrachten op te vangen. Het helpt ook de torsiestijfheid omhoog te krijgen. Na een halve meter zit je op een dikte van 13%. Weer een meter verder op 11.9%. Uiteindelijk zit A-7026mod(4) op 8.9%. Dat maak dat ik nog net de servo's voor de ailerons kwijt kan.

    Zo'n ontwerp komt iteratief tot stand. Steeds kijkend naar wat kan. Word de ligger en verbinder niet te breed? Is de buigsterkte voldoende? Is er voldoende torsiestijfheid met gegeven carbon doek versus eindgewicht? Is een dik wortelprofiel echt zo erg? Kan e.a. redelijkerwijs gemaakt worden? etc. etc.

    De winglet maak ik zoals aangegeven op de site van Helmut over het nieuwe project van HKM. De ASH33:
    http://hq-modellflug.de/as_33-hkm.htm (even naar beneden scrollen om de winglet uitvoering te zien.)

    De vleugelaansluiting met de romp word nog een dingetje. Maar ik heb het gevoel dat dit goed gaat komen, al weet ik nog niet 100% concreet hoe.
     
    Hein.z en tjarko vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina