Ik heb er eens (ook voor mijn eigen inspiratie) een reststuk van een Freestyler vleugel bij gehaald.
Deze heeft een lijfplaat uit verticaal balsa met een breedte van 30 mm en alleen aan de voor en achterzijde (misschien rondom maar dat zie ik niet) glas. Géén glas tussen balsa gelamineerd.
Bij de wortel is de verbinder voorzien van 1 mm triplex zijplaten die ongeveer 4 cm doorlopen in de lijfplaat. In het eerste deel is dat geheel met aramide omwikkeld.
De pocket voor de verbinder bestaat uit glasvezel, één laag onder 90°, dus dwars op de lengte van de verbinder dan aan de zijkanten het triplex en daarover één laag 45°.
Daarna dat alles met aramide roving omwikkeld.
Dit geheel is tussen de koolstof gordingen geplakt, waarbij hars met redelijk weinig microballoons is gebruikt, maar dat kan door de nauwkeurige passing van de lijfplaat constructie.
@Berrie ,jouw spanwijdte en slankheid is een stuk groter, daarom zal er zoals je al doet, wat meer webbing nodig zijn, maar een (getrapte) carbon kous lijkt me ook een hele goede.
Wat je in de bovenstaande constructie ook ziet is dat er geen omwikkeling van de gordingen bij de pocket nodig is wanneer je een goede lijfplaat gebruikt die goed verbonden is met de pocket. Dan heb je alleen maar schuifkrachten die door een goede hechting van de gording op de lijfplaat moet worden overgedragen.
Hoe ik mijn eigen ligger op ga bouwen heb ik nog niet definitief, waarschijnlijk balsa met glas onder 45°, alleen met minder glas dan jij. Mijn ligger wordt 25 mm breed bij de wortel en ik denk aan 3 lagen 8 mm balsa, met dus in totaal 4 lagen glas. Zoals GJ al schrijft zal het moeilijk zijn de carbon kous over het balsa te schuiven.
Over het lijmen is er op RC Network ook een discussie geweest. zonder uitsluitsel trouwens, over het verlijmen van de ligger aan de lijfplaat de twee schalen (in geval van schalenbouw).
Er werd dor enkelen structurele lijmen op epoxy of PU basis aangeraden omdat deze iets taaier zijn, en daardoor beter bestand zijn tegen stootbelastingen, en in geval van de ligger de krachten gelijkmatiger over kunnen brengen van gording naar lijfplaat. In de 'grote' luchtvaart worden vaak deze structurele lijmen gebruikt.
Tegenwerpingen kwamen er ook. Epoxy hars welke ook voor lamineren wordt gebruikt is in de praktijk vrijwel even sterk, en in geval van een crash zouden vleugels met epoxy lamineerhars zodanig breken dat ze makkelijker repareerbaar zijn. Een zelfde fenomeen bij een vleugel uit IM of HM carbon die doordat deze brosser zijn zal de breuk lokaler blijven dan bij taaiere HT carbon.