welke fotocamera kopen?

Discussie in 'Foto-Album' gestart door Bertus, 8 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fox

    fox

    Lid geworden:
    20 jul 2009
    Berichten:
    45
    hoi bart ,
    Canon PowerShot G1 Review: 14. Image Quality: Digital Photography Review

    waarom je jezelf een boeren... noemt ?? geen idee maar ik vind dat nergens op slaan .

    waarom jij chromatische arboratie niet erg vind ( klik even op de link zou ik zeggen )
    ik koop in iedergeval niet een camera die daar last van heeft als je een andere kan kopen die er geen last van heeft .
    tegenwoordig zal het allemaal wel beter zijn want we zijn al bij model G11 meen ik .
    je vraag van de ruis staat ook hier uitgelegt zag ik .( bij een sluitertijd langer dan 1,3 sec gaat de camera de ruis er al uit halen .
    waarom een hoger asa getal gebruik belangrijk is .simpel met de kleine flitser kan je met een hoger bruikbaar asa verder met je licht komen bij het flitsen .
    er staat ook iets in het menu hier dat je of jpeg of RAW in kan stellen dus niet tegelijk ??.

    jij zegt als ik naar de RAW pak en die heb bewerkt sla ik het op in JPEG .
    jpeg is een algemeen gebruik geworden maar opslaan doe je beter in bv tiff maar dat zou je al moeten weten als ik je uitleg zie .

    het laatste wat je beweerd ,ik zou zeggen kijk in de handleiding van de canon 40D blz 56 daar kan je zien dat je ook in RAW 10megapixels kan gebruiken maar ook sRAW van van 2,5 megapixel .

    speciale software ??om te verkleinen heeft niet iedereen .
    iemand die window's heeft heeft ook paint en kan bij uitrekken of hellen de procenten veranderen ( of gratis programma gebruiken bv fast stone )

    verder vind ik dit een vervuiling van dit topic , dus wie welke raad op volgt mag zelf kiezen en wens ik veel plezier met zijn aanschaf wat het ook zal zijn reflex of compact .:proost:

    gr ad
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2009
  2. Botter

    Botter Guest

    Ten eerste snap ik niet waarom jij een review van jaren terug er bij haalt.. Toen de digitale fotografie nog niet zo ver was als nu! Logisch dat toen dat ding er last van had, hij was immers nog niet zo ver ontwikkeld.

    Dan kan je je foto´s heeeel makkelijk (hele mappen in een keer!) verkleinen met microsoft office picture manager. En ik ga er vanuit dat het grootste gedeelte office wel ge installeerd heeft op de computer. start--> microsoft office --> microsoft office hulpprogramma's en dan office picture manager. Als je daar naar afbeeldingen bewerken gaat kan je zo alles verkleinen. Beter dan paint! Professioneel klink je niet echt, hoe denk je dat een standaard goedkoop tekenprogramma omgaat met je foto? Wedden dat de kwaliteit dik achteruit gaat!

    Verder praat je best interessant over chromatische aberatie maar volgens mij haal je je info maar zo van internet want ik heb niet echt het idee dat ik hier met een kenner te maken heb. Zo belangrijk is dat namelijk niet bij de beslissing van het kiezen van een camera! Als ik een camera koop ga ik kijken naar de kwaliteit van de sensor, lens en het gebruikers gemak. Niet naar chromatische aberatie die vooral veel bij camera's met veel zoom tegegenwoordig nog optreden in de randjes. Geen kleine compact!

    Dus als je het toch over vervuiling hebt? Dit vind ik dus onzin want je brengt iemand in de war met iets dat helemaal niet zo van primair belang meer is! Breng iemand dus ook niet op het verkeerde spoor en geef alleen info die relevant is en niet omdat je even een mooi duur woord aan wil halen.
     
  3. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Als je iets hoger in dit draadje was begonnen met lezen had je geweten dat ik het niet over een Canon Powershot G1 had, maar over de Panasonic DMC G1, Panasonic Lumix DMC-G1 Review: 1. Introduction: Digital Photography Review een camera die een klein jaar geleden is uitgekomen. Het leek me niet nodig om iedere keer dat ik aan die camera refereerde die hele merknaam te herhalen...
    Omdat ik van deze materie meer afweet dan de gemiddelde amateurfotograaf (40 jaar TV cameraman geweest) maar niet alles. Dus als ik het idee krijg dat jij echt beschikt over een stukje kennis dat nieuw voor me is dan vraag ik je daarnaar. Was niet nodig geweest dus... :rolleyes:
    Nogmaals: het heet chromatische aberratie; het heeft niks met bomen (arboretum) maar wel met kleurafwijking te maken. En ik ben het met Botter eens dat de info waar je naar verwijst behoorlijk overjarig is.
    Beste Fox, iedere digitale camera heeft software om ruis weg te halen.
    Niet echt; iemand die een camera wil kopen (om modelbouwspullen te fotograferen) kan hier misschien een paar zinvolle zaken lezen. Niet die wijsheden over reumatische arboratie of zo :rolleyes:, maar gewoon praktische zaken...

    NB- Ik heb, ook eerder in dit draadje, aangeraden om een camera van een bekend merk te kopen omdat je dan redelijk zeker kan zijn van een fatsoenlijke lenskwaliteit, iemand die dat ter harte neemt hoeft zich geen zorgen meer te maken over achterhaalde lensafwijkingen...
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2009
  4. fox

    fox

    Lid geworden:
    20 jul 2009
    Berichten:
    45
    hoi bart ,

    ik dacht dat er stond powershot G1 ,vandaar dat ik de link gaf daarvan .
    maar wat in die link te zien is komt nu ook nog steeds voor bij de camera's .kijk gewoon maar bij andere merken of modellen dan zie je het .
    of dat bij modelbouw geen nut heeft .wel als ik iets op de foto wil zetten en het is van metaal wat glimt en er staat wat licht op,dan krijg je ook dit probleem .
    moet ik :shock: tegen je opkijken omdat je zo lang met een camera hebt gewerkt .want je laat dat wel erg vaak duidelijk merken of valt mij dat alleen op .

    welke camera je ook koopt . er is altijd wel een minpunt aan te vinden .

    @ botter : beetje meeloop gedrag . terwijl je niet weet wat je zegt denk ik .

    gr ad .
     
  5. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Je hoeft niet per sé tegen me op te kijken hoor :confused: als je maar niet probeert me dingen te vertellen die ofwel niet kloppen ofwel in dit verband niet erg terzake doen. Ik vermeld het om je duidelijk te maken dat ik niet helemaal beginner ben op dit gebied, dat zou de discussie kunnen stroomlijnen als je het tenminste van me aannam.
    Zo zou ik je desnoods ook nog wel kunnen uitleggen waar de hoofdlettertoets van je toetsenbord zit... :rolleyes: en dat het in het Nederlands op zijn minst ongebruikelijk (om niet te zeggen fout) is om een spatie te gebruiken vóór een punt.
     
  6. Botter

    Botter Guest

    Loop zelf ook met een spiegelreflex om de nek;) En jij denkt dat ik me niet genoeg verdiep in camera's voordat ik 1300 euro aan spul investeer? Ik kocht op mijn 12e al een camera omdat ik het mooi vind en doe het dus ondertussen al 5 jaar.. Dan zeg jij natuurlijk, 5 jaar wat is dat nou? Nou in ieder geval genoeg om bovenstaande bericht met zekerheid te kunnen schrijven;) Dus wat nou mee loop gedrag? Ik haal me info uit me kop, door ervaring. Lees niet wat op internet en pleur het dan hier neer net alsof je zelf wel weet wat je zegt..
     
  7. hezik

    hezik Guest

    Als 'normale particulier' moet je je bij de aankoop van een camera, NOOIT laten adviseren door mensen die een spiegelreflexcamera in bezit hebben.

    Reden daarvoor is dat die elke realiteitszin kwijt zijn. Die lopen zelf op vakantie met een 3kg camera op hun nek en brengen een steekwagen met lenzen mee.

    Zien ze een leuk bloemetje, wordt de steekwagen erbij gehaald, komt er een bazooka uit, die wordt op de camera geschroeft, vervolgens moeten er steunbalken onder om de hele contraptie vast te zetten, en voila, men kan het bloemetje fotograferen.

    Kom je dan aanzetten met de mededeling dat je gewoon een fototoestel wil hebben om foto's mee te maken, het hoeft geen kust te zijn, dan rollen ze met hun ogen. Die compactcamera heeft chromatische arboratie, ruis, donkere hoeken, enzovoort.

    Wat ze vergeten is dat je geen steekwagens nodig hebt, je jezelf geen hernia tilt en last but not least, je niet enorm voor lul loopt als je op vakantie met je bazooka een foto wil schieten.

    Ga eens in Nederland naar een dierentuin, dat is gewoon regelrechte komedie. Volwassen kerels die op hun knieen kruipen om een rioleringsbuis van een meter op een dier te mikken om vervolgens dezelfde doodsaaie foto te maken die 100.000 andere bezoekers ook al gemaakt hebben met hun compactcameraatje :p

    Dit uiteraard niet te serieus nemen door de foto-hobbyisten, het is opzettelijk wat overtrokken neergezet, maar er zit wel een kern van waarheid in.

    Wil je gewoon een beetje leuk rondfladderen en vliegen, dan moet je niet een serieuze F3A vlieger om advies vragen. Wil je gewoon makkelijk foto's kunnen maken van acceptabele kwaliteit, moet je niet een hobbyfotograaf om advies vragen :)

    Doe je dat wel, dan kom je voor je het weet in een verpis wedstrijd terecht, wie kocht z'n eerste camera het eerst, wie heeft de grootste lens, het meeste glas, enzovoort.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 sep 2009
  8. Botter

    Botter Guest

    haha nouja zo maak je het wel eens mee dat je bij feesten ofzo of bij onze botterdagen bijvoorbeeld dat je mensen met de telelens rond ziet lopen. De meeste tele lensen zijn op zijn laagst (om maar in begrijpelijke taal te spreken) al ongeveer 5x ingezoomd.. Heb je dus niks! Ziet er alleen maar interessant uit.

    Alleen ben ik het niet helemaal eens dat iedereen een spiegelreflex moet kopen hoor. Ik zou dat advies nooit geven! De reden voor mij dat ik een spiegelreflex heb is puur de snelheid! een compact camera kan ook wel snel achter mekaar schieten, maar tussen de foto´s stelt hij niet meer scherp waardoor je de laatste foto´s in rij vaak onscherp zijn. Dat heb je dus met een spiegelreflex niet! Je koopt de camera gewoon naar dat wat jij wilt fotograferen! Zelf loop ik ook gewoon met een kleinere camera, maar ik heb dan al geen zin meer om foto´s te maken omdat ik weet dat wat ik wil fotograferen ik dan mis door de traagheid.
     
  9. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Ik merk dat je kennis van camera-sensors "nihil" is ;-)

    Per pixel wordt slechts één kleur gemeten op de sensor (Rood, Groen of Blauw) ... deze analoge spanning wordt bij de meeste camera's gedigitaliseerd naar 12 of 14 bits waarden ... en dan heb je voor een 12 MP camera nog maar 18 Mb nodig ... verder worden de beeldverwerkingsprocessors in de camera's ook steeds slimmer en sneller en kunnen ze de RAW bestanden on-the-flight verliesloos comprimeren met zo'n 30% ...
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2009
  10. hezik

    hezik Guest

    Ik kan je verhaaltje even niet volgen. Goed, 12 of 14 bits ipv 24 bits kleurdiepte, is helder. Ik heb nooit gezegd dat een sensor dingen dititaal meet ofzo, dus wat dat er toe doet, zie ik even niet.

    12.000.000 pixels maal 12 bits = 18 Mb. Mijn rekenmethode was dus niets mis mee.

    Het zou mij trouwens verbazen als de duurdere topsegment camera's maar op 12 of 14 bits digitaliseren. Ik geloof het wel, maar dat zou dan nog een achterlopend iets zijn.
     
  11. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Meer heeft niet zoveel zin uit de gemeten 4096 (12bits) of 16383 (14bits) stapjes wordt uiteindelijk voor het eindresultaat toch maar 256 stapjes gebruikt ... dus bij 12 bits heb je + en - 3 stop speling en bij 14 bits zelfs + en - 6 stops speling, wat zelfs voor het meest kritische vakwerk meer dan voldoende is ...
     
  12. mrblobby

    mrblobby

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    516
    Locatie:
    De Efteling
    Gezellig draadje wordt dit weer. Ik ben wel bang dat van de originele vraag niets meer overeind is bij deze diepe discussies over chromatische aberatie (verschillende golfengten lichten buigen anders af waardoor je gekleurde randen om objecten krijgt) en Raw bestandsformaten in 14 bits kleurdiepte (Per kleur, dus f*cking hoog)

    De topicstarter zoekt een complete camera met 2 accu's voor max € 200,- daar zit dat allemaal niet op hoor. Ik meen gelezen te hebben dat hij er inmiddels een gevonden heeft.
    Voor diegenen die nog zoeken enkele suggesties: (Ik heb er zelf niet één van, ik ben zo'n mafkees met een spiegelreflex, je kan een foto nl meestal maar één keer maken, en dan wil ik hem wel goed hebben)

    Canon IXUS 95 IS Serie | Fotokonijnenberg
    Fujifilm Finepix F60FD Zilver | Fotokonijnenberg
    Nikon Coolpix S230 Zwart | Fotokonijnenberg
    Olympus FE-5020 Grijs | Fotokonijnenberg (mooi zoombereik)
    Sony DSC-W230 Zwart | Fotokonijnenberg (optische steadyshot)
    Allemaal leuke camera's die binnen het budget vallen en volgens mij aan alle eisen voldoen. Uitproberen en vergelijken is de beste om een goede keuze te maken.
     
  13. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Megapixel manie

    @Mrblobby,

    Wat aan de huidige camera-industrie schort is dat ze liever een slechte 12 Mp camera maken, omdat dat beter verkoopt, dan een goede met 6 Mp ...

    De meeste top reflexen en de achterwandjes van "Fase One" benaderen nu de kwaliteit van "analoge" film, maar de "jan met de pet" digitale cameraatjes komen nog niet eens in de buurt van wat "echte" film presteert ...
     
  14. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
  15. hezik

    hezik Guest

    Hoho, dat is niet waar. Alleen de ouderwetse bitmap is tot 8 bits kleuren beperkt, jpegjes etc gaan verder dan dat.
     
  16. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Dat mag misschien waar zijn, maar ook tien jaar geleden was er geen "jan met de pet" hobbyfotograaf geïnteresseerd in wat voor topkwaliteit hij uit zijn kleinbeeldfilmpje kon halen. Dus dat is helemaal geen probleem.
    Het is trouwens lang geleden dat ik een vakfotograaf zag met een analoge camera. Mogelijk dat die nog gebruikt worden in fotostudio's, maar voor het wat snellere professionele werk heeft de digitale camera die topkwaliteit filmpjes allang verdrongen.

    Ach wat kwaliteit... ik gebruikte ooit allerlei obscure ontwikkelaars om zwartwit op 1600 Asa te kunnen belichten. Zou ik dan nou moeilijk doen om een beetje ruis of purple fringe, in kleur? :)
     
  17. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    in de vakwereld he je duidelijk twee stromen ... de digitalers en de analogers .. en als ik heel eerlijk mag zijn, dan levert analoog (=chemisch filmen en fotograferen) nog steeds de beste kwaliteit ....
     
  18. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik zei daarover al:
    De kwaliteit is maar voor een klein gedeelte maatgevend voor de mogelijkheden.
    En ook ik persoonlijk heb sinds mijn eerste digicam (die zeer schamele kwaliteit leverde!!) weer helemaal opnieuw plezier gekregen in fotografie. Als dat verkeerd is weet ik het niet hoor.
     
  19. mrblobby

    mrblobby

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    516
    Locatie:
    De Efteling
    Vertel mij wat, je ziet nu zelfs al 8 megapixel camera's in mobile telefoons, met een lensje ervoor van zo'n 2mm diameter. Het is de grootste onzin die er is, maar de consument kijkt naar de getallen en hoger is altijd beter.

    Digitale fotografie is een zegen, geen verrasingen meer achteraf, andere iso nodig, gewoon even aanpassen, 300 foto's op een kaartje, echt geweldig, maar die stomme megapixel race daar moet echt een einde aan komen. Voor een compact is 6 Mp echt meer dan genoeg, meer heeft absoluut geen zin, het maakt de camera alleen duurder, de bestanden onnodig groot en geeft meer ruis. Maar als je nu op zoek gaat naar een goede 6MP camera dan is deze nergens meer te vinden. De oude 6Mp modellen zijn inmiddels achterhaald wat snelheid e.d. betreft dus oude camera's blijven gebruiken is ook niet handig.

    Mijn Canon 20D levert trouwens veel mooiere plaatjes op dan ik ooit met mijn oude Canon spiegelreflex op film heb kunnen maken. Zal wel aan de film en de centrale liggen. Een vaklab kon er vast meer uithalen, maar dat is voor de consument ook niet betaalbaar.
     
  20. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    hier eventjes nog een vraagje stellen:

    wat is het verschil(buiten de prijs) tussen een panasonic lumix tz7 en een tz6?

    en zijn er mensen die hier ervaring mee hebben??
    groeten Chris
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina