Westland Lynx MLD

Vandaag weer wat kunnen schuren tussen het klussen door.

Er begint wat meer vorm in te komen, er zitten hier en daar nog wat oneffenheden maar ben best tevreden over het resultaat. Het lastigste is de neus en de bekapping van de turbines. De neus is lastig om precies die vorm te krijgen die ik wil.

Het is de bedoeling om eerst de vorm goed te hebben dan te lamineren en dan met plamuur het geheel af te werken. Daarna wil ik de details zoals panneellijnen en klinknagels en schroeven aanbrengen in de toplaag. Vooralsnog genoeg te doen.

Met het landingsgestel ook wat verder gekomen, alles een keer gemonteerd, het lijkt naar behoren te werken. De wielen zijn nog niet binnen dus daar is nu het wachten op. Ook de rotorkop is inmiddels toch gearriveerd... Deze zal eerst op het mechaniek geplaatst worden, zodra dan de fbl controller binnen is kunnen we gaan afstellen en invliegen. Hoop dat het dan nog een beetje mooi weer is.

f8805e3703a0c0cbf1b2ab7b5cc905a2.jpg


dca758a2ddd524824dea142335bc5ed1.jpg


4a4bec77c3fa1728be05bbc521e45987.jpg


a4f96b1ee0d0bb00b02a8ebe2d7fed88.jpg
 
Vanavond weer bezig geweest met mn helicopter. Ik heb de beastx ingesteld en gekoppeld aan de ontvanger. Heb toch besloten de beastx te gebruiken van mn 450, en daar de tgz380 op te monteren. Wellicht overbodig maar toch. Ook heb ik de servos afgesteld op nulpunt en de 4 blad kop gemonteerd. Nu heb ik daar een vraag over.

De kop is voorzien van een meenemer die je op de as fixeert met een 3mm inbusje. Ik moet zeggen dat ik daar mn twijfels over heb. Nu is dat natuurlijk enkel om de swash mee te laten draaien maar is het stevig genoeg als ik dit (uiteraard met loctite) vastzet?

2ef929cf982c61a98058acb1ae6c92af.jpg


Het gaat om de meenemer vrijwel in het midden van de foto..
 
In principe zou uitsluitend het imbusje geborgd hoeven worden met loctite, NIET de hele meenemer.

Als je de hele meenemer in de loctite zet, zal het zeker nooit los komen, hoogstwaarschijlijk ook niet wanneer gewenst, zoals bij demontage.

Wat belangrijk is, is dat je het 3 mm imbusje vast zet met een goede, geslepen hardstalen imbus-schroevendraaier, NIET met zo'n lullig zacht stukje zeskantig ijzerdraad waar ze een hoek in gebogen hebben.
 
Het ging mij ook om het boutje, uiteraard heb ik niet de hele meenemer met loctite ingesmeerd(-; Heb wel een goede inbussleutel dus ga ik er maar vanuit dat het goed zit, tnx
 
Vandaag de maiden van de 600 esp met 4blad kop, wel met maar 2 bladen gemonteerd. Dit omdat ik nog geen kleinere pinion heb. Er zit nu 14 tands op, en het toerental is wat hoog voor 4 bladen. Ik denk dat het alleen terugregelen met de throttle curve niet helemaal handig is.

Was nog wel even wennen, het was echt de eerste keer dat ik er mee vloog, gister de laatste afstelling en vanmorgen de zender gas en pitch curve er nog even in. Ook de zender is even wennen. Vlieg de 550 met spectrum dx6i en deze met futaba t8fg. Ook het instellen is totaal anders en moet wel even zoeken af en toe.

Het is bij hooveren gebleven, maar op zich vliegt hij/zij mooi stabiel, wel voelt de andere draairichting ook echt anders aan. Merk ook wel dat als ik een poosje niet gevlogen heb ik dat echt merk.

Twijfel wel een beetje over de bladen, ik heb nu gewoon 4 600 mm 3d bladen maar wil eigenlijk schaalbladen. Nu kan ik deze nergens meer vinden, zeker niet links draaiend. Weet iemand of ik ook gewoon 4 550 mm 3d bladen kan gebruiken? die zijn iets kleiner en smaller, wellicht kan ik ze dan mat zwart spuiten dan oogt het ook beter.

0b68a028d04e46dc080e2c9f18225275.jpg


95a8d7e1166706542d4c3e764d8a618d.jpg
 
Omdat het mooie weer er weer een beetje aan zit te komen hebik mn lynx projectje weer een beetje uit de kast getrokken. In eerste instantie was het de bedoeling om als fbl unit de vertrouwde tgz380 of beastx te gaan gebruiken. Deze bevalt mij nog steeds prima. Nu zou ik voor dit schaalmodel toch graag iets meer wilen. Weten jullie een fbl unit waar ik net als bij de kleine v977 een soort van veilige modus kan instellen? Dit omdat ik daar gewoon schaal mee wil vliegen en toch geen kunstjes mee wil uithalen. Ik zou het fijn vinden als de elektronica zo is in te stellen dat deze daar een beetje mee helpt. Het sportvliegen doe ik wel met mn 550..

Bij voorkeur een beetje betaalbaar(-;
 
Inmiddels is de uitvoering van de plannen wel iets gewijzigd, ivm een kleine thuis is de beschikbare tijd wat minder geworden. Aangezien de plannen nog net zo groot zijn heb ik daarom besloten het advies op te volgen om een romp aan te schaffen.

Ondanks mijn scepsis over de Vario romp die wel heel erg afwijkt van de versie die ik wil maken heb ik besloten om die als basis te gaan gebruiken. In eerste instantie zou ik dan de neus zelf gaan aanpassen middels een vacuum machine, echter na wat rondzwerven over het wereld wijde web kwam ik een medebouwer tegen die ook diezelfde mening deelt of deelde over deze romp. Hij heeft hem echter al gebouwd en diverse delen waaronder de aangepaste neus als 3d download (tegen een reële vergoeding) beschikbaar heeft gemaakt. Aangezien ik in het gelukkige bezit ben van zo'n printer is dat een mooie kans die eens echt te gaan gebruiken waar ik hem voor gekocht heb.

Dit betekend echter ook wat wijzigingen mbt het mechaniek. Gezien het iets grotere gewicht, de wat langere bladen moet ik het huidige mechaniek wat aanpassen. De bedoeling is deze te stretchen naar 700 maat. Omdat ik denk dat dit wat te veel gevraagd is voor de huidige setup zal ik deze gaan ombouwen naar 12s. Aangezien de 600esp is gemaakt voor 3d vliegen en ik met deze gewoon rustig schaal wil gaan vliegen zal het mechaniek verder mi wel voldoen. Afhankelijk van het type motor moet ik in het frame wel iets een uitsparing maken maar dat zal ik dan compenseren met aluminium profiel.

Het al vrijwel kant en klaar zijn van de romp die ik dan enkel aan hoef te passen maakt het mogelijk om dat in de wat minder tijd die ik vrij kan maken voor mn hobby te doen. Ik kan niet wachten tot de Vario Lynx romp op de deurmat ligt.

Mocht iemand nog een 600 o 700 maat motor (12s) beschikbaar hebben dan hou ik me aanbevolen.

Op dit moment is de printer al zn eerste rondjes aan het draaien, en liggen oner andere de wielen (zonder banden nog) al klaar.. nu is een proefsessie voor de neus aan de gang. dit is een groot bestand dus ben erg benieuwd.
 
Inmiddels is de uitvoering van de plannen wel iets gewijzigd, ivm een kleine thuis is de beschikbare tijd wat minder geworden. Aangezien de plannen nog net zo groot zijn heb ik daarom besloten het advies op te volgen om een romp aan te schaffen.

Ondanks mijn scepsis over de Vario romp die wel heel erg afwijkt van de versie die ik wil maken heb ik besloten om die als basis te gaan gebruiken. In eerste instantie zou ik dan de neus zelf gaan aanpassen middels een vacuum machine, echter na wat rondzwerven over het wereld wijde web kwam ik een medebouwer tegen die ook diezelfde mening deelt of deelde over deze romp. Hij heeft hem echter al gebouwd en diverse delen waaronder de aangepaste neus als 3d download (tegen een reële vergoeding) beschikbaar heeft gemaakt. Aangezien ik in het gelukkige bezit ben van zo'n printer is dat een mooie kans die eens echt te gaan gebruiken waar ik hem voor gekocht heb.

Dit betekend echter ook wat wijzigingen mbt het mechaniek. Gezien het iets grotere gewicht, de wat langere bladen moet ik het huidige mechaniek wat aanpassen. De bedoeling is deze te stretchen naar 700 maat. Omdat ik denk dat dit wat te veel gevraagd is voor de huidige setup zal ik deze gaan ombouwen naar 12s. Aangezien de 600esp is gemaakt voor 3d vliegen en ik met deze gewoon rustig schaal wil gaan vliegen zal het mechaniek verder mi wel voldoen. Afhankelijk van het type motor moet ik in het frame wel iets een uitsparing maken maar dat zal ik dan compenseren met aluminium profiel.

Het al vrijwel kant en klaar zijn van de romp die ik dan enkel aan hoef te passen maakt het mogelijk om dat in de wat minder tijd die ik vrij kan maken voor mn hobby te doen. Ik kan niet wachten tot de Vario Lynx romp op de deurmat ligt.

Mocht iemand nog een 600 o 700 maat motor (12s) beschikbaar hebben dan hou ik me aanbevolen.

Op dit moment is de printer al zn eerste rondjes aan het draaien, en liggen oner andere de wielen (zonder banden nog) al klaar.. nu is een proefsessie voor de neus aan de gang. dit is een groot bestand dus ben erg benieuwd.
Hier een voorbeeldje van de nieuwe neus en de uitlaten, zo zijn er nog veel meer handige te printen onderdeeltjes..
IMAG1370.jpg
IMAG1371.jpg
IMAG1373.jpg
 
Hier een voorbeeldje van de nieuwe neus en de uitlaten, zo zijn er nog veel meer handige te printen onderdeeltjes..Bekijk bijlage 274397Bekijk bijlage 274398Bekijk bijlage 274400
Hier de printer een het werk..kan ik aan de koffie...modelbouw anno 2018..(-;

Had ook geen milimeter groter moeten zijn het past met wat gekunstel in de settings en na een fiks aantal proefstarts net op het plastje en binnen het printbereik van mn printer.
IMAG1376.jpg


Nu zoek ik nog een sponsor die me van een van mn beide trexen (550e fbl en 600esp fbl) afhelpt..beide in de te koop hoek op dit forum de belangstelling houdt nog niet over en toch doe ik ze echt niet weg omdat ze niet voldoen..integendeel. maar het huis vol helis daar heeft mn vriendin net wat mindetr mee dan ik.. dus wie o wie..?
 
Hier de printer een het werk..kan ik aan de koffie...modelbouw anno 2018..(-;

Had ook geen milimeter groter moeten zijn het past met wat gekunstel in de settings en na een fiks aantal proefstarts net op het plastje en binnen het printbereik van mn printer.Bekijk bijlage 274416

Nu zoek ik nog een sponsor die me van een van mn beide trexen (550e fbl en 600esp fbl) afhelpt..beide in de te koop hoek op dit forum de belangstelling houdt nog niet over en toch doe ik ze echt niet weg omdat ze niet voldoen..integendeel. maar het huis vol helis daar heeft mn vriendin net wat mindetr mee dan ik.. dus wie o wie..?
Als ik dan toch aan het updaten ben...hier het eerste resultaat. Ik denk iets aan de dunne kant qua wanddikte maar qua vorm had ik zelf niet beter gekund... blij mee!
IMAG1379.jpg
IMG-20180304-WA0011.jpeg
IMAG1380.jpg
 
Aangezien er blijkbaar verder niemand wag uitvoert op dit deel van het forum nog maar een update...(-;

Vandaag een proef gedraaid met het printen van bandjes. Nog nooit gedaan en bij 3dninja mocht ik een stukje meenemen for free.. Das pas service.. om even uit te proberen omdat het erg lastig zou printen.

Met de geadviseerde instellingen kwam er echter een heel net bandje uit. Dus van de week maar een paar meter meer kopen voor de rest.
 
Hier het bandje, zijn halve banden die ik aan elkaar lijm. Daaronder met de al daarvoor geprinte velg er in. Het landingsgestel moet voor de Vario versie groter dan dat wat ik al had. Dat ga ik ook weer zelf maken.

De bedoeling is om de zgn oleo struts achter onder een hoek van 27 graden te zetten. Het voorwiel wil ik wellicht draaibaar maken zodat de heli op de grond kan draaien, een unieke eigenschap van de real one..
IMAG1391.jpg
IMAG1392.jpg
 
Het voorwiel wil ik wellicht draaibaar maken zodat de heli op de grond kan draaien, een unieke eigenschap van de real one..
Alles kan, natuurlijk, maar dat zal nog best een tricky klusje worden... De meegeleverde pootjes zijn niet eenvoudig draaibaar te maken.

Tip, als de doos in huis is: de constructie van de pontons is zodanig, dat na een tijdje de boel een beetje gaat doorhangen en de achterpootjes naar buiten gaan wijken.
Is relatief eenvoudig op te lossen door een frame-verbinding tussen de houtskeletjes van beide pontons te zetten, maar je moet het wel al tijdens de bouw doen.
Wij kwamen daar destijds te laat achter...
 
Alles kan, natuurlijk, maar dat zal nog best een tricky klusje worden... De meegeleverde pootjes zijn niet eenvoudig draaibaar te maken.

Tip, als de doos in huis is: de constructie van de pontons is zodanig, dat na een tijdje de boel een beetje gaat doorhangen en de achterpootjes naar buiten gaan wijken.
Is relatief eenvoudig op te lossen door een frame-verbinding tussen de houtskeletjes van beide pontons te zetten, maar je moet het wel al tijdens de bouw doen.
Wij kwamen daar destijds te laat achter...
De meegeleverde poten ga ik niet gebruiken, ik weet eigenlijk nog helemaal niet wat er allemaal bij zit. Ik heb geen onderstel besteld, enkel de romp en de ramen en die zijn nog niet binnen. De rest ga ik wel zelf maken of printen. Heb een best bestand aan allerlei schaaldelen van een Noor op het scalercheli forum en daar ben ik erg blij mee. Mede de reden geweest toch maar voor de nogal verfoeide Vario romp te kiezen. Maar ik hoor meer dat de Vario rompen niet altijd even schaalgetrouw zijn.

Het onderstel ga ik voorzien van een hout en aluminium frame, dit was al de bedoeling, dit omdat bij een wat harde landing ik niet gelijk de romp aan stukken heb liggen.. dit frame zal gemonteerd zijn aan het mechaniek.

De geprinte neus zal helaas wel opnieuw geprint moeten worden, ik als zuunige zeeuw heb de wanddikte iets te dun gekozen waardoor hij niet stevig genoeg is, dikker is echter een uur of 15 printen.. en de printer staat (weliswaar in een kast) in de kamer en dat doe ik liever dan snachts of als we aan het werk zijn want soms gaat dag geluid irriteren..
 
Laatst bewerkt:
Ik voer niets uit, maar volg het topic met interesse, wat mij betreft 1 van de mooiste heli's die er is (was).
Dat ben ik met je eens, al vanaf mn jeugd fan van deze machine, ik kon ze aan hun geluid herkennen.

Voor mij hoef je ook niks uit te voeren hoor(-; Wel is het soms fijn iets van een reactie te krijgen op dit forum, het is soms zo stil dat ik serieus heb getwijfeld om nog wat te posten. Maar ja.. ik lees zelf soms ook alleen zonder te reageren, en als niemand meer wat plaatst heb ik zelf straks ook niks meer om te volgen.. dus maaar stug doorgaan.
 
De meegeleverde poten ga ik niet gebruiken, ik weet eigenlijk nog helemaal niet wat er allemaal bij zit. Ik heb geen onderstel besteld, enkel de romp en de ramen en die zijn nog niet binnen. De rest ga ik wel zelf maken of printen. Heb een best bestand aan allerlei schaaldelen van een Noor op het scalercheli forum en daar ben ik erg blij mee. Mede de reden geweest toch maar voor de nogal verfoeide Vario romp te kiezen. Maar ik hoor meer dat de Vario rompen niet altijd even schaalgetrouw zijn.

Het onderstel ga ik voorzien van een hout en aluminium frame, dit was al de bedoeling, dit omdat bij een wat harde landing ik niet gelijk de romp aan stukken heb liggen.. dit frame zal gemonteerd zijn aan het mechaniek.

De geprinte neus zal helaas wel opnieuw geprint moeten worden, ik als zuunige zeeuw heb de wanddikte iets te dun gekozen waardoor hij niet stevig genoeg is, dikker is echter een uur of 15 printen.. en de printer staat (weliswaar in een kast) in de kamer en dat doe ik liever dan snachts of als we aan het werk zijn want soms gaat dag geluid irriteren..

Wat ik me er van herinner, zitten er veerpoten, wielen en dergelijke gewoon bij. Op zich is dat sterk genoeg, het is alleen dat het epoxy een beetje gaat doorhangen ter plekke van de pontons, wat op zich makkelijk te verhelpen is. Maar ook zonder dat absoluut sterk genoeg.
Of je de bijgeleverde pootjes gaat gebruiken is geheel aan jou natuurlijk, ik weet alleen dat ze tamelijk goed voldoen (veerspanning past goed bij het modelgewicht).
Geen enkele romp van Vario is schaalgetrouw: daar is het ook niet voor bedoeld. Iedereen kan een kant en klare romp spuiten en dan zeggen dat ie wat moois gebouwd heeft, maar dan heeft wel iedereen precies dezelfde heli. Een Vario romp personaliseer je, er zijn er letterlijk geen twee identiek aan elkaar. Je kunt je er gemakkelijk vanaf maken (zoals ik) of helemaal tot aan het gaatje gaan, zoals Bluebird en Didier, of alles daar tussenin.
Gelukkig leent juist de Lynx zich voor wat betreft mechaniekinbouw heel erg goed voor inbouw van "vreemde mechanieken" maar dat zie je vanzelf wel als je hem binnenkrijgt.
 
Zo komt de romp dus straks binnen als het goed is, let op de wipneus... ( afbeelding boven) dit is de army neus voor de landversie.

Daaronder de aangepaste navy neus. Deze is dikker en loopt aan de bovenzijde naar beneden af en biedt ruimte voor een ander type radar.
IMAG1395.jpg
IMAG1396.jpg
 
Ik ben een vlieger, geen bouwer (helaas), kwestie van geduld denk ik... dus op bouw vlak kan ik je weinig advies geven, vandaar dat ik stil zwijgend volg.
Ik weet nog wel een beetje wat van de Lynx (moet ik wel wat graven in mijn geheugen), dus misschien kan ik daarover af-en-toe iets toevoegen.
De "pontons" bijvoorbeeld zijn "sponsons" :-)
 
Back
Top