edit:
ik zie dat een aantal mensen me al is voorgeweest met reacties van gelijke strekking. Sommigen wat subtieler, sommigen wat steviger
... Die draad bestaat inmiddels uit 431 pagina's, of WKM draadje 1188 pagina's (17810 posten) ...
Maar waardoor worden FAQs groot? Doordat mensen ze niet lezen, want te groot, maar wel er vragen in stellen. Een vicieuze circel, neerwaartse spiraal. Ik ben beheerder van twee FAQs op RCGroups. Als er toch vragen gesteld worden, ondanks dat het een FAQ is, wacht ik tot de vragen afdoende beantwoord zijn, en na verloop van tijd verwijder ik ze, en/of ik verplaats de informatie naar het openingsbericht. Dat houdt de FAQs
lean and mean:
(Re)winding and building motors
e-flight calculators (compilation)
Ik zou die mogelijkheid ook graag hier op het MBF zien, hopelijk bij de nieuwe versie van forumsoftware. In mijn geval:
BEC calculator, met tips
Overzicht vliegtuig-tekeningen websites
... Na weken en weken overwegen werd je lid van een club en begon je met rondneuzen in de nieuwe hobby.. Middels ander personen die je real-life spreekt en dingen vraagt, bouwde je kennis op. Anno 2013 werkt dat zo niet meer. ..
No worries, die methode werkt nog uitstekend, een stuk beter zelfs dan een forum. Helaas wordt, voornamelijk door mensen die niet bij een (vlieg)club zijn, en dus ook niet een veelheid aan mensen hebben ge-instrueerd, cq. instructie hebben zien krijgen, 9 van de 10 keer te-vuur-en-te-zwaard tegen een club-advies ingegaan (waarschijnlijk zijn het under-cover eigenaren van hobby-zaken

). Ondanks dat ze alleen hun eigen leertraject kennen en niet weten welke problemen/frustraties/kosten/situaties bij hen door het gekozen traject voorkomen hadden kunnen worden. En passant vergetend dat mislukte solisten hun mislukking niet aan de grote (forum)klok zullen hangen.
... En jazeker zijn er mensen echt te lui, dat ben ik met je eens! ...
Ik verwijs regelmatig naar FAQs en eerdere discussies, maar merk nog (te) vaak dat mensen niet lezen. Ik heb geen zin om dingen die anderen al beter en duidelijker hebben geschreven hier nog eens in te tikken. Dat in zo'n FAQ/discussie dan meer staat dan vraagsteller nodig heeft, so be it, gaat hem ongetwijfeld nog een keer van pas komen, ook al realiseert hij zich dat nu nog niet. Ik beantwoord onduidelijkheden die ontstaan zijn tijdens lezen van zo'n FAQ maar als ik merk dat geen moeite wordt gedaan, haak ik af. Ik verwacht enige zelfwerk- en -redzaamheid van een model
bouwer.
Gemakzucht vind ik wat simpel. Dat mensen niet goed door de resultaten zoeken, en meerdere links checken is niet direct gemakzucht. ..
Ik zou zo graag zien dat de standaard zoekfunctie default vervangen wordt door de
uitgebreide forumzoekfunctie (rechtermuisklik op de gewone
zoek, vervolgens
openen in nieuw venster). En zoeken moet je leren, al even in concept, een zoekfunctie FAQ, handig voor de forumzoekfunctie, Google,
IxQuick en consorten.
FAQ zoekfunctie
En dan nog kun je een grote mond krijgen voor verwijzen, men wil informatie
hier en
nu, en geen syllabe te veel, en zo goedkoop mogelijk, waag het niet om niet meteen de artikellinks erbij te geven.
Of commenteer als dit, wanneer je probeert zoeken mogelijk te maken:
[184897] wingwarping-voor-de-blackburn-monoplane-2).