leuke filmpjes ,geven het beeld goed weer van de dag .gezellig ,gemoedzaam en iedereen had tijd voor elkaar .
maar 2 schades die dag gezien (een moa die een kunstgebit in zijn servo zoekt en een condor die nu last heeft van een hazelipje )
wel viel me op dat menigeen met een achterlijk zwaartepunt vlogen (niet veel maar net te veel )
de gene die me nog in het geheugen staan zijn de countryeman (die zal met hooguit 10 tot 15 gram in de neus extra veel beter gaaan ) en de pappilon .
deze mogen beide even een duiktest doen . nu is een zwaartepunt dicht bij het drukpunt wel lekker in de thermiek voor kort draaien met weinig hoogte verlies . maar het vliegen tussen de bellen in is dan wat lastig .het mooie is de grens opzoeken . het progje van arjan is een mooie voor een basis afstelling
Aircraft Center of Gravity Calculator ,maar daarna mag je in de lucht exact je zwaartepunt invliegen aangezien dit per profiel verschilt .daarvoor de duiktest .
op een goede hoogte dwars voor langs .vlak aanvliegen in een duik van 45 graden zetten . roeren los ,het toestel moet ideaal zich rustig herstellen uit de duik . minder ideaal is toestel zet de duik door of gaat richting verticaal , direct de duik stoppen en landen ,je zwaarte punt is te achterlijk.
je duik wordt door het toestel afgebroken door snel omhoog te komen en gaat in buitelingen verder . zwaarte punt is te ver naar voren .
tevens bij een paar een propje gehoord die nog wat aandacht verdienen .
zal de volgende keer wel een propbalancer mee nemen .meende de cirrus van hendrik ook te horen dat ie wat minder kan trillen .
is niet betweterig bedoeld ,maar wil gewoon graag helpen