Wisboom stoomgemaal

Omdat de bodemplaat voor de lage boezem nog niet binnen is zijn we vandaag verder gegaan met oevers. Jan B heeft
eerst een grondkleur aangebracht op de met gips gemodelleerde bodem.
20230131 01 Eiland geverfd.jpg

Nadat de verf was opgedroogd de lijm en vervolgens het gras en wat struikjes aangebracht. Volgende keer kijken we of
het bruin er een beetje doorkomt en anders wordt dat alsnog aangebracht.
20230131 02 Gras ingezaaid.jpg

We zijn ook bezig geweest met het imiteren van rietkraagjes. Om de juiste methode te vinden is nog een dingetje.
Hier is op de voorgrond een klein stukje zichtbaar.
20230131 06 Jan en Olaf.jpg

Jan B heeft afgelopen week ook nog 2 kolenwagentjes gemaakt. Deze werden met behulp van paarden via een rails van
de dijk naar de kolenopslag verplaatst. De rails waarop ze hier staan is alleen voor het idee maar deze moet nog
aangepast worden. Er zaten veel minder dwarsliggers onder.
20230131 07 Kolen wagentjes.jpg

Op de maquette komt het afdak voor de schouw beter tot zijn recht. Om de schouw ook een beetje in beeld te houden
komt deze maar gedeeltelijk onder het afdak.
20230131 08 Schouw onder afdak.jpg

Groet, Jan W.
 
Bij de bruggen moest de aansluitende schuine muur, die de watergangen afdammen, nog worden gemaakt. Zo’ n stukje muur komt zowel bij de instroom- als bij de uitstroomkant en is de verbinding tussen de watergangen en de lagere houten beschoeiing.
Hier de plaats voor muurtje ten oosten, aan de uitstroomkant.
A032054A-FBDA-485F-B30F-EBA431764511.jpeg


Ook hiervan weten we niet precies hoe dit is geweest, omdat bij de verbouwing van het gemaal de muren van de instroom en uitstroomkant helemaal zijn verbouwd. Wij hebben ons nu maar gebaseerd op contouren op oude kaarten van het kadaster.

Het stukje muur is volgens onze beproefde methode. Uitgedaagd uit een met het metselpatroon gelaserd dun triplex, en afgewerkt zoals ook andere muren oven het gebouw.
Dan verder kompleet gemaakt meteen deksloof en pasgemaakt op de maquette is dit het voorlopige resultaat.
AF7958F9-D30E-443E-88C1-602023092C6B.jpeg

B7582B32-5247-4006-9C63-6C60511C82A8.jpeg

volgende week kunnen we deze vastzetten…En zo werken we stapje voor stapje toe naar het moment waarop we de epoxy kunnen gaan gieten.

De kritische volgers valt natuurlijk op dat er op deze detailfoto’s een verschil zichtbaar is tussen de net bijgezette muur “met relief” en de “gladde”muren van de waterlopen waar de raderen in draaien..
Dat is keuze geweest, want wij zagen geen mogelijkheid om in de combinatie van ronde, schuine en vlakke wanden, van de waterlopen, waarin dan ook nog sleuven zitten, uit voorbewerkte platen te maken.
De nu nog zichtbare directe overgangen gaan we grotendeels nog camoufleren met groen.
Overigens zal dat vanaf de afstand waarop publiek zal toekijken ook helemaal niet opvallen zoals op dit bredere overzicht te zien is.
8025B0D0-0AE5-4968-937D-EC8DFFD708CE.jpeg



Tussendoor ook nog even een klein opstapje gemaakt. Die krijgt ergens een plekje langs een oever…
3439F408-15F4-49B2-80C3-230B54CE7527.jpeg


Gr. Jan B
 
Laatst bewerkt:
Dat gras springt er wel uit qua kleur zeg. Maar dat moet natuurlijk ook, rondom in het water, natuurlijk ziet dat gras er goed uit.
We kunnen zien dat jullie steeds dichter bij het geheel komen.
Een genot om naar te kijken (en wij, de volgers, hebben alle dingen van dichtbij kunnen bekijken. Iets wat de bezoekers moeten missen).
Of komt er ergens nog een verwijzing naar dit bouw verslag voor de liefhebbers?
 
..... Dat is keuze geweest, want wij zagen geen mogelijkheid om in de combinatie van ronde, schuine en vlakke wanden, van de waterlopen, waarin dan ook nog sleuven zitten, uit voorbewerkte platen te maken. .....
Bij de bouw van modelvliegtuigen gebruiken we nog wel eens "Vliegtuigtriplex".
Dat is te koop vanaf 0,4mm dik. Daar kan je het steentjespatroon in laseren en gaten in snijden/zagen. Daarna kan je het dunne triplex heel makkelijk in een bocht buigen, hoe dunner het triplex des te kleiner de mogelijke radius kan zijn. Misschien is dat een idee hiervoor?
 
Bij de bouw van modelvliegtuigen gebruiken we nog wel eens "Vliegtuigtriplex".
Dat is te koop vanaf 0,4mm dik. Daar kan je het steentjespatroon in laseren en gaten in snijden/zagen. Daarna kan je het dunne triplex heel makkelijk in een bocht buigen, hoe dunner het triplex des te kleiner de mogelijke radius kan zijn. Misschien is dat een idee hiervoor?

Ernst, dat kennen we. We hebben 0,5 mm bijv. nu ook gebruikt voor de kleine schuine wandjes (omdat we daar eerste ook een kromming in hadden ontworpen). Daarin hebben we inderdaad ook het metselpatroon laten laseren. We hebben hierover ook al wat gedachten gewisseld, maar omdat het niet echt opvalt denk ik dat we het voorlopig zo laten.
Maar volgende week verwachten we de grote basisplaat en dan kunnen we alles definitief vast gaan zetten. En het lijkt of dat er nog wat “spanning” zit in de onderlinge aansluitingen tussen de schepraderen en deze waterlopen. Zeg maar als gevolg van de som van alle toleranties en misschien moet er daarom nog wat aan de waterlopen worden aangepast. Afhankelijk van die status kunnen we dit opnieuw beoordelen voor de meest in het zicht liggende muurdelen.
gr. Jan
 
Bij een fabrikant van maatwerk meubels, keukens, winkelinrichtingen enz. hebben we de door Olaf ontworpen ondergrond laten maken. Zo strak en precies zouden wij dat ook nooit kunnen.
Ter bescherming, en ook om straks niet tegen een donkere plaat te hoeven aankijken bij het elektrisch aansluiten, hebben we zelf de onderkant alvast wit geschilderd.
Morgenochtend wordt de onderconstructie bij ons aangeleverd en kunnen we aan de slag.

Hier de ondergrond, ondersteboven, na het schilderen.
Alle gaten voor de plaatsing van het gebouw, voor de schepraderen en de aansluitingen zijn voorgeboord, en ook in de ribben zijn meer dan voldoende gaten aangebracht voor de doorvoer van de elektra. Ook is de 30 mm verhoging voorzien voor de” hoge boezem” plaat die wij al deels hebben gemaakt. (linksonder zijn de dwarsliggende stroken van 2 x18 mm te zien waarop dit deel van 12 mm dik komt te liggen).
Alle ribben zijn 18 mm watervast berken multiplex De randen dubbeldik 2x 18 mm berkentriplex, en de plaat erop is van een goede kwaliteit 18 mm MDF. Zo ligt er een sterke en stabiele constructie van 171 x 200 cm.

3C8830B3-5F2F-4ACB-816F-E3B45DE86084.jpeg

gr. Jan B.
 
Laatst bewerkt:
Zoals verwacht is vanmorgen de bodemplaat afgeleverd.
Voor ons gevoel de laatste grote stap. Vanaf nu kunnen we de verschillende onderdelen op elkaar pas maken, en waar mogelijk al definitief vastzetten en dan de omgeving verder uitwerken.

Direct begonnen met uitmeten van de positie van het gebouw en het monteren van de schoorsteen.
In de bodemplaat zijn hiervoor 5 gaten voorgeboord. Met 4 bouten is de schoorsteenvoet op de bodemplaat vastgeschroefd. Het 5e gat is een doorlopende Electra-buis als voorzorg voor evt rook en/of inbouw van ventilator, want welk effect er gaat komen is nog niet definitief bepaald.
Daarna konden we ook de groeven al frezen voor de twee kroosvangers.
Aansluitend op de schoorsteen konden we de bodem van het gebouw monteren zoals hier te zien. Alles paste precies en het gebouw past er netjes overheen.
We monteren overigens alles met bouten die door de boden steken zodat alles weer losgehaald kan worden.

Op de voorgrond zijn de 3 strips zichtbaar waarop de plaat met de hoge boezem komt te liggen. Zoals al eerder aangegeven ligt deze hoge boezem 30 mm boven het niveau van de lage boezem.
65C9736E-5E72-401B-BCCC-70EC144825BC.jpeg


Hieronder gezien vanaf de noord-oosthoek. Geeft een beeld van de uiteindelijke afmetingen (171x 200 cm).
Dit is kleiner dan onze oorspronkelijke eerste gedachten, maar in overleg met SWEK is deze maat gekozen.
Meer van de omgeving voegt ook niets toe aan de functionaliteit van de maquette, en ook voor ons is er voordeel.
We kunnen dit nl. nog in onze werkplaats handelen en bovendien kunnen we dan ook nog overal bij.
Het vierkante gat aan de linkerkant in de toekomstige kolenopslag is de opening waardoor een projector straks steekt. Deze projecteert direct in de ketelruimte en toont de route van de warme rookgassen vanaf de vuurhaard naar de schoorsteen.
Daar zit overigens nog een kleine uitdaging want om de kolenopslag stond een hek…en daar zouden we nu doorheen moeten projecteren en misschien verstoort dat de projectie. Maar in dat geval zullen we daarvoor ook wel een oplossing vinden..
93B93836-3D09-4348-836F-8DB492896B13.jpeg


Toen het gebouw eenmaal stond kon het voorbewerkte deel van de hoge boezem erbij. Daar liepen we, zoals verwacht, tegen een paar kleine aansluitings-problemen aan. (zie bijv. de witte strook op het eilandje voor de hoofdingang).
Die gaan we in de komende weken aanpakken…
258B4247-9303-40EB-BEB7-90E434E5DEE7.jpeg


Ook op de agenda voor de komende weken staat het positioneren va de waterlopen waar de raderen tussen draaien, en het uitlijnen en lageren van de schepradassen.
Intussen hebben we ook al een keuze kunnen maken voor de aandrijving voor de verschillende functies die we gaan inbouwen.
In totaal komen er 7 vertragingsmotoren. Die zijn voor de (ont)koppelingen van de buitenste schepraderen (2x), voor de beweging van de bakdeuren (4x), en voor de opening van de trekschuif (1x).
We hebben ivm toekomstig onderhoud gekozen voor 7 dezelfde motoren en Olaf heeft daarvoor het universele ontwerp van de ophanging, koppeling en de schakeling al klaar….maar daarover later meer.

Gr. Jan B
 
Deze week zijn we vooral bezig geweest om onderdelen te positioneren en op elkaar te laten aansluiten. Daarna zijn alle verdere doorvoeren nu geboord.
Dat zijn natuurlijk geen fotomomentjes….maar zulke werkzaamheden zijn wel de voorbereiding op de volgende stappen.
Natuurlijk wel wat huiswerk gedaan…zoals wat beschadigd schilderwerk bijgewerkt , maar bij de hoofdingang willen we nog een lichtpunt maken. Aan het gebouw kan het niet, dus hebben we gekozen voor een lantaarnpaal. Die zetten we op het “eilandje” voor de hoofdingang achter de reling.
En als je dan zoals ik in het oude stadje Nieuwpoort woont zijn er voorbeelden te over…dus die taak heb ik op me genomen….en hier het resultaat na een middagje met messing knutselen.
Volgende week even passen en de definitieve hoogte bepalen en dan nog even oud-hollands groen spuiten……en natuurlijk komt daar weer een ledje in.
2AFF2935-89D3-496F-97F8-965C6D960EC3.jpeg

Gr. Jan B.
 
Laatst bewerkt:
Het zijn de kleine dingen die het doen…..Met een paar krullen onder tegen de trapsteunen krijgt zo’n paaltje toch iets authentieks…en natuurlijk in het donkergroen.
Vanmorgen even op de maquette gezet en om te kijken hoe we bedraden en monteren. En hoe we e.e.a. toch demontabel kunnen houden
De basis van de lantaarns zijn pijpjes met een binnendiameter van 3,5 mm. Net iets te krap om betrouwbare “plus- en min” geïsoleerde soldeerverbindingen door te voeren. Daarom wordt de paal straks gebruikt als “min”. Er hoeft dan maar een draad doorheen gevoerd te worden.
De ledjes zullen we ook gaan voorzien van een mat wit kapje om het licht diffuus te maken.
Het zou ook zo maar kunnen dat deze lamp straks permanent brandt tijdens de openingsuren van het bezoekerscentrum.

Hier de geïmproviseerde versie voor de opmaak.
AB0AD577-5E18-4FD4-A29C-569EAC422487.jpeg


906F46D5-98FC-420C-881F-D1AB94025A87.jpeg

D3C67283-C33C-4AC3-B056-9F2E12982DFD.jpeg

Intussen heb ik er twee gemaakt….één bij de deur zoals op de foto’s en de andere komt straks bij de loopbrug vanaf de kolenopslag. Misschien toch een trap erbij en een figuur van een lantaarnopsteker…..
Gr. Jan B.
 
Back
Top