WK F5B, Buzau Roemenie

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Gerben, 31 aug 2012.

  1. v-willy

    v-willy

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    118
    Het WK Buzau zoals ik het me nog zal herinneren. Snel neerpennen is de boodschap of er is al weer een hoop uit het geheugen.


    Na een seizoen waarbij het voor mij voor geen meter ging moest ik ook nog naar het WK. Hoe gaan we daar iets wat op een prestatie lijkt neerzetten? Echt waar ik had geen idee. Op 1 maand nog 2 Avionics vernietigd elk na 4 vluchten. Waarbij 1 aandrijving volledig vernield was, uiteraard degen die ik wenste te gebruiken. Vooraf nog lichtere en minder krachtige cellen bekomen als sponsoring van Gens Ace om mogelijk toch eens de 10 minuten uit te vliegen. De andere Gens Ace batterijen waren zo sterk dat ik niet rond kwam met de motorlooptijd en kleinere props had ik niet. Het hielp niet, ik had wel wat meer motorlooptijd maar verbruikte ook meer voor de basen.

    De laatste weken vooraf toch maar zoveel mogelijk naar het vliegveld om een beter ritme vast te krijgen. Af en toe lukte dat ook wel maar niet dikwijls. Ik was eigenlijk al meer bezig met wat ik na F5B zou gaan doen. Luc daarentegen had op het laatst nog een andere motor toegestuurd gekregen en dat scheen vrij goed te lukken. Van Gerben hoorden we dat hij nog met aandrijvingen en batterijen bezig was.


    In Boekarest aangekomen moesten we een halve dag wachten tot Gerben zijn vlucht eraan kwam. We zijn dan maar naar een shoppingcenter gereden om de tijd door te krijgen. Een paar koffie’s besteld en laten koud worden. Man wat zijn dat mooie grieten daar( toch in zo’n center) zo vergeet je haast om van je koffie te drinken. Tegen dat het winkelcentrum sloot naar het vliegveld om Gerben op te pikken. De vliegtuigen uit de sporttube zodat alles in onze Dacia Logan raakte en naar Buzau. Ingechekt in het hotel nadat we met handen en voeten hadden uitgelegd dat we geen avondmaal hadden besteld en ook niet wilden en dat allemaal tegen iemand die geen engels verstond en alles de dag erop aan de baas moest vragen. Resultaat ze gingen ons paspoort bijhouden tot de volgende ochtend waar men opnieuw begon. Gelukkig maar dat we niet toegegeven hadden want men was de ene keer dat we daar gegeten hebben erg onvriendelijk.


    De dag erna naar het vliegveld waar we een reusachtige steppe zagen waar al wat “gras” gemaaid was maar je nauwelijks kon stappen zonder voetletsels. De aarde was er dermate gebarsten van de droogte dat normaal lopen moeilijk was. Toch enkele testvluchten gemaakt. Er was gelukkig veel thermiek en al een secondje motortijd gewonnen maar nog ruim onvoldoende. Even met de lichtere batterijen getest maar dat bracht wel iets maar niet genoeg. Ik zag het nog steeds niet goed zitten.


    De open wedstrijd kwam eraan en als vervolg op het ganse seizoen geëindigd bij de laatsten. Inmiddels was Joris erbij gekomen en kon die ook nog enkel testvluchten maken.Bij Luc, Gerben en Hugues ging het beter. Ik hoorde ze al praten over het teamklassement terwijl ik geen resultaat bekwam en het aan mij zou liggen als dat mislukte. Niet eenvoudig. De dag erop moest ik beslissen welke cellen ik zou gaan inzetten dus moest dat tijdens de open getest worden. Weinig opmerkelijk resultaat maar toch iets beter met de lichtere cellen. Ook had ik vastgesteld dat het vliegtuig soms letterlijk uit de lucht viel dus moest voor de zekerheid het zwaartepunt wat naar voor. Bijgevolg ook ruimere bochten maken. Allemaal maatregelen die de snelheid in de basen minder maakt maar hopelijk meer motortijd voor het zweven oplevert.
    Tijdens de registratiedag die goed verliep nog een paar vluchten om te kijken of het wat opgeleverd en oei het regent. Dat kan toch niet zijn zeker want de overtuiging was er dat 1 dag regen voldoend zou zijn om alles te herschapen naar modder zoals in Kiev. Op de teammanagers vergadering kwamen de Oostenrijkers af met de melding dat volgens de regels Golikov ( die steeds hard van leer trekt) niet mag deelnemen omdat hij nog niet lang genoeg voor Rusland was ingeschreven. Dat klopte wel maar zonder hun melding had wellicht niemand het geweten en had Golikov gewoon meegedaan. Eigenaardig wel dat enkele dagen later als een oostenrijker een reflight kreeg en dit volgens mij niet kon dezelfde plots de regels niet meer zo goed kende.


    Dag 1 van WK begon echt waar met een vlucht met nog enkel seconden overschot. Niet te geloven. Reeds kwam de gedachte om de zwaardere batterijen in te zetten om de achterstand op de basen toch wat verminderen. Nee tenminste tot na dag 2 moest het met wat zich reeds bewezen had.
    Ondertussen moest ik voorzichtig door de bochten sturen want met het zwaartepunt vooruit, minder motor tijdens het lanceren en dus minder hoogte en snelheid was hoogte trekken zoals ik gewoon was onmiddellijk de snelheid breken. Dan kwamen de tellingen over de teamrangschikking waarbij we 4de stonden. Dus besloot ik om verder op veilig te spelen en mischien de laatste dag wat te proberen. Na 3 dagen en 6 vluchten alle vluchten uitgevlogen en nog steeds echte schrapper, niet te geloven. Ondertussen waren we Gerben even kwijt. Kort voor zijn vlucht ”Waar is Gerben” Hij loopt daar. Waar? In de verte een oranje stip in de bloedhete steppe. Oei hij loopt weg!!! Rare gewoonte je op die manier in te spannen om je te ontspannen maar het hielp wel blijkbaar. Veel overschot aan energie blijkbaar.


    Ondertussen was Joris goed bezig en had hij ook wat aanwijzingen gekregen van Norbert Hubner om zij toestel te verbeteren. Luc had regelmatig 48 basen en Hugues van 47 tot 1 keer 49. Gerben kon regelmatig goede vluchten afleveren. Ondertussen waren de gebruikelijke reflights eraan gekomen waarbij er enkele onbegrijpelijk waren. Niet gemakkelijk je moet maar jury zijn op zo’n moment. Weer was er eentje bij waardoor de zwitsers dichtbij kwamen en uiteindelijk een podiumplaats opleverde. Maar goed het zal altijd wel iets zijn.


    De laatste dag kwam eraan. Hoe zit het met de teamranking? Veilig? Neen. Dus maar het veilige stramien aanhouden, het moest zo eens lukken. Het zou spannend worden om de bestgeplaatsten bezig te zien en te kijken wie het best met de druk om kon gaan. Gelukkig voor Luc zat hij bij in het kleine groepje van de besten. Spijtig voor ons want zo misten we een deel van de spannende strijd al is het zeer spannend als je teammaat er bij tussen zit voor de 5de tot 10de plaats. Wel iedereen liet wat steken vallen zo dat het spannend bleef tot de laatste vlucht. Heerlijk om te zien en mee te maken. Luc moest de laatste vlucht van het BeNl kamp afronden en na met succes beëindigd toch een traantje van geluk.
    Zo na een voor mij ongelooflijke kentering gaande van nooit uitvliegen en nooit voorheen zoveel tijd gespendeerd zonder resultaat naar 8 vluchten op rij uitgevlogen en brons in het landenklassement en nog een 15 de plaats individueel is dit wel meer dan geslaagd en beginnen we al te denken aan 2014 in Oostenrijk. Maar eerst nog selecteren in 2013 terwijl er dan wegens andere bezigheden veel minder tijd zal beschikbaar zijn.
     
  2. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    ach kom... :
    geef het nu maar toe... :) had je je niet moeten inhouden voor het team zaten we misschien met 3 bij de 1e tien...

    Alle gekheid op een stokje, het is een dijk van een WC geworden voor jullie, en dat op eentje met serieus niveau. Ik had al gezegd dat je minstens altijd 48 moest vliegen om op het podium te staan en Luc zei ook op Facebook dat je een gemiddelde van 48 nodig had om bij de eersten te geraken, wel, ik heb het eens snel uitgerekend, en als je alleen maar 48-ers had, zonder miezen dan nog , dus 1110 punten iedere keer, dan kom ik aan een totaal van 6927.8 , net goed genoeg voor het podium (3e plaats)
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    En toch vraag ik me af...
    Hoe komt het dat er nu ineens zoveel rakken gevlogen wordt.
    Ik hoorde bij Plettenberg dat Wolf in trainingen 52ers kan vliegen (het had hem alleen wel 4 motoren gekost).
    Maar als ik dan mensen een aantal rakken zie vliegen wat de in de Eurotour niet of zelden halen, en dan nog uitvliegen ook!
    De setup is gelijk, modellen zijn gelijk..
    Is het dan de druk, of de weersomstandigheden, of stonden de rakken op 140-145 meter of zo?
    Ik kan niet wachten tot volgend seizoen, zit te popelen om weer te vliegen, ook omdat ik niet weet wat ik nu zelf kan vliegen als ik helemaal wakker en uitgeslapen ben.
    Maar we willen Willy er wel bijhebben hoor! Dan maak je maar tijd!


    GJ
     
  4. Trichte

    Trichte

    Lid geworden:
    13 okt 2006
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Tremelo
    6 oktober mmmmm, wij hebben wel op 7 oktober nog een pylon wedstrijd.
    Als het niet te ver in Nederland is gaat dat wel lukken.
    groetjes,
    Luc
     
  5. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    nog een paar,, omdat het toch speciaal is...

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    zien ze er niet content uit...:)
     
  6. silva916

    silva916

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Oeding duitsland
    Zou wel leuk zijn als jullie konden komen !!
    Kunnen we ff napraten over t WK en lekker t jaar afsluiten:D:D

    Gr Frank
     
  7. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Zeg Willy, mooi stukje geschreven hoor, maar waar zijn de foto's uit het shoppingcenter?
     
  8. v-willy

    v-willy

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    118
    Geen tijd om foto's te maken
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Schrijf dan ook niet dat er zulke mooie dames rondlopen, ons een beetje gek maken en dan niets laten zien!

    ;-)

    GJ
     
  10. Draakje

    Draakje Guest

    Geweldige prestatie mannen.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Wet betreft het aantal rakken dat is gevlogen, ik hoorde een verhaal dat soms het aantal gevlogen rakken hoger was bij bepaalde deelnemers als de limiter tester (waarom maar 1 ?!) bij het F5D gebeuren was. Ook waren er tijdens de competitie mensen betrapt op een hogere Energie limiet of zelfs de limiet functie gewoon uit laten? Tja, dan ga je toch denken.

    Het is nogal vreemd om mensen 48-49 rakken te zien doen, dan te horen dat er 50-51 en zelfs 52 wordt gevlogen met volle duurtaak. Die 52 is misschien een termiekbel op het parkoer? Maar dan nog is het 2 rakken meer dan voorheen met het zelfde model en geen enorme verbetering in de aandrijving. Ook zie ik mensen zoals George, Mark, enzovoorts niet plots meer rakken vliegen dus aan de condities zal het ook wel niet liggen.

    Ik kan het niet geloven dat er wordt geschoemeld met Energie bij de deelnemers die ik persoonlijk ken, maar waar komen die extra rakken dan vandaan? Misschien wordt het tijd om die nieuwe apperatuur van Steve Neu in te zetten. Dan weten we het tenminste zeker voor elke vlucht. Hoeven we daar niet meer over na te denken.

    Heren, een top prestatie en ik hoop jullie allemaal op het WK 2014 te zien. Daar zal ik zeker aanwezig zijn.
     
  12. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Laatst bewerkt: 2 okt 2012
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik geloof niet dat er gerommeld is door de deelnemers, hoewel ik er niet bij was.
    En dat er 50 gevlogen kan worden heb ik ook gezien in de eurotour.
    Maar het algehele niveau lag hoog en inderdaad kan er een keer thermiek in de rakken zitten maar ik weet niet hoe zo'n WK parcour opgebouwd wordt.
    5 meter te kort zou al wat winst op kunnen leveren, bij 30 rakken is dat al 150 meter, dus een rak extra.
    Maakt op zich niet uit want voor iedereen zijn de omstandigheden gelijk maar ik begin me al zorgen te maken voor volgend seizoen, als ze nu allemaal ineens 50ers gaan vliegen dan zit ik alsnog ergens achterin...

    Dat limitersysteem van Steve heeft nogal wat haken en ogen.
    Je moet je vliegstijl aanpassen wat de motor moet echt stil staan als je het rak invliegt dus je moet je gas zo'n 20 meter voor het rak uitzetten.
    Dan komen er kosten voor de organisatoren omdat die die dingen aan moeten schaffen.
    Ander probleem is, welke stekkers zitten erop?
    Ik heb Plettenberg, anderen Schulze en weer andere LMT.. en ik denk dat Steve er zijn eigen bulletconnectors op zet.

    Het zal nog wel even duren voor het allemaal doorgevoerd is en voor mij hoeft het niet.
    Als je de boel probeert te belazeren dan ben je gewoon zielig, het blijft een hobby, beetje spelen met modelvliegtuigjes en het levert niks op, ook niet voor de Guntmars en Wolfjes van deze wereld.

    GJ
     
  14. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    Je moet altijd oppassen met verhalen van horen zeggen er zijn genoeg tegenstanders die niet tegen hun verlies kunnen en dit soort verhalen de wereld in helpen.

    Heb je bij je vergelijkingen de weersomstandigheden mee genomen e.d.
     
  15. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Er zijn meerdere mensen die hebben bevestigd dat er soms dingen niet helemaal klopten met de instellingen van de Unilogs. Het is echt wel gebeurd en niet verzonnen. Om wie het precies gaat, hoeveel het voorkomt weet ik niet. Als er mensen worden gepakt tijdens de competitie, weet je ook dat er mensen zijn die er een rondje mee weg zijn gekomen.

    GJ heeft gelijk, een paar meter krapper parkoer, of naar binnen gebogen basen doet zo een rak of meer verschil uitmaken. Dan kom je op 48 of 47 gemiddeld wat toch wat meer op de eurotour wedstreiden lijkt.

    Wat betreft de motor stil leggen voor het binnenvliegen, tja dat wordt idd even wennen maar daarmee gaat dan de snelheid ook misschien een beetje omlaag. Al is het maar een heel klein beetje. Wat ook helpt is goede software op de regelaar die het vermogen snel terug brengt en een goede snelle verbinding tussen zender en ontvanger.

    Wat betreft het niveau, het ging mij er meer om dat de top piloten zeer consistent goede scores vliegen. Geen 45 rakken zo af en toe. Dat kun je alleen doen als je veel training doet en toch nog wat veiligheid inbouwd.
     
  16. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik geloof niet dat iemand van de top 5 al zijn werk in training en voorbereiding op het spel gaat zetten door domme dingen te doen.
    Er zijn mij inderdaad onregelmatigheden van 2 mensen bekend, ik ga geen namen noemen, maar dat was dan ook een erg domme actie van ze.
    De temperatuur was goed en de luchtvochtigheid laag (40% in de middag), wat het aantal rakken bevorderde. In de ochtend toen de luchtvochtigheid rond 80% lag was de lucht veel trager, een nadeeltje voor bijvoorbeeld Joris die als een van de eersten moest vliegen (startvolgorde in 'reversed ranking').
    De 52 van Mossa was leuk, maar als je na 2 minuten moet landen, weet je waar dat vandaan kwam...
    Je zag dat iedereen elkaar stimuleert door de goede prestaties. Ik een paar keer 47, Luc z'n vele malen 48 rakken, Hugues met een pb van 49 rakken, de top 5 met consequent 48-50 rakken, komt ook voort uit de buzz op zo'n evenement.
    Ik ga daar niet iets negatiefs in zoeken, maar zie dat als een positief gegeven, er werd gewoon fantastisch gevlogen in een mooi en sportief evenement waar iedereen gestimuleerd werd het beste van zijn kunnen te laten zien.

    Gerben
     
  17. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    die staan hier nog steeds, wel goede ogen nodig...:

    [170130] wk-f5b-buzau-roemenie-4
    hier een leesbare versie :
    [​IMG]

    Raar vind ik wel dat Bastien met zijn B model (na beschadigen A model bij landing ?)veel minder goed scoorde...

    Bij de 52 van Mossa is hij denk ik op exact 9 minuten geland wegens een fout van het team (verkeerde synchronisatie chrono), anders was dat een echte recordvlucht geweest denk ik

    enne, komt volgens mij inderdaad door weersomstandigheden, scheelt makkelijk 2 rakken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  18. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Wim, dat zijn toch de scores van de open cup die Bastien won? Of heeft hij ook de 1ste 2 rondes van het WK gewonnen?

    :)
     
  19. Trichte

    Trichte

    Lid geworden:
    13 okt 2006
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Tremelo
    Bastien heeft de enkel de eerste ronde van het WK gewonnen.
     
  20. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    eerste ronde gewonnen, na tweede ronde nog steeds op kop, dat staat er toch....
     

Deel Deze Pagina