Wren MW-54 Turbine voor hydroplane

Hoi,

ben weer lekker bezig geweest.. :)

FOD screen is klaar, en ik heb de achterste spacer gemaakt. Daar heb ik wel ff over gedaan :???: ik heb er denk ik 3 verknoeit, en 1 was iets te groot (0.03mm). Deze is precies goed, hij schuift er net overheen :)

foto's:
b193.JPG

b194.JPG

b195.JPG

b196.JPG

b197.JPG

b198.JPG

b199.JPG

Volgende keer de voorste spacer en het turbine huis maken denk ik. Dan nog leidingen en gloeiplug vast zetten, en dan kunnen we bijna gaan draaien :) Ik heb ook gemerkt dat ik de beide moeren nog even opnieuw moet maken. Ze hebben "wat" slinger :|. de startmotor ga ik nog van de achterkant af vast zetten, en over de bendix pers ik nog een smal buisje zodat het pennetje er niet uit kan.

Gr. Rik

Laatst bewerkt:
tadango, wij zijn als vliegers het iets anders gewend. Maar ik blijf me steeds weer verbazen over het top werk wat rik levert.

gj

Geweldig Rik,
Ik ben erg benieuwd hoe hij het zal gaan doen!!
Mocht je erg benieuwd zijn hoe hij het op het water zou gaan doen....
En wil je niet eerst ook nog de komplete boot bouwen, dan mag je best even een Romp lenen. Maten ervan overnemen mag uiteraad ook;)

Afgelopen weekend heb ik er weer 1 gekocht zie foto.
Dit is een CT05 volledig uit koolstof vezel opgetrokken en in de schaal 1/6.
Ik kon hem niet laten staan.
De boot heeft gevaren met een vergelijkbare motor

IMG_2001.jpg

Wat voor een motor heb je genomen als startmotor. Aan de stekers te zien brushless? Ben wel benieuwd naar de afmetingen en het toerental dat hij kan draaien.
Ik zoek een zo klein mogelijke motor met een toerental van 30.000 of meer.

De meneer waar ik even mocht kijken, vaart al langer met Turbines in bootjes. Ik ben eerlijk wel geschrokken van het gevaar van water in de turbine........ Er was een motor die koppie onder was geweest. Nou dan weet je niet wat je ziet alles is vervormd. Had meer weg van een wokkel.

Gr. Rob

wist je dat dan nog niet Rob.;)
Water is een muur hoor,compressor bladen slaan kompleet krom of breken.
assen staan krom na afkoelen,etc
kortom ,niet echt super als de motor koppie onder gaat.

daarom moet je ook een lucht aanzuiging maken met bypass.
en een smoor klep die dicht gaat zogauw de motor onder water gaat.

Hej Rob, bedankt, ik laat tzt iets weten , het lijkt me interessant om jouw boot even naar de 2 meter te tillen :)

de startmotor is 2cm rond, en 3 cm lang, draait 2800 KV oid. bij 11.1V zou dat precies 30.000 tpm zijn.

Van dat gevaar was ik al op de hoogte. Wat Martin al zegt, gewoon smoorklep en bypass ;). Je moet met een gyroscoop gewoon goed in de gaten houden wanneer de boot dreigt te kapseizen. ik wil zelfs iets maken om m zo nodig bij te sturen, met luchtflaps. Zie ik dan wel weer... , eerst moet ik er 1 draaiende hebben, en dan nog 2nd stage maken.

Gr. Rik

Rik, hoeveel magneetpolen heeft jouw startmotor? Hoe meer magneetpolen, hoe lager het maximale toerental dat een regelaar nog kan aansturen qua rekensnelheid.
Zie deze tabel:
Home-built Brushless Motors and Models
-> Motor building Info
-> ESC Max. RPM Limits

(Je kunt Christo v.d. Merwe gewoon in die Nederlans mailen)

Laatst bewerkt:
de startmotor is 2cm rond, en 3 cm lang, draait 2800 KV oid. bij 11.1V zou dat precies 30.000 tpm zijn.
Gr. Rik

Hey man, een good-old cheapo graupner speed-300 motor start deze motor prima hoor. Kleine onboard 2S lipo zonder regelaar is dan ook voldoende, goed voor talloze starts en koel runs.

Grtz,
Gerald

Hey man, een good-old cheapo graupner speed-300 motor start deze motor prima hoor. Kleine onboard 2S lipo zonder regelaar is dan ook voldoende, goed voor talloze starts en koel runs.

Grtz,
Gerald

Ik heb op de graupner site gekeken maar zie de BB uitvoering niet meer staan. volgens de lokale modelbouw winkel is deze er niet meer.
De "gewone" speed 300 raden ze mij af omdat deze niet zo hoog toerental haalt en geen kogellagertjes heeft. Wat de BB wel had.
De brushles motoren zouden wel allemaal kogel lagers hebben.

Welke uitvoering/merk heb jij genomen Rik? Of waar kan ik hem eventueel aanschaffen.

Weet iemand trouwens wat voor een motor de Kolibri gebruikt om te starten??????? Die zou ik graag willen proberen. Ook een motor die met een hoog toerental opstart volgens mij.

Gr. Rob

Laatst bewerkt:
Starten met een simpele Speed 300 6V zonder lagers en externe borstels gaat heel erg goed, zeker op die kleinere motoren. Ze zijn ongeveer 5000KV en halen op 2s lipo snel de 25.000 toeren, meer moet niet nodig zijn! Zo starte mijn 54mm altijd perfect en erg snel. Ook de grotere 66mm motoren starten daar heel netjes op.

die kolibri heeft een plasma dash mini z race motortje Rob.

Dat zijn hoogtoerige motortjes ,tot die ik heb tenminste 65000 tpm
het merk is Tamiya .
Gewoon even op ebay kijken , in Japan zijn er genoeg.

Hoi,
Na installatie nieuwe windows eindelijk alle programma's op orde om foto's te plaatsen.

Afgelopen weekend heb ik de compressor spacer gemaakt, en ik heb de startmotor enigzins aangepast. Ook het lipje om de gloeiplughouder vast te maken heb ik gemaakt, maar deze maak ik misschien nog anders.

b200.JPG

b201.JPG

zoals je ziet, het pennetje in de bendix is afgedekt, en de motor zit van binnen niet meer met schroeven vast.

b202.JPG

b203.JPG

b204.JPG

b205.JPG

Komend weekend ga ik nog een nieuwe turbine en compressor moer maken, een behuizing, en ik moet nog wat leidingen bevestigen.

Gr. Rik

Laatst bewerkt:
die kolibri heeft een plasma dash mini z race motortje Rob.

Dat zijn hoogtoerige motortjes ,tot die ik heb tenminste 65000 tpm
het merk is Tamiya .
Gewoon even op ebay kijken , in Japan zijn er genoeg.

Hoi Martin,

Ik ben even gaan zoeken en heb de plasma dash motortjes gevonden echter, ik kom wat toerental betrefd niet verder dan 25000???

Bij hobbyking.com verkopen ze ook mooie kleine brushless motortjes en heel goedkoop IMO. Heb er eentje besteld van integy diameter 12mm en lengte 30mm vermogen 32W en toerental 4100 Kva dat bij 7,2 volt is 2950 toeren. als deze sterk genoeg is dan koop ik ereen van Graupner uit de inline serie denk ik. die hebben de inline 220 die is 12mm dik en 22mm lang en weegt 10 gram. vermogen 50W en een 50000 toeren, maar die kosten wel erg veel geld vind ik.....

Aan de kleur van de motor van Rik te zien heeft hij ook zijn oog laten vallen op een integy motortje?

Gr. Rob

Back