wtc van 32 mm diameter...revell skipjack ombouw

Discussie in 'Duikboten' gestart door niels polfliet, 18 feb 2007.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo niels

    ik heb de skip gewogen

    om de skip op de waterlijn te krijgen (die op het model staat met een randje)heb je ongeveer 300 gram nodig
    kan ietsje meer zijn want ik heb er wat lood in gedaan (zie vorig topic alles is er uit)
    en die 24 gram heb je nodig om te duiken als je een tankje wil in bouwen
    ik heb de skip dus in het water gebalast op de waterlijn en daarna gewogen en dat is dus het gewicht dat je hebt als je de romp helemaal gebruikt zoals ik
    met je wtc kom je andere waarden uit daar er dan vloed ruimte tussen komt

    groeten raf
     
  2. ok, dan zal het dus allicht minder zijn als 24 gram met wtc.

    bedankt!

    Niels
     
  3. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
  4. bochie

    bochie Guest

    Halo,
    ik heb zo'n pompje en ventieltje gesloopt uit ne nieuwe bloeddrukmeter :oops:
    en volgens de raf ben ik er niks mee daar mijne akula net iets te groot is
    dus als ge interesse hebt kunt ge beter uw moeders meterke in de kas laten zitten :wink:
    groeten alain
     
  5. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Hoi,

    Die mening deel ik niet! Dat pompje en de rest uit die bloeddrukmeter is wel degelijk in staat
    om grotere duikboten boven te laten komen!!!! Ik heb dat spul ook in mijn Seawolf zitten,
    Met een WTC diameter van 7 cm. Gemaakt van ook eenW(T)C afvoerpijp. Die spullen uit
    die bloeddrukmeter werken!!!! Alleen duurt het iets langer.

    Dat moet je eerst zelf proberen, daarna pas advies uitbrengen!!!!!!

    Douglas
     
  6. bochie

    bochie Guest

    @ Douglas : ik bedoel als hij de mijne wil moet hij die van moeder niet slopen hé :hammer:
    en ik heb het pompje al een paar keer getest en het gaat inderdaad beetje traag voor grotere zakken
    ook het systeem is iets riskanter zeker als je van plan bent om in grotere diepere waters te varen
    balasttank is denk ik iets veiliger hoop ik al kan je hem altijd kwijtraken
    zal nog ne keer gaan kijken als mijne plamuur droog is :evil:
    groeten
    btw ik geef geen advies ik vertel verder wat ik van anderen leer :wink:
     
  7. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    :oops: :oops: :oops: . Ik zal voortaan beter lezen.........Dat is mijn nadeel, ik lees net zo snel als ik bouw :lol: ..........

    Maar dat systeem kan Niels goed gebruiken voor zijn kleine bootje.

    Douglas
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo


    ik heb de kriek haast klaar en had de keuze tussen een rcabs en een duiktank met perikelen (vond geen juiste diameter buis)
    dat is nu opgelost door een midden sectie te laten draaien door een vriend en dan zelf een duiktank van de juiste diameter gemaakt
    de akula heeft 1 a 1.5 liter duiktank nodig om mooi boven water te liggen
    als je een zak moet volpompen met zo een klein pompje uit een bloedruk meter ben je eventjes bezig
    tot een 200 a 300 gr vind ik nog te doen maar meer gaat echt heel langzaam

    tweede wat mij stoort aan rcabs is de vacuum die je zuigt in je wtc
    je ziet niet dat je een lek hebt want de vacuum trekt water naar binnen
    bij een duiktank pomp je de wtc op en als je dan een lek hebt zie je belletjes boven komen en
    heb je nog alle tijd om je model veilig aan de kant te krijgen

    maar dat is mijn idee er over en dus niet veralgemennen


    groeten raf
     
  9. Heb zonet gehoord dat m'n skipjackje thuis toegekomen is! Dit weekend kan ik dus met het echte werk beginnen.

    Bedankt voor het meedenken allemaal!

    Een luchtpompje van zo'n klein formaat zou natuurlijk ideaal zijn, als het minder ruimte neemt dan het huidige systeem?(kan niet echt de grootte schatten op de foto) Wel moet er nog ruimte buiten de wtc zijn voor de zak, maar dat zal ik dit weekend dus ontdekken. Bochie, je hebt pm;)

    Volgens ik lees op je site, Raalst, zit er geen overdrukventiel in die een electrisch contact bedient in een bloeddrukmeter. De drukpomp dus automatisch laten afslaan als de zak vol is zal dus niet gaan. of dit echt nodig is bij 0.36 bar...

    raf, vacuum in de wtc, het is maar hoe je het ziet. Als je de zak opblaast voor je de wtc sluit creerd hij aleen maar overdruk. Het zal er vanaf hangen wat het volume is van de wtc tov de 'zak', hoeveel, en of de wtc hiertegen bestand is (makkelijk te testen lijkt me :lol: ). In princiepe is de duikboot onder water als de zak leeggepompt is, en word de overdruk gecompenseerd door de steeds hogere waterdruk onder water. relatief zou het dus maar een klein beetje overdruk kunnen zijn tov het water, wat juist goed is. Als je een gewone duiktank volpompt krijg je ook overdruk...

    Om maar een vb te geven, als je boven water .2 bar overdruk op je wtc zet met bvb een fietspomp, is er op 2 meter diepte geen overdruk meer tov het water...

    Niels
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo niels

    het gaat me niet alleen om het duiken
    je vaart soms ook boven water
    en dan is je romp op onderdruk
    als je dan door een van je doorvoeren een lekje hebt trek je wel water naar binnen

    er zit in sommige bloeddruk meters een overdruk ventieltje
    het is een mechanis ding dat afsluit met een kogeltje en een veertje
    de pomp kan dan blijven pompen zoveel ze wil de rest lucht stroomt terug in de wtc

    groeten raf
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo


    op je lengte vraag
    de skip is 32.5 lang en 4 cm breed

    groeten raf
     
  12. goed lezen raf, er staat je pompt de zak volledig vol, en sluit dan pas de wtc. Dan is er dus geen onderdruk met een volle zak.
    je kan er zelf nog wat extra druk op zetten langs een andere weg eventueel.

    Als de pomp echt klein is kan ik zelfs de luchtpomp de injectienaald laten bedienen, als een pneumatische cilinder. Misschien is dit zelfs beter dan een servo.

    Niels
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo hiels

    nog eventjes terug gaan lezen hoe rcabs werkt

    de wtc staat op normale lucht druk
    je pompt de zak vol als je wil STIJGEN (rcabs zinkt namelijk in normale toestend)
    je laat door een ventieltje de lucht terug in de wtc stromen
    als je nu de zak reeds op blaast voor het sluiten is er geen druk verschil dussen zak en wtc
    en kan je de zak niet LEEG laten om te duiken

    de pomp pomt namelijk aleen de zak vol
    de onderdruk zuigt de zak terug leeg

    dus niks met je pomp de spuit bedienen als een cylinder
    ze pompt maar in 1 richting niet in 2

    groetjes raf
     
  14. Dat is zo als je pomp niet in twee richtingen werkt.

    Ik ging ervan uit dat deze pompen geen zuigerpompen zijn omwille van het formaat, en dus wel in 2 richtingen kunnen werken, anders heb je idd gelijk.

    Niels
     
  15. bochie

    bochie Guest

    @ Douglas : het is u vergeven man :wink:
    als nederlanders en belgen onderling al kleinetaalproblemen hebben
    kunt ge u wel inbeelden wat voor een miserie wij hier
    meemaken met de walen :lol: :lol: :lol:
    doeg :wink:
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo niels
    33 jaar modelbouw waarvan 10 jaar een federaale taak dan heb je reeds in meer dan 1 vijver rond gevaren
    pas op ik ben helemaal niet tegen jongeren die iets nieuws proberen en als het lukt dan zal ik dat ook bejubelen
    maar de laatste tijd komt er wel erg weinig nieuws naar boven


    groetjes raf
     
  17. oh, m'n leeftijd...

    Eind deze week staat er 20 onder mijn naam, dus dat zal wel wat meer vertrouwen inboezemen :wink:

    (Ik zou hier liefst niet de vijandige toer opgaan. Een opmerking als hierboven lokt me uiteraard "uit m'n kot" zoals ze hier zouden zeggen, maar ik ga niet in op zo'n discussies. Als je m'n geloofwaardigheid in vraag stelt moet je op forum maar eens naar m'n vorige projecten zoeken. (bvb exotische zelfbouw brushless motoren).)

    Niels
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo niels


    nee je leeftijd is zeker geen probleem (toch niet voor mij)
    zoals ik reeds schreef ook jongeren komen met heel goede ideen aan zetten
    en als deze dan blijken te werken is dat mooi mee genomen
    de skip lekt ergens aan de naad van de romp

    ik denk dat gezien zijn leeftijd de plasiek van de polyester aan het lossen is

    dus ik ga ook over moeten stappen op een wtc zoals gij
    nu zit ik met een verkoudheid en voel me ellendig maar als ik me deze week wat beter voel ga ik er terug tegen aan
    voor de kriek moet ik toch wachten op koppelingen
    en voor de skip heb ik op de buis na alles in huis

    ik ga de as inkorten en met een syliconen koppeling werken
    en daar er maar 1 stuurstang uit de wtc hoeft te komen zie ik daar ook geen probleem
    gaat rap af zijn
    de roeren werken allemaal nog na al die jaren
    dus ik hoef alleen de bajonet sluiting er uit te slopen en dan proberen de romp terug open te krijgen van de polyester af te komen en er ringen in te zetten waar de wtc in komt te rusten
    niels heb je de wtc reeds getest of je der zo mee kan varen ??????

    groeten raf
     
  19. De wtc is getest door er met een fietspomp druk op te zetten tot hij bijna uiteenspatte, en dan onder te dompelen om te zien of er ergens lucht lekte (en terwijl te sturen). Dit was niet het geval, dus ik ga ervan uit dat hij goed is.

    Een koppeling met siliconenslang voor een draaiende as, werkt dat of is een simmerring nodig? Voorlopig gebruik ik geen koppeling en zit de motor buiten, maar dat zou er wel van kunnen komen als ik een nieuwe wtc met duiktank bouw.

    Heb de skipjack hier nu bij mij ontvangen. Ben een en ander aan het meten, geen bezwaar dat ik hoogte en richgingsroer als full flying surfaces maak, of beter aleen een flapje? Weet wel dat dit moeilijker te maken is en de nadelen kwa speling enzo, maar zijn er fluïdomechanische redenen om toch met geen volledig sturende roeren te werken?

    Het bijgeleverde schroefje ziet er minder geschikt uit, wat gebruik jij raf? Staat de motor ook best schuin uitgericht zoals bij een vliegtuig? Er komt een bak vermogen in bij mij, dus het koppel zal groot zijn...

    Niels
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo niels


    ik gebruik een 3 blads 2 mm schroefje

    de 2 mm is de as dikte
    en daar vind je geen simmering voor
    dus een siliconen slangetje is dan beter dan niets

    de reden dat en simmerring beter is
    die geeft minder wrijving dan een siliconen slangetje
    hoe minder de siliconen de slang op de as drukt hoe minder wrijving
    maar ik heb binnen en buiten zo een slangetje
    gewoon genoeg olie aan doen dan loopt het best soepel
    ik gebruik een 200 motor op 4.8 volt
    dus power genoeg
    ik heb alleen het richtingroer beweegbaar en dan heel de flap en niet juist en stukje
    zowel onder als boven
    anders heeft de skip een hele grote draai cirkel nodig daar de roeren voor de schroef zitten hebben ze niet zo een groot rendement
    en wat vind ge van de skip plezant bootje he
    wel die reactor en dergelijke er uitlaten hahahaha
    anders krijg je aan het water problemen met gaia en andere milieugroepen hahahahah

    zal proberen een foto van de as en schroef te maken en eventjes zoeken of ik de bestel nummer nog vind

    groeten raf
     

Deel Deze Pagina