wtc van 32 mm diameter...revell skipjack ombouw

Discussie in 'Duikboten' gestart door niels polfliet, 18 feb 2007.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    bovenste romp helft is uit de mal gekomen
    ik komaan een gewicht van 18 gram
    dus de hele romp van de skip zou bij mij 36 gr wegen
    nu komt daar dus nog ietsje bij omdat er nog een stuk van ongeveer 20 cm tussen moet gezet worden

    morgen verder
    is wel plezant zo een mini subje maken
    vooral als je alles in huis hebt

    groeten raf
     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ik denk dat het beter is om over de george een nieuw topic te beginnen
    want het wordt wel een heel andere boot dan de skipjack
    de meeste inbouw gaat wel haast hetzelfde zijn maar het ontstaan van de rompen en dergelijke verschillen wel heel veel

    groeten raf
     
  3. hij heeft z'n eerste waterdoop gehad!!!

    nu verwacht je waarschijnlijk gejuich, maar al wat ik kan zeggen is; back to the drawing board :) :roll:

    Er is een probleem opgedoken dat ik helemaal niet verwacht had.
    Hij is te zwaar! als ik hem in het water leg zinkt hij gewoon naar de bodem. Ik dacht, ok, dan leg ik er wat depron in om hem meer drijfvermogen te geven.

    Als snel kwam ik tot de conclusie dat dit ook niet hielp, met een hele hoop depron erin blijf hij aan de voorkant goed drijven, maar de achterkant blijft, zelfs vol met depron te zwaar.

    Wat vooral de fout is denk ik zijn de eindstoppen op de buis. Deze zijn uit aluminium gedraait, en zijn nogal massief. 10 mm dikke rondjes van 30 diameter wegen meteen al evenveel als al de rest.

    oplossing;
    -volume van de wtc vergroten en ineens al de motor naar binnen brengen (afdichting met simmering of siliconenslang). zo is de wtc meteen geschikt voor een duiksysteem indien nodig :wink:
    -nieuwe eindstoppen draaien, deze keer van plastiek (heb een mooie staaf "pom" liggen, is een soort nylon denk ik). dit weegt de helft van aluminum, en geeft dus meteen een enorme gewichtsbesparing.
    -de eindstoppen op voorhand ontwerpen in cad zodat ze niet zo massief zijn.
    -alle dichtingen meteen maken met o-ringen, zo hoef ik niet meer de klooien met vaseline voor de dichting

    Who said this was going to be easy? not me :wink:

    Niels
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo niels

    ik zal een kijken hoeveel water in een skipromp gaat
    dan heb je een idee van wat hij mag wegen
    ook hoeveel er in de wtc gaat want het is hier dat je boot op drijft

    en wie zei dat het gemakkelijk zou zijn hahahaha
    als je heel de romp gebruikt als wtc heb je 450 gram drijf vermogen

    als je je eigen wtc vult met water dan weet je wat je drijf vermogen ongeveer gaat zijn
    ik denk bij u een dikke 200 a 250 gr

    de foto's zijn geplaatst in het andere topic
    groeten raf
     
  5. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    Ik maakte mijn eerste doppen uit messing. dat was genoeg om de WTC als geheel te doen
    afzinken (zonder dat er verder iets in zat).

    van PVC werkte wel prima.

    gewoon doorgaan !
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    alles eens na gewogen en ik kom op een gewicht uit van 140 gr maar ik reken op 200 gr materiaal
    de 140 houden de servo's ,accu's ,motor+regelaar ,rcabs systeem zonder zakje en ontvanger in
    dus ik zou een drijf vermogen moeten hebben van 200 gr op de waterlijn dan heb ik nog geen lood om te trimmen

    groeten raf
     
  7. ben ook nog goed bezig hoor;)

    Als ik me goed herinner woog mijn skip 214 gram, en hij zonk zo naar de bodem.

    De wtc was 15cm lang, nu word bij 19.5, das omgerekend 28 gram extra drijfvermogen. De eindstoppen worden plastic ipv alu, das nog enkele grammen extra. Of dit genoeg gaat zijn voor de statisch versie vrees ik voor, maar als dynamischs duiker moet het allicht lukken.

    Niels
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo niels
    nog iets gedaan aan de skip ???
    ik ben voor de derde keer aan dat deck terug begonnen
    het is niet zo eenvoudig om zo een dek te maken
    nu hoop ik het in balsa hout te kunnen klaar krijgen

    groeten raf
     
  9. Ja hoor. Ondanks dat de o-ringen nog niet toegekomen zijn, en ik dus de exacte diepte van de oring gleuf enkel kon berekenen en niet uitproberen, heb ik maar al een einddeksel gedraaid uit delrin. Ik heb ze berekend met ca 26% "squeeze", dit is een normale waarde voor een static seal, dus hopen maar dat dit ok is. Het deksel schuift nu zonder de oring nogal stroef in de buis, het is niet met de hand te verwijderen. Hoe "los" maken jullie dit? Het is niet nodig dat dit zo hard klemt denk ik? Kan er nog wel wat afdoen.

    Waar de motoras door het deksel komt zit er een niet-slepend stukje koperbuis. Er kan dus gelijk welke dichting opgezet worden: met siliconenslang, simmerring of gewoon oring, of zelfgemaakt. Heb wat simmerringen besteld voor 4mm assen, wil het dus liefst hiermee doen om zo weinig mogelijk wrijving te hebben.

    De doorgangen voor de stuurstangen zijn ook al geboord, kon nog net naast de motor (is een andere die nog moet gewikkeld worden). Ze moeten nog iets groter uitgeboord worden langs de buitenkant voor de dichtingen. Maar dat komt wel als ik de oringen heb, heb er ook besteld met 0.72mm binnendiameter, ideaal dus voor een 0.8mm as.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    niels
     
  10. sparkie

    sparkie

    Lid geworden:
    2 jan 2006
    Berichten:
    675
    Locatie:
    den haag
    he niels wat voor batterij gebruik jij?
     
  11. 2S etec 450 HP
     
  12. sparkie

    sparkie

    Lid geworden:
    2 jan 2006
    Berichten:
    675
    Locatie:
    den haag
    waar heb je die dan gekocht, want de enige accu die ik kan vinden die er in zou kunnen passen is die 240mah van graupner.
    daar had ik naar gezocht omdat ik zelf met een klein probleem zit: de kursk heeft geen ronde romp (niet helemaal...)waardoor mijn wtc er eigenlijk net niet in wil..., dus ik heb 2 keuzes: de eerste is om een kleinere wtc te maken maar daar past niks van wat ik nu al heb in dus dat word het niet, maar ik kan ook de onder kant van de romp aanpassen wat ik waarschijnlijk dus ga doen (maar het zal waarschijnlijk toch geen schaalmodel meer worden door verschillende aanpassingen...)
     
  13. Eerste vaart! uitleg volgt later.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Niet letten op het vuile water, het zwembad is officieel nog steeds aan het "overwinteren";)

    Niels
     
  14. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Toppie!!!!! Leuk om te zien. Je laat er geen gras over groeien. En je bouwt snel, net als ik........

    Douglas
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo niels


    topie man
    en wat douglas zegt over dat snel bouwen petje daar ook voor af

    ze licht mooi boven water moet ik wel zeggen
    dus je hebt ergens heel veel gewicht kunnen sparen
    tegen over verleden week

    als ik de foto's bekijk dan rolt ze zo te zien onder water maar je hebt nog paast genoeg om aan dat probleem iets te verhelpen
    lood van onder er in en van dat schuim aan de boven kant dan kom je der wel

    ik ben nog niet verder gevordert
    ik zit nog met hout blokken te worstelen
    maar ik kom er langzaam maar zeker ook wel

    groetjes raf en ik wacht op de uitleg
     
  16. De langere WTC doet dus duidelijk zijn werk. Er is maar een beetje gewicht bespaard door de plastic endcaps(heb nog niet gewogen hoeveel), maar door de motor naar binnen te brengen kon de wtc in totaal 5 cm langer worden, wat overeen komt met 28gr extra drijfvermogen. zoals je op de fotos kan zien zit de skip volledig vol wtc. Hij ligt zelfs nog iets boven de waterlijn.

    Om eerlijk te zijn, dit was eigenlijk de tweede keer dat hij in het water ligt. Bij de eerste keer had hij grote stabiliteitsproblemen, en draaide hij om onder water.
    Er was nog een beetje drijfvermogen over om lood op de bodem te leggen, zodat hij wat stabieler werd, maar niet voldoende. Door het extra foam aan de zijkant van de wtc te plakken kon er nog iets meer (ong 20 gram totaal) op de bodem geplakt, waardoor hij nu vrij stabiel is.

    Boven water is hij niet zo goed bestuurbaar, als je traag vaart een draaicirkel van 1 meter naar de ene kant en 2 m naar de andere kant. Dus last van koppel van de schoef, maar dit valt al bij al nog mee.
    Onder water word hij plots zeer wendbaar, het is danook niet makkelijk om horizontaal te varen. Na een paar rondjes ging het wel al een stuk beter. Duiken vraagt wel een trukje, eerst vol up trekken en wat snelheid maken, en dan vol down en hij duikt mooi. Dit gaat ong op een meter meter afstand. eens onder water kan je terug trager. Als je aleen down geeft komt de schroef uit het water, valt de snelheid eruit en keert hij terug naar het oppervlak.

    Hij is ook opvallend snel. als je boven water meer dan 1/4 gas geeft draait hij gewoon rondjes door het koppel, maar onder water gaat hij met 1/3 gas als een speer. Sneller is moeilijk, weer omdat de boot zelf de neiging heeft rond te draaien, en omdat de roeren zo gevoelig zijn. Is m'n eigen fout, veel teveel vermogen voor zo'n klein ding. Uit het water springen gaat goed als je hem maar onder controle hebt.

    De reden dat je hem omgekeerd onder water ziet op de foto's, is omdat ik net een looping trok onder water!

    Heb al even gekeken wat mogelijk zou zijn voor een statische versie...ik had 23 gram lood nodig om hem tot zinken te brengen, er is dus ong 23 cc tankvolume nodig...meer als ik hoopte, slik...het systeem met de spuiten zal dus niet werken. Voor rcabs heb ik geen plaats, de luchtpomp neemt teveel plaats in in de wtc. ben nu een systeem met een kolbentank aan het uitdenken, maar het zal zeer krap worden, ook kwa gewicht. meer als 20 gram zwaarder mag hij er niet door worden, anders krijg ik hem met extra foam aan de zijkanten niet aan het drijven...Het zal dus meer dan een uitdaging worden. Vraag me af of ik niet beter meteen de revell u212 koop, daar kan een 40mm wtc in...en met die kruisstaart met 4 servo's kan ik "ailerons" meemixen om het koppel van de motor te compenseren...maar dat zou misschien te makkelijk zijn :wink:

    Niels
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo niels



    weet je nog dat ik je in dit topic gepost had dat ik een bepaald gewicht nodig had om te kunnen duiken

    je vond er geen verklaring voor om het te bewijzen hoe ik mijn gewicht bepaalde

    wel kijk nu je eigen berekeningen eventjes na
    je hebt 23 cc nodig wat ongeveer overeenkomt met 23 gr water
    en laat mijn berekening nu uitgekomen zijn op 24 gr water

    voor een oude rot niet slecht he mijn manier om de zaak te berekenen
    1 gram er naast is echt niet slecht vind ik zelf

    groetjes raf
    ps ben nog niets verder opgeschoten met de georges
    de werkzaam heden aan en rondom het huis slorpen mijn tijd nu haast volledig op
     

Deel Deze Pagina