wtc van 32 mm diameter...revell skipjack ombouw

Discussie in 'Duikboten' gestart door niels polfliet, 18 feb 2007.

  1. Inderdaad spijtig dat de kernreactor niet bruikbaar lijkt. Had nochtans als een vooraadje verijkt uranium liggen;)

    So far so good. De stuurstangen zitten erin. Was toch wel enig prutswerk voor nodig, is zeer klein allemaal, en ik het wil het absoluut spelingsvrij.

    Heb in de graupner catalogus mooie 20 of 25 mm diameter schroefjes zien staan met M2, deze lijken me wel geschikt. het bijgeleverde is 22, dus 25 zal best zijn denk ik. Ben benieuwd welk propje jij gebruikt raf. Zijn er trouwens webshops waar ze zo een dingen hebben, buiten die van norbert brüggen?

    Bestaan er toevallig ook propjes van dit formaat voor op een vlakke as? (met een inbus oid). Ben benieuwd of ik M2 gesneden krijg op dat hardstalen asje. Het hier geen tap voor, ik geloof nooit dat dit lukt op een draaibank. Problemen voor later;)

    de wtc kan trouwens nog 4 cm langer dan aanvankelijk gedacht. Het eventuele statische duiksysteem (ligt erbij in de onderste foto) zou er dus gerust inkunnen.

    Volgende is de motor.

    Niels

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hallo Niels,
    de Skipjack heeft toch een gewoon kruisroer?
    Jij hebt de as van je richting roer voor je diepte roeren staan.
    Die moeten gelijk staan in een kruis de assen.
    Ik heb al jaren een Skipjack maar dit nog nooit gezien.
    Of heb je het opzettelijk gedaan ivm de ruimte?

    Hein
     
  3. nou ja, ik heb een beetje gefoefeld.

    Normaal gezien moeten de draaipunten idd in een kruis staan, maar dit is onmogelijk ivm aansturing in zo'n kleine ruimte. aansturing buitenom zou ik niet, geeft teveel wrijving;)

    De assen zelf staan een beetje uit elkaar, maar het is gecompenseerd door het draaipunt van het richtingsroer naar voor te schuiven. Desalniettemin staat het richtingroer 4mm verder naarvoor dan schaal zou zijn, maar zoals je ziet op de foto valt het nogal mee, en zullen er niet veel mensen over vallen denk ik. Vind je ook niet?

    Niels (ben wel benieuwd naar een foto van jouw grote skipjack;) )

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo niels

    waarom gebruik je assen ?????

    ik gebruik 1 mm dik messing draad
    waar die door de wand gaat soldeer ik een stukje buis van 3 mm dik er overheen wat juist lang genoeg is om niet uit de dichting te schieten

    de doorvoer buis is net iets langer dan de wand dikte zodat ik er een stukje siliconen darm overheen kan schuiven

    meer is het niet want anders wordt de boot al snel tezwaar

    mijn kamera is naar de hemel vertrokken dus ik kan voorlopig geen foto's meer maken of ik moet eens proberen met de webcam ??????,
    maar qualitiet ga ik dan helemaal niet meer hebben

    groeten raf
     
  5. Het zijn geen assen, het is gewoon verenstaaldraad en een koolstofstaafje. Kan tegen een stootje. Aleen de schroefas is zilverstaal. Het roesten zal ik wel oplossen met vaseline (das toch handig spul zeg;)

    De doorvoeren hoeven niet waterdicht te zijn, aangezien er toch een wtc is. De wtc drijft vrij goed, dus drijfvermogen zal wel meevallen. (anders isomo;)

    Niels
     
  6. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    @Raf,
    hoe wil je met die "siliconen darm" 2 richting roeren en 2 diepte roeren tegelijk recht aansturen?

    de doorvoer buis is net iets langer dan de wand dikte zodat ik er een stukje siliconen darm overheen kan schuiven


    Die slangetjes (darmen) zijn toch flexibel en soepel.
    Dan krijg je dat echt niet goed aangestuurd.
    De Skipjack gaat nogal snel hoor.

    Hein
     
  7. sparkie

    sparkie

    Lid geworden:
    2 jan 2006
    Berichten:
    675
    Locatie:
    den haag
    echt vet zo'n kleine duikboot knap hoor, ik vroeg me af welke rompen er nog meer geschikt ozuden zijn hiervoor?
    misschien de U-214 45cm lang of de K-141 ook 45cm lang of de class 212A zo'n 40cm lang (dit zijn toch van die kits van revell heh of ik heb het helemaal verkeerd begrepen...)
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo niels

    dacht dat het doorvoeren waren zo op de foto te zien

    daar ik met de skip niet met een wtc heb gewerkt (toen was alles nog reuze groot) en had ik de plaats nodig heb ik dus wel een doorvoer moeten maken
    toen nog met krimp kous en O ringetjes
    ik zit nog te wachten op die koppelingen en dan kan ik aan de skip terug beginnen
    hij gaat terug open gemaakt worden maar ik ga hem open doen aan de onderkant daar ik daar reeds een openings luik had aan de achter steven
    en dit dan gewoon terug aan de romp kan kleven
    het zal wel en heel werkje worden om de romp terug in twee te kunnen delen
    maar dit is de enige manier om de wtc steunen er in te krijgen

    groeten raf

    ps ik zal straks probeen een foto te maken van de prop
     
  9. Ach nu snap ik het, die siliconen darmpjes. (het zijn soepel pvc darmpjes btw, zijn stijver dan siliconen)

    Dat zijn de "scharnieren" waarmee de stuurstangen verbonden zijn met de roerassen. Dit is een systeem dat veel bij indoorvliegtuigjes toegepast word. simpel, licht en absoluut spelingsvrij. Er word normaal zelfs met krimpkouw gewerkt. De stuurstang zit tot tegen de hevel, dus de slangetjes kunnen niet opzij. De slangetjes zijn op de roerassen geplakt. Het kost een beetje weerstand op de servo's maar omdat de hevel zo klein is aan de roeren moet het vooral spelingsvrij zijn. (op ful flying surfaces mag je geen 2 mm speling hebben :!: )

    Het is ook maar een klein bootje, dus zo groot zijn de krachten nou ook weer niet. vertrouw me maar, het werkt.

    De dichtingen zitten al op mn wtc zelf, is een soort zelf ontworpen O-ring systeem voor 0.8mm diameter assen. (zeg nu nog eens dat jongeren niks nieuws vinden :wink: )zie foto's eerste pagina:
    [​IMG]

    De alu busjes zitten er gewoon ingeperst met 3 o-ringetjes tussen, gemaakt van fietsbanden.(zijn zelfgedraaide buisjes omdat ze dikwandig moesten zijn)

    @Sparkie, lees begin dit topic, er zijn er verschillende besproken.

    Niels
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo niels

    dat principe kende ik reeds wordt bij indoor (piepschuim )modellen veel toegepast

    je zet op de roer stang een staafje waarop je een siliconen darmpje schuift dat dan over je stuur stang gaat
    zo heb je een lichtlopend scharnierende verbinding die toch spelings vrij is

    wij gebruiken dat ook om af te dichten
    [​IMG]

    zwart is de as
    blauw is de doorvoer
    wit is de want
    en geel is de siliconen
    je kan deze aan twee kanten zetten maar het hoeft niet

    druppeltje olie of vaseline en het schuift of de dichting was niet daar
    jos gebruikt ook deze manier om zijn schroefas dicht te maken
    en jos zijn boot is lekker dicht dus ik ga het ook eens proberen bij de skip

    mijn as is wel wat langer dan de uwe dus die ga ik moeten inkorten nu ik met een losse wtc ga werken
    hahaha nu juist de skip uit elkaar gehaalt hier aan de pc
    gin gelukkig nogal vlotjes
    de bajonet sluiting was in messing (had niets anders vroeger)en als ik die nu weeg dan kom ik tot de vast stelling dat ze wel heeeel erg zwaar is
    dus ik ga hier nog een gewichts winst maken die niet meer normaal is

    ik heb dus eigenlijk haast alles in huis
    motor met regelaar
    twee servo's
    schroef as
    skip zelf
    de 4 accu's

    alleen een ontvanger want de 600 is veel te groot
    en een buis van 32 moet ik of halen of heb ik nog ergens liggen
    dus vandaag wat passen en meten hoe alles er in kan gestopt worden


    niels ik had niet gezien dat je eindstop in alu gedraait was
    heel kleine O ringetjes kan je gratis halen uit oude aanstekers
    ze zijn van een hele goeie qualiteit daar ze aan vloeibaar gas moeten weerstaan

    groeten raf ik ga passen en meten hahahaha
     
  11. sparkie

    sparkie

    Lid geworden:
    2 jan 2006
    Berichten:
    675
    Locatie:
    den haag
    weet iemand hoe groot de diameter van de wtc kan worden als ik hem in een k-141 "kursk" of in een U214?
    en over de doorvoer, hoe doen jullie dat meestal met de as? zo'n servo aanpassen dat hij hij een piston kan aandrijven zou je er ook een kunnen maken voor een 30ml spuit? zo ja hoe dan?
    en over de aandrijving, zou je een kleine brushless outrunner buiten de romp plaatsen? of zou ik zo'n kleine 12mm feigao kunnen gebruiken of is brushless zonden in een duikboot en kan ik toch beter voor een speed 300 gaan ofzo? en kan ik gewoon een lipo gebruiken?

    jullie merken vast wel dat ik nogal een leek ben op dit gebied, maar het lijkt me erg leuk en ik heb er wel het geduld voor...dus het mag wel even duren.
     
  12. sparkie

    sparkie

    Lid geworden:
    2 jan 2006
    Berichten:
    675
    Locatie:
    den haag
    U-Boot Typ VII D of U-Boot Typ XXI U2540 zouden deze wat zijn? ze zijn zo'n 53cm lang, zijn dus zo'n 8cm langer dan die andere twee.
    (voor de duidelijkheid ik wil uiteindelijk wel dat hij statisch kan duiken)
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo

    kan allemaal maar waarom ?????????

    lipo is bedoelt om licht gewicht te hebben met veel capasiteit

    wij hebben gewicht nodig anders ga je nooit duiken
    water doet roesten dus waarom de motor buiten de wtc???
    wat is het probleem om je as water dicht te maken ????
    je hebt de keuze of wel siliconen slangetje of lipringen
    je stuur stangen moeten ook door de romp heen dus die moeten ook water dicht worden

    wat kost zo een fietsbel met regelaar ???
    en wat kost een 300 met een regelaar
    je moet wel voor en achteruit kunnen met een duikboot dus je hebt een dure regelaar nodig voor je fietsbel motor
    de lengte van een boot is onder geschikt an de diameter
    het grootste onderdeel is ofwel de motor een servo of de regelaar
    die moet dus in je wtc kunnen met al de andere componenten
    leg alles wat je hebt op een rij op een blad papier
    trek er twee lijnen langs en probeer dan alles te herschikken tot je de kleinste diameter hebt(denk ook aan de hoogte)die moet hetzelfde zijn
    dat is de wtc die je kan bouwen met het materiaal dat je hebt
    pak een stuk papier en rol het op tot je de diameter hebt die op je blad stand en probeer nu alles in deze koker te krijgen zoals je gepland hebt
    krijg je daar alles in
    kan je met de koker naar de winkel en gaan passen of hij in de rompjes kan
    doe een posting terug hier dan weten wij het ook

    groetjes raf
     
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo niels


    buis van 32 had ik ook nog staan op zolder
    dus ik zou zeggen alles onboard om te gaan met die banaan
    ik maak de deksel wel niet in alu (mischienn toch)maar de rest zou gaan probleem mogen zijn

    vandaag wandelen met de wafjes dus modelbouw eventje opzij schuiven voor mijn lievelingen


    groeten raf
     
  15. sparkie

    sparkie

    Lid geworden:
    2 jan 2006
    Berichten:
    675
    Locatie:
    den haag
    ok, dus gewoon een speed 300 met een kleine regelaar (zo'n 15A met reverse) en 6 losse cellen kopen en kijken hoe ik daar een goed formaat accupack van kan maken? en ik vroeg me gewoon af hoe je zo klein een waterdichte doorvoer kon maken want je as maakte wel hoge toeren terwijl je stuurstagnen alleen heen en weer bewegen...
    in welke diameters zijn pvc buizen te verkrijgen? zou je een 40mm wtc kunnen krijgen in een K-141 of een U214?
    en waar kan ik het beste zo'n rompje vandaan halen? in winkels zoeken of gwn bestellen?(ik heb een goede goedkope duitse site gevonden daarvoor...)
     
  16. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hallo Sparkie,
    je schrijft,

    (ik heb een goede goedkope duitse site gevonden daarvoor...)

    Mogen wij ook wten waar jij "Goedkoop" kunt bestellen?

    Hein
     
  17. sparkie

    sparkie

    Lid geworden:
    2 jan 2006
    Berichten:
    675
    Locatie:
    den haag
    deze site bedoel ik www.modellbausatzshop.de
    (ik weet alleen niet zeker of dit echt goedkoop is, maar vergeleken met de engelse sites is het wel goedkoop...)
     
  18. sparkie

    sparkie

    Lid geworden:
    2 jan 2006
    Berichten:
    675
    Locatie:
    den haag
    wat voor regelaar kan ik gebruiken?
     
  19. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Sparkie,
    wil je op die site een duikboot kopen?
    En die vaarklaar maken?

    Hein
     

Deel Deze Pagina