X-Bow Walk to work Vessel de Kasteelborg

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door arkonide, 7 apr 2019.

Tags:
  1. arkonide

    arkonide

    Lid geworden:
    7 jan 2012
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Hengelo Ov
    Had al een paar dingen geplaatst op het X=Bow topic AX118 maar wil toch een eigen topic gaan opstarten over de bouw van de W2W Vessel de Kasteelborg van Wagenborg
    De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik persoonlijk het zusterschip de Kroonborg nog iets mooier vind maar deze wijkt teveel af van de romp waar ik nu mee aan het bouwen ben.
    Omdat er vrijwel geen bouwtekening van een X-Bow romp te verkrijgen zijn heb ik een semi bouwpakket gekocht in Slovenie. Dit is een model van een(Alp)Ankersleper.
    Uiteindelijk moet het dus een W2W offshore verzorger worden
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2019
    erwinh vindt dit leuk.
  2. arkonide

    arkonide

    Lid geworden:
    7 jan 2012
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Hengelo Ov
    Het pakket is binnen. Ziet er goed uit. Helaas is er geen bouwtekening bij maar heel veel is genummerd dus daar kom ik wel uit. Het is geen beginnerspakket maar dat was bekend.
    Met een beetje logisch nadenken komt dat wel goed denk ik / hoop ik. De kwaliteit van de geleverde onderdelen is zoals ik het nu bekijken kan prima.

    Foto 1 spanten.jpg Foto 2 spanten.jpg
     
  3. arkonide

    arkonide

    Lid geworden:
    7 jan 2012
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Hengelo Ov
  4. arkonide

    arkonide

    Lid geworden:
    7 jan 2012
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Hengelo Ov
    Heb even een kleine proefopstelling gemaakt. Alles een klein beetje bijvijlen dan past het perfect. Wel heel voorzichtig werken breekt zo af.(Is me al gebeurd)
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. arkonide

    arkonide

    Lid geworden:
    7 jan 2012
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Hengelo Ov
    Op dit moment ben ik dus bezig om een ALP Anker sleper om te bouwen naar de Kasteelborg van Wagenborg/Shell Die eigenlijk de (Ex Bleu Queen is (PX121)
    Hiervoor moet ik het voordek inkorten en de zijwanden recht maken. Dit maakt het schip ongeveer 6 cm langer
    Skelet van Xbow.jpg
     
    Jaap.B en Erwin van Leeuwen vinden dit leuk.
  6. arkonide

    arkonide

    Lid geworden:
    7 jan 2012
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Hengelo Ov
  7. arkonide

    arkonide

    Lid geworden:
    7 jan 2012
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Hengelo Ov
  8. arkonide

    arkonide

    Lid geworden:
    7 jan 2012
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Hengelo Ov
  9. arkonide

    arkonide

    Lid geworden:
    7 jan 2012
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Hengelo Ov
    Het A Dek moest ingekort worden omdat het werkdek langer is als bij een ankersleper
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2019
  10. arkonide

    arkonide

    Lid geworden:
    7 jan 2012
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Hengelo Ov
    Zo moet ie worden uiteindelijk.
    [​IMG]
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  11. arkonide

    arkonide

    Lid geworden:
    7 jan 2012
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Hengelo Ov
    Op het werkdek moeten totaal 2 kranen komen en een Ampelmann Walk to work uitschuifbare ladder. (W2W)
    (De Ampelmann en de Lagendijk kraan kunnen een golfslag van 2,50 meter opvangen.
    Een knap stukje Nederlandse enginering.
    Ze vervangen in feite de helicopters die af en aan moeste vliegen.)
    Denk niet dat ik dit in het model kan bewerkstellegen
    Verder komt er een extra dekhuis op waar de Ampelmann op staat.
    Een houder voor de Bijboot FRDC 1000.
    En een stellage waar grote katrollen op komen te staanwaarvan ik nu de functie nog niet van weet.
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2019
  12. arkonide

    arkonide

    Lid geworden:
    7 jan 2012
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Hengelo Ov
    Maar eens begonnen met de de romp vorm te geven.
    Eerste een hulptafeltje zodat de romp mooi rust en niet trekken kan
    Was al een tijdje geleden dat ik dit voor het laatst heb gedaan heb met balsa hout.
    Latjes gezaagd van 1 cm en 0,5cm breedte van het balsahout dat er bij geleverd is.
    Een gedeelte van de bodem en zijkanten zitten er al bij.
     
  13. arkonide

    arkonide

    Lid geworden:
    7 jan 2012
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Hengelo Ov
  14. arkonide

    arkonide

    Lid geworden:
    7 jan 2012
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Hengelo Ov
  15. arkonide

    arkonide

    Lid geworden:
    7 jan 2012
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Hengelo Ov
    De achterkant moet ik nog veranderen. Daar moet een gedeeltelijke schuine helling in komen. Dus moet de achterspiegel verlaagd worden.Is geschroefd dus dat kan zo aangepast worden.
    Zag het te laat op een foto. Foutje in de verdediging. Dat is wel een nadeel als er geen werktekening bij zit.
     
  16. arkonide

    arkonide

    Lid geworden:
    7 jan 2012
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Hengelo Ov
    Bijna anderhalf week uit de running geweest. Te ziek geweest (griepachtige verschijnselen)om te bouwen. Vandaag de draad maar eens weer opgepakt.
    De onderkant beplankt met 1cm en een halve centimeter brede balsa latjes.
    Beplanking 11.jpg Beplanking 12.jpg
     
  17. arkonide

    arkonide

    Lid geworden:
    7 jan 2012
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Hengelo Ov
    Aan de achterkant (spiegel) de schuine helling aangebracht.
    Beplanking 13.jpg
     
    Marc w vindt dit leuk.
  18. ceewee

    ceewee

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    340
    Locatie:
    Lelystad
    Ziet er goed uit
     
  19. arkonide

    arkonide

    Lid geworden:
    7 jan 2012
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Hengelo Ov
    Als er krommingen gemaakt moeten worden in de romplatjes (Balsa) gebruikte ik meestal een waterkoker. Gebruik nu een verfbrander (Action) en dat gaat perfect. Wel even opletten voor je vingers. Die worden zo mee geroosterd.
    Latten krommen 2.jpg
     
    Jaap.B vindt dit leuk.
  20. arkonide

    arkonide

    Lid geworden:
    7 jan 2012
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Hengelo Ov
    Het ombouwen van een ankersleper naar een offshore boat vordert gestaag. Het dekhuis moet naar voren worden verplaatst en het dek kan hierdoor langer worden gemaakt.
    Dekhuis verplaatsen.jpg Dek verlenging.jpg
     

Deel Deze Pagina